Blitzkrieg II - preview
zdroj: Archiv

Blitzkrieg II - preview

14. 8. 2005 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Pózor! Přichází nový velitel... Hmm... No nic... asi se někde zdržel. Tak abyste věděli, na koho se připravit, něco vám o něm povíme. Protože až se objeví, bude to stát za to.

Autor: Daniel Podhorský
Publikováno: 14.srpna 2005


Pózor! Přichází nový velitel... Hmm... No nic... asi se někde zdržel. Tak abyste věděli, na koho se připravit, něco vám o něm povíme. Protože až se objeví, bude to stát za to.

Zvětšit zdroj: Archiv Zřejmě ho nemusíme představovat. Jedná se o nástupce nejlepší strategie v reálném čase zasazené do období druhé světové války - Blitzkrieg (recenze). Vrátíte se v něm na stará známá bojiště. Opět se na straně dobře připraveného Německa vrhnete na nepřipravenou Evropu, abyste se po zbytek hry pokoušeli na druhé straně barikády tento postup zastavit. Čekají vás boje ve čtyřech kampaních za čtyři země – Třetí říši, Sovětský svaz, Velkou Británii a Spojené státy. Tato tažení začnou a skončí v srdci starého kontinentu, aby se mezi tím bitvy rozhořely v píscích Afriky i pacifických džunglích. V zásadě nic nového pod sluncem.

Žánr „druhoválečné“ RTS má dnes až příliš jasně stanovené mantinely, za které se nechce vývojářům zasahovat. Povětšinou je charakterizuje absence stavění a vyrábění, mapy více či méně připomínající skutečná válčiště a jednotky, které s věrností šíleného modeláře do posledního nýtku kopírují své vzory. Možná by neškodilo, kdyby se někdo od tohoto konceptu odpoutal a udělal sice hru začínající v roce 1939, ale umožnil by vám výrazněji ovlivňovat tažení. Němci musejí vždycky prohrát a Spojenci vždycky vyhrát. Ovšem titul, který by si vzal nápady z letitého Panzer Generala a například stylem Rome: Total War umožnil bleskovou válkou skutečně ovládnout svět, by rozhodně nebyl k zahození.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 S hrdiny v čele
Vraťme se ale zpět na zem, kde na nás rozhodně, minimálně v případě Blitzkriegu II, nečeká zklamání. Jednička byla velmi realistická, dvojka bude ještě víc a k tomu přibudou další dramatické prvky, jež jsou možná malinko okopírované z konkurenčních a povedených Panzers. Jedná se především o hrdiny, kteří však budou v Blitzkriegu vycházet ze skutečnosti, takže jak ve svých řadách, tak za nepřátelskou linií najdete řadu zvučných jmen historie. Zmiňme třeba sovětského odstřelovače Vasilije Zajceva, německé tankové eso Michaela Wittmanna či agenta britské SOE (Special Operations Executive) Petera Churchilla, který vám dokáže přinést nejednu zajímavou informaci z druhé strany.

Kromě slavných jednotlivců dostanete pod své velení i famózní skupiny. Autoři zmiňují staré virtuální harcovníky ze stoprvní americké výsadkové divize či britské Commandos. Kdyby se ale ve hře objevili němečtí Zelení ďáblové a s nimi i dobytí pevnosti Eben Emael, byli bychom nadšeni.

SPECIALISTÉ NA ZÁŠKODNICKÉ OPERACE
Zvětšit zdroj: Archiv Special Operations Executive, jejímž členem byl i ve hře vystupující Peter Churchill, byla utajovanou zpravodajskou jednotkou, která vznikla v Británii na jaře 1939. Měla koordinovat bojové akce za použití diverze a sabotáže proti zahraničnímu nepříteli, tedy cvičit agenty a instruktory odbojového hnutí, zakládat a podporovat je, provést některé sabotážní operace, psychologickým vedením války budit odpor vůči nepříteli na obsazených územích a především provádět zpravodajskou činnost.

Spěch, se kterým byla zřízena, výběr osob a nezkušenost jednotlivců měly za následek označovat SOE za amatérskou, ale kromě nezdařených akcí samozřejmě měla i velmi úspěšné a hlavně její záběr byl značný. Ze známějších operací participovala SOE na likvidaci suchého doku v St. Nazaire a na útoku na německé "prorážeče" blokády v Bordeaux. Pro nás je zajímavé, že výcvikovými středisky SOE Arisaig a Beaulieu před svou misí prošli Gabčík a Kubiš a téměř všichni českoslovenští "stínoví vojáci".

 Tanky i psi
Celkem se má ve hře nacházet přes 270 typů techniky a na 60 druhů pěchoty. Chybět nebudou žádné ze slavných strojů, ale stejně jako v jedničce se ke slovu dostanou i méně okoukaná vozidla (např. americký plamenometný tank M5 Satan či sovětský ginantický T-35), letadla (kromě těch obligátních to má být i německý experimentální raketový Natter) a lodě. Právě plavidla by měla hrát výrazně větší roli než v minulém dílu a těšit se prý máme i na menší námořní bitvy. Uvidíme, zda se nebude jednat jen o manévry u pobřeží, sloužící k podpoře pozemních vojsk.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

Nejdůležitější bude ale stále pěchota, protože bez lidí je každý stroj k ničemu. Kromě ženistů, schopných stavět mosty a bunkry, či jejich útočných variant, již dokáží pro změnu bořit, různých zvláštních jednotek a mnoha dalších podivuhodností tu najdete třeba i hlídací psy. Každý člověk (a možná i pes) bude opět získávat zkušenosti, které by měly s vyhranými bitvami rozevírat nůžky schopností mezi nováčkem a veteránem. Autoři mluví až o padesátce „skillů“. Například o možnosti zavelet zkušené obsluze protitankových pušek, aby útočila na pásy, protože by se vám mohly nepoškozené nepřátelské stroje hodit, což po bažantech nemůžete chtít.

 S metály na hrudi
Zvětšit zdroj: Archiv Ale nejen vaši muži budou sbírat zkušenosti. I vy jako jejich velitel budete dostávat za úspěšné akce medaile a povýšení. Čím budete vyšší šarže s větší hromadou plechu na hrudi, tím více si budete moci vyskakovat v hlavním stanu a žádat jednotky podle svého gusta. Díky tomu byste měli mít možnost ovlivnit způsob boje více, než v jedničce, kde jste valnou část armády dostali přidělenou. Volnou ruku byste měli mít i při rozhodování, kdy mají posily dorazit. Takže již nebudete vázáni skriptem, čekajícím na dobytí určité pozice (i když i na tuto variantu určitě dojde).

Ale pouze medaile k úspěšnému postupu nepostačí. Abyste nebyli tak svázání historickými událostmi, bude hodně záležet nejen na plnění primárních úkolů více než úctyhodných sto deseti misí, ale i těch sekundárních. Pokud zaberete letiště, dostanete v příští bitvě možnost povolat leteckou podporu, dobudete-li nádraží, přijede vám po trati více pancířů. Nejedná se o žádnou převratnou novinku, ale její šikovné implementování by mohlo uvolnit hráči ruce spoutané historií.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv

 Ještě krásnější válka
Nejzásadnější změnu oproti prvnímu dílu vám však vývojáři připravili na poli technického zpracování. Jednička předvedla takřka dokonalou kombinaci 2D a 3D grafiky s animacemi těch nejposlednějších činností. Dvojka ji má překonat kompletně ve 3D a soudě dle pohyblivých obrázků, jež jsme měli možnost vidět, nejde o planá slova. Zcela nový engine nejen perfektně rozhýbává stroje a pěchotu, ale přidává hromadu dalších efektů. Tím nemáme namysli jen výbuchy či prach zvířený pásy, ale změny počasí, denní doby a těšit se máme na krásné mořské vlny. Chce se někdo vykoupat?

Zvětšit zdroj: Archiv Avšak stejně jako u většiny jiných her i zde nejvíce grafické možnosti vyniknou při destrukci – ať už budov, techniky nebo životů. Jen animací smrti prostého vojáka mají autoři přichystanou slušnou řádku. I zcela zničitelný terén vyvedený ve třech rozměrech má přinést spoustu strategických výhod – ať už klasických ve stylu „my stojíme na kopci a vidíme vás“ či možností vytvářet si cestu vahou pancířů nebo prostě dělostřeleckými granáty. V návaznosti na možnosti enginu není doporučenou sestavou žádný zabijácký stroj – vývojáři hodlají hru bez problémů provozovat na dvougigahertzovém procesoru s 256 MB RAM a s letitou GeForce 3.

 Je co vymýšlet?
Doufejme, že ušetřený výkon nepůjde na vrub umělé inteligence, která je bohužel vždycky až druhá za grafikou. Máme však slíbeno nejedno zlepšení. AI si má povolávat posily vhodné pro boj proti vašim jednotkám, ustupovat i útočit na správných místech, stejně jako inteligentně řídit přesuny vojsk modernizovaným pathfindingem. Kéž by to byla skutečně pravda a počítač nevítězil jen tím, že dokáže současně ovládat více jednotek než vy. Pokud se k tomu přesto uchýlí, přepracovaný ovládací interface by vám měl umožnit účinněji a rychleji opovědět.

Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv Obrázek zdroj: Archiv
další obrázky z této hry najdete v sekci screenshotů

 Férový multiplayer
Nedílnou součástí takřka všech moderní her je multiplayer. Nejinak tomu bude i u Blitzkriegu II. Nevětších změn oproti jedničce se dočká režim flag control, kdy budete bojovat o určitá místa na mapě, která vám po obsazení, podobně jako kdysi v Z, přidají určité druhy jednotek, nebo nějak jinak vypomohou. Aby bylo válčení v maximálním počtu tři na tři fér, připravili vývojáři zajímavou věc. Říkají tomu matchmaking a půjde o systém, který vám podle vašich dosavadních úspěchů v bojích se živými hráči vybere odpovídajícího soupeře. Takže nebudete muset čas na síti promrhávat s někým, kdo neví, jak se hra ovládá, ani s nikým, kdo vás rozmázne sadou dobře mířených kliků, během několika krušných minut.

Zvětšit zdroj: Archiv Všechno to zní krásně, i když všichni víme, jak se vývojáři rádi před vydáním hry vytahují. Leč díky úspěchům Nival Interactive bychom informacím okolo Blitzkriegu II mohli věřit. V každém případě to s ním zatím vypadá dobře a doufejme, že posune žánr RTS z druhé světové války o stejný kus, jako to dokázal jeho předchůdce. Snad autoři dokáží přijít s dostatečným množstvím nových nápadů, abychom se již po několikáté za relativně krátkou dobu vrátili ke Stalingradu, Tobruku či na Iwodžimu a znovu vítězně vybojovali slavné operace. Vzhledem k množství slíbených misí si je snad užijeme všechny včetně těch světem virtuální zábavy hodně opomíjených. Podle posledních informací se má hra objevit na zahraničním trhu v polovině října a Cenega Czech ji chce lokalizovat do češtiny formou titulků.

Tento článek původně vyšel v časopisu GameStar.

Stáhněte si: Videa, Trailery, Intro...

Související články: Rozhovor (4/2004), Novinky, Recenze prvního dílu Blitzkrieg a datadisků

Daniel Podhorský
autor GameStaru


 
 

Nejnovější články