Linux a otevřené platformy jsou dle Newella budoucností hraní
zdroj: tisková zpráva

Linux a otevřené platformy jsou dle Newella budoucností hraní

18. 9. 2013 16:11 | Hardware | autor: Petr Poláček |

Přednáška Gabea Newella, šéfa Valve, během LinuxConu v New Orleans byla logicky dost jednostranně zaměřená na Linux a důvody, proč podle Valve má být právě tento operační systém základním pilířem růžové budoucnosti herního průmyslu.

Newell nejdříve shrnul svou, aktuální situací na trhu z větší části podloženou, představu o budoucí podobě herního byznysu a her samotných. Uživateli vytvářený obsah bude nedílnou součástí her a herních služeb, což je ostatně už nyní k vidění například v rámci Steamworks. Některé hry, třeba Skyrim, Team Fortress 2 nebo Arma 3, by bez uživatelského obsahu nebyly rozhodně pro spoustu lidí tak atraktivní.

Možná právě zaměření se na služby typu Steamworks mohou za to, že navzdory několik let trvajícímu poklesu prodeje PC hardwaru Steam rok od roku roste (v tržbách i uživatelské základně). Kdo za pokles prodeje PC hardwaru podle Newella může? Uzavřené struktury a systémy Microsoftu a konkurenčního Applu. Ostatně, určitě si pamatujete, jak Newell před několika měsíci dštil síru na adresu Windows 8 kvůli tomu, že Microsoft celý systém žene stejným směrem jako Apple.

Valve chce problém s prodeji PC hardwaru řešit s pomocí Linuxu jako otevřené platformy, která umožňuje realizaci demokratizačního procesu, kdy se role tvůrce a konzumenta do značné míry prolíná. Jedině na otevřených platformách dochází podle Newella k pokroku a vývoji, který na platformách uzavřených není už z podstaty možný. Problémem je, že herní branži ženou dopředu právě uzavřené systémy, typicky konzole či handheldy. Právě proto se Valve hodlá angažovat v přizpůsobení Linuxu pro hry.

V současné době hráčská obec s Linuxem nemá prakticky žádnou obecnou relevanci a bez ohledu na druh průzkumu se počet hrajících linuxáků nepřehoupne přes jedno procento. Valve to hodlá změnit nejenom tím, že zřejmě skrze Steam Box hodlá Linux dostat do obýváků, ale i vývojem debuggeru, s jehož pomocí bude pro vývojáře snazší portovat své hry pro Linux platformu. Čím více her pro Linux bude kmání, tím lepší bude mít platforma pozici proto, aby se potenciálně prosadila.

Momentálně najdou uživatele Linux verze Steamu v nabídce 198 her, což se zdá v porovnání s nabídkou PC titulů žalostně málo. Uvidíme, jak na tom bude počet Linux her na Steamu za rok. Pokud Valve příští týden skutečně oznámí Steam Box s podporou Linuxu, jak Newell na konci přednášky naznačuje, je jisté, že Valve bude do své nové aktivity agresivně šlapat bez ohledu na míru odezvy.

Newell a spol. zjevně berou podporu Linuxu po stránce softwaru i hardwaru skoro jako svou svatou povinnost v rámci boje za otevřenost platforem i specifickým hardwarem neomezenou konzumaci obsahu. V ideálním světě by dle Newella mělo být jedno, jaký hardware má uživatel zrovna v ruce, aby si mohl užívat obsah dle svého přání. Něčeho takové přitom logicky nejde dosáhnout, dokud bude existovat jediná uzavřená platforma s výraznějším podílem na trhu. Těšme se na příští týden, minimálně kvůli tomu, že se dozvíme leccos o plánech jedné z nejvýznamnějších herních firem současnosti.

Nejnovější články