Benchmark PhysX karty v MP mapě z Advanced Warfighter 2
zdroj: tisková zpráva

Benchmark PhysX karty v MP mapě z Advanced Warfighter 2

3. 8. 2007 12:12 | Hardware | autor: Redakce Games.cz |

Fyzikální akcelerátor PhysX od počátku sliboval obrovské možnosti. Nyní je jeho cena hodně nízko. Vyplatí se ho pořídit?

Zvětšit zdroj: tisková zpráva PhysX karty od BFG Tech a ASUS teď stojí bratru 150 dolarů. To je v podstatě polovina toho, co stály při svém uvedení na trh. To z nich dělá mnohem atraktivní koupi. Otázka je, jestli se fyzikální kartu vyplatí koupit. ExtremeTech se na to podíval ze všech možných i nemožných stránek a jejich závěry na téma Ageia PhysX jsou následující. První podporovanou hrou byl Ghost Recon Advanced Warfighter. Přídavné fyzikální výpočty byly v podstatě nezaznamenání hodné a přidání PhysX karty nevylepšilo výkony natolik, aby to stálo za řeč. Představitelé firmy na to reagovali tak, že do šesti měsíců by se měla objevit celá řada her, která bude mít podporu pro PhysX. Nyní uplynulo pár let a za tu dobu se stalo jen několik s Ageiou souvisejících věcí. Ironií osudu je, že další AAA titul, který v nedávné době vyšel a který má podporu pro Ageia PhysX, je Ghost Recon Advanced Warfighter 2.

V PC verzi hry je pro fyzikální maniaky připravena speciální multiplayerová mapa pojmenovaná "Ageia Island". V podstatě je to svět plný vybuchujících sudů, dřevěných objektů, stromů a pohybující se zeleně. To z toho důvodu, aby se plně ukázaly možnosti fyzikálního hardwaru v dynamickém prostředí, jež je navíc doplněno o vítr a vzájemné interakce. Intenzita bývá umocněna tím, že jsou sudy schválně umístěné blízko dřevěných objektů, takže když vybuchnou, rozmetají i jakoukoliv nejbližší strukturu na stovky malých kousíčků. Dlužno dodat, že je to skutečně efektní, spolu s ostatními vlastnostmi fyzikálního modelu to vytváří výbornou atmosféru. Do toho si může hráč různě experimentovat, třeba s granáty a opakovanými výbuchy si utvářet prostředí k obrazu svému (čili destruovat co se dá).


PhysX karta má tedy opravdu sílu. I v případě masivních výpočtů zvládá scénu celkem v pohodě, aniž by jí nějak významně záleželo na tom, kolik dřeva právě poletuje vzduchem. Co se týká výkonu, problémy tradičně nastávají až ve vysokých rozlišeních nad 1600x1200 obrazových bodů, ale v tom navíc hraje roli i ostatní hardware, zejména procesor a grafická karta. Pochopitelně, v tento moment můžete klidně namítnout, že to jsou informace, které známe 2 roky a které jsou od té doby stokrát ověřené. Budiž. Hlavní zprávou tentokrát je, že je dobře, že PhysX má po dvou letech stále výborný potenciál a že je zároveň dobře, že stojí o polovinu méně.

Tragédie pro Ageiu však spočívá v tom, že se ji ani po dvou letech nepodařilo sehnat mnoho her, které by braly v úvahu jejich řešení. Nikdo je ve skutečnosti nepotřebuje, i díky silné lobby od výrobců grafických karet. Za chvíli tu (snad) budou hry jako Crysis nebo Half-Life 2: Episode 2 a ty nabídnou stejné nebo dokonce o něco lepší fyzikální efekty než jsou v Ageia Island a ani jedna z těchto her k tomu nebude potřebovat fyzikální akcelerátor - prostě se raději spolehne na druhé jádro procesoru.

cappy

Nejnovější články