Valve představuje Source 2 engine, streamovací krabičku k TV a cenu Steam ovladače
zdroj: Archiv

Valve představuje Source 2 engine, streamovací krabičku k TV a cenu Steam ovladače

4. 3. 2015 7:30 | Hardware | autor: Petr Poláček |

U příležitosti 13. výročí oznámení Steamu se Valve letošní GDC obloukem nevyhnula a rozhodla se během konference představit a zároveň na výstavní ploše názorně předvést hned několik nových produktů. Vedle Source 2 enginu Valve oznámila, že letos na podzim nabídne hráčům za 50 dolarů streamovací krabičku s názvem Link, a společně s ní začne prodávat dlouho oddalovaný Steam ovladač za tu samou cenu. Součástí tiskové zprávy je přitom i zmínka o vlastním řešení virtuální reality, kterou pod názvem Vive začne letos na podzim prodávat na mobily zaměřená společnost HTC. Zkrátka, Valve se během letošní GDC roztrhl s novinkami pytel.

Steam Link &  Steam ovladač

Steam Link je krabička k televizi, která po zapojení do domácí sítě (spíše přes kabel) zvládne z vašeho PC nebo Steam mašiny (o tom níže) streamovat obsah do TV v 1080p, 60 Hz a údajně s minimální prodlevou. Krabička by měla obsahovat duo USB portů, HDMI výstup a síťový výstup, přičemž by měla automaticky detekovat Steam běžící ve stejné síti.

Steam Link se začne v USA prodávat za 50 dolarů letos v listopadu a společně s ní si hráči budou moci za dalších 50 dolarů pořídit dlouho oddalovaný Steam ovladač. Obrázek aktuální verze ovladače však zatím k dispozici nemáme. Kdy a za kolik se začne Steam Link a Steam ovladač prodávat ve světě, v Evropě a snad i v ČR, zatím nevíme. Valve v tiskovce praví, že ceny pro svět oznámí až blíže listopadovému launchi v USA.

1401237793-steam-controller-notes zdroj: Archiv

Steam Machines

Po falešném startu loni v lednu se Valve vrací se svým plánem na Steam počítače za dostupnou cenu a s vysokým výkonem, které budou vyrábět různí renomovaní výrobci. Na GDC budou k vidění modely Steam Machines od Alienvware a Falcon Northwest s tím, že stroje od těchto a dalších několika výrobců se začnou prodávat letos v listopadu za cenu na úrovni konzolí, ovšem s vyšším výkonem.

Připomínám tedy, že v USA stojí PS4 a Xbox One okolo mezi 350 - 400, takže v podobné cenové hladině by se měly pohybovat i základní modely Steam Machines. Pořád platí, že zájemci si ale mohou jednotlivé modely vytunit (za příplatek) k obrazu a výkonu svému. Epic bude výkon Steam Machines demonstrovat prostřednictvím nového Unreal Tournament, který poběží na stroji od Falcon Northwest a 4K monitoru.

Steam Machines zdroj: Archiv

Source 2 engine

Dlouho spekulovaná nová verze Source technologie bude tvůrcům her (takže asi ne všem, zřejmě v tom bude nějaká minimální registrace) dostupná zdarma, stejně jako nyní Unreal 4 Engine a Unity 5 engine. Detaily o dostupnosti Source 2 zatím nejsou k dispozici, ale Valve se chlubí, že technologie umožní tvořit hry a obecně zážitky nejenom profíkům, ale též hráčům s kreativní úchylkou, protože UCG (User Generated Content) je zkrátka velká věc. A Valve ji podporuje, což je pěkné. Ostatně, počet her, pro které mohou hráči tvořit obsah a prodávat jej jiným hráčům na Steam Workshop, se po nedávném oznámení stále rozšiřuje.

Valve dále v tiskové zprávě uvádí, že plánuje vydání Vulkan-kompatibilní verze Source 2 enginu. Vulkan je cross-platformní 3D grafické API, které prý tvůrcům umožňuje vymáčknout maximální výkon z aktuálně dostupného grafického hardwaru. Vulkan má při tom nabízet konzistentní a na náklady nenáročnou metodu, jak současný výkon grafických karet využít. A aby bylo jasno, Vulkan je nově pojmenovaný standard Next Generation OpenGL, který bude zřejmě tvořit páteř Source 2 enginu.

L4D2-HighRes zdroj: Archiv

Virtuální realita

Valve během GDC 2015 předvede též vlastní (tedy, ve spolupráci s HTC) pojetí virtuální reality. Bez helmy se neobejde, nese název VIVE, prodávat ji začne na podzim HTC a její součástí je technologie zvaná Lighthouse, která je volně dostupná kterémukoli výrobci, který by ji chtěl proměnit ve výrobek.

Virtuální realita podle Valve (a HTC) má tedy dvě části. První tvoří helma na hlavě hráče, druhou tvoří dvojice zařízení, které vysílají signál, podle nichž se VR helma řídí. Tento systém by měl zajistit absolutní přesnost a maximální rychlost ve snímání polohy, což si pochvalují i tvůrci z řady studií (Bossa Studios, Cloudhead Games, Dovetail Games, Fireproof Studios, Google, Owlchemylabs, Skillman & Hackett, Steel Wool Games, Vertigo Games), kteří během GDC předvedou své VR hry.

Z tiskovky rovněž plyne, že nedílnou součástí VR zážitku bude použití Steam ovladače. "Vývoj Steam ovladače nám poskytl základnu, na které jsme mohli stavět, takže teď můžeme nabídnout hmat a pohyb dohromady jako nedílnou součást zážitku z hraní na PC," chlubí se Joe Ludwig z Valve a zcela upřímně není jasné, co tím myslí.

Nejenom ohledně virtuální reality ale bude více jasněji v následujících dnech, až si buď všechno výše uvedené na místě v San Franciscu vyzkoušíme (doufejme), nebo si o tom přečteme od šťastlivců, co budou mít na výstavišti ostřejší lokte.

Nejnovější články