Singleplayer není mrtvý, jen potřeboval pomoct. Proč vznikly „Aktivity“ pro PS5?
zdroj: Vlastní foto autora

Singleplayer není mrtvý, jen potřeboval pomoct. Proč vznikly „Aktivity“ pro PS5?

1. 12. 2020 13:39 | Novinky | autor: Šárka Tmějová |

Zatímco v případě Xboxu Series X|S rozdíl v uživatelském rozhraní od poslední generace Xboxů prakticky nepoznáte, protože se díky updatu dostal i na starší konzole, PlayStation 5 zaznamenal větší změny.

Jednou z významnějších inovací jsou takzvané Aktivity – v podstatě taková rozšířená nápověda, která vás v otevřených světech dovede k nejbližším úkolům, poradí vám, jak vyřešit zásek, ale prakticky ve všech nových hrách nabídne také přehledné návody, jak získat všechny trofeje. Zkrátka to, co hledáte pod klíčovým slovíčkem walkthrough, jen bez nutnosti otevírat YouTube.

Server Vice.com teď zveřejnil článek, kde na základě interního dokumentu společnosti Sony vysvětluje, proč tahle funkce vůbec vznikla. Prezentace začíná větičkou, že všichni vědí, že singleplayer umírá, což dokládá seznam nejprodávanějších her pro PS4, kde je na špici GTA V či Call of Duty: Black Ops 3. Nicméně hned na dalším slidu Sony vysvětluje, že singleplayer naopak kvete a dle interních šetření hráči tráví mnohem víc času hraním offline než online.

Společnost pak v prezentaci načrtla čtyři nejčastější problémy, které hráči se singleplayerovými hrami uváděli v průzkumu, kterého se zúčastnilo zhruba 3000 lidí. „Nevím, kolik budu na hraní potřebovat času, takže hru ani nezapínám, pokud nemám 2 a více hodin volna.“ „Když se zaseknu, trvá hrozně dlouho, než ve zdlouhavých videích najdu řešení problému.“ „Chci si o hrách povídat, ale je to těžké kvůli všudypřítomným spoilerům.“ „Už si nepamatuju, co se ve hře dělo posledně, je těžké se do ní vrátit.“

V ideálním světě by každý hráč měl každý den čas hrát hry, ale realita je samozřejmě jiná. Práce, škola, děti a jiné povinnosti si z našeho času ukrajují pokaždé jinou porci a často nemáme několik hodin v kuse volno. Herní firmy tak čelí výzvě, jak zprostředkovat ideální herní zážitek a jasně s hráči komunikovat, kolik času jim který úkol zabere.

Aktivity od Sony hráčům mimo jiné sdělí odhadovanou dobu, jakou jim zabere nějaký konkrétní úkol, ještě než se do něj pustí. Pokud tedy máte třeba půlhodinu k dobru, nepustíte se do dvouhodinové příběhové linky, ale můžete si vybrat z vedlejších aktivit v blízkosti vaší aktuální pozice.

V každé hře je ale tenhle systém implementovaný trochu jinak. Demon’s Souls vás nechá skákat mezi světy, Spider-Man: Miles Morales vás zase nechá začít libovolnou misi či aktivitu, i když se nachází na druhé straně mapy. Podle Sony tak už samotní vývojáři musí počítat s přítomností systému a podle toho i hry strukturovat. Nemění se jen přístup nás coby konzumentů, ale i tvůrců.

Podoba Aktivit v launchových titulech pro PlayStation 5 tak vůbec nemusí být finální. Samozřejmě se určitě najde i část hráčů, kterým se podobný styl hraní protiví, protože hry nevnímají jako odškrtávání položek z nákupního seznamu, ale na druhou stranu, úspěch sérií jako Assassin’s Creed nebo Far Cry nahrává tomu, že je podobných vyzobávačů víc, než si možná myslíme. A i oni chtějí svůj postup zefektivnit.

Smarty.cz

Nejnovější články