| Autor: Martin Klekner Publikováno: 24.března 2008 |
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
A právě takovému případu, kdy agent začne vyšetřovat na vlastní pěst, se říká Alpha Protocol. Něco, co dobře známe především z filmů o agentu Bournovi. A stejně jako jemu, i Michaelu Thortonovi půjde po krku množství rozzuřených federálů, i on bude muset při získávání informací riskovat a improvizovat (oficiální podpora neexistuje, žádná dobrá odpadlická duše z řad CIA se neobjeví, musí si je zkrátka ukrást) a propracovávat se od malých ryb po ty největší. I když se příběh nezdá kdovíjak originální, slibuje napětí a vyhrocené situace – a o to zde jde především. RPG prvky RPG budování charakteru bude základním pilířem hry. „Na začátku sice Thorton bude schopen provádět základní akce, které se naučil při výcviku, na nějaké speciální schopnosti však v tu chvíli zapomeňte,“ říká vůdce projektu Chris Parker. „Ty přijdou až časem – a právě na tento vývoj od nejistého nováčka po ostříleného agenta jsme kladli velký důraz.“ Zlepšování se přitom děje dvěma způsoby: zaprvé to je klasické rozdělování skillů, zadruhé pak interakce s NPC.
zdroj:
tisková zpráva
Řekněme si nyní něco o skillech. Vše má být podobné Falloutu: na začátku dostanete 10 základních dovedností, každá půjde povýšit až na úroveň 10. Zapomeňte však na hru „kdo má vyšší číslo ve statistikách“ - s vývojem schopností přijde i zcela nové pojetí jejich využití, které bude do značné míry definovat vašeho hrdinu. Dejme příklad. Schválně, co by udělal James Bond, kdyby v opuštěné hale zaslechl kroky přicházející stráže? Nejspíš by odkudsi vytáhl zázračnou věcičku, která by protivníka na dálku uspala, paralyzovala či jinak vyřadila. Jason Bourne? Zmizel by dřív, než by si pronásledovatelé uvědomili, že tu možná byl. A Jack Bauer? Ten by se s tím asi nepáral, vytáhl pistoli a bylo by vymalováno. Autoři to s humorem nazývají „the three J.B.s“.
zdroj:
tisková zpráva
Všímavější si jistě povšimli shodných iniciálů všech tří slavných jmen a pravdou je, že je v Obsidianu všechny tři berou za jakési archetypy rozdílných přístupů. Elegance, nenápadnost nebo agresivita, stačí si vybrat. A mezitím samozřejmě existují tisíce možných kombinací, znovu tedy přichází otřepané vývojářské klišé „žádní dva hrdinové nebudou stejní“. Je tu ovšem ještě jedna věc, která bude ze zástupů Thortonů dělat unikáty... Speciální schopnosti Vývojáři dlouho hledali obdobu kouzel z fantasy RPG, která by se dala uplatnit v AP. V jednu chvíli dokonce měli do hry zapracovanou mana stupnici a nechávali Thortona vyvádět až nadpřirozené kousky – pak však zjistili, že to nějak není ono. Alternativa magie se tak nakonec koná v podobě speciálních schopností. Jako příklad uveďme postavu typu Jack Bauer, která ze všeho nejraději vystavuje na odiv své střelecké schopnosti. Povýší-li hráč skill s danou zbraní na dostatečnou úroveň, získá možnost Chain Shot. Ta umožňuje citelně zpomalit čas, což vám dovolí prozkoumat pečlivě okolí, označit potenciální nepřátelské agenty a poté již jen vypálit pár dobře mířených střel. A právě tyto schopnosti, kterých má být ve finální hře poměrně velké množství (i když autoři zatím oznámili jen Chain Shot a kritický zásah), budou z vašich agentů dělat hrdiny s téměř nadlidskými schopnostmi.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
„Nechceme, aby se hráči dostali na konec hry a měli postavu se všemi statistikami na maximu,“ doplňuje ještě tvůrce. Ten podporuje striktní profilaci jednotlivých postav, která povede k diametrálně odlišným herním zážitkům (vše od zběsilého po stealth přístup) a tím pádem i velké znovuhratelnosti. Což nám dokázali již například v Knights of the Old Republic 2. Kouzlo slova
zdroj:
tisková zpráva
A tím se dostáváme k druhému aspektu vývoje charakteru, tedy dialogu. Civilistů a osob, s nimiž bude třeba si důvěrně pokecat, je habaděj. Mezi nimi hrají velkou roli především vaše kontakty, od kterých se dozvíte informace důležité pro další postup. A nejenže jejich postoj k vám bude značně ovlivňovat vaše dispozice pro splnění úkolu, ale vaše jednání s nimi zároveň pomůže dovytvořit hlavní postavu po psychické stránce. To ve výsledku znamená, že můžete zvolit jak cestu chladného profesionála (Bourne), tak impulzivního vyšetřovatele (Bauer), popřípadě neodolatelného svůdce („Bond. James Bond.“) – anebo zase něco mezi.O vše se stará autory vyvíjený Dialog Stance System, ne nepodobný tomu z Mass Effect. Žádné pročítání a volení sáhodlouhých odpovědí, zde budete rozmluvu řídit prostou volbou svého postoje. Přesně dle výše uvedených povah tak pokaždé, když dojde na odpověď, vyberete z možností zdvořilý / chladný / netrpělivý (a dalších) a podle toho se bude rozhovor dál odvíjet. „Náš tým jde ještě dál než Bioware,“ vysvětluje Parker. „Dáváme hráči možnost prostě jen zvolit způsob, jakým má postava odpovídat, a pak třeba jen sledovat dialog jako cutscénu. Může však samozřejmě kdykoliv do rozhovoru zase vstoupit a postrčit ho jiným směrem.“ Což pochopitelně přispívá k plynulosti interakce a větší filmovosti zážitku. Jen doufejme že se odpovědi nezvrhnou ve smajlíkové schéma :-), :-|, :-(. Pryč je striktní rozdělení na dobro vs. zlo, skutečný svět funguje trochu jinak. Váš morální kodex může být v AP jakýkoliv a dokud vaše metody povedou ke kýženému cíli, vždy budou správné. A co víc, ať už se budete profilovat jako úplatkář, diplomat, akční hrdina, nebo budete vybírat, co se zrovna nejvíc hodí, vždy vás hra za váš postup náležitě odmění unikátními schopnostmi. Nikdy proto nebudete muset mít pocit, že jste něco důležitého minuli. Autoři tak mimo jiné elegantně odstranili znevýhodnění neutrálních charakterů z KOTORu.
zdroj:
tisková zpráva
zdroj:
tisková zpráva
Takový lepší Assassins Creed Mluvit, pátrat a střílet bude důležité, nejdříve se ale musíte nějakým způsobem dostat na místo určení. Hra umožní volné cestování z jednoho místa na druhé, kromě amerických a evropských měst navštívíte také oblasti Blízkého (např. Rijád) a Dálného východu (např. Taipei). Vše probíhá podobně jako v Assassins Creed – dorazíte do dané oblasti, pořádně ji prozkoumáte, naleznete vaše kontakty a tzv. safehouse, který poslouží jako bezpečná základna.
zdroj:
tisková zpráva
Teprve poté se dáte do sledování jednotlivých stop, jež vás od série sekundárních úkolů (nebude nutné plnit je všechny, každý však vylepší šance na úspěch) dovedou až k primárnímu cíli, skrývajícímu další dílek do konspirační skládanky. Plnit přitom lze i více misí najednou, klidně v několika rozdílných zemích, veškerý váš postup se přitom dynamicky odrazí ve všech prostředích. Autoři ovšem již předem podotýkají, že se chtějí vyhnout stereotypu. Právě na něj si mnozí stěžovali u Assassins Creed. Zabrání mu jak všechny zmíněné RPG systémy, tak i variabilita jednotlivých úkolů. Stealth vloupání, vyslýchání svědků, sledování podezřelých, vyhledávání nezvěstných, hackování do počítačových systémů atd. Ne že bychom to neviděli již u konkurence, doufejme však, že se autoři vytasí s dostatečnou nápaditostí – dobře víme, jak velký dopad měl stereotyp na dítko od Ubisoftu. Vyhlížejte příští rok
zdroj:
tisková zpráva
Mnozí usuzují, že hra poběží na Unreal 3 Enginu (více v novince), podle prvních obrázků se však grafická stránka bohužel netváří nijak zázračně. Doufejme, že časem nastane změna k lepšímu, či (což je pravděpodobnější) hra ve výsledku přebije potenciální nedostatky svou hratelností. Jisté je, že hra vyhlíží velmi ambiciózně, přináší populární agentský námět a doplňuje ho o systémy, které se již velmi dobře osvědčily v jiných titulech. Nezbývá tedy než počkat do jara 2009, kdy má Alpha Protocol vyjít na PC, Xbox 360 a PS3. Už jen kvůli zvučným jménům, která stojí za jejím vývojem, do něj vkládáme velké naděje.
Zdroje: GameInformer, diskusní fóra |
| Martin Klekner | |
| autorovi je 19 let a studuje gymnázium; hrami se zabývá od útlého dětství a dříve psal pro GameZone; nejraději má RTS, FPS a RPG; ve volném čase rád točí filmy, sportuje a píše povídky |