Jakkoli vypadala situace v první polovině roku tristně, druhá polovina vše napravila vydáním několika skvělých titulů. Který z nich si nakonec odnesl vavřín pro vítěze? Fallout: New Vegas, Drakensang, Two Worlds 2 nebo nějaký úplně jiný? Dozvíte se po rozkliku.
Nejsledovanější konzolová RPG série si pro své příznivce přichystala tvrdý oříšek a ne jeden. Po dlouhém čekání je v první polovině hry vyšokovala přísně přímočarým designem, který hráče ze sevření pustil až po několika desítkách hodin hraní, kdy už to spousta z nich vzdala. Podivné designérské rozhodnutí však nezakrylo ostatní kvality hry, která se jako vždy opřela o silný příběh s plejádou rozličných charakterů a hlavně propracovaný soubojový systém. Navíc se hra oděla do produkčních kvalit, kterým se letos žádná hra ze stejného ranku (na konzolích) nevyrovnala.
Pro mnohé určitě kontroverzní volba pro množství bugů, vizuálně nedotažený soubojový systém a další hrubky. Pod drsným povrchem se však usadil robustní systém, který naplňoval význam zkratky RPG. Možnost hrát určitou roli, byť v rámci daných pravidel, rozvinuli tvůrci do příjemně velkorysých rozměrů v rámci systému vzájemně propletených voleb, které mají okamžitý i zpožděný dopad na další rozvoj zápletky. Špionážní tématika navíc sedla scénáristům z Obsidianu do noty a dokázali z ní vykřesat napínavý příběh, který neblouzní, nefantazíruje a v rámci možností se drží reality. Jeden z černých RPG koňů tohoto roku.
Inovace není nutnou podmínkou úspěchu, zvlášť pokud hra vychází z klasického RPG systému. Drakensang si odpouští výlety za hranice RPG pravidel DSA, která jsou sama o sobě dostatečně odladěná a propracovaná – stačilo se jich držet a přidat do mixu solidní obtížnost a příběh, který nenahání oskarové ambice a slouží prakticky výhradně k vytvoření příjemně civilní fantasy atmosféry. Drakensang je synonymum jistoty tradičního RPG zážitku bez chyb a se všemi kudrlinami, které příznivci her typu Baldur’s Gate milují.
Zatímco česká verze polského RPG ještě stále čeká na své entrée (leden, držme pěsti), anglická edice zdatně demoluje časový rozvrh nejednoho virtuálního dobrodruha, bijce a mága. První díl měl půvab nedokonalé krásky, která si ukousla víc, než byla schopna sníst. Největším úspěchem druhého dílu je tedy střídmost – tvůrci nepokračovali v bezhlavém přidávání a rozšiřování. Zbavili se nelogičností předchůdce, připravili poměrně funkční engine a odladili herní systém tak, aby dokázal hráče zaháčkovat v rozlehlém fantasy světě, jehož žánrová klišé sedí pevně usazena v celku a nebijí do očí. Velmi brzy vás o tom přesvědčíme v naší recenzi a videorecenzi.
Technicky nedotažená, graficky už mírně zastaralá – tady výčet nedostatků končí. Komerční úspěch hry nepřišel sám od sebe, hra se o něj zasloužila naplněním proklamované ambice: vrátit Fallout zpátky do Falloutu. Skvělý příběh se pevně drží logiky svébytného herního světa a jednotlivé prvky RPG systému jsou zapojeny do prakticky každé činnosti. A hlavně ve hře nechybí obrovské množství typického humoru a těch veledůležitých malých detailů, se kterými Fallout stojí a padá.
RPG hrou roku se podle Games.cz stává:
Letošní rok znamenal v RPG žánru návrat k tradičním jistotám. Drakensang a Two Worlds 2 se nejvíce spolehly na osvědčené herní systémy a designové postupy. Final Fantasy XIII laškovala s inovací, ale mimo koryta JRPG žánru se také nevydala a stačilo to. Snad jedině Alpha Protocol zkusil jít o krok dále a spojit RPG a akci, ale nakonec se zalíbil pro úplně jiné kvality. V zásadě pro ty samé, které uznává Fallout: New Vegas, ovšem daleko propracovanějším, dotaženějším a bohatším stylem, který konečně těžil z obrovského inspiračního potenciálu Fallout reálií. Proto si New Vegas zaslouží první příčku. Není tedy náhoda, že mezi pěticí nejlepších RPG her roku 2010 se nachází dvě hry od týmu Obsidian, navíc vydané v jednom roce. Studio, známé svými propracovanými, ale často nedodělanými hrami, se konečně dočkalo uznání.
V rámci naší série Best of 2010 článků, ve které shrnujeme to nejlepší za rok 2010, doposud vyšly následující: Best of 2010: Hra roku; Best of 2010: Nejlepší akční hra; Best of 2010: Nejlepší adventura; Best of 2010: Nejlepší závodní hra; Best of 2010: Nejlepší RPG; Best of 2010: Nejlepší strategie; Best of 2010: Nejlepší sportovní hra; Best of 2010: Překvapení a zklamání; Best of 2010: Události roku (část první); Best of 2010: Události roku (část druhá)