Tomb Raider Underworld zklamáním
zdroj: tisková zpráva

Tomb Raider Underworld zklamáním

9. 1. 2009 20:20 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

Ani milion a půl kusů Eidos neuspokojil. Přičítá to chování amerických obchodů: proč tak tahají za nitky herního průmyslu?

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Eidos nějak zapomněl promítnout do svých odhadů ekonomickou krizi. Eidos záměrně nezohlednil nově nastalou situaci, aby si ještě sám nepřitížil před investory. Eidos svůj plán přestřelil. Nebo, Eidos by v současnosti měl být vůbec rád i za tohle. Takové jsou čtyři možné pohledy, jak si lze vykládat jeho dnešní konstatování, že osmého dílu série Tomb Raider s podtitulem Underworld (7/10) se celosvětově prodalo 1,5 milionu kusů. Což není špatné, přesto to nenaplnilo vyšší prognózy tohoto vydavatele, pro nějž to byla zlomová hra. Původně měla rozhodovat o jeho bytí a nebytí, i když po finanční injekci a navýšení vlastnického podílu od Time Warner to zase tak horké není.

Zajímavé je zdůvodnění, proč se Tomb Raider Underworld neudalo více milionů kusů. Eidos to přičítá špatnému stavu amerického trhu, odkud čekal celkové tržby až 200 milionů dolarů, ale musel to snížit o desítky milionů. Nejde ani tak o koupěschopnost obyvatelstva, nýbrž o změnu chování amerických obchodů. Nejen že kvůli obavám z ekonomické recese hru poměrně brzy zlevnily více, než je běžné, ale také omezily počet kusů uchovaných na svém skladě a tím pádem se snížil odběr od Eidosu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Čímž se dostáváme k připomenutí známého faktu, že všechny ty vychloubačné zprávy distributorů o odbytu x milionů kusů obvykle nehovoří o jejich prodeji koncovým hráčům, jak to mnozí dezinterpretují, nýbrž jen a pouze o odběru maloobchodů. Jejich manažeři a nákupčí jsou tedy tím hlavním, kdo tahá za nitky herního průmyslu a často především na nich závisí, u kterého titulu spatříme další zprávu o dosažení skvělého odbytu (např. dnes o 2 milionech FIFA 09 jen v Británii či celkových 25 milionech kusů třech dílů série Halo). A také to vysvětluje, proč má hype před vydáním tak mocnou roli - ovlivňuje výši odběru zahraničních obchodů, kteří ji musí sdělit výrobci samozřejmě ještě před vydáním, přičemž zčásti vychází i z počtu předobjednávek.

Co na tom, že hry po negativních recenzích, nenaplněných očekáváních či opadnutí první vlny zájemců pak mohou ležet na pultech až do doby, než se dramaticky zlevní nebo než budou vyhozeny mezi odpad, jako se to stalo třeba krabicím s Tabula Rasa (info). V USA totiž neplatí tak silná ochrana skladu, jako například u nás, kde obchod může neprodané kusy do určitého data vrátit zpět distributorovi a téměř na tom netratí.

Na oznámení odbytu posledního dobrodružství Lary Croft ihned zareagovali akcionáři Eidosu, kteří se začali hromadně zbavovat svých akcií, díky čemuž jejich cena klesla o čtvrtinu. Nepomohla ani snaha o uklidnění velkým příslibem od letošního Batman Arkham Asylum. Update - Okamžitá odpověď přišla od vývojářů Crystal Dynamics, kteří, v reakci na odbytová čísla Tomb Raider Underworld, měli propustit 30 zaměstnanců, reportují neoficiální zdroje Kotaku.

SOUVISEJÍCÍ ZPRÁVY

5.1. V předvánočním týdnu zůstalo britskou jedničkou Call of Duty World at War následované FIFA 09, Need for Speed Undercover a Tomb Raider Underworld.
1.12. Cenega: Tomb Raider Underworld v češtině jde do prodeje tuto středu (ale jen v JRC, na Xzone od příštího týdne).
26.11. Důvody zpoždění Tomb Raider Underworld CZ nevšední: může za něj špatný potisk DVD a související riziko porušování zákona.
25.11. PS3 verze tvoří 51% prodejů Tomb Raider Underworld, kterému se daří lépe než Anniversary.
24.11. Dva nové X360 60GB bundly v Německu, s Tomb Raider Underworld a Quantum of Solace za 270 eur, celosvětový odbyt už překonal původní Xbox.
21.11. Tomb Raider Underworld je skvělá hra, prohlásil šéf GamesRadaru, přejmenoval web v rámci reklamní kampaně na TombRadar a udělil hře výjimečnou devítku.
17.11. Hlavní designér Tomb Raider Underworld odchází pracovat na nové hře k autorům PC konverze Mass Effect.
10.11. Interaktivní homepage Tomb Raider Underworld umožňuje zahrát si celý level při zážitku odpovídajícím skutečné hře.
zdroj: EDGE, Gamesindustry, vlastní, Kotaku

jd

Nejnovější články