Oblivion - návod 1.část
zdroj: tisková zpráva

Oblivion - návod 1.část

4. 6. 2006 0:00 | Návod | autor: Redakce Games.cz |

Průvodce nejlepším RPG posledních let začínáme obecnými tipy, výběrem rasy či povolání a návodem na hlavní příběhovou linii od setkání s císařem ve vězení, přes putování podzemím až po rozbití Kwatchské brány.

Autor: Reyden & Ferda z české Oblivion fanstránky
Publikováno: 4.června 2006


Obecné tipy

- Pamatujte na to, že společně s vámi postupují na vyšší úrovně i vaši protivníci. Buďte pořád ve střehu.
- Pečlivě sbírejte všechna páčidla (lockpicks) a zbytečně je neničte. Ve hře se shánějí těžce (dají se najít buď v tělech zabitých nepřátel nebo koupit u obchodníka v zlodějském cechu).
- Sbírejte všechny květiny, co kolem sebe vidíte. Lehce si tím zvyšujete svou Alchemy dovednost a na prodeji lektvarů se dá slušně vydělávat.
- Pokud chcete hned na začátku koně, zkuste chvíli plnit hlavní linii příběhu. Od Jauffreho, velitele Blades, obdržíte jednoho zadarmo.
- Když se ztratíte při plnění questu, sledujte kompas. Naviguje vás přímo k místu nebo osobě, které se quest týká.
- Při prodeji věcí se vždy pokuste co nejvíc zvýšit svou oblíbenost u této osoby. Bude vám nabízet lepší ceny.
- Kupte si nějaké slabší kouzlo od každé školy magie. Opakovaným používáním, když máte dostatek many, si vytrénujete skilly skoro zadarmo.
- V dungeonech si dávejte do inventáře vždy ty věci, které mají nejlepší poměr váha/cena. Síly je málo, tak ať všech prostor zužitkujete na maximum.
- Když vám hra oznámí, že můžete přestoupit na vyšší úroveň, zajděte si k trenérovi, který učí některou z vašich sekundárních dovedností, a použijte všech pět možností tréninku na jednu dovednost. Maximálně to zefektivní rozvoj vašeho charakteru.
- Protože se v Oblivionu automaticky neobnovuje zdraví, mějte vždy po ruce nějaké uzdravovací kouzlo.
- Při komunikaci s NPC vždy prodějte všechny možnosti rozhovoru. Často se dozvíte o nějakém zajímavém dungeonu nebo dostanete quest.
- Ve hře existuje „Fast travel“, tzn. když na mapě kliknete na místo, které jste už někdy navštívili, budete tam přeneseni. Používejte tuto funkci s rozumem a ne moc často... připravíte se o spoustu zážitků při procházení okolí měst.
- Věci z inventáře se vyhazují jednoduše a to stiskem klávesy „Shift“ a kliknutím na věc, kterou chcete vyhodit z inventáře na zem.
- Kvalitnější zbraně a brnění najdete v daedrických svatyních rozesetých po celé provincii. - Pokud chcete dělat screenshoty, zeditujte soubor oblivion.ini (najdete ho v adresáři Documents and settings/vaslogin/My Documents/My Games/Oblivion), najděte řádek bAllowScreenShot=0 a změňte hodnotu na 1 a můžete snímat screenshoty klávesou „Print Screen“. Soubor se uloží do hlavního adresáře, kde máte nainstalovanou hru, a bude mít koncovku .bmp.
- Doporučuji stáhnout si plugin BTmod, který upraví user interface na mnohem podrobnější a přehlednější.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Stejně jako v předchozích hrách ze série The Elder Scrolls i zde začínáte ve vězení. První kroky jsou vlastně takovým menším úvodem do ovládání a slouží k představení možností hry. Vyzkoušíte si bojování, kouzlení, plížení, uvidíte první pasti, vypáčíte si svůj první zámek. Na konci prvního dungeonu se teprve dostanete k výběru vašeho charakteru. Určíte si rasu, pohrajete si s výběrem obličeje, nastavíte si vaše povolání, jméno a můžete s chutí vyrazit skrz mříž prozkoumávat všechna tajemství Cyrodiilu.


Rasy

Argonian
Ještěři. Díky přirozeným schopnostem můžou žít ve vodě i na souši. Odolní proti některým nemocem a jedům. Jejich důvěru je těžké si získat, ale klidně položí život za toho, s kým už přátelé jsou.

Breton
Inteligentní a impulsivní. Spousta mocných mágů pochází právě od nich. Jsou vysoce odolní proti mysl ovládající a destruktivní magii.

Imperial
Vzdělaní a výřeční. Známí disciplínou a výcvikem domobrany. Mají obdivuhodně výkonnou lehkou pěchotu.

Khajiit
Mají velkou slabost pro sladkosti, především pro drogu zvanou skooma. Většinou nepoužívají zbraně, ale své drápy. Mají předpoklady být výbornými zloději.

Wood Elf
Obývají lesy západního Valenwoodu. Jsou mrštní, hbití, bystří a důvtipní. Díky své zvědavosti a obratnosti jsou často viděni jako průzkumníci, agenti a zloději. Nejvíc se proslavili jako lukostřelci.

Orc
Žijí v horách Wrontgarian a Dragontail. Odvážní a schopní přežít v těžkých podmínkách. Vynikající výrobci brnění a bojovníci. Nemají skoro žádné třídní rozdíly a respekt mezi pohlavím.

Red Guard
Nejnadanější bojovníci, snědí a kudrnatí. Spíše bitkaři a potulní bojovníci než vojáci z povolání. Mají velkou fyzickou odolnost a rychlost.

Nord
Agresivní a neohrožení ve válce. Výborné námořnické schopnosti. Přirozená odolnost proti mrazu a to i magickému. Do boje se řítí s ohromnou zuřivostí, která nepřátele děsí.

Dark Elf
Elfové tmavé pleti. Jsou vysoce inteligentní, silní a obratní. To z nich činí mocné válečníky a čaroděje. Mají krutou povahu, nikomu nevěří a opovrhují ostatními národy.

High Elf
Mají arogantní sebejistotu a chovají se nadřazeně. Obratní a inteligentní, nadaní v magii. Vychloubají se, že jsou odolnější proti nemocem.


Povolání

Obrázek zdroj: tisková zpráva Vaše povolání definuje způsob vašeho života a důležité schopnosti. Během úvodu Oblivionu hra sleduje způsob vašeho hraní a pak poradí odpovídající předdefinované povolání. Můžete ho buď přijmout, vybrat si jiné nebo si vytvořit vlastní. Na konci úvodu vám bude dána poslední možnost vše změnit. Každé povolání má své vlastní zaměření, sedm hlavních schopností a pětibodový bonus ke dvěma vlastnostem.

Oblivion obsahuje 21 předdefinovaných povolání, která se dělí do tří skupin po sedmi podle zaměření. Jejich zaměření, hlavní schopnosti a bonusy k vlastnostem už byly určeny. Též si můžete vytvořit vlastní povolání tím, že si zvolíte své vlastnosti, hlavní schopnosti a takto vytvořenou třídu si pojmenujete. Při její tvorbě se nechte inspirovat předdefinovanými povolání a následně si vytvořte vašeho ideálního hrdinu či zloducha. Každé povolání má své zaměření, buď umění boje, umění magie či umění krádeže. To jsou hlavní skupiny, do nichž povolání spadá. Obdržíte +10 bonus ke všem schopnostem z této skupiny a tyto schopnosti se trénují lépe a rychleji.

Acrobat
Specializace: krádeže
Základní vlastnosti: hbitost, odolnost
Hlavní dovednosti: otevírání zámků, plížení, akrobacie, střelba, blokování, čepele, výřečnost

Agent
Specializace: krádeže
Základní vlastnosti: hbitost, síla osobnosti
Hlavní dovednosti: otevírání zámků, plížení, akrobacie, střelba, škola iluzí, obchodování, výřečnost

Archer
Specializace: boj
Základní vlastnosti: hbitost, síla
Hlavní dovednosti: zbrojíř, střelba, čepele, plížení, tupé zbraně, pěstní souboj, lehké brnění

Assassin
Specializace: krádeže
Základní vlastnosti: rychlost, inteligence
Hlavní dovednosti: otevírání zámků, plížení, akrobacie, střelba, lehké brnění, alchymie, čepele

Barbarian
Specializace: boj
Základní vlastnosti: síla, rychlost
Hlavní dovednosti: zbrojíř, atletika, čepele, blokování, tupé zbraně, pěstní souboj, lehké brnění

Bard
Specializace: krádeže
Základní vlastnosti: síla, rychlost
Hlavní dovednosti: čepele, blokování, iluze, alchymie, lehké brnění, obchodování, výřečnost

Battlemage
Specializace: magie
Základní vlastnosti: síla, inteligence
Hlavní dovednosti: destrukce, proměny, tupé zbraně, zaklínání, čepele, mystika, alchymie

Crusader
Specializace: boj
Základní vlastnosti: síla, síla vůle
Hlavní dovednosti: obnova, atletika, čepele, destrukce, tupé zbraně, pěstní souboj, těžké brnění

Healer
Specializace: magie
Základní vlastnosti: charakter, síla vůle
Hlavní dovednosti: destrukce, proměny, iluze, výřečnost, obnova, obchodování, alchymie

Knight
Specializace: boj
Základní vlastnosti: charakter, síla
Hlavní dovednosti: blokování, iluze, těžké brnění, tupé zbraně, čepele, výřečnost, pěstní souboj

Mage
Specializace: magie
Základní vlastnosti: inteligence, síla vůle
Hlavní dovednosti: destrukce, proměny, obnova, iluze, mysticismus, vyvolávání, alchymie

Monk
Specializace: kradení
Základní vlastnosti: hbitost, síla vůle
Hlavní dovednosti: odemykání zámků, plížení, akrobacie, střelba, proměny, pěstní souboj, atletika

Nightblade
Specializace: magie
Základní vlastnosti: rychlost, síla vůle
Hlavní dovednosti: destrukce, proměny, čepele, atletika, obnova, lehké brnění, akrobacie

Pilgrim
Specializace: kradení
Základní vlastnosti: síla osobnosti, výdrž
Hlavní dovednosti: odemykání zámků, blokování, zbrojíř, tupé zbraně, lehké brnění, obchodování, výřečnost

Rogue
Specializace: boj
Základní vlastnosti: síla osobnosti, rychlost
Hlavní dovednosti: iluze, atletika, čepele, obchodování, alchymie, blokování, lehké brnění

Scout
Specializace: boj
Základní vlastnosti: výdrž, rychlost
Hlavní dovednosti: zbrojíř, atletika, alchymie, blokování, lehké brnění, akrobacie, čepele

Sorcerer
Specializace: magie
Základní vlastnosti: inteligence, výdrž
Hlavní dovednosti: destrukce, proměny, těžké brnění, vyvolávání, obnova, mysticismus, alchymie

Spellsword
Specializace: magie
Základní vlastnosti: síla vůle, výdrž
Hlavní dovednosti: destrukce, proměny, čepele, blokování, obnova, těžké brnění, iluze

Thief
Specializace: kradení
Základní vlastnosti: rychlost, obratnost
Hlavní dovednosti: odemykání zámků, plížení, akrobacie, střelba, lehké brnění, obchodování, výřečnost

Warrior
Specializace: boj
Základní vlastnosti: síla, výdrž
Hlavní dovednosti: zbrojíř, atletika, čepele, blokování, tupé zbraně, pěstní souboj, těžké brnění

Witchhunter
Specializace: magie
Základní vlastnosti: inteligence, obratnost
Hlavní dovednosti: destrukce, střelba, odemykání zámků, vyvolávání, atletika, mysticismus, alchymie


Návod na hlavní linii
Obrázek zdroj: tisková zpráva
Oblivion je hra, kde není nutné bezpodmínečně plnit hlavní linii, spoustu zábavy si užijete, i pokud se rozhodnete plnit úkoly pro různé cechy, městské rady i řešit problémy běžných lidí císařství. Následující řádky vám mohou pomoci lépe se zorientovat v možnostech, které Oblivion nabízí. Obrázky jsou pouze ilustrační.

Setkání s císařem
Za opravdový start hlavní linie můžeme považovat okamžik, kdy ze schodů do vězení, v doprovodu tří stráží, přichází sám císař Uriel Septim VII. Z rozhovoru císaře a jeho osobní gardy můžete vyrozumět, co přimělo císaře ke vstupu do těchto míst - ztráta všech legitimních následovníků trůnu a snaha uprchnout před jejich vrahy. Císařovým ochráncem jste vyzváni k opuštění pozice u mříží. Ustupte tedy, nejlépe k zadní stěně vaší cely. Jakmile se vzdálíte, skupinka vkročí do vašeho žaláře a kapitánka Renaultová odkryje tajný východ z kóje, kde jste byli doposud drženi. Císařovi nejoddanější bojovníci věří, že právě odkrytou chodbou Uriel Septim unikne hrozícímu nebezpečí. Blades jsou o tom přesvědčeni, sám Septim však nikoliv. Spatřil totiž vás, a ne poprvé. Byl to váš obličej, který vídal v prorockých snech o vlastním skonu. Jste vyzváni být svědky jeho posledních chvil.

V císařově blízkosti
Vaše počáteční putování bude svázáno s kroky císařské družiny. Před prvním útokem atentátníků, když budete kráčet počátečním rozlehlým podzemím, vám Uriel Septim sdělí mnoho zajímavých informací. V další místnosti bude následovat přepadení. Snažte se mu pouze z povzdálí přihlížet, beze zbraně je úkryt nejrozumnějším řešením. V tomto souboji je zabita kapitánka Renaultová. Oberte mrtvou o meč a pochodeň, opodál naleznete i katanu. Za prohledání stojí i mrtví assassini - lektvary, které mají u sebe, se vám jistě budou hodit. Než přeživší císař a jeho věrní Blades zmizí do další z lokací, Septim předpoví, že se ještě shledáte.

Na vlastní pěst
Do té doby však budete sami. Čeká vás průzkum podzemní prostor. Nacházíte se v Imperial Prison, následují Imperial Substructure, Natural Caverns, Imperial Subterrane a Sanctum. Ve vyčtených lokacích se kromě některých užitečných předmětů a zbraní setkáte i s prvními nepříjemnostmi. Krysami, nemrtvými, gobliny a jejich smrtelnými pastmi. Ještě v Imperial Prison se rozhlédněte kolem sebe. Zajisté najdete několik užitečných předmětů a zbraní, které brzy využijete. Jednou z takových pomůcek bude šperhák. Jeho pomocí proniknete do následující sekce Imperial Substructure. Naučíte se, jak se páčí zámky. Pokud by se vám nedařilo, klíč od stejných dveří má goblinský šaman. Ale ze živého jej nedostanete. V Imperial Substructure se to agresivními krysami jenom hemží. Poznáte zde důmyslný poplašný systém goblinů - visící lebky.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Teprve v Natural Caverns půjde skutečně do tuhého. Bude lépe držet si gobliny co nejvíce od těla, v houfu jsou poněkud tvrdým oříškem pro hubeného vězně. Dávejte pozor na pasti, chovejte se důvtipně a používejte je proti jejich strůjcům. Všímejte si zde terénu a předmětů, kterých lze chytře využít proti nepříteli. Odměna za vyplenění Natural Caverns je nezanedbatelná, goblinské poklady jsou cenné.

Opět s družinou
V Imperial Subterrane se znovu setkáte s Urielem a jeho věrnými. Zůstaňte raději ještě skryti - další napadení vrahy bude následovat a nebylo by zdravé chodit jim na oči. Maximálně z vyvýšeného místa použijte luk. Když boj skončí a atentátníci jsou mrtví, přibližte se k družině. Nedůvěřiví Blades vás sice budou chtít zabít, ale nebojte se. Váš přítel imperátor jim domluví. Nedočkáte se smrti, ale dalšího rozhovoru s ním. Poví vám o svém osudu, o vědomí blízkého konce. Dojde i na rozhovor o hvězdách a tehdy si vyberete znamení své postavy.

Přímá cesta severním směrem bude následovat. Nenechte se však ukolébat, k dalšímu přepadení dojde hned za ohybem chodby pod schody. Jestliže máte luk, můžete přiložit ruku k dílu a přispět svou pevnou muškou k ochraně císaře: Využijte římsy nad klesajícím schodištěm, čímž získáte rozhled nad sloupovou halou pod ním. Na jejím opačném konci se mordýři skrývají. Z této pozice lze nepřátele zasáhnout. Pochopí, že jejich léčka byla prohlédnuta, a opustí svůj úkryt. Takto ztrácejí výhodu překvapení a ochranka veličenstva bude mít více času připravit se na vítěznou zteč.

Obdržení amuletu
Další lokací, kterou společně navštívíte, je Sanctum. Je to místo, kde uvidíte císaře umírat a kde dostanete do rukou Amulet králů. V domnělé slepé uličce vám nepřátelé vpadnou do zad. Vaše skupina se rozdělí. Glenroy a Baurus vyběhnou do boje a vy zůstanete se Septimem. Pokud si potřebujete doplnit zdraví, je vhodná příležitost, máte chvilku času. Pak panovník promluví. Rozpoznav obrazy ze svých snů vám sdělí, že toto je okamžik jeho smrti. Dá vám onen vzácný amulet a pověří vás jeho doručením Jauffremu. Jauffre prý navíc ví, kde se nalézá Septimův poslední syn. Toho je třeba najít. Víc toho Uriel Septim VII. neřekne. Stane se obětí zabijáka, který vystoupí z tajné chodby.

Baurus, jediný přeživší z královy gardy, vám poradí, kde Jauffreho najít, přestože je hlavou Blades, žije jako prostý mnich ve Weynon Priory (weynonském převorství). Zmíněné místo je přímo na západ od východu z následujících stok, v lesích jihovýchodně od města Chorrol. Než se tam však vydáte, musíte dokončit exkurzi podzemím. K tomu vám poslouží ona skrytá chodba, již před chvílí otevřel císařův pokořitel. Baurus zůstává hlídat tělo imperátorovo, prý se ještě uvidíte.

Ze stok na čerstvý vzduch
Obrázek zdroj: tisková zpráva Krátká navigace: Dolů po schodech. Sledujte proláklinu v podlaze, nejdřív západně a pak severně ke dveřím, od kterých vám dal Baurus klíč. Vstupte. Najdete zde studnu, vlezte do ní pro proniknutí do poslední sekce. Sejděte dolů, pobijte vše živé a na konci příkopu je mechanismus. Kolo, po jehož aktivaci otevřete druhý vchod do komnaty. Tam vystoupejte po schodech, pokračujte přes mosty a skrz bránu. Krysy pro vás budou hračkou. Nakonec otevřete mříž, která vede ze stok pod širé nebe. Jestli máte nějaké výhrady proti postavě, jakou jste si na začátku této fáze příběhu vytvořili, zde máte příležitost mnohé změnit, hra vám nabídne kompletní úpravu vašeho charakteru.

Doručení amuletu
V předchozí fázi příběhu jste dostali od Uriela Septima amulet a od Bauruse stručný popis cesty do weynonského převorství. Prý tam sídlí Jauffre, velitel Blades. Jakmile dorazíte na místo a vstoupíte do Weynon House, převor Maborel vám poradí, kde se právě tou dobou Jauffre nachází. Nejčastěji bývá nad schody v knihovně nebo spí. Pokračujte tedy za Jauffrem, ukažte mu amulet a zopakujte poslední Septimova slova. Jauffre se zmíní, že Prince of Destruction bude nejspíš Mehrunes Dagon, vládce Oblivionu, ale tím jeho závěry končí. Nenapadá ho totiž, proč měl Uriel Septim takový strach z toho, co může z Oblivionu vzejít. Vždyť vše, co je za jeho branami, je tamtéž svíráno magickou silou, která zamezuje expanzi do plání smrtelníků. Neznaje odpovědi na tyto otázky, pošle vás nalézt posledního dědice trůnu, Martina.

Nalezení dědice
Ten je knězem v Chapel of Akatosh (Akatoshova kaple) ve městě Kwatch. Jauffre se obává o jeho bezpečí. Myslí si, že by Martin mohl nalézt útočiště právě v převorství. Máte tedy Martina najít a přivést k Jauffremu. Před vaším odchodem vám Jauffre nabídne k využití obsah své truhlice. Neodmítejte, jsou v ní šikovné věci. Při odchodu z převorství pak zajisté potkáte bratra Pinera a temného elfa Eronora. První jmenovaný vám dá k přečtení knihu zvyšující vaši schopnost blokovat rány nepřítele, druhý opravné kladivo. Převor Maborel vám, pokud máte zájem, půjčí svého koně.

Uprchlický tábor
Pokud budete cestovat do Kwatche pomocí Fast Travel (dále jen FT), neskončíte přímo ve městě, ale v uprchlickém táboře jižně od něj. Důvod je prostý a dozvíte se jej od muže jménem Hirtel. Kwatch byl zničen útokem daeder. Zeptáte-li se na Martinův osud, Hirtel vám sdělí svou domněnku, že se Martinovi nepodařilo město včas opustit. Totéž předpokládají i další utečenci, přesto vás odkáží na Savliana Matiuse, jenž je k nalezení na barikádách severně a mohl by vědět více. Matius prozradí, že někteří obyvatelé města se skryli před daedrami v Akatoshově kapli. Martin prý celou skupinu vedl. Teď víte kde Martina najít, zbývá ho odtamtud dostat ven.

Rozbití Kwatchské brány
Savlian Matius je přesvědčen, že do města se nemůžete dostat dříve, než uzavřete ohnivou bránu do Oblivionu. Portál totiž blokuje cestu do města. Pokus o jeho likvidaci však považuje za šílenství - z vyslaných jednotek se zatím nikdo nevrátil. Vy tam však musíte, je to jediná šance jak osvobodit muže, na němž závisí budoucnost impéria.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Vstupte tedy do chřtánu Oblivionu a buďte na pozoru, jsou zde daedry a pasti. Potkáte dozajista Ilenda Vonia z první vyslané družiny, který vám nabídne doprovod k záchraně jednoho z uvězněných vojáků - Meniena. Pokud Ilenda s sebou nechcete, pošlete ho zpět na barikády. Vaším cílem v těchto místech bude vždy Sigil Keep (pečetní hláska). Tam se nalézá Sigil Stone (pečetní kámen), který musí být odstraněn, aby kterákoliv brána Oblivionu mohla být zavřena. Nejinak je tomu zde, po cestě vás čeká dost nepříjemností, pohybujte se velmi svižně nebo naopak zaklesněte do plížení, jsou zde tuzí protivníci.

Jakmile dorazíte do daedrické citadely, vstupte do Rending Halls a zpět do citadely. Vystoupejte ke Corridors of Dark Salvation a přes most do východní věže. Na jejím vrcholu naleznete v kleci uvězněného Meniena a nepříjemného Sigil Keeper (hlídač pečeti). Ten má u sebe důležitý klíč. Meniena nemůžete zachránit, ale poradí vám kterak zavřít bránu - sebrat pečetní kámen v pečetní hlásce. Vraťte se do Corridors of Dark Salvation a použijte severní dveře. Stoupejte vzhůru a na vrcholku vstupte opět do citadely. V tomto patře se musíte dostat na vyvýšeninu a použít jeden ze vstupů do pečetní hlásky. Aktivujte pečetní kámen, brána Oblivionu se zhroutí a vaše cesta do města Kwatch je volná.

Martin
Martina najdete, jakmile doběhnete k Akatoshově kapli. Nebude s vámi chtít odejít, dokud nejsou obyvatelé města v bezpečí. To znamená, že musíte vybít všechny daedry, co ve městě zůstaly po zhroucení brány. Měly by být tři. Teprve potom můžete odcestovat zpět k Jauffremu do weynonského převorství. Buďte ale připraveni na boj... Pokračování příště.

Tento článek původně vyšel v časopisu Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Stáhněte si: Trailery, Videa, Editační nástroje, Cheaty...

Související články: Recenze, První pohled, Shrnutí dojmů, Preview, Novinky, Vše o Morrowind



Reyden & Ferda
editor & korektor: Tukan


 
 

Nejnovější články