Zapomeňte na hraní Dooma na bramborách nebo v prostředí textové tahovky. Nejnovějším prorokem bizarních způsobů, jak hrát střílečkovou klasiku, se stává Viktor Tóth, neurovědec, který naučil krysy hrát videohru.
„Postavil jsem speciální virtuální realitu pro hlodavce a vycvičil tři krysy, aby bez vnějšího zásahu mohly pobíhat po chodbách v enginu Doomu II. Implementoval jsem také mechanismus, který jim umožní ve hře střílet monstra, zatím jsem ale neměl čas v nich toto chování spolehlivě vyvolat,“ popisuje Tóth.
Trojice laboratorních krys dostala jména podle vývojářů pramáti dnešních stříleček: Romero, Carmack a Tom (podle Toma Halla). Romero je z testovacích subjektů nejodvážnější a miluje hroznové víno, Carmack má rád banány a pořádek ve své kleci, Tom se zpočátku nejvíc bál, ale ukázal se být nejučenlivější krysou.
Rozhraní pro hlodavčí virtuální realitu sestává z polystyrenového míčku s pohybovými senzory, kde je krysa upoutána do speciálního postroje. Prohnutý monitor před ní simuluje herní prostředí, hlodavce pak k běhání po bludišti motivuje oslazená voda, kterou dostanou za odměnu, když hrají „správně“.
Úroveň je speciálně vytvořená tak, aby sestávala z dlouhých chodeb a v této chvíli jednoho nepohyblivého impa, kterého by krysy měly zlikvidovat. Právě se střílením Tóth v závěru experimentu nebyl úplně spokojený, a pokud by ho měl někdy v budoucnu zopakovat, řešil by tento mechanismus pravděpodobně jinak.
Celý experiment vyvolává spoustu otázek. Nejdůležitější z nich přirozeně zní: Proč?!? A dále: Budou za nás domácí mazlíčci v budoucnu hrát videohry? Který zvířecí druh bude mít pro hraní největší talent? Která hra bude které zvířátko bavit? Někdo by na to vážně měl najít odpovědi.