HW téma - testy GeForce FX 5900 Ultra
zdroj: tisková zpráva

HW téma - testy GeForce FX 5900 Ultra

13. 5. 2003 0:00 | Hardware | autor: Redakce Games.cz |

nVidia včera oficiálně představila zbrusu nový čip nazvaný GeForce FX 5900 Ultra, který ji vrací na trůn pro nejrychlejší grafickou kartu. Co všechno dovede vykouzlit na monitoru a jak rychle poběží DOOM III?

Autor: Cappy
Publikováno: 13.května 2003


Zvětšit zdroj: tisková zpráva A je to tady. Klasické zvolání a klasická situace. Včera odpoledne nVidia oficiálně představila zbrusu nový čip, nazvaný GeForce FX 5900 Ultra. Z historického hlediska jde pouze o další GeForce v řadě, ale ve skutečnosti je zástupce už šesté generace něčím víc, než jenom „další“ GeForce. Ptáte se proč? Odpovědí je hned několik. Dámy a pánové, pohodlně se usaďte, nejvýkonnější čip současnosti přichází...

Po všeobecně kritizované GeForce FX 5800 Ultra a po možných i nemožných problémech s její výrobou a s chlazením, je tu konečně něco, na co může být nVidia opravdu pyšná. A to i přesto, že NV35 je na první pohled jenom vylepšenou NV30. Soudě podle jejích výkonů je to však trochu jinak. Snad právě proto třeba na Tom’s Hardware o GeForce FX 5900 Ultra napsali: "Díky početným vylepšením a opravám je tato karta schopna porazit Radeon 9800PRO. Zanícení hráči a pokročilí uživatelé budou dlouho hledat lepší alternativu." Ale nebudeme předbíhat ;)

 Grafické jádro
Obrázek zdroj: tisková zpráva Pravdou tedy je, že NV35 skutečně vychází z NV30. A pravdou také zůstává, že většina změn je zcela neviditelných a nepřichází v podobě nějaké vlny nových technologií. Jednou z těch markantnějších změn je to, že do jádra se podařilo vměstnat navíc dalších 5 milionů tranzistorů. Z původních 125 tedy počet tranzistorů stoupl na rovných 130 milionů. Už méně viditelné je to, že nVidia také do značné míry pozměnila vnitřní design čipu. Na některých místech tranzistory dokonce ubrala, aby čip pracoval efektivněji a na jiných místech je naopak přidala (přemístila), aby například posílila jednotky shaderů. Do jisté míry se tak zopakovala situace s čipy NV20 a NV25. Tehdy se totiž podařilo téměř zdvojnásobit výkon čipu pouze za cenu přidání méně než deseti procent tranzistorů navíc.

 Paměti
Ohledně grafické paměti se nakonec potvrdilo to, co se předem očekávalo. A totiž, že nVidia na nějaký čas a zvláště pro tento případ odvrhne drahé a nedostupné paměti typu DDR-II a spokojí se s klasickými DDR. Aby tento krok neměl negativní dopad na výkon, musela být karta vybavena 256bitovou paměťovou sběrnicí. I za cenu toho, že výroba tištěných spojů pro ní bude dražší a složitější, neboť širší sběrnice vyžaduje dvakrát tolik vodičů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva  Frekvence a výkony
Je to neuvěřitelné, ale je to tak. Zároveň musím říci, že v minulosti se nestávalo právě často, aby novější produkt startoval svoje působení na trhu s nižšími frekvencemi, než jeho přímý předchůdce. V případě NV35 tomu tak ale opravdu je. Takt jádra oproti NV35 klesl o 50 MHz, tedy na 450 MHz a v případě pamětí z 500 MHz (1000 MHz ef.) na 425 MHz (850 MHz ef.).

To se pochopitelně podepsalo i na teoretických výkonech karty. V případě GPU negativně, neboť Pixel Fill Rate klesl oproti NV30 z 4 GP/s na 3.6 GP/s (GigaPixel za vteřinu). Na druhou stranu u NV35 vzrostla propustnost paměti z 16 GB/s na 27.2 GB/s, jednoznačně díky 256 bitové paměťové sběrnici.

Všechny teoretické parametry má tedy GeForce FX 5900Ultra (o fous) lepší než jeho přímý konkurent, ATi Radeon 9800PRO.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

 Technologické novinky
Mezi několik čerstvých novinek patří IntelliSample HCT, kde zkratka HCT znamená High Compression Technology. Samotný balíček Intellisample obsahuje celou škálu technologií, které pomáhají šetřit propustnost paměti, tím zvýšit výkon karty a také zkvalitňují výsledek, který putuje na obrazovku. Patří sem texturová komprese, komprese barev, rychlé mazání z-bufferu atd. nVidia uvádí, že se jí podařilo vylepšit algoritmy do té míry, že při náročných operacích, jakými je například antialiasing, nebo anizotropní filtrování, je výkon vyšší až o 50 procent.

 Ultra Shadow Technology
Obrázek zdroj: tisková zpráva Zatímco předešlá technologie nikomu asi nic moc neřekla, s touto už to bude o něco lepší. Alespoň doufám. Má dokumentovat tvrzení nVidie, že NV35 byla designována speciálně pro to, aby na ní běžel dobře Doom III. Samozřejmě, nemusíme (a neměli bychom) to nVidii věřit, ale to je věc jiná. Pokud jste tedy náhodou viděli nějaký screenshot ze hry Doom III, pak si asi dokážete představit, co to jsou dynamická světla nebo dynamické stíny. V tomto případě jde o tzv. volumetrické stínování.

Normální a klasické stíny se vytváří tak, že se postavička promítne na podlahu a její obrys se vybarví černě (zjednodušeně řečeno). Výsledkem ale je, že postavička vrhá stíny jenom na podlahu, v lepším případě na geometrii levelu, tj. i zdi, ale pořád je to omezené. Při použití volumetrických stínů vrhá stíny na všechny objekty, včetně ostatních postav a také sama na sebe (tj. hlava vrhá stín na ramena, ruka vrhá stín na břicho a tak podobně). Tyto stíny není těžké spočítat - ale je těžké spočítat je v reálném čase, dynamicky. Proto nVidia přišla s technologií nazvanou „shadow culling“, kdy se stíny, které nebudou v záběru a nebudou vidět, nevypočítávají a tudíž se ušetří nějaký ten výkon karty navíc.

 Design karty
První velká a dlouho očekávaná změna se týká chlazení. Už žádný vysavač, žádná stíhačka, ani nic podobného. Samozřejmě, žádný zázrak to také není, protože vysokootáčkový radiální větrák nezmizel, ale nVidia v podstatě nemá na vybranou. A dokud jí nebude vyrábět čipy IBM (info), tak se asi ničeho lepšího nedočkáme. Bohužel.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Kartě GeForce FX 5900 Ultra zůstal konektor pro přídavné napájení a zabírá dva sloty. A navíc je neuvěřitelně dlouhá, delší než její předchůdce. Voltážové regulátory se přesunuly zepředu dozadu a nové jsou i paměti. Ty odpovídající referenčnímu designu, jsou od Hynixu a v balení BGA. Maximální frekvenci, kterou jsou podle výrobce schopné dosáhnout, je 454 MHz. To znamená, že je tu ještě nějaký (byť malý) prostor pro přetakování. Výsokým frekvencím pamětí odpovídá i jejich masivní chlazení.

Obrázek zdroj: tisková zpráva  Výkony
I poslední GeForce FX používá klasické Detonátory, ale například oproti GeForce 4 jsou rozdílné možnosti v nastavení antialiasingu a anizotropního filtrování. Stejně jako u původní GeForce FX zůstal 2D a 3D mód, ve kterém karta pracuje na nižších/vyšších frekvencích, podobně jako integrovaný měřič teploty GPU.

Každopádně myslím, že už teď můžeme směle prohlásit, že GeForce FX 5900 Ultra je nejvýkonnější kartou na trhu. V rámci slušnosti je ale také nutné decentně podotknout, že Radeon 9800PRO pracující s nižšími frekvencemi není ještě ani zdaleka odepsán.

Během včerejšího dne bylo zveřejněno množství recenzí, ve kterých se autorům podařilo pokrýt slušnou škálu benchmarků a to jak syntetických, tak těch reálných, tedy benchmarků z opravdových her. Současným nejvýkonnějším kartám se tak dostalo velmi soustředěné pozornosti:

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Bezesporu asi největší peckou jsou testy, které byly provedené v DOOM III od id Softu. Ty se objevily například na Tom's Hardware a také na HardOCP a které jsou umístěné na našem lokálním mirroru, protože domovský server je stále duchem nepřítomen. Ani ostatní recenze však nevynechejte, stojí to za to.

Zde je seznam všech včera vydaných článků o GeForce FX 5900 Ultra na internetu: Tom's Hardware, AnandTech, HardOCP, XbitLabs (27 stránek!), 3DGPU, Tech-Report, Bjorn3D, Hexus, NeoSeeker, FiringSquad, Sudhian, Avault, ExtremeTech, Bit-Tech a HotHardware

Související linky: DOOM III na GeForce FX 5900 Ultra, Specifikace NV35, nVidia nad propastí, Jaká bude GeForce 6, GeForce FX první testy, Hardware.Tiscali.cz

Cappy
autorovi je 26 let, momentálně pobývá v zahraničí a specializuje se na hardware, dříve se podílel na vývoji několika počítačových her (všechny články autora)

 
 
Cappy

Nejnovější články