Tim Schafer budil v roce 2014 především kontroverze. Celý rok zahájil pokusem o zákaz „předčasného” recenzování první části své kickstarterové adventury Broken Age a pokračoval přes aktivní zapojení do sporu o #gamergate k neméně diskutabilnímu „dokončení” roguelike simulace Spacebase DF-9, aby nakonec prohlásil, že druhou část Broken Age oproti původním plánům nestihne dodělat do konce roku.
V této sérii článků ale nehledáme miss sympatie. Snažíme se upozornit na ty nejzajímavější hry roku a je fakt, že na první akt Broken Age vzpomínáme doteď a na jeho dokončení se vyloženě těšíme. Lidem z Double Fine se povedlo vytvořit produkčně úchvatnou adventuru napěchovanou zajímavými nápady a příjemným, nevtíravým humorem. Tohle byl zkrátka návrat ve velkém stylu!
Never Alone samozřejmě není klasická adventura a pokud bychom vyhlašovali nekonečně mnoho kategorií, zařadili bychom ji spíše mezi logické plošinovky, případně mezi „serious games”. Ale to bychom pak hry roku vyhlašovali až do července.
Never Alone má nicméně k adventurám blízko - stejně jako ony vypráví příběh, a to ne jen tak ledajaký. Mýty aljašského kmene Iñupiaqů ožívají v Never Alone skoro až s dokumentární pečlivostí a neotřelý způsob vyprávění otevírá brány nezapomenutelné atmosféře. Never Alone rozhodně není bezchybná hra, ale jsme ji vděční za to, jak nám i v roce 2014 připomněla, že hry mohou stále překračovat dosud neobjevené hranice.
Sherlock Holmes: Crimes & Punishments
Rok 2014 zahájila televizní stanice BBC vysíláním prvního dílu třetí série seriálu Sherlock. Její přijetí bylo sice nakonec trochu rozpačité, přesto ale nemohlo zastřít velkou poptávku po nových pohledech na nejslavnějšího detektiva všech dob. Poptávku se snaží naplnit i studio Frogwares, které se po několika povedených, leč víceméně klasických adventurách se Sherlockem Holmesem v hlavní roli, pustilo s dílem Crimes & Punishments do větších experimentů. A úspěšně!
Pestře navržené případy, velmi pěkná grafika a především nečekaná volnost při řešení případů nás připoutala k monitorům a po dlouhé době ukázala, že adventury nemusejí hráče svazovat, spíše naopak - čím více volnosti mu dají, tím lépe.
Stejně jako Never Alone spadá The Talos Principle mezi adventury spíše okrajově a rozhodně není typickým představitelem žánru. Kombinace logické hry a interaktivního filosofického zamyšlení nás ale zaujala natolik, že ji v rámci Best of článků nemůžeme ignorovat.
The Talos Principle je hrou logiky, trpělivosti a představivosti, a pokud přistoupíte na její pravidla, odmění se vám zážitkem, na které jen tak nezapomenete. Autoři z chorvatského Croteamu vystavěli na principech relativně klasické logické adventury koncept, který nutí k zamyšlení podobně jako dobrá kniha.
The Wolf Among Us - první sezóna
Pětidílnou ságou od nekorunovaných, ale všeobecně uznávaných lídrů adventurního světa, vás na Games.cz postupně doprovázel Miloš Bohoněk a jeho závěrečné hodnocení bylo veskrze pozitivní. První sezóna si sice vybrala i pár slabších momentů a některé postupy Telltale Games se začínají trochu okoukávat, ale v celkovém pohledu jsme dostali skvělou noirovou adventuru se silným příběhem a zajímavým hlavním hrdinou. Mistři videoherních adaptací si tak definitivně nevylámali zuby ani na tak těžkém materiálu jakým je bezesporu komiksová série Fables a jsme velmi zvědaví, jak v jejich podání dopadne rok 2015.
A nejlepší adventurou rok 2014 podle redakce Games.cz se stává...
Sherlock Holmes: Crimes & Punishments
Frogwares se díky poslednímu Sherlockovi posunuli z pozice studia, které dělá relativně zajímavé a konstantně nadprůměrné adventury, do role tvůrců, kteří se nebojí riskovat a chtějí svou tvorbu posouvat dál. Od dob L.A. Noire jsme si nezahráli žádnou detektivku s takovou chutí, jako právě Crimes & Punishments.
V rámci naší série Best of 2014 článků, ve které shrnujeme to nejlepší za rok 2014, doposud vyšly následující kousky: