zdroj:
tisková zpráva
Sebelepší hardware je k ničemu, pokud na něj není software. No a když už si budete moci zapnout fyziku na své současné grafické kartě (od úterý 12.8. na sérii GeForce 8 a výše - info), asi by bylo vhodné podívat se na to, jak to vypadá s tím softwarem, s těmi hrami. Na stránkách NVIDIE již delší dobu visí přehled cca 80 titulů, většina z nich ještě pro AGEIA Physx, čili staršího data nebo ničím zvláštním nevybočující z řady. Ona podpora PhysX, dohodlá tehdy s vývojářskými studii ještě firmou AGEIA, než ji před půl rokem koupila NVIDIA, v nich je (byla) spíše symbolická, většinou bez reálného projevení se na herním zážitku. Až na pár speciálních (freeware) kousků typu CellFactor či Warmonger, šlo často jen o otravování uživatele s povinnou instalací speciálních ovladačů před spuštěním, např. u posledního dílu 3D adventury Sherlock Holmes.
Něco jiného by to však mělo být u chystaných "velkých" her, v jejichž případě se na implementaci pořádné fyziky domlouvá s vývojáři již samotná NVIDIA, k níž se všichni logicky staví mnohem vstřícněji díky jejímu majoritnímu podílu na tomto trhu. Zatím oficiálně oznámila plnohodnotnou podporu fyziky přes GPU NVIDIA PhysX u následujících připravovaných her:
- hororová FPS Cryostasis na ledoborci
- korejská obdoba Second Life s názvem Nurien
- čínská onlinová střílečka MKZ z blízké budoucnosti (Metal Knight Zero)
- americký fotbal Backbreaker (ano, bude i pro PC) od tvůrců Euphoria fyziky do GTA IV
- houpání na mechanické paži v Bionic Commando od Capcomu
- strategie Empire: Total War
- sci-fi týmová FPS Aliens: Colonial Marines
- kooperativní akce Borderlands ve stylu Šíleného Maxe

Abychom ale zbytečně nemalovali čerta na zeď. PhysX mají podle našich informací ČÁSTEČNĚ podporovat i některé hry s bližším datem vydání. Například fantasy RPG Sacred 2 nebo Brothers in Arms: Hell Highway (obě koncem září 2008). Fyzika počítaná přes NVIDIA GPU v nich bude, vedle vlastního zrychlení běhu hry, ovlivňovat především věci, které se nějakým způsobem týkají prostředí, explozí, efektů počasí a podobně (ale nečekejte nic extra převratného, to až u těch hlavních her ze seznamu výše).
Stejný přístup ostatně dříve použili i tvůrci přídavných map pro Unreal Tournament III, kde se objevuje fyzikálně zpracovaná bouře, úlomky, trosky, zničitelné neony a střelbou ovlivnitelné kapky deště (viz nedávné video). Zdaleka největší uplatnění PhysX fyziky získají v úterý majitelé GeForce 8/9/GTX v loňské PC verzi Ghost Recon: Advanced Warfighter 2 a to nejen na té jedné známé MP mapě (Ageia Island), nýbrž v průběhu celé singleplayerové hry (pouštní bouře apod., více o tom brzy).

Jak tedy již zaznělo: NVIDII prozatím chybí herní hit, co by vyšel ještě letos. Nicméně jak jsme se dozvěděli, mnoho dalších titulů s podporou PhysX má být ohlášeno v příštích měsících a budou mezi nimi i ty z kategorie nejočekávanějších - více v našem rozhovoru s NVIDIÍ příští týden.
SOUVISEJÍCÍ ĆlÁNKY:
NVIDIA kupuje Ageiu: evoluce herní fyziky - téma
Benchmarky PhysX fyziky na NVIDIA kartách
Unreal Tournament III s NVIDIA PhysX - video
PhysX softwarově i na GeForce 8
HW aktuality - AGEIA PhysX pro notebooky
Benchmark PhysX karty v mapě z Advanced Warfighter 2
Ukázka PhysX v Ghost Recon Advanced Warfighter 2