Valve se na stránce s ovladačem svěřila, že si při vývoji SteamOS a hardwaru uvědomili, že nový ovladač bude muset mít také nové technologie. Takové, na kterých pracovali přes rok a teprve teď věří, že přišli na něco, co stojí za to zveřejnit. Zajímavé na tom mimo jiné je, že Steam Controller je navržen pro všechny hry na Steamu. Jak pro stařičké oldschool hry, současné pecky, tak i pro nadcházející nálož her z nové generace konzolí.
Kompatibilita se týká i takových her, které s ovladačem při svém vývoji vůbec nepočítaly. “Tyhle staré hry jsme oklamali tak, aby si myslely, že je hrajete pomocí myši a klávesnice. Ale tenhle gamepad jsme navrhli způsobem, že jeho ovládání ve hrách nebude připomínat ani jedno,” píše se na teaser stránce. Valve vysvětluje, že nakonec sáhli po nových technologiích a odlišném designu, protože stávající ovladače je nutily přijmout kompromisy. Vedle oněch technologií by se měl Steam Controller chlubit především super-precizním ovládáním a velmi nízkou latencí.
Na první pohled vás zaujmou asi dva velké trackpady. Po těch budete šmrdlat palci a oba dva mají mít dostatečně velké rozlišení na to, aby vám zajistily precizní náhradu myši i klávesnice. Zároveň jsou i klikatelné, celá plocha trackpadů je totiž jedno velké tlačítko. Konkrétní čísla rozlišení si zatím Valve nechává pro sebe, ale tvrdí, že se to blíží rozlišení klasických desktopových myší.
“Celé žánry, které byly dřív hratelné pouze s myší a klávesnicí, teď budou dostupné i z gauče. RTS hry, causal hry, hry stojící na kurzoru, strategické hry, vesmírné 4x hry, pestrá škála indie her, simulace a samozřejmě taky Euro Truck Simulator 2. Navíc first person střílečky, které jsou postavené na přesném míření ve velkém zorném poli, budou z trackpadů s vysokým rozlišením těžit a zajistí vám absolutní kontrolu nad ovládáním,” píše Valve na webu.
Co je ale možná ještě zajímavější než dva trackpady, je haptická odezva. Tak nějak se čekalo, že s jejím větším rozšířením přijdou výrobci telefonů a tabletů, ale zdá se, že první masovější krok udělá Valve. Haptická odezva prý byla naprosto logickým krokem vpřed, protože tradiční vibrační motorek už prostě nestačí.
Steam Controller má být postavený kolem nové generace super-přesné haptické odezvy, kterou mají zajišťovat duální lineární rezonanční pohony. Ke každému trackpadu jsou připevněny malé a silné zatížené elektromagnety, díky kterým budou trackpady nejen vibrovat, ale mají nabídnout spoustu jemných silových vjemů, pohybových náznaků a jiných dotykových prvků, které jinde nenajdete.
Díky haptické odezvě tak budeme moct lépe odhadnout rychlost, hranice, potvrzení povelů, rozpoznáme různé typy povrchů a vůbec spousty typů vjemů, se kterými teď budou moct designéři mnohem lépe pracovat. Podle Valve se prý jedná o nejcitlivější haptické zařízení, které vůbec existuje pro klasické zákazníky na běžném trhu. Jako jeden z vedlejších prvků oné extrémní citlivosti má být prý i tvorba zvukových vln, takže trackpady mohou zároveň sloužit jako svého druhu reproduktory.
Aby těch zajímavých technologií nebylo málo, ovladač bude mít také dotykovou obrazovku umístěnou uprostřed. Ta bude mít také vysoké rozlišení a jejím hlavním cílem je zajištění podpory pro všechny hry na Steamu. Podobně jako trackpady je i obrazovka jedno velké klikatelné tlačítko, takže věci, které nejdou ve hře provést pouhým dotykem obrazovky, můžete udělat zmáčknutím. Vývojáři budou moct využít dotykovou obrazovku pro spousty věcí. Od skrolovacího menu, přes kruhovou volbu předmětů jako v GTA V nebo Red Dead Redemption, až po mapu či menu á la Nitnendo (3)DS apod.
Příjemnou inovací je taky fakt, že jakmile se aktivuje obrazovka na ovladači, objeví se na monitoru/televizi její průhledná verze, která bude překrývat část hry. Nemusíte řešit, kdy se koukat na hru na televizi, a kdy na obrazovku na ovladači - všechno uvidíte na TV. Nebyl by to samozřejmě ovladač, kdyby neměl klasická tlačítka. Na ta se můžete podívat na obrázcích okolo a celkem jich bude šestnáct. Navíc na půlku z nich dosáhnete bez nutnosti zvedat palce z trackpadů. Tlačítka jsou navíc symetrická, takže leváci si přijdou na své a ovladač si v menu mohou nastavit podle sebe.
Skvěle zní taky sdílení konfigurací. Vzhledem k tomu, že žádná z her, které jsou v současné době na Steamu, s tímto ovladačem nepočítala, mohou hráči sami přijít na nejvhodnější model ovládání pro tu kterou hru. Svůj model pak jednoduše uploadují někam do cloudu a můžou ho sdílet s ostatními. Vy si tak jen můžete vybrat mezi nejpopulárnějšími konfiguracemi přesně tu, která vašim prstíkům sedne nejvíc. Nebo si klidně uděláte svoji vlastní a třeba se z ní stane ta nejpoužívanější.
SteamOS bude už z principu a kvůli Linuxu otevřený a stejné otevřenosti se má těšit i Steam Controller. Vy sami budete moct upravovat design ovladače přes nástroje, které už Valve chystá a údajně se může upravit všechno od designu až po elektrotechniku. Na závěr Valve odpověděla na očekávané dotazy, tak si je pojďme v rychlosti projet.
Steam Controller je stejný jako ten, který dostanete v hardwarové betě týkající se Steam počítačů, takže se stačí do bety přihlásit jen jednou, žádný jiný ovladač nebude.
Vývoj vlastního super moderního ovladače neznamená, že by se Valve najednou vykašlali na myši, klávesnice nebo jiné existující ovladače. Pokud máte rádi klávesnici a myš, nic vám nebude bránit v tom, abyste hráli hry na Steamu a SteamOS tak jak jste zvyklí. Ovladač nebude povinný. Ovladač budete moct používat jen se samotným Steamem, nebudete muset mít SteamOS nebo “Steam Machine” - klidně na Windows nebo Macovi a i tam bude fungovat se všemi hrami z katalogu Steamu.
Valve tak vyložilo na stůl všechny své základní karty. Veleúspěšná firma s bývalým zaměstnancem Microsoftu v čele ukázala, že to s hrami myslí smrtelně vážně. Klidně si udělá vlastní operační systém, spojí se s výrobci hardwaru a završí to moderním a inovativním ovladačem. Tím aktuální šňůra oznámení od Valve skončila a chvíli teď bude asi ticho. Před bouří.