DOOM III - preview
zdroj: tisková zpráva

DOOM III - preview

24. 5. 2002 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Doom je ve světě počítačových her legenda a prezentace třetího dílu na výstavě E3 vyrazila všem dech. Proč se tomu tak stalo a čím nás DOOM III příští rok ohromí, zjistíte v aktuálním preview.

Autor: Leon
Publikováno: 24.května 2002


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Doom je ve světě počítačových her legenda a pojmem, při kterém každý fanoušek více či méně zbystří pozornost. Není proto divu, že na právě probíhajícím E3 je Doom III tou největší atrakcí. Přispívá k tomu i to, že doposud toho o vývoji nejnovějšího Dooma na veřejnost neproniklo. Na E3 je však vidění něco, co vyrazilo dech všem přihlížejícím. Nyní se vám pokusím přiblížit, co je na novém Doomu tak impozantního.

 Příběh od spisovatele sci-fi
Nejdříve je nutno říci, že ačkoli je na E3 prezentováno zhruba jedenáctiminutové technologické demo, k dokončení hry je ještě hodně daleko. Není proto divu, že o příběhu toho známo být příliš nemůže, už proto, že se na něm teprve pracuje. U id Software ale chtějí v novém Doomu na příběhu stavět a vybrali si pro to dokonce osobu z nejpovolanějších - spisovatele sci-fi románů Matthew Costella. Ten připravuje příběh od začátku až do konce včetně všech dialogů, což by mělo zaručit kvalitu i z tohoto směru.

Na úvod je vhodné říci, že nový Doom bude spíše převyprávěním původního příběhu, než klasickým pokračováním. Děj se bude odehrávat v roce 2145 a to především na Marsu. Tam se ocitnete v roli mariňáka pracujícího pro Union Aerospace Corporation, společnost pro vývoj nových vojenských technologií. V jejich továrně zrovna experimentují s teleportací, jenže vše se jim nějak vymkne z rukou. Jistý člen společnosti zradí a přemění všechny ostatní v zombie a všelijaká monstra. Asi v tomto okamžiku hra začíná a na scénu vstupujete vy coby hráč. Asi nemusím říkat, co bude vaším cílem, ostatně motto hry je všeříkající - „only one man stands between hell and earth... you“ („jediný muž stojí mezi peklem a zemí... vy“).

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Důraz na hororovou atmosféru
Je veřejným tajemstvím, že Doom III přinese některé věci, které znáte ze starších dílů. Konkrétně by mělo jít o některé lokace, zbraně a příšery. Tim Willits, hlavní designér hry, prozradil, že při návrhu jednotlivých levelů postupují netradičně - od posledního k prvnímu. Hra bude doslova protkána in-game animacemi, které budou kompletně vytvořeny v samotném enginu hry. K vytvoření cutscén si id Software pozvali Freda Nilssona, který stojí například za krásným animovaným filmem Shrek. Jak vidno, profesionálové se obklopují dalšími profesionály. Vše je směřováno k jedinému - k dokonale strašidelné atmosféře, kde se prý budete opravdu bát jako při sledování hororu. Podle záběrů na E3 se zdá, že to bude stát za to. id Software podle slov jejich CEO Todda Hollensheada výrazně zpomalili rychlost hry, aby každé setkání s příšerami působilo co nejvěrohodněji a hráč si dokázal vsugerovat, že bojuje o svůj holý život.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Tím jsme se pomalu dostali k samotnému enginu hry, bez něhož by něco podobného nemohlo vzniknout. Legendární John Carmack pracuje na novém enginu již téměř dva roky a nezúčastnil se kvůli tomu dokonce ani prací na datadisku Team Arena pro Quake III. Zatímco celý id Software se věnoval přípravám datadisku, Carmack si v klidu připravoval engine pro Dooma III. Je otázkou, zda-li od počátku věděl, že to bude pro nového Dooma, nebo zda o tom bylo rozhodnuto až později. Carmack ale znovu dokázal, že v tomto oboru tvrdí muziku on a ostatní se jen snaží se zpožděním kopírovat jeho nápady.

 Zbrusu nový engine
Carmack logicky vyšel z enginu Quake III, ale dnes jsou si tyto dva enginy již velmi vzdálené. Největší pozornost Carmack upnul k novému renderu, který nemá doposud v herní branži obdoby. Problém dosud spočíval v tom, že pro hru bylo nemyslitelné vytvořit renderer, který by měl výsledek obdobný s profesionálními grafickými programy a přitom stíhal plynule vše vykreslovat. Jak to Carmack dokázal, je otázka, ale při pohledu na okolní obrázky si buďte jistí, že nejde o vyrenderované scény, ale o obrázky přímo z enginu nového Dooma. Nový render má i plně dynamická světla a stíny, což podle všeho určí do budoucna nový standard v grafických enginech. Představte si situaci, kdy se doma díváte v zatemněné místnosti na televizi a podle toho, co je zrovna vidět na obrazovce, je váš pokoj osvětlen více nebo méně - a přesně to samé uvidíte i v Doomovi III.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Zajímavé také je, že zakoupíte-li si nového Dooma, získáte i veškeré nástroje pro tvorbu módů. Tohle vše bude implementováno přímo do hry a mělo by umožnit například toto - budete si procházet level, řeknete si, že tady by se hodilo světlo, zmáčknete příslušnou klávesu, vložíte světlo a pokračujete v levelu dále. Celý systém by měl být pro podobné věci nebývale otevřený.

 S podporou multiplayeru
Na začátku jsem konstatoval, že Doom III bude na rozdíl od Quake III zaměřen na single-player kampaň. Neznamená to sice, že by multiplayer ve hře vůbec nebyl, ale nečekejte nějaké výrazné inovace v tomto směru. Jisté je zatím jen to, že přítomen bude klasický deathmatch, o ostatních módech se jen spekuluje. Podobné dohady panují i u Xbox verze hry - zatím se hra vyvíjí jen pro klasické PC, ačkoli je Carmack členem jisté rady pro Xbox.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Možná vás zajímá, jak silný počítač budete pro hraní Dooma potřebovat. Sám Carmack uvádí, že na plnohodnotné GeForce 4 (Ti, ne levná MX) by měl běžet celkem obstojně. Dnes to zní možná děsivě, ale někdy za rok a něco, až hra vyjde, to už bude znít jinak. Grafický engine s takovýmto výkonem si ale pořádný počítač právem zaslouží.

O novém Doomu jistě neslyšíme naposled a to, co bylo k vidění na E3, je jen začátek mánie, která se bude neustále zvyšovat a skončí až s jeho vydáním. Doom III se rázem dostal na místo nejočekávanější hry vůbec. Právem…

Stáhněte si: DOOM III E3 2002 video (2,5 MB nebo 7 MB), DOOM III engine video (14 MB)
Související články: Novinky

 
Leon
připravil: jd


 
 

Nejnovější články