Ačkoliv studio BioWare v dobách své největší slávy působilo jako přátelský, harmonický kolektiv, kde by chtěl pracovat každý milovník RPG, realita byla o poznání méně prosluněná a plná rivality. Týmy stojící za legendárními sériemi Dragon Age a Mass Effect spolu podle bývalého hlavního scenáristy Davida Gaidera vůbec nevycházely. Atmosféra prý postupně houstla, přičemž spory vyvrcholily během vývoje nechvalně proslulé sci-fi kooperace Anthem.
David Gaider, který byl hlavním scénáristou série Dragon Age, na síti BlueSky otevřeně promluvil o svém působení v BioWare a o napětí mezi vývojářskými týmy. Přestože se studiu podařilo vytvořit dvě z nejvlivnějších RPG sérií posledních dekád, v zákulisí se kolegové nemohli vystát.
„Dlouho to byly v podstatě dva různé týmy pod jednou střechou: tým Dragon Age a tým Mass Effect,“ uvedl Gaider. „Fungovaly naprosto odlišně, měly jinou pracovní kulturu – jako dvě oddělená studia. A nevycházely spolu.“
Vedení BioWare si prý problém uvědomovalo a léta se snažilo situaci řešit – například tím, že vývojáře přehazovalo mezi týmy. Což podle Gaidera vůbec nefungovalo: „Firma věděla o napětí a pokusy o nápravu probíhaly celé roky, většinou formou přehazování zaměstnanců. Ale to nic nevyřešilo.“
Sám Gaider byl později z fantasy větve přeřazen do sci-fi týmu vyvíjejícího Anthem, což pro byl něj zpětně zlomový moment. Kolegové ho podle jeho slov nepřijali a nenechali ho reálně ovlivňovat směr vývoje. „Zbytek týmu mě tam vůbec nechtěl. Vůbec. Nevěděl jsem, jak špatné to je, dokud jsem tam nepřišel,“ přiznal.
Scenárista měl za úkol přepracovat původní koncepci Anthemu – z „hard sci-fi ve stylu Vetřelce“ do více „science fantasy à la Star Wars“. Jenže tým prý o této změně nevěděl a považoval ji za jeho osobní iniciativu, což mu na popularitě v kolektivu moc nepřidalo.
Celkově se podle něj ukázalo, že tým Anthemu RPG ani dělat nechtěl, ba dokonce k tomuto žánru choval otevřený odpor. „Byl to tým, který nechtěl dělat RPG. Byli vyloženě anti-RPG. Ale zároveň po mně chtěli, abych mávnutím kouzelného pera vytvořil příběh na úrovni BioWare – bez jakýchkoli nástrojů,“ popisuje Gaider.
Napětí mezi týmy, frustrace z práce i nedostatek podpory z vyšších míst vedly k tomu, že se Gaider rozhodl studio opustit. I přes obavy z nejisté budoucnosti. Předtím se pokusil vyjednat vyšší kreativní roli, ale neúspěšně. „Zavolal jsem šéfovi a řekl mu, že to zkusím vydržet, ale jen pokud budu mít na druhé straně jistotu – možnost být kreativním ředitelem. Zamítl to bez zaváhání,“ krčí rameny vývojář.
Po 17 letech tak dal BioWare sbohem. A nebylo to jednoduché.
„Po posledním dni jsem se doslova zhroutil. Přemýšlel jsem, jaký idiot by se dobrovolně vzdal tak ‚dobrého místa‘. Jak má scenárista bez podnikatelských ambicí založit vlastní studio? Připadalo mi to apokalyptické. Ale do roka jsem se dal do kupy.“
Dnes David Gaider vede vlastní nezávislé studio Summerfall Studios, které se specializuje na příběhové tituly. Debutovalo před dvěma lety RPG muzikálem Stray Gods, momentálně chystá čerstvé oznámené karetní roguelite o lovci démonů Malys.
Zatímco Gaider se podobně jako spousta dalších RPG veteránů vydal vlastní cestou, BioWare po podzimním neúspěchu Dragon Age: Veilguard dál pracuje na pokračování Mass Effectu.