Amazon nabízí zdarma herní engine Lumberyard postavený na CryEngine
zdroj: Archiv

Amazon nabízí zdarma herní engine Lumberyard postavený na CryEngine

9. 2. 2016 11:36 | Novinky | autor: Aleš Smutný |

Pokud máte dojem, že herní divize Amazonu spí a nic neprodukuje, jste daleko od pravdy. Důkazem je fakt, že Amazon nově nabízí všem zájemcům zdarma vlastní herní engine Lumberyard, jehož jádro vychází z CryEngine 3 od Cryteku. Lumberyard by měl být díky integraci Twitche a cloudových funkcí vhodný hlavně pro multiplayerové a "komunitně aktivní" hry, ale vzhledem k faktu, že je dostupný zdarma, dá se čekat, že jej vývojáři využijí pro tvorbu celé řady her bez ohledu na žánr.

Lumberyard je určený pro PC a díky dohodě s Microsoftem a Sony i pro konzole. Časem přibude i podpora mobilních zařízení, Oculus Rift a dalších VR systémů. Ačkoliv je Lumberyard momentálně v betě, jde o plně funkční tvůrčí nástroj, který mohou využívat vývojáři z celého světa.

Zdarma? Skoro.

Klíčové pro budoucnost Lumberyard je slovíčko zdarma v podmínkách použití. Amazon nechce nic za využití enginu, který nabízí i se zdrojovým kódem, ale nechce ani procenta z výdělku. Okamžitě vás musí napadnout, v čem je háček. Žádná firma přeci nebude nabízet něco zdarma, aniž by viděla návratnost svých investic.

Háček, pokud se tomu tak dá říkat, je v tom, že pro svou hru musíte využít Amazon Web Services jakožto softwarový základ pro obsluhu serverů a dalších webových funkcí. Dokonce můžete použít i vlastní servery, pokud nechcete využít ty Amazonu. Využití AWS je ale povinné, a jak Amazon trefně poznamenává, je to jediný zdroj příjmů z enginu, který zajistí jeho další vývoj.

lumberyard zdroj: Archiv

Vedlejším produktem užívání Lumberyard je samozřejmě podpora Twitche, který Amazon vlastní. Jeho integrace, stejně jako integrace chatových příkazů ze známých Twitch plays nebo funkce JoinIn, kdy se můžete do multiplayerové hry přidat rovnou ke streamujícímu hráči, mají posílit právě postavení Twitche.

Cílem podobné integrace Twitche do enginu je podle víceprezidenta Amazon Games Mika Frazziniho: "vytváření zážitků, které využívají myšlenky společného hraní vysílajících a diváků. Vstupujeme tím do nezmapovaných vod, kde budeme hodně experimentovat." Frazzini však dodává, že případné pokusy a omyly za tu snahu stojí, protože hry s hlubokou integrací Twitch nástrojů mají mnohem delší životnost a snadněji se virálně šíří.

Je zjevné, že Amazon Games chce s pomocí enginu podporovat hlavně tvorbu komunitně oblíbených her, jejichž popularita se šíří skrze vysílání na Twitchi díky interakci vysílajících a diváků. Na podobu her, které budou s pomocí Lumberyard vznikat, by to ale nemělo mít vliv. Amazon ostatně různé aspekty enginu dlouho konzultovali s řadou renomovaných studií včetně Naughty Dog.

lumberyard zdroj: Archiv

Říkal tu někdo CryEngine?

Důkazem, že koncept byl promýšlený dlouho dopředu, je i základní stavební kámen v podobně CryEnginu. Loni v dubnu podepsal Amazon smlouvu s tehdy prakticky krachujícím Crytekem, která se týkala CryEnginu 3 licence. Tento obchod za údajných 50 až 70 milionů dolarů Crytek zachránil. Lumberyard ovšem na CryEngine 3 "jenom" stojí. Nejde o kopii, protože tvůrci do enginu zabudovali celou řadu nových prvků včetně podpory AWS, Twitche, síťového kódu od Double Helix atd. Navíc se s předpokládaným rozšiřováním nabídky funkcí bude Lumberyard v dalších měsících a letech stále více CryEnginu vzdalovat.

Amazon si od Lumberyardu slibuje hodně a jeho nabídka bude pro mnohá studia atraktivní o to víc, že už často AWS využívají. Bude zajímavé sledovat, jaké první tituly v Lumberyardu vzniknou.

zdroj: Archiv

Nejnovější články