Virtuální realita, to už není jen proces vnímání třetího rozměru skrze systém VR brýlí. S HTC Vive a jeho doplňkem Lighthouse totiž do těchto systému přichází i možnost pohybu ve virtuální realitě, který odpovídá vašim reálným pohybům. Milovníci historických a fantasy akčních her už dlouhá léta touží po něčem, co by opravdu přineslo pocit ze šermu, který odpovídá reálnému předobrazu. Nejblíže byl asi zběsilý systém Die by the Sword, který pracoval s kolizí zbraní a snažil se přesně kopírovat tahy vaší virtuální paže, ale výsledek byl přinejlepším chaotický.
Realistické zpracování zkoušel ve své době na Kickstarteru propagovaný CLANG, který dopadl zcela ostudně a poté, co tvůrcům došly peníze, oznámili, že s prací na ovladači končí. Jenže systém ovladačů HTC Vive opět vrací do hry možnost sledování pohybu vašich paží a s tím i možnost simulovat reálný šerm. Tvůrci ze studia Offpeak Games totiž začali modifikovat svůj titul Valiant z ryze VR záležitosti pro Oculus Rift do mnohem komplexnější simulace využívající pohybové ovladače. A výsledek může stát za to.
zdroj: Archiv
Ano, když se podíváte na video, vše vypadá absurdně, jednoduše, nedodělaně a až směšně. Jde ale o tech demo, které ukazuje možnosti, které skýtají ovladače HTC Vive. Najednou jde pracovat se simulací přesné pozice štítu při krytí se před šípy. Tedy nejde o dvoufázovou situaci „kryju se/ nekryju se,“ ale úspěšná obrana před šípem spočívá v tom, že máte štít na správném místě. Offpeak Games hovoří ve videu i o tom, že virtuální realita dodává hráči správné reflexy, takže ve chvíli, kdy na nicnetušícího testera přiletí šípy seshora, instinktivně si kryje rukou se štítem hlavu.
Druhou věcí je šerm, který zde sám o sobě předvedený není, pouze naznačený na příkladu „tupé“ AI nabíhající na hráče. Smyslem je ukázat pohyb meče závisející na pohybu ruky. Zajímavá je poznámka, že přehnaná fyzika, díky níž odhazuje protivníky v dáli vytváří pocit nadlidské síly. Právě správná reakce herní postavy či předmětu na kolizi bude klíčová ke správnému ponoření do hry.
Navíc, prakticky všechny tituly, které se o něco podobného budou pokoušet musí vyřešit jednu zásadní věc. Ve chvíli, kdy váš virtuální meč narazí na překážku, ať už meč, štít, či tělo protivníka, logicky se zastaví – ale vaše reálná ruka ne. Jak ale pokračovat v simulaci kopírování pohybu vaší ruky, když se reálná paže nachází v jiném místě, než ta virtuální? Jednou z možností je nutnost vrátit reálnou ruku do místa, kde došlo k „rozpojení,“ ale v tomto prý Offpeak stále experimentují.
Navíc, simulace s pohybovými ovladači mohou narážet i na nečekané překážky. Fyzické překážky. Kupříkladu lukostřelecké demo od Valve, které Offpeak testovali vytvářelo ten problém, že ve chvíli, kdy jste sahali pro šíp do toulce na zádech, ruka s ovladačem mívala tendenci narážet do brýlí virtuální reality. Do dokončení Valiant zbývá ještě spousta času, stejně jako do dokončení HTC Vive. Ale podobné příklady mohou sloužit jako dobrý příklad, že virtuální realita nemusí být jen pasivním příjmem realističtějšího obrazu, ale s dodatkem pohybových ovladačů začít pomalu, opatrně, posouvat možnosti různých žánrů.