V nejnovějším updatu na Kickstarteru vývojářský tým oznámil, že CLANG se teď přesouvá do jakési skoro-hibernace než se vyřeší finanční situace. Vypadá to, že pánové ze studia Subutai Corporation nás tak trochu vodili za nos. Těch 500 tisíc dolarů, což byl cíl na Kickstarteru a které překonali jen o 26 tisíc, nemělo tak úplně sloužit na kompletní dokončení celého projektu. Spíše jako taková nahozená udička pro vydavatele, kteří pak měli návnadu spolknout a nasypat do Subutai další peníze. To nám ale pan Stephenson na začátku neřekl a všichni tak čekali hru.
Vývojáři neřekli, kolik teď vlastně potřebují na dokončení. Vydavatele se jim bohužel sehnat nepodařilo, a tak CLANG nabírá jiné kontury. Projekt rozhodně nekončí a možná se ho i někdy dočkáme. Plnohodnotný vývoj hry, na které dělá spousta lidí na plný úvazek, se teď ale mění na jakéhosi koníčka, na kterém bude pár zapálených lidí dělat po večerech a o víkendech. Ve svém volném čase. S kým přesně tvůrci jednali a proč to neklaplo, můžeme jen hádat, ale obecně to Subutai přičítají nejistotě, kterou je herní průmysl prolezlý skrz naskrz.
V updatu zmiňují krach THQ a konec LucasArts a vůbec obavu vydavatelů investovat do odvážných a netradičních nápadů. Což simulátor šermování, navíc s vlastním hardwarovým ovladačem, bez pochyb je. CLANG by mohl hledat příležitost teoreticky v nové generaci konzolí, na které přeci jen nějaké ty odvážnější nápady budou a vydavatelé jsou obecně více naklonění dát peníze na zbrusu nový projekt na novou generaci konzolí. Jenže na tu CLANG zatím nebude. Vývojáři také vysvětlili ono dlouhé mlčení a absenci častějších updatů.
Má to být jednoduché - updaty by byly, ale primárně se teď řeší finanční problémy a hledá se investor. A jednání s investory nejsou na pár dnů, nýbrž probíhají dlouhé měsíce. Navíc není asi úplně dobré nadšeně napsat že jednání s investorem probíhají, aby za dva měsíce zase napsali, že to neklaplo a hledá se někdo další. Než se někdo najde, je CLANG ve stavu výše zmíněné “víkendovky”. Potenciální datum vydání se tak odkládá na “čert ví kdy”, ale máme být v klidu. CLANG pořád žije, hlavní jádro vývojářského týmu z firmy neodešlo a zatím nehrozí ani bankrot nebo podobné nemilé věci.
“Paradoxně teď máme z budoucnosti CLANGu lepší pocit než předtím. To jsme byli pořád pod časovým a finančním tlakem a rozhodnutí, která bychom pod takovým tlakem mohli udělat, by nebyla z dlouhodobého hlediska dobrá. Teď nám tyhle tlaky zmizely. Můžeme pracovat klidněji a řešit, jak celý projekt nastavit tak, aby to bylo zvladatelné," napsali vývojáři na Kickstarteru. Na konci updatu ještě žádají všechny své backery o trpělivost, než se jim podaří najít toho pravého a správného investora.
Ve výsledku to tak může být pro CLANG to nejlepší možné řešení, jen se ho asi dočkáme o dost později a pro tvůrce to bude komplikované. Na závěr je ale ještě potřeba dodat, že na Kickstarteru nejsme v roli zákazníka, který by si kupoval či předobjednával produkt. Jsme v roli maličkého mini-investora, který nepatrnou částkou investuje do něčího nápadu. Výsledek tak nikdy zaručený nemáme. Peníze dojít můžou, ale v případě CLANGu by byla alespoň lepší upřímnost a naprosto otevřené jednání od samého začátku.