Alpha Protocol - preview
zdroj: tisková zpráva

Alpha Protocol - preview

24. 3. 2008 0:00 | Preview | autor: Redakce Games.cz |

Odhalujeme špionážní thriller ze světa tajných agentů. Budete toto akční RPG od tvůrců KoTOR 2 hrát jako James Bond, Jason Bourne nebo Jack Bauer?

Autor: Martin Klekner
Publikováno: 24.března 2008


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokrok je nezadržitelný, hledání nového a neokoukaného všudypřítomné. I RPG urazila za svoji relativně krátkou historii pěkný kus cesty – a že se toho od dob práchnivějících D&D pravidel a zatuchlých dungeonů hodně změnilo, to dokazuje jedno nově ohlášené role-playing dílko za druhým. A tak jsme se před nedávnem dozvěděli kupříkladu o novém titulu vyvíjeném pod hlavičkou Obsidian Entertainment, s velice zajímavým námět – hrou na tajného agenta.

Ať už vás jakkoliv vyděsila definice „moderní špionážní akční RPG viděné z pohledu třetí osoby“, nemusíte se obávat. Představte si na chvíli akční přístup Mass Effect lehce říznutý Uncharted, přidejte špetku Bioshocku (ovládací menu), navrch ještě přihoďte systém z větší části řízený statistikami postavy a máte Alpha Protocol (dále jen AP). A řekněte sami, co by mohlo být zábavnějšího, než aplikovat tento recept na svět „novodobých rytířů“, tajných agentů. A zde lákadla ještě nekončí, autoři slibují neotřelý systém budování charakteru, živoucí dialogy a tradičně výbornou hratelnost. Vezměme to ale pěkně popořadě....

 Zrada ve vlastních řadách
Michael Thorton se sice mohl pyšnit absolvovaným tvrdým výcvikem agenta CIA, to bylo však zhruba to jediné. Bez zkušeností, bez praxe a potřebné jistoty byl vyslán na svoji první misi a když se tato za prapodivných okolností zvrhla v katastrofu, byl zanechán sám, bez kontaktů a zdrojů, na pospas všem důsledkům, které po nezdařené akci následovaly. A mělo to být ještě horší – jeho agentura se k němu obrátila zády, nadřízení popřeli jeho existenci, vlastní stát ho začal stíhat za znalost informací, které nemohly být za žádných okolností publikovány. Agent Michael Thorton jste vy – a právě zde začne váš boj za očištění své osoby a odhalení spiknutí skrývajícího se v pozadí všeho dění.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

A právě takovému případu, kdy agent začne vyšetřovat na vlastní pěst, se říká Alpha Protocol. Něco, co dobře známe především z filmů o agentu Bournovi. A stejně jako jemu, i Michaelu Thortonovi půjde po krku množství rozzuřených federálů, i on bude muset při získávání informací riskovat a improvizovat (oficiální podpora neexistuje, žádná dobrá odpadlická duše z řad CIA se neobjeví, musí si je zkrátka ukrást) a propracovávat se od malých ryb po ty největší. I když se příběh nezdá kdovíjak originální, slibuje napětí a vyhrocené situace – a o to zde jde především.

 RPG prvky
RPG budování charakteru bude základním pilířem hry. „Na začátku sice Thorton bude schopen provádět základní akce, které se naučil při výcviku, na nějaké speciální schopnosti však v tu chvíli zapomeňte,“ říká vůdce projektu Chris Parker. „Ty přijdou až časem – a právě na tento vývoj od nejistého nováčka po ostříleného agenta jsme kladli velký důraz.“ Zlepšování se přitom děje dvěma způsoby: zaprvé to je klasické rozdělování skillů, zadruhé pak interakce s NPC.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Řekněme si nyní něco o skillech. Vše má být podobné Falloutu: na začátku dostanete 10 základních dovedností, každá půjde povýšit až na úroveň 10. Zapomeňte však na hru „kdo má vyšší číslo ve statistikách“ - s vývojem schopností přijde i zcela nové pojetí jejich využití, které bude do značné míry definovat vašeho hrdinu. Dejme příklad. Schválně, co by udělal James Bond, kdyby v opuštěné hale zaslechl kroky přicházející stráže? Nejspíš by odkudsi vytáhl zázračnou věcičku, která by protivníka na dálku uspala, paralyzovala či jinak vyřadila. Jason Bourne? Zmizel by dřív, než by si pronásledovatelé uvědomili, že tu možná byl. A Jack Bauer? Ten by se s tím asi nepáral, vytáhl pistoli a bylo by vymalováno. Autoři to s humorem nazývají „the three J.B.s“.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Všímavější si jistě povšimli shodných iniciálů všech tří slavných jmen a pravdou je, že je v Obsidianu všechny tři berou za jakési archetypy rozdílných přístupů. Elegance, nenápadnost nebo agresivita, stačí si vybrat. A mezitím samozřejmě existují tisíce možných kombinací, znovu tedy přichází otřepané vývojářské klišé „žádní dva hrdinové nebudou stejní“. Je tu ovšem ještě jedna věc, která bude ze zástupů Thortonů dělat unikáty...

 Speciální schopnosti
Vývojáři dlouho hledali obdobu kouzel z fantasy RPG, která by se dala uplatnit v AP. V jednu chvíli dokonce měli do hry zapracovanou mana stupnici a nechávali Thortona vyvádět až nadpřirozené kousky – pak však zjistili, že to nějak není ono. Alternativa magie se tak nakonec koná v podobě speciálních schopností. Jako příklad uveďme postavu typu Jack Bauer, která ze všeho nejraději vystavuje na odiv své střelecké schopnosti. Povýší-li hráč skill s danou zbraní na dostatečnou úroveň, získá možnost Chain Shot. Ta umožňuje citelně zpomalit čas, což vám dovolí prozkoumat pečlivě okolí, označit potenciální nepřátelské agenty a poté již jen vypálit pár dobře mířených střel. A právě tyto schopnosti, kterých má být ve finální hře poměrně velké množství (i když autoři zatím oznámili jen Chain Shot a kritický zásah), budou z vašich agentů dělat hrdiny s téměř nadlidskými schopnostmi.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

„Nechceme, aby se hráči dostali na konec hry a měli postavu se všemi statistikami na maximu,“ doplňuje ještě tvůrce. Ten podporuje striktní profilaci jednotlivých postav, která povede k diametrálně odlišným herním zážitkům (vše od zběsilého po stealth přístup) a tím pádem i velké znovuhratelnosti. Což nám dokázali již například v Knights of the Old Republic 2.

 Kouzlo slova
Zvětšit zdroj: tisková zpráva A tím se dostáváme k druhému aspektu vývoje charakteru, tedy dialogu. Civilistů a osob, s nimiž bude třeba si důvěrně pokecat, je habaděj. Mezi nimi hrají velkou roli především vaše kontakty, od kterých se dozvíte informace důležité pro další postup. A nejenže jejich postoj k vám bude značně ovlivňovat vaše dispozice pro splnění úkolu, ale vaše jednání s nimi zároveň pomůže dovytvořit hlavní postavu po psychické stránce. To ve výsledku znamená, že můžete zvolit jak cestu chladného profesionála (Bourne), tak impulzivního vyšetřovatele (Bauer), popřípadě neodolatelného svůdce („Bond. James Bond.“) – anebo zase něco mezi.

O vše se stará autory vyvíjený Dialog Stance System, ne nepodobný tomu z Mass Effect. Žádné pročítání a volení sáhodlouhých odpovědí, zde budete rozmluvu řídit prostou volbou svého postoje. Přesně dle výše uvedených povah tak pokaždé, když dojde na odpověď, vyberete z možností zdvořilý / chladný / netrpělivý (a dalších) a podle toho se bude rozhovor dál odvíjet. „Náš tým jde ještě dál než Bioware,“ vysvětluje Parker. „Dáváme hráči možnost prostě jen zvolit způsob, jakým má postava odpovídat, a pak třeba jen sledovat dialog jako cutscénu. Může však samozřejmě kdykoliv do rozhovoru zase vstoupit a postrčit ho jiným směrem.“ Což pochopitelně přispívá k plynulosti interakce a větší filmovosti zážitku. Jen doufejme že se odpovědi nezvrhnou ve smajlíkové schéma :-), :-|, :-(.

PŘÍKLAD ROZHOVORU
Ukázka rozhovoru hlavního hrdiny s jednou z důležitých příběhových postav, novinářkou Scarlet Lake. Rozdíly v různém přístupu vašeho charakteru k NPC jsou patrné na první pohled. Autoři hry přitom ujišťují, že mnohdy povedou k diametrálně odlišným vyústěním.

Dialog ala James Bond:
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Scarlet: (Dlouze vydechne) Nevěřil byste, jaký jsem dneska měla den.
Michael: Myslím, že vás trumfnu.
Scarlet: Byl jste snad někdy nezahalená žena uprostřed davu Arabů?
Michael: Jednou. Prohrála jste.
Scarlet: (lehce pobaveně) Roztomilé.
Michael: (frajersky) To teda.
Scarlet: (sarkasticky) Budete to na mě zkoušet celý let?
Michael: Copak, měla jste už snad něco naplánovaného?
Scarlet: Jen jsem vás zrovna chtěla zpomalit.
Michael: Máte pravdu – je to dlouhý let, spousta času na to dostat z vás jméno a číslo pokoje.
Scarlet: Wow. To vy jen tak přijdete a vybalíte takovýhle druh řečí?
Michael: Když se zrovna neztrapňuju. Mimochodem – jsem Mike.
Scarlet: Já – oh, teď jste mě málem dostal.
Michael: (smích) Scarlet:
Takže, Miku, když se zrovna nenecháváte ztrapňovat, co děláte, že cestujete do těchle končin světa?

Dialog ala Jason Bourne:
Scarlet: (Dlouze vydechne) Nevěřil byste, jaký jsem dneska měla den.
Michael: Ne, asi ne.
Scarlet: Vy také, co?
Michael: ...tak nějak.
Scarlet: Chlape, nepřeberte si to špatně, ale vypadáte, jako by vás zrovna přejel náklaďák.
Michael: Proč myslíte?
Scarlet: Jen tak.
Michael: Nedělejte si se mnou starosti.
Scarlet: To je ta země. Dělá to s každým.
Michael: Nejspíš.
Scarlet: Jestli vám nevadí, když se zeptám – co děláte za práci, že vás zatáhla zrovna do těchhle končin?

Obrázek zdroj: tisková zpráva První uvedený přístup vám dobře poslouží především při dobývání srdcí opačného pohlaví. Stejně jako se James Bond neobejde bez Bondgirls, i vy dostanete možnost okouzlit svým šarmem nespočet krásných dívek, které jen čekají, až přijde hrdinný agent a nabídne jim své...mnohé kvality. Jak jinak než formou miniher, plných důmyslného nadbíhání a flirtování.

Pryč je striktní rozdělení na dobro vs. zlo, skutečný svět funguje trochu jinak. Váš morální kodex může být v AP jakýkoliv a dokud vaše metody povedou ke kýženému cíli, vždy budou správné. A co víc, ať už se budete profilovat jako úplatkář, diplomat, akční hrdina, nebo budete vybírat, co se zrovna nejvíc hodí, vždy vás hra za váš postup náležitě odmění unikátními schopnostmi. Nikdy proto nebudete muset mít pocit, že jste něco důležitého minuli. Autoři tak mimo jiné elegantně odstranili znevýhodnění neutrálních charakterů z KOTORu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Takový lepší Assassins Creed
Mluvit, pátrat a střílet bude důležité, nejdříve se ale musíte nějakým způsobem dostat na místo určení. Hra umožní volné cestování z jednoho místa na druhé, kromě amerických a evropských měst navštívíte také oblasti Blízkého (např. Rijád) a Dálného východu (např. Taipei). Vše probíhá podobně jako v Assassins Creed – dorazíte do dané oblasti, pořádně ji prozkoumáte, naleznete vaše kontakty a tzv. safehouse, který poslouží jako bezpečná základna.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Teprve poté se dáte do sledování jednotlivých stop, jež vás od série sekundárních úkolů (nebude nutné plnit je všechny, každý však vylepší šance na úspěch) dovedou až k primárnímu cíli, skrývajícímu další dílek do konspirační skládanky. Plnit přitom lze i více misí najednou, klidně v několika rozdílných zemích, veškerý váš postup se přitom dynamicky odrazí ve všech prostředích.

Autoři ovšem již předem podotýkají, že se chtějí vyhnout stereotypu. Právě na něj si mnozí stěžovali u Assassins Creed. Zabrání mu jak všechny zmíněné RPG systémy, tak i variabilita jednotlivých úkolů. Stealth vloupání, vyslýchání svědků, sledování podezřelých, vyhledávání nezvěstných, hackování do počítačových systémů atd. Ne že bychom to neviděli již u konkurence, doufejme však, že se autoři vytasí s dostatečnou nápaditostí – dobře víme, jak velký dopad měl stereotyp na dítko od Ubisoftu.

 Vyhlížejte příští rok
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Mnozí usuzují, že hra poběží na Unreal 3 Enginu (více v novince), podle prvních obrázků se však grafická stránka bohužel netváří nijak zázračně. Doufejme, že časem nastane změna k lepšímu, či (což je pravděpodobnější) hra ve výsledku přebije potenciální nedostatky svou hratelností. Jisté je, že hra vyhlíží velmi ambiciózně, přináší populární agentský námět a doplňuje ho o systémy, které se již velmi dobře osvědčily v jiných titulech. Nezbývá tedy než počkat do jara 2009, kdy má Alpha Protocol vyjít na PC, Xbox 360 a PS3. Už jen kvůli zvučným jménům, která stojí za jejím vývojem, do něj vkládáme velké naděje.

KDO JSOU OBSIDIAN ENTERTAINMENT
Jeho prvopočátky sahají do roku 2003 a rozpadu věhlasných Black Isle Studios. Jména, jež stojí za jeho založením, vám budou jistě povědomá: Feargus Urquhart, Chris Parker, Darren Monahan, Chris Avellone a Chris Jones. Jinými slovy lidé, kteří hernímu světu nadělili nezapomenutelné RPG série jako třeba Baldur’s Gate, Icewind Dale, Planescape: Torment nebo Fallout. Aby toho nebylo málo, v roce 2005 ještě najali Joshe Sawyera, dalšího z Icewind Dale-Baldur’s Gate tvůrců a o 2 roky později talentovaného herního skladatele Alexandera Brandona (skladby pro hry Jazz Jackrabbit či Deus Ex). Velice solidní úspěch zaznamenali již se svou prvotinou Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords (75% v naší recenzi), o rok později pak své kvality již jen potvrdili s Neverwinter Nights 2 (rovněž 75% v naší recenzi). Vedle toho nyní pracují na sci-fi RPG Aliens. Více o Obsidian Entertainment na homepage.

Zdroje: GameInformer, diskusní fóra

Související články: Novinky

Martin Klekner
autorovi je 19 let a studuje gymnázium; hrami se zabývá od útlého dětství a dříve psal pro GameZone; nejraději má RTS, FPS a RPG; ve volném čase rád točí filmy, sportuje a píše povídky

 
 
Martin Klekner

Nejnovější články