zdroj:
tisková zpráva
Všichni, co mají rádi kvalitní vojenské simulace, při čtení nadpisu určitě zastříhali ušima. Konečně více informací o hře, která má být nástupcem legendární Operace Flashpoint! Jak se říká - když něco nevím, tak se zeptám. My jsem se tedy zašli zeptat přímo do centra válečného dění a navštívili Bohemia Interactive, abychom vám přinesli ty nejžhavější zprávy z první linie. Jednalo se také o vcelku kuriózní setkání redakce Score. Vedoucím projektu Armed Assault je totiž Viktor Bocan, který zároveň působí ve Score jako redaktor. Ten si však s pikantní situací ořechu v louskáčku dobře poradil. Na naše dotěrné otázky, i přes nemilosrdný nátlak šéfredaktora, několikrát odpověděl jako zkušený politik - bez komentáře. Přesto ale poskytl velmi cenné informace, kterými doprovázel prezentaci hry na širokoúhlé LCD obrazovce.
Regulérní pokračování Flashpointu První ze všeho Viktor ukončil spekulace o pozici Armed Assault. „Bude se jednat o regulérní pokračování Operace Flashpoint, které přináší řadu změn a novinek .“ Mnoho z nich vychází z čerstvě vydané verze OFP pro Xbox. „Ale to samozřejmě není vše,“ dodává Viktor, „ práce na enginu neustále pokračují, Armed Assault bude jeho nejnovější verze a po jeho vydání budeme samozřejmě ve vývoji pokračovat,“ upřesňuje Viktor.
Z důvodu mnoha přítomných inovací lze tedy Armed Assault (mimo jiné se stále nejedná o definitivní název hry) označit jako Operation Flashpoint 2. Co všechno tedy nový engine umí? „Celkově odstraňuje mnoho limitů a nabízí více interaktivity. Příkladem může být les, kdy je každý strom znázorněn jako samostatný objekt, “ vysvětluje Viktor a my sledujeme, jak si americký tank Abrams nemilosrdně razí cestu lesem. Pokud v Armed Assault uvidíte jak se kácí les, tak rozhodně nepočítejte s tím, že jde o neškodnou těžbu dřeva. S jistotou se na vás řítí několik tanků. Tato nová možnost enginu se odráží v mnoha dalších objektech, jako jsou domy, různá vegetace, výbuchy a destrukce veškeré zástavby. Živá ukázka rozstřílení velkého mostu byla zatraceně působivá.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek
„Enginu nejsou cizí ani technologie Pixel Shader, Vertex Shader a další,“ doplňuje Viktor. Nám nezbylo nic jiného než pochválit realistické zobrazování stínů, zvětšenou viditelnost, jemné textury a mnoho jiných detailů oživujících prostředí. A to doslova. Kromě střelby do nepřátelských jednotek můžete trénovat svou mušku na divoké zvěři, ptácích apod. Ti nejlepší se pak pustí do much. „Někde tam poletují i motýli, ale momentálně nás nějak zlobí,“ říká jeden z designerů a posílá k zemi nějakého opeřence. Na obrazovce, pochopitelně.
zdroj:
tisková zpráva
Na bojišti nebudou chybět ani civilisté. Respektive se budou stále nalézat ve městech a vesnicích. Vybombardovat celé město není tedy až tak dobrý nápad, přestože povede k úspěšnému dobytí. „Zajímavostí jsou i obydlené budovy, které se v noci rozsvěcují a vy můžete vidět, že zde stále žijí lidé,“ říká Viktor, „jejich vliv na válečné dění je pochopitelně reálný. Tedy nevelký. Důležité jsou samozřejmě osoby spjaté s příběhem, stejně jako to bylo v datadisku Resistance.“
Pouze jeden, zato rozlehlejší ostrov Svým prostředím se Armed Assault vrací k původnímu ostrovnímu konceptu. Tentokrát však jde pouze o jeden, ale s rozlohou přes 400 kilometrů čtverečních. Najdete na něm zastoupení téměř všech druhů terénů a vegetace. Zatímco sever je spíše oblast jehličnatých lesů a hor, jih připomíná spíše subtropy, a tak tu potkáte i pouště, palmy, olivové hájky... a co takhle dojít si na pláž? Tím se nabízí velmi široké spektrum použitelné taktiky.
Zde nám Viktor představil hlavní změnu oproti OFP. „Tím, že je použit pouze jeden ostrov, se nejedná o malý a rozdělený konflikt, ale o regulérní válku. Ta bude kolem vás neustále probíhat. Může se například stát, že se svou jednotkou povedete bitvu ve městě a náhle přiletí vrtulník, který vás odveze na jiné místo bojů o několik kilometrů dál, kde je potřeba váš zásah,“ říká. „Jen minimum událostí je ve hře naskriptováno. Většinou se jedná pouze o prvky, které posouvají děj kampaně, vše ostatní běží zcela volně a záleží jen na vás, jak se bude situace vyvíjet,“ dokončuje Viktor. Tento revoluční koncept bude největším plusem Armed Assault. Zajímala nás i otázka vyváženosti misí a vlivu samotného hráče na konečný výsledek války. „Celkově je hra vytvořena tak, že jsou obě soupeřící strany vyrovnané. Pokud hrajete vy dobře, překlápí se vítězství na vaši stranu,“ upřesňuje Viktor.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Jelikož je úspěch ve válce z velké části také o štěstí, bylo nutné ošetřit situace, kdy vaše jednotky utrpí velké a neočekávané ztráty. „Během boje budete mít někdy možnost zavolat podporu dělostřelectva, letectva nebo posily. Pokud je však použijete v jedné bitvě, mohou vám chybět v té další,“ vysvětluje Viktor.
Tři části hry
zdroj:
tisková zpráva
Hra bude koncepčně obsahovat tři části. První z nich bude hlavní kampaň o zhruba patnácti dlouhých misích, ve které budete jako americký voják na půdě přátelského demokratického státu bojovat proti nepříteli z totalitního režimu. Ostrov i národy jsou fiktivní a pozadí hry by se dalo brát jako paralela k situaci v Koreji. Technika a zbraně jsou podobné OFP, jen jde z větší části o modernější typy, více detailů najdete v rámečku. Kampaní se táhne příběhová linie, která propojuje jednotlivé mise.
ARZENÁL | Co tam najdete? Více než čtyřicet vozidel a letecké techniky včetně HMMWV, M113, M163, BMP 2, AH-6 nebo třeba Mi-17. A dále více než padesát druhů zbraní, kde nebudou chybět M16, M4, M249, G36-K, M136, Mk19, AK74, PKm nebo SVD. |
Důraz je kladen především na pěchotní boj, ale samozřejmě si vyzkoušíte i techniku. „Během bitvy budete často improvizovat. Pokud váš tank zasáhnou, pořád budete mít šanci z něj vyskočit a pokračovat dál v postupu jako součást pěchoty, nebo si někde ulovit nějaký nový dopravní prostředek. Existovat budou i různé možnosti spojení s velením, kdy zažádáte o nový tank nebo vás jako raněného dopraví do týlu,“ říká Viktor.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
odsud dolů starší obrázky z prosince 2005, nereprezentující současný stav hry Přestože má ve většině her prioritu hlavní kampaň, u Armed Assault hrají velkou roli i jednotlivé mise. Poskytují totiž možnost volby, za kterou složku armády se války nebo bitvy zúčastníte. Chcete být pouze jednotkou odstřelovačů podporující hlavní útok? Nebo máte chuť osedlat nějakého pancéřáka, vrtulník? Proč ne? Když si k tomu přidáte téměř neomezenou volnost ve volbě taktiky, tak každou jednotlivou misi můžete hrát takřka donekonečna.
DO BOJE! | Ukázka konkrétní tankové operace, která prezentuje obrovskou taktickou volnost a několik alternativních řešení dané situace. Hlavní cíl: Dobýt nepřátelské opevnění na předměstí. Průzkum hlásil silnou protivzdušnou obranu, díky které není možné jako podporu pozemního útoku nasadit vrtulníky. Dále se zde nachází několik nebezpečných formací obrněné techniky. Útok začal a vaše rota tanků Abrams si to žene přímo do boků nepřátelské obrany. Nepřítel vás již zaregistroval a hlavně tanků se natáčí proti vám. Jako správný velitel musíte zachovat chladnou hlavu a zaměřit své zbraně na protivzdušnou obranu. Jste již velmi blízko, stejně jako výbuchy nepřátelských granátů. Zamířit protiletadlová postavení!! Pal!! Několik po sobě jdoucích výstřelů ničí celou protivzdušnou obranu. Nepřátelské tanky jsou však stále velkou hrozbou. Je čas se mírně stáhnout a zavolat vrtulníky, které obrněné technice pořádně zatopí. Už slyšíte hluk rotorů a následně svištění vystřelovaných raket. Na místě, kde se nacházely tanky, se zem proměnila v bouřící sopku. Ďáblovo dílo je dokonáno. Zbývá již jen dočistit postavení od pěchoty, což je pro vaše obrněná monstra hračka.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Tento průběh mise je však jen jednou z alternativ. Hráč si může vybrat, že místo velitele tanků bude hrát člena speciálních jednotek. Dorazí nepozorovaně do města, proplíží se mezi hlídkami a umístí k protiletadlovým dělům časované nálože. Železné povahy se mohou pokusit ukořistit třeba prázdný tank a v něm prchnout pryč. Mezitím nahlásí splnění úkolu a zavolá zmíněné tanky i vrtulníky, které dorazí právě v okamžiku, kdy nálože explodují. Hlavní úderná skupina tedy již jen zničí obrněnou sílu nepřítele. V neposlední řadě si hráč může zvolit pozici pilota vrtulníku, který dorazí na bojiště v okamžiku, kdy je protivzdušná obrana zničena. Prolétává po bojišti a podporuje útok tankové skupiny. Pokud zvolíte tuto misi v multiplayeru, bude taktická volnost ještě větší a hráč bude mít možnost zastat více rolí. Zmíněný pilot vrtulníku pak například hraje misi úplně stejně, ovšem místo toho, aby čekal na automatický signál od počítačem řízeného velitele tankové roty, čeká na signál od skutečného hráče – ať už od tankisty, nebo onoho příslušníka speciální jednotky. Další hráči mohou být velitelé jednotlivých tanků, nebo někdo z mnoha jiných složek armády. Co dodat? Snad jen, že takto nebyla válka ještě v žádné hře simulována. Možná můžeme mluvit i o revolučním konceptu Armed Assault, ale na konečný verdikt si musíte počkat až do druhého kvartálu příštího roku. Držíme palce, aby vše v plné verzi fungovalo tak skvěle, jak jsme to na návštěvě Bohemia Interactive viděli. |
Síťová hra
zdroj:
tisková zpráva
Multiplayer je založen právě na jednotlivých misích a jistě vám došlo, že je půjde hrát kooperativně. Některé z nich jsou v podstatě jednou velkou válkou o celý ostrov. „V multiplayeru to znamená nespočet hráčů na jedné i druhé straně, kteří vedou nekončící válku, kdy jednotlivé složky armád musí spolupracovat a koordinovat postup,“ říká Viktor „V možnostech budou i velitelské funkce, které mají simulovat operační štáb a celkově dohlížet na postup. Hráč, který si tuto funkci zvolí, může sledovat bitvu na mapě a vydávat rozkazy,“ vysvětluje Viktor.
Do probíhající hry se budou moci hráči kdykoli zapojit díky implementované funkci „join in progress“. Pokud vám to smysl pro čest dovolí, můžete na chvíli opustit probíhající válku, jít se třeba vyspat a druhý den se opět ponořit do militantního běsnění. Mnoho novinek v multiplayeru bylo již uvedeno ve verzi OFP pro Xbox a v Armed Assault je v Bohemia Interactive dotahují k dokonalosti.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Akčnější ovládání K takto realistické simulaci je nutné i přehledné ovládání. V předváděné živé ukázce bylo podobné původnímu konceptu z OFP. Armed Assault bude obsahovat mírná vylepšení směřující k více akčnímu ovládání. „Hru bychom chtěli přiblížit i těm, kteří mají raději akčnější pojetí simulace. Proto jsme také připravili několik druhů obtížnosti. Některé jsme již použili ve verzi OFP pro Xbox,“ říká Viktor. Na nejnižší obtížnost se kromě větší odolnosti jednotek dočkáte i zlepšení jejich identifikace. V praxi to vypadá tak, že například přátelský tank je zahalen do mírně zeleného oblaku a bojiště se tak stává přehlednější. Šikovný způsob jak přilákat širší hráčskou veřejnost.
Pokud nebudete ovládat jednotky vy, má je v rukách umělá inteligence. Pro hru, kde existuje minimum skriptovaných událostí, je potřeba opravdu dobře vyvinuté a pečlivě testované AI. „Umělou inteligenci jsme značně vylepšili už v Xbox verzi OFP a nyní jí táhneme ještě výš, společně s vývojem celkového enginu,“ upřesňuje Viktor.
zdroj:
tisková zpráva
Zpětně kompatibilní? Když byl začátkem roku Armed Assault ohlášen, spekulovalo se na veřejnosti o jeho kompatibilitě s Operací Flashpoint a datadiskem Resistance. Jak se již na začátku Viktor zmínil, tato hra je samostatný projekt, a tudíž zde žádná možnost přímého propojení existovat nebude. Otázkou stále zůstávají uživatelské mise a různé addony, kterých komunita vyprodukovala tisíce a stále vznikají nové. „Rozhodně bereme ohled na ohromná množství mnohdy zajímavých addonů a uživatelských misí. Budeme dělat vše pro to, aby se tyto věci daly určitým způsobem přenést a hrát v Armed Assault,“ říká Viktor. „Naším cílem je plná kompatibilita, tedy aby staré addony fungovaly i v nové hře, ale nebude snadné toho dosáhnout,“ zakončuje.
Editor, který byl prezentován na našem setkání, fungoval na podobných principech jako v OFP. Disponoval několika málo úpravami interface, ale dle vyjádření Viktora Bocana je šance, že bychom se mohli dočkat zcela nového konceptu. „Uvažujeme o značném vylepšení celkové funkčnosti editoru, ale ještě to není potvrzeno,“ říká Viktor. Hráčská komunita by rozhodně uvítala různé filtry objektů, vestavěný editor scriptů a několik dalších věcí, které usnadní práci. Necháme se překvapit.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů
Snad v létě Nyní se dostáváme k části, kdy se nejvíce ozvalo Viktorovo profesionální a politické „Bez komentáře“! Začali jsem vyzvídat termín vydání. Ve své podstatě však nátlak nikam nevedl. Armed Assault je z nezanedbatelné části hotov, což bylo jasné z živé prezentace. Ale přesto je oficiální termín stanoven až na druhý kvartál 2006. Důvodem je doposud nejasný vydavatel. Pokud by tedy obchodní jednání dopadla dobře, jsou určité šance, že se této pecky dočkáme skutečně brzy.
Jedno je ale jasné. Operace Flashpoint bude mít důstojného pokračovatele, který znovu rozběsní válečné peklo a strhne s sebou tisíce nadšených hráčů. „Všechno co perfektně fungovalo v OFP bude vylepšeno, bude vypadat lépe, bude to větší, hráči poskytneme více volnosti a dostaneme ho do opravdové války z pohledu obyčejného vojáka,“ zakončuje Viktor. Zní to skvěle!
TAK ŠEL ČAS... | 1997 – Začíná se pracovat na technologii Poseidon, ze které se po letech vyklube Flashpoint. 1999 – V Praze je založená společnost Bohemia Interactive Studio, tým už ale dávno pilně vyvíjí! Červen 2001 - První vydání hry Operation Flashpoint. Získala mnoho kladných hodnocení a cen u nás i ve světě. Leden 2002 – OFP Red Hammer aneb první datadisk, který však moc neuspěl. Nebyl dílem BI, ale přímo Codemasters. Červen 2002 – OFP Resistence byl plnohodnotný datadisk s novým příběhem. Opět několik celosvětových ocenění.
zdroj:
tisková zpráva
Leden 2004 – začátek příprav verze OFP pro Xbox. Předělání úspěšného titulu pro konzole Xbox přineslo nespočet vylepšení a nových věcí. Březen 2005 – Společně s dokončováním verze OFP pro Xbox, začaly práce na Armed Assault. Listopad 2005 – Vydání OFP pro konzoli Xbox, ze kterého čerpá mnoho novinek i připravovaný Armed Assault. 2007 – Next Generation Project (Game 2) čili pracovní název pro další připravovaný vojenský simulátor, dříve nazývaný Operation Flashpoint 2 |
Tento článek původně vyšel v časopisu
zdroj:
tisková zpráva
Stáhněte si: Video...
Související články: Novinky, Operation Flashpoint 2 preview, Vše o Operation Flashpoint
|