16 pipeline - nouzový scénář ATI?
zdroj: tisková zpráva

16 pipeline - nouzový scénář ATI?

28. 8. 2005 22:22 | Hardware | autor: Redakce Games.cz |

V posledních dnech kolují webem nepříjemné dohady o možných technických specifikacích prvních čipů R520.

Informace souvisí s počtem pipelines v jádře, kterých má být u R520 "Fudo" jenom 16. Propad ve výkonu, jaký by toto řešení způsobilo v porovnání s konkurencí, mají vyřešit vysoké pracovní frekvence. A to až závratných 700 nebo 800 MHz. No otázka je, jestli je v tento okamžik právě vhodné tvrdit, že jde "jenom o 16" pipeline. Jelikož přesně nevíme, jakou architekturu bude R520 mít. Více zasvěcení se jistě budou přít, jestli půjde o hluboké, komplexní renderovací cesty. Nějakou tradiční architekturu nebo jestli třeba náhodou nepůjde o jednu z prvních architektur typu USA (Unified Shader Architecture), u níž se předpokládá, že bude v hrubém výkonu o třetinu pomalejší, než tradiční design, ale naopak při práci se shadery výrazně, až několikanásobně, rychlejší.
Možné jsou i další scénáře, jak si tuto zprávu vysvětlit. Tak například můžeme spekulovat o pokračujících problémech s 0,09 mikronovým výrobním procesem u TSMC. Můžeme, i na základě dřívějších zpráv, tvrdit, že se ATI snaží dostat na trh alespoň něco a že nejprve půjde právě o výrobně méně náročné čipy s 16 pipeline. Není ani vyloučeno, že se někdo snaží ATI poškodit publikováním rádoby senzačních a zavádějících informací.

Můj názor? Osobně nevylučuji možnost, že někdo něco pěkně zvoral. A to ani ne tak v ATI, jako ten novinář, co tohle publikoval. Zaprvé se mi velmi, ale opravdu velmi, nezdají ty frekvence. Protože 700 a hlavně oněch 800 MHz, je nad rámec možností tradičního 0,09 mikronového procesu (a pokud to neuvidím, tak neuvěřím). A za druhé, čeho je v R520 vlastně 16? Novináři říkají "pipeline" úplně všemu. Jenomže tradiční design GPU (i u ATI) má všechny jednotky oddělené a všem se říká pipeline. Vertex pipeline, Pixel Shader pipeline, Texture pipeline, Rendering pipeline, či Raster Operation pipeline (ROP). A co si budeme povídat, třeba v GF 7800 GTX je také "jenom" 16 ROP pipeline - a rozhodně jí to nesnižuje výkon.

zdroj: TheInq

cappy

Nejnovější články