Xbox One počítá s přirozenou implementací reklamy
zdroj: tisková zpráva

Xbox One počítá s přirozenou implementací reklamy

4. 7. 2013 16:40 | Hardware | autor: Ladislav Loukota |

Pokud zvažujete koupi Xbox One primárně proto, že se prostě nemůžete nasytit reklamních odkazů, pak pro vás máme vynikající novinu. Operační systém konzole je prý vybudován s ohledem na integraci reklam přímo do uživatelského rozhraní tak, aby byly rovnoměrně rozesety po celém interface. Při svém osahávání Xboxu One to zjistil Ben Cordell z webu StickTwiddlers.

Vývojáři dle jeho zjištění při designování rozhraní využívání tzv. „native advertising“, čili cosi jako přirozenou reklamu. V té jde o to, začlenit reklamní odkazy přímo do jádra rozhraní, na rozdíl od tradičního umísťování reklam třebas do postranních panelů. Statistiky údajně ukázaly, že takovéto přirozené reklamy zajistí o 52 % více prokliků v porovnání s běžnou webovou reklamou – eliminují totiž přehlížení postranních boxů. Něco podobného nebylo u Xbox 360 možné jednoduše proto, že konzole minulé generace nebyly vyvíjeny s takovým zaměřením na reklamní užití. Tím však informace nekončí a pomalu se tak dostáváme do světa vědecké fikce.

Jak se ví už delší dobu, součástí Xbox One bude i Kinect a ruku v ruce se zaměřením na reklamu se tak otevírají báječné nové možnosti využití biometrických údajů hráčů.

Cordell přímo cituje jednoho z vývojářů, podle něhož konzole může zobrazovat personalizované reklamy a třebas tak lidem nad 18 let ukazovat pouze reklamní obsah s hvězdičkou. To samozřejmě Xbox 360 činí už nyní, s Kinectem by však mohl (jde o vizi, nikoliv současnou aplikaci, nutno dodat) data brát pouze ze vzezření svých uživatelů. Inu, hodně štěstí, až bude Microsoft čelit žalobám rodičům, jejichž nezletilé děti trpí Marfanovým syndromem...

„S Xbox One a Kinectem se celá naše technologie výrazně zlepšila, díky čemuž nyní disponujeme fungujícím rozeznáváním hlasu (…), které se může promítnout i do našeho způsobu šíření reklamy.“ Vývojáři se však dušovali, že konzole ve skutečnosti nesbírá zase taková kvanta informací (oproti NSA, chtělo by se dodat). Oproti datům, která získávají vývojáři her, je prý totiž reklamní užití limitované z důvodu ochrany soukromí uživatelů.

A zjevně to není míněno jakkoliv ironicky nebo negativně, jak dokazuje pozitivní vliv začlenění přirozených reklam: "Vidíme mnohem větší počet lidí, kteří Xbox užívají ve svém obýváku, kde se pohybuje větší počet lidí, od rodiny po přátele. (...) S Xboxem si dohromady hrají nebo sledující televizi a to znamená, že reklamu vstřebávají zcela jiným způsobem. (...) Reklama na Xboxu je součástí celého zážitku, nestojí mimo něj. (...) (Díky tomu) uživatelé vědí, že kliknou-li na reklamu, nepůjde o něco šíleného nebo nebezpečného jako na webu. Vše, co bude v uživatelském prostředí, pochází přímo od nás."

Cordellův původní článek můžete najít tady, a kromě popisu fungování reklamy se můžete přečíst například i upřímné vyznání jednoho z vývojářů Xbox One ohledně toho, že ani on vlastně neshledává integraci Kinectu jako příliš užitečnou k hraní celé řady her.

Přehršle dehonestační rétoriky však na konec trochu odložme – snad nejzajímavějším Cordellovým postřehem totiž je, že lidé z Microsoftu vnímají reklamu jako přirozenou a nezbytnou součást byznysu a snaží ji doručit zábavnou a bezpečnou formou. Reklama ostatně, ač si to mnoho lidí nechce připustit, rozhodně patří mezi kreativní řemesla mnohdy hraničící přímo s uměním. Ať už se nám to líbí či ne, bylo by naivní si myslet, že s pokročilou technologií jako je Kinect přijde pouze hraní casual her a možnost levně vytvářet čidla robotům. Ačkoliv biometrická reklama u Xbox One, narozdíl od native ads, ještě není realitou, zjevně jde o cosi vzdálené sotva pár let.

Biometrické využití v reklamě, předpovídané filmem Minority Report na nějaká padesátá léta současného století, je zkrátka už skoro tady.

Nejnovější články