Projekt Halo: Reach má být další first-person střílečkou, příběhově zasazenou před trilogii Halo. Přesněji řečeno těsně před první díl z Xboxu s názvem Halo: Combat Evolved a za události viděnými v Halo Wars. Vývoj mají znovu na starosti lidé z Bungie, kde sice před časem deklarovali zájem definitivně skončit s Halo sérií, nicméně k potěšení početným zástupů fans k tomu stále ještě nedošlo. Halo: Reach nás zavede na planetu Reach, vojensky zdaleka nejlépe chráněnou lidskou kolonii, jež přitom měla zcela mimořádnou důležitost.
Jednak šlo o hlavní stan UNSC (United Nations Space Command). Vyráběly se tady obrovské bitevní lodě a trénovali vojáci. A co hlavně, Reach byla místem tajného výzkumu zcela nového typu vojáka s kódovým označením Spartan! Nicméně jak již historie napověděla, planeta Reach byla nakonec zničena Covenantími silami, přičemž právě tento osudový střet má být příběhovou osou nové hry. Z téhle porážky lidí ovšem vzešel hrdina prvního, jakož i dalších dílů, Master Chief. Původním jménem John, chlapec, který byl ve věku šesti let vzat svým rodičům pro účely tajného vojenského programu, jenž z něj následně udělal bojový stroj s celým názvem "Master Chief Spartan-117".

ilustrační obrázek
Díky knihám, popisujícím události a historii Halo univerza, se na serveru IGN rozhodli trochu zaspekulovat. Dle jejich mínění je docela dobře možné, že v Halo: Reach se (na rozdíl od letošního Halo 3: ODST) s Masterem Chiefem opět setkáme. Otázkou však je, jestli bude na postu ústředního protagonisty, protože v Halo: Reach budeme s největší pravděpodobností konfrontováni především s pozemními boji. A jak víme, všichni Spartané (v počtu třech desítek vojáků) se v okamžiku nesmírně destruktivního Covenantího útoku cíleného na Reach nalézali ve "vzduchu", na křižníku Pillar of Autumn.
Covenantní invaze sice následně změnila jejich původní priority, ale také rozdělila jejich síly. V rámci pozemních operací, s obranou strategických míst na planetě Reach, měla následně vykrystalizovat pětičlenná skupina Spartanů (tři muži a dvě ženy) - čemuž by mohl odpovídat i oficiálně publikovaný artwork. Nicméně dle IGN je samozřejmě možné, že ve výsledku bude všechno úplně jinak. Také bude hodně zajímavé, s jakými Covenantími silami budeme mít vlastně tu čest. Nabízí se, že nabídka nepřátelských sil bude minimálně obnášet postavy z kategorie Grunt, Jackal a Hunter, v případě bojových strojů pak Banshee a Wraith.
Za připomenutí dále stojí, že pro letošní podzim chystané Halo 3: ODST přijde na trh se vstupenkou do multiplayerové bety Halo: Reach. Na IGN si přitom od multiplayeru v Halo: Reach slibují trochu jinou koncepci (oproti Halo 3) a dokonce větší počet zúčastněných hráčů. Závěrem připomeňme, že Halo: Reach se má objevit na konzoli X360 někdy v průběhu roku 2010.