zavřít

Jak se hraje na ultra-wide zakřiveném monitoru? Test 49" Samsung C49HG90

Android PlayStation 4 Windows MAC Linux Switch

- Hardware autor: Jiří Svák Komentáře: 0

„Pokrok nezastavíš“. To jsem si říkal, když jsem přecházel ze svého CRT monitoru s poměrem 4 : 3 na hypermoderní LCD s 16 : 10 a rozlišením 1920 × 1200 px. Že mně za pár let „uříznou“ i těch dalších 120 pixelů na výšku, jsem ani nepomyslel. A teď tu stojím a koukám na zatím nejčerstvější evoluční krok na poli displejů pro hráče: zakřivený monitor s poměrem stran 32 : 9 a úhlopříčkou jako televize. Má tak širokoúhlý formát smysl? A jak se na takovém monitoru hraje? Odpovědi nám poskytne jeden ze zástupců této kategorie, Samsung C49HG90, kterého jsme v redakci podrobili zevrubnému testu.

Parametry monitoru Samsung C49HG90

Jako „ultra-wide“ byly donedávna téměř výlučně označované monitory s poměrem stran 21 : 9. To odpovídalo protažení formátu 16 : 9 přibližně o 30 % do šířky. Poměr stran 32 : 9, to už je však jako dvě plné Full HD obrazovky vedle sebe. Oproti dvěma samostatným displejům skýtá tento formát velkou výhodu – absenci rámečků uprostřed obrazu při zachování stejné plochy zobrazení.

Použitý displej modelu C49HG90 je výstavní skříní Samsungu. VA panel s vysokým kontrastem přes 3700 : 1 využívá technologii kvantových teček, má obnovovací frekvenci 144 Hz, podporuje AMD FreeSync 2 i HDR (10) a jeho rozlišení je exotických 3840 × 1080 px. Zároveň má slušnou polomatnou úpravu.

Co jsou kvantové tečky?
LCD displeje tvoří obraz pomocích tekutých krystalů, které dokážou „na povel“ propouštět nebo blokovat světlo z podsvícení. Proniknuvší světlo dále pokračuje k filtrům, kde se „obarví“ na tři základní barvy (subpixely RGB), a ty ve výsledku vytvoří požadovaný, okem viditelný odstín.

QLED televize fungují na stejném principu, jen jsou světlu do cesty postaveny kvantové tečky. Jejich vlastností je, že po dopadu bílého světla (podsvícení) září, a to určitým odstínem, který se dá velmi přesně korigovat podle velikosti kvantové tečky. K emitaci světla přitom kvantové tečky nepotřebují tolik energie jako konvenční LCD displeje, ušetřenou šťávu lze proto využít k navýšení svítivosti. Zmíněné výhody umožňují vyrábět displeje s vyšším jasem a širším barevným spektrem.

Zakřivení displeje je označeno jako 1800R. To znamená, že pokud bychom z monitorů vytvořili kruh, bude mít poloměr 1,8 metru. U tak širokoúhlého obrazu dává zakřivení konečně smysl, na rozdíl od běžných úhlopříček obvyklého formátu, kde mám pocit, že jde spíše o marketingovou vábničku. U monitoru s poměrem stran 32 : 9 zakřivení zachovává akceptovatelné pozorovací úhly. To je zvláště důležité u použitého VA panelu, u nějž dochází při pohledu z ostřejšího úhlu k mírné ztrátě sytosti barev. Zakřivením se tento problém do určité míry eliminuje. Výsledek samozřejmě závisí na vzdálenosti očí od displeje, u tohoto monitoru ale pravděpodobně blízko sedět nebudete – monitor má vzhledem ke své velikosti a úhlopříčce jen 81 DPI, takže potřebuje odstup, aby nebyl patrný rastr.

Zakřivení 1800R monitoru Samsung C49HG90

Zakřivení displeje 1800R

Samsung C49HG90
Úhlopříčka 49" / 125 cm
Rozlišení 3840 × 1080 px, 81 DPI
Typ panelu VA, Quantum Dot, polomatná úprava
Kontrast 3000 : 1 (~3700 : 1)
Jas 250–350 cd/m2 min./typ. (331 cd/m2)
Pokrytí barevného prostoru 125 % sRGB
Odezva 1 ms (5 ms)
Obnovovací frekvence 144 Hz
Další technologie HDR, FreeSync 2, lokální stmívání
Vstupy / výstupy 2× HDMI 2.0, DisplayPort 1.4, Mini DisplayPort 1.4
2× USB 3.0, audio jack, mikrofon in/out
Polohování Náklon, otáčení v podstavci, nastavení výšky
Váha 15 kg
Cena ~29990 Kč
Parametry výrobce doplňuji o naměřené hodnoty z testu RTings.com (v závorkách).

Design a ergonomie monitoru

Ačkoli svou výbavou míří monitor přímo na hráče, estetikou se drží při zemi, což osobně považuji za pozitivum – monitor má promlouvat především svým obrazem. I přesto Samsung C49HG90 poutá pozornost. Může za to samozřejmě neobvyklý poměr stran a výrazné zakřivení, ale také kvalitní materiály a velmi dobré dílenské zpracování. Jediným designovým výstřelkem je svíticí kruh kolem zapojení nohy monitoru, tzv. Arena Lighting, který reaguje na intenzitu zvuku, a podle toho přizpůsobuje vyzařované světlo. Takový zjednodušený Philips Ambilight v podání Samsungu.

Monitor Samsung C49HG90Monitor Samsung C49HG90Monitor Samsung C49HG90

Podstavec je z kovu, zbytek vnějšího pláště monitoru tvoří plast. Ten je však velmi tvrdý a zajišťuje potřebnou tuhost celé konstrukce. Dobře vyřešená je organizace kabelů, které je možné provléct šachtou v noze monitoru. Zapojené kabely taktéž nehyzdí záda monitoru, koncovky jsou směřovány dolů, navíc je možné je zakrýt plastovým dílem.

Monitor Samsung C49HG90Monitor Samsung C49HG90Monitor Samsung C49HG90

Monitor umožňuje naklonění displeje nahoru a dolů nebo jeho otáčení kolem osy podstavce. Přetočit displej na výšku (pivot) nelze.

Potěšující je matná vrstva displeje, která účinně eliminuje odlesky. Rámeček monitoru je nahoře a na obou stranách redukován a nezasahuje do prostoru displeje. Odkrývá tak asi centimetrový okraj, který však při velikosti monitoru jen těžko budete vnímat.

Monitor Samsung C49HG90Monitor Samsung C49HG90Monitor Samsung C49HG90

Design a kvalitu zpracování hodnotím na výbornou. I když má monitor velké rozměry a díky zakřivení je i poměrně nemotorný, noha a stojan odvádí svou práci dobře. Eventuální otřesy se na displej nepřenáší, stabilita je také příkladná. Kéž by byly takto konstruovány všechny monitory.

Jak se hraje na displeji formátu 32 : 9?

Zatímco na poměr stran 21 : 9 si vývojáři už zvykli a své hry na něj adaptují, u 32 : 9 není situace tak jistá. Většina nových her by měla tento formát podporovat, ale samozřejmě mohou existovat i výjimky. Stav podpory u starších titulů však bude velmi proměnlivý, některé bude možné zprovoznit nativně, nebo alespoň pomocí modifikace, jiné v potřebném rozlišení nerozchodíte vůbec. Nejlepší je samozřejmě vědět, jaké hry plánujete na monitoru hrát, a před koupí si podporu ověřit.

Ne všechny hry se ale na poměr stran 32 : 9 hodí. Je třeba brát v potaz žánr, ovládání, rozložení uživatelského rozhraní i možnost úpravy FOV. Typickými kandidáty na vhodnou hru pro ultra-wide jsou závodní simulátory, ideálně z pohledu řidiče v kokpitu. Doplňuje-li jejich ovládání navíc volant/knipl, jde o zážitek velmi uspokojivý, jak jsem si mohl ověřit v autozávodech Project Cars a rallye WRC 7.

Project Cars 32 : 9

Ve formátu 32 : 9 velmi dobře fungují i RPG hry a střílečky. Pokud hra dokáže využít dodatečný prostor po stranách, získá hráč pořádný kus periferního vidění, které dotváří atmosféru nebo pomáhá v pohotovější reakci. Menší problém ale může být v tomto případě s některými prvky uživatelského rozhraní, například s různými indikátory nebo minimapou, které by měly být stále na očích. Jejich přesunutím až k okraji může hráč snadno ztratit přehled. Zajímavým způsobem to řeší Witcher 3, který UI ponechává na pozici, jakoby se jednalo o monitor 16 : 9.

ACO 32 : 9

Důležité také je, aby měla hra možnost nastavení FOV. Někomu může protáhnutý obraz v pohybu způsobovat nevolnost, nebo by naopak hráč ocenil ještě větší záběr herního prostředí.

Far Cry 5 32 : 9

Formát 32 : 9 má ale i svá negativa. Nejvýraznějším jsou cutscény, které jsou většinou renderovány v poměru stran 16 : 9, takže se ve hře zobrazí s širokými černými pruhy po stranách. To dokáže značně pokazit atmosféru.

Někteří developeři kompetitivních her taktéž považují takto širokoúhlé zobrazení jako možnou výhodu, a tak ho nepovolují. CS:GO si v 32 : 9 zahrajete, Overwatch od Blizzardu nikoli.

Overwatch 32 : 9Overwatch 32 : 9

Overwatch formát 32 : 9 nerespektuje. Ačkoli lze nastavit správné rozlišení 3840 × 1080 px, FOV hry se ořeže na poměr 21 : 9, jak je vidět na screenshotech výše.

Ne všechny hry jsou také pro ultra-wide rozlišení vhodné. Osobně jsem měl problém především se strategiemi. Jejich uživatelské rozhraní je často rozprostřeno po stranách obrazovky, člověk se tak při ovládání s myší neúměrně „nalítá“. Jiné je to samozřejmě s gamepadem, ten ale mnoho strategií nepodporuje (spokojení uživatelé Steam Controlleru mohou tuto poznámku ignorovat).

Pokud jste navíc zvyklí sedět u monitoru blízko nebo nemáte tak hluboký stůl, celý obraz se vám do zorného pole nevejde. Budete tak nuceni stále otáčet hlavu. To pohodlnému zážitku také nepřidává.

Civ VI 32 : 9

Civilizace 6 poskytuje při poměru stran 32 : 9 zvětšenou herní plochu. Ovládání myší je ale díky vzdálenosti prvků od sebe únavné.

Test HDR, Freesync a 144 Hz

Samsung C49HG90 není pro hráče zajímavý pouze svými proporcemi, ale i technologiemi. Samotné zakřivení a obraz 32 : 9 by z něj dobrý herní monitor neudělal, podpora FreeSync 2, HDR a obnovovací frekvence 144 Hz však již ano.

Monitor jsem testoval na dvou grafických kartách: AMD Radeon R9 390 a Nvidia GeForce GTX 1070. Kartu AMD jsem vybral kvůli testu FreeSync 2, bohužel, 3 roky stará grafika nese DisplayPort pouze ve verzi 1.2, tudíž nepodporuje plných 144 Hz při nativním rozlišení (omezuje se „jen“ na 120 Hz) a má problémy s HDR v některých hrách (jmenovitě Assassin's Creed Origins, který striktně vyžaduje DisplayPort 1.3). Svět vysokých frekvencí a HDR je bohužel stále ještě světem nejasných hardwarových požadavků a poznámek pod čarou. Pro čtenáře z toho plyne jasné poučení: ověřovat, ověřovat a ověřovat. A taky nečekat, že vše bude fungovat takzvaně „plug-and-play“. Zvláště zprovoznění HDR vyžaduje trochu vytrvalosti a ochoty vyhledat si podrobnější technické specifikace.

Jak na tom je tedy Samsung C49HG90 s vyjmenovanými technologiemi? Nastavení 144Hz obnovovací frekvence je triviální, stačí ji navolit v ovládacích panelech Windows.

AMD FreeSync

Aktivace FreeSync již tak přímočará není, pro její zapnutí se musíte ponořit do menu monitoru. Položku „FreeSync nastavíte na volbu „Ultimate Engine“, čímž zapnete adaptivní synchronizaci AMD druhé generace, která kromě eliminace nedostatků při vykreslování obrazu také vylepšuje zpracování HDR. Funkčnost technologie ještě ověříte v aplikaci AMD Radeon Software, kde by již mělo být možné zatrhnout položku FreeSync.

Co je adaptivní synchronizace FreeSync si můžete přečíst v článku Konzole Xbox One dostanou podporu AMD FreeSync 2.

Rozsah adaptivní synchronizace u Samsungu C49HG90 je 48–144 Hz. Pokud FPS klesnou pod tuto hodnotu, je v záloze ještě technologie LFC (Low Framerate Compensation), která je schopná doplňovat do bufferu duplicitní snímky, a tím zachovat plynulost obrazu. LFC je u FreeSync 2 součástí specifikace, což je oproti první verzi posun (u té je nutné nutné podporu LFC ohlídat).

FreeSync jsem otestoval ve třetím Zaklínači. Výhody technologie jsou zřetelné. I při FPS pod hodnotou 40 byl obraz velmi plynulý a bez grafických artefaktů. Pokud bych neměl zapnuté počítadlo FPS, nehádal bych, že hra běží v tak málo snímcích za sekundu.

Rozporuplné dojmy mám nicméně z HDR. Aktuální stav technologie na PC bych označil jako „beta“. Pro funkční výsledek je nutné dát pozor, aby HDR podporoval nejen monitor, ale také grafická karta a její obrazové výstupy. Rovněž hra musí být pro HDR přizpůsobena, jinak bude výsledek nevzhledný. Co se týče podporovaných her, s HDR pracují jen poslední tituly a to ještě s kolísající kvalitou. Vývojáři v již vydaných hrách HDR občas zprovozní pomocí patche, je proto dobré své oblíbené tituly sledovat.

HDR na monitoru Samsung C49HG90 jsem otestoval pouze v titulu Far Cry 5, který umožňuje zapnutí širokého dynamického rozsahu pomocí FreeSync 2. V Assassin's Creed Origins jsem díky nekompatibilitě grafické karty nebyl úspěšný. HDR se mi aktivovat podařilo, ale výsledkem byl přesaturovaný obraz s podivnými barvami, který ani nezaslouží publikaci.

Pokud však HDR funguje, dokáže hru obohatit. To jsme si ukázali již v článku o HDR televizi Bravia, kde jsem testoval režim HDR ve hře Rise of the Tomb Raider na Xbox One X. To platí i pro Far Cry 5 v případě PC. Na screenshotech, které samozřejmě nemohou zachytit to, co lidské oko, vidíme výraznější barvy a kontrast (SDR nalevo, HDR napravo).

Far Cry 5: SDR vs. HDRFar Cry 5: SDR vs. HDR

Po zapnutí HDR jsem nezaznamenal žádný zvýšený input lag monitoru. Můžeme za to děkovat režimu FreeSync 2, který bere část výpočetní režie HDR na sebe. Moje pozorování potvrzuje i měření redakce RTINGS.com.

Důležitým parametrem pro hráče je také odezva panelu. Ta u modelu C49HG90 činí přibližně 5 ms. Společně s obnovovací frekvencí 144 Hz nebude monitor omezovat ani náročné hráče cílící na kompetitivní hru.

Hodnocení ultra-wide monitoru Samsung C49HG90

Pokud bych měl shrnout své dojmy z monitoru jako kusu hardware, budou velmi pozitivní. Displej je rychlý, má vysoký kontrast, dobré barevné podání, které se ještě zdůrazní v režimu HDR, FreeSync funguje na jedničku a osvěžující je samozřejmě i ultra široké zobrazení společně se zakřiveným displejem.

Škoda, že stejně jednoznačné nemůže být hodnocení software, který je nedílnou součástí zkušenosti s produktem. Ostatně, displej si kupujeme kvůli obsahu, ne pro hardware samotný. Formát 32 : 9 je na trhu ještě příliš nezabydlený, takže nelze garantovat plnou podporu u všech her. Jste-li hráči starších titulů, mohli byste být nemile překvapeni. Takto ultra široký poměr stran není taktéž vhodný pro všechny hry. Před koupí je tohle třeba zvážit.

Monitor Samsung C49HG90

HDR je kapitola sama o sobě. Její uživatelská nepřívětivost na PC nicméně není záležitostí tohoto monitoru, proto tuto poznámku neberte jako další bod negativ, ale spíše jako upozornění. Než budu schopný říct: „hráči, kupujte HDR monitory, funguje to dobře a to vylepšení za to stojí,“ uplyne ještě nějaký čas. Do té doby nemá smysl kupovat monitor čistě kvůli HDR.

Kvůli ostatním kvalitám to ale smysl má. Pokud jste například virtuální řidič a víte, že ultra-wide využijete, Samsung C49HG90 je vhodným kandidátem na upgrade.

Tagy: Samsung FreeSync 2 herní monitor HDR ultra-wide displej 144 Hz IPS QLED

Zdroje: Samsung,RTINGS.com

Některé naše odkazy mohou vést na prodejce her či hardwaru. Pokud si skrze takový odkaz něco koupíte, můžeme z prodeje obdržet malá procenta. Více informací zde.

Kupte na CZC.CZ

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.