Win Vista SuperFetch, ReadyBoost a ReadyDrive
zdroj: tisková zpráva

Win Vista SuperFetch, ReadyBoost a ReadyDrive

19. 6. 2006 14:14 | Hardware | autor: Redakce Games.cz |

Microsoft představil nové technologie ve Windows Vista, které slouží ke zvýšení výkonu, ke zkrácení nahrávacích časů a k úspoře energie.

Mohou se velice hodit i pro hry a pro omezení "loading" obrazovek. O co jde? První z těchto technologií je pojmenovaná jako SuperFetch. Jde v podstatě o rozvinutí a vylepšení PreFetch (přednahrávácí) funkce, kterou používají Windows XP. I SuperFetch se tedy týká inteligentního nahrávání aplikací do operační paměti. ReadyBoost na ní navazuje. Díky ní je možné pro potřeby systému použít jakoukoliv v počítači instalovanou Flash paměť. I vyměnitelné USB 2.0, SD nebo CompactFlash karty a samozřejmě instalované Flash cache, například na základní desce, jak to předpokládá Intel.
Technologie SuperFetch a ReadyBoost předvedl Microsoft v zajímavé ukázce. Byl připraven obyčejný Notebook s 2 GHz procesorem a 512 MB RAM a také čtyři softwarové aplikace. Outlook, OneNote, PowerPoint a Adobe Acrobat. Ty se pak spustily najednou. Bez SuperFetch byl nahrávací čas 32,6 vteřin. Se zapnutou SuperFetch funkcí se zlepšil na 26,5 vteřiny. To je o 18,7 procenta rychleji. Protože jde o čas nahrávání s využitím inteligentního uložení dat v odkládacím soboru, není výsledek příliš překvapivý. SuperFetch prostě funguje tak, že se "učí" z toho, co uživatel nejčastěji spouští a když se nějaká aplikace spustí dvakrát po sobě, SuperFetch má důvod domnívat se, že je frekventovaně používaná a nastaví prostředí tak, aby se optimalizoval nahrávací čas. Ovšem zlepšení může být i o více než 200 procent, když se zapojí ReadyBoost. Technologie, která monitoruje co se vlastně přednahrává a kam a v případě potřeby jako odkládací prostor použije nějakou Flash paměť.

Funkce ReadyDrive závisí na přítomnosti tzv. Hybridního pevného disku v systému. Tedy klasického pevného disku, kombinovaného s Flash (s NAND nebo NOR) pamětí. V ideálním případě by měla Flash paměť zpracovat všechny požadavky, které by jinak směřovaly na mnohem pomalejší, klasický pevný disk. Teprve když kapacita Flash nebude stačit nebo bude třeba uložit data trvalejšího charakteru, použije se HDD. To pochopitelně může u desktopů dramaticky zvednout výkon a u notebooků naopak snížit spotřebu energie a prodloužit výdrž baterií. Ideální herní PC tedy bude vybavené Windows Vista, bude mít velkou RAM, co možná největší Flash cache na základní desce, a co možná největší Flash cache v hybridním pevném disku.

cappy

Nejnovější články