Ohlédnutí za prvním dílem Před dvěma roky se na trhu objevila jedna geniální hra - Commandos: Behind the Enemy Lines. Byla to prvotina španělského týmu Pyro Studios, který založili bratři Javier a Ignacio Perezovi a dodnes se prodalo okolo jeden a čtvrt milionu kopií Commandos. V Pyro Studios ale neusnuli na vavřínech a po výborném přídavku Commandos: Beyond the Call of Duty se možná už na podzim dočkáme dalšího pokračování - Commandos 2.
Pochybuji, že existuje někdo, kdo hru Commandos nikdy nehrál, neviděl u kamaráda nebo o ní alespoň neslyšel. Po zásluze byly Commandos vyhlášeny hrou roku 1998. A čím tak fascinovala? Commandos byla hra převratná v několika směrech. Přestože se v principu jednalo o real-time strategii, zákonitosti hry jsou víceméně přesně opačné. Zatímco v klasické RTS rozhoduje vaše rychlost při výstavbě jednotek, tady jste měli času dost. Nejdůležitější bylo naplánování celého úkolu nebo alespoň rozdělení mise na dílčí úkoly. Čas nebyl tak důležitý. Jednotky jste samozřejmě nestavěli, měli jste na začátku až 6 speciálních příslušníků elitní jednotky a s těmi jste si museli vystačit. Určitě se dá konstatovat, že Commandos si tak vlastně vytvořili svůj vlastní typ hry. Grafika byla opravdu nádherná a hlavně se to skvěle hrálo. Někomu možná vadila velká obtížnost hry a s tím spojené neustálé ukládání a nahrávání pozic. Tento aspekt měl ale určitě vliv na zvýšení hratelnosti a dohrát závěrečné mise byl někdy úkol i na celý den. Vydání mission packu Commandos: Beyond the Call of Duty nám přineslo dalších 8 (v původním jich bylo 20 + 6 tréninkových) mnohem rozsáhlejších a ještě těžších map plus několik drobných novinek. No a možná ještě letos bychom se mohli dočkat Commandos 2.
Co bude nového? Nejvíce vás asi zajímá, co přinesou Commandos 2 nového a co naopak zůstane při starém. Pokud se dá zatím soudit, to dobré zůstane a další vynikající prvky nám přibudou. Ale pěkně popořadě. Začněme u našich starých dobrých elitních vojáků. Tak vězte, že všichni přežili první díl a setkáte se s nimi i v tomto pokračování. Konkrétně opět potkáte zelený baret Jacka „Butcher“ O´Hary, opět se setkáte s harpunou a člunem námořníka Jamese „Fins“ Blackwooda, expertem na výbušniny Thomasem „Fireman“ Hancockem, elitním odstřelovačem sirem Francisem „Duke“ Woolridgem, s řidičem a specialistou na kanóny Samem „Brooklynem“ a samozřejmě nebude chybět ani špion Mike „Frenchy“ Duchamp. V Commandos 2 vám ale do týmu narukují další dva specialisté. S jednou, agentkou Natashou Nikochevski (původem Ukrajinka), jsme se již letmo setkali v datadisku. Tady ji budete používat především jako návnadu pro vlákání německých hlídek do pasti, ale autoři vážně uvažují, že bude fungovat i jako lékařka a dokonce občas bude mít odstřelovačskou pušku. Druhým, zcela novým členem vašeho týmu, bude zloděj - specialista Paul „Lupin“ Toledo. Ten bude mít zlepšené dovednosti z hlediska pohybu, jako někam vylézt či vyskočit a jako správný zloděj bude umět otevřít i trezory. Navíc bude mít schopnost nahlížet do vnitřku budov a odhalit tak, co je uvnitř. Asi si říkáte, že uvnitř budov se v původních Commandos nic nedělo. Jinak to bude v Commandos 2, ale o tom až později.
Autoři také zvažují nasazení psa do vašeho týmu, který by mohl nejen útočit, ale také například sloužit jako návnada či přenášet věci mezi členy vašeho týmu (celý komisař Rex J :) Sami designéři (a především jejich vedoucí Gonzo Suarez) však vědí, že je problém zapojit psa do konkrétní mise a není proto vyloučeno, že se ve hře nakonec neobjeví. Zcela určitě se tam však objeví další spojenečtí vojáci. Nebudete je však ovládat, oni prostě budou hlídat nějakou lokaci a vy jich můžete použít například tak, že německou hlídku vylákáte před jejich kulometné stanoviště.
Grafické zpracování Dostáváme se k visuálnímu zpracování hry. Grafický engine umožní rozlišení od 640×480 až po 1024×768. Ideální pro hru však bude nižší rozlišení, které vám například umožní lépe zachytit cíl. Samozřejmostí zůstane zoom. Přestože všechny modely jsou vymodelovány v programu 3D Max, samotná mapa je opět pouze ve 2D (tomu se skoro nechce věřit :) Speciální naprogramování cest a vyvýšených míst však zaručí naprosto přesně 3D prostor. Je jisté, že izometrický pohled na mapu zůstane. Jak jsem již letmo zmínil při popisu zloděje Lupina, budete moci vstoupit i do budov. V momentě vstupu do budovy se vám změní pohled na celou mapu pouze na pohled na vnitřek budovy (viz obrázek 13). Tímto pohledem bude možno plně rotovat a odhalit tak různé skrýše. Nepřátelé vás mohou do budov pronásledovat a při útěku budete muset například vyskočit z okna. Jinak vnitřní rozměry budov samozřejmě souhlasí s rozměry vnějšími. To je důležité např. i proto, že můžete vyjít se sniperem do budovy, vyjdete do nejvyššího patra, stoupnete si k oknu, přepnete se na pohled do mapy a můžete klidně odstřelovat. Pouze zloděj však bude mít možnost nahlížet z ulic do budov. Ostatní tam budou muset vstoupit a přistoupit tak na nebezpečí přítomnosti některého nepřítele.
Dalším novým prvkem je možnost skákat (např. z mostu) do vody. Po skoku do vody se přepnete taktéž do speciálního pohledu zobrazujícího vašeho vojáka v korytě řeky. Přesně se mi nepodařilo zjistit, k čemu bude tento pohled dobrý, dá se ale předpokládat, že může souviset s plaváním např. kanály a jeskyněmi nebo bude souviset s trochu pozměněnými pravidly vidím-nevidím u nepřátelských vojáků. Úrovně viditelnosti samozřejmě zůstanou, ale například běžící voják bude méně vidět, také stráže poté, co vás uvidí, nebudou střílet ihned, ale až poté, co si budou jisti, že jste nepřítel, pak teprve vytáhnou zbraň a začnou střílet. Budete mít tak trochu času (vteřinu?) zase bez újmy zmizet. Vyloučeny nejsou ani další úpravy úrovní viditelnosti. Z dalších změn stojí za pozornost především možnost půjčování některých věcí mezi jednotlivými specialisty. Těžko už nyní říct, jestli s půjčením dané věci obdrží onen voják i schopnost ji použít. To je totiž ošidné vzhledem k vyvážení každé mise. Ale možná situace bude např. tato - zloděj někde ukradne sniperku a předá ji odstřelovači. Jinak se opět sekáme s vojenskou technikou všeho druhu, hodně z nich jich opět půjde použít a většinu věcí a budov by mělo jít vyhodit do povětří. Z nových zbraní se mluví o plamenometu. Jako bonbónek je pak přítomnost slonů v Indočíně :)
Různorodé mise Je na čase zmínit se o misích. Bude jich pravděpodobně 12. Autoři slibují ještě mnohem větší mapy a také to, že se mimo misích v Evropě dostanete i do Pacifiku a Indočíny. Nejsem si sice jistý, jestli za druhé světové války působili britští Commandos v Pacifiku, ale koho to v tomto případě zajímá. Maximálně se vžijete do podoby americké obdoby Commandos známých jako Rangers (znáte např. z vojína Ryana). Jisté je, že jako elitní mise bude útěk ze slavného válečného zajateckého tábora Colditz. Možná si někteří z vás vzpomenou, že mise je podle skutečné události. Tento útěk se skutečně povedl, ale téměř všichni vojáci byli chyceni a na přímý Hitlerův rozkaz (který byl samozřejmě proti Ženevským dohodám) popraveni. Vy sami si tak na vlastní kůži vyzkoušíte útěk z tohoto saského hradu. Jak se zdá, na začátku mise budete mít dva vojáky, ke kterým si budete moci vybrat další dva podle svého uvážení vzhledem k jejich dovednostem. Je jisté, že nejdůležitějším mužem v této misi bude zloděj Lupin.
Dalším zajímavým aspektem je, že mise bude mít tři různá výchozí místa. Jak vám jistě došlo, znamená to prakticky tři dost rozdílné mise. Jestli to bude podobné i u dalších misích, máme se skutečně na co těšit. O dalších misích už toho tolik známo není. Mimo dobývání tichomořských atolů se určitě podíváme do Indočíny na slavný most přes řeku Kwai (mimochodem namodelovaný podle filmového zpracování, ne podle skutečnosti), asi i do Číny a samozřejmě hodně misí se bude odehrávat v Evropě.
Podtrženo, sečteno, čeká nás minimálně 70 hodin čistého času hry (odhad autorů) a nepochybně skvělá zábava. Vzhledem k tomu, že tým Pyro Studios pracuje současně i na dalších dvou projektech (Heart of Stone a Praetorians) bych čekal, že zatím ohlášený datum vydání na tento podzim bude posunut někam až na jaro 2001. Hlavně když to bude stát za to. Pokud jste hodně netrpělivý, můžete vedle screenshots prohlédnout i velmi pěkné video za hry o délce osm a půl minuty (velikost souboru ovšem přes 80 mega). Mě osobně se po jeho zhlédnutí začali sbíhat sliny a pro mě je to spolu s B-17 nejočekávanější připravovaná hra. Tak tedy u finální verze brzo na shledanou…
|
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
|