zdroj:
tisková zpráva
Cliff Harris vyvíjející pod záštitou relativně úspěšného undergroundového studia Positech Games, který je jako malá nezávislá rybka softwarovými zloději přirozeně ohrožen, zkusil vstoupit do jámy lvové, aby jako odměnu získal co možná nejupřímnější odpovědi na otázku "pročpak holomkové kradete". V reakcích respondentů-pirátů na anonymní dotazník se objevila řada argumentů velmi sofistikovaných a podnětných - především co se týče mezi hráči kolektivně nepříliš oblíbeného DRM, které ale např. tvůrci Spore (nakonec povinná aktivace před prvním spuštěním, ne každých 10 dnů) považují za "nezbytnou součást herního byznysu".
Došlo i na popudlivé a nevybíravé odpovědi od hardcore pirátů, neřkuli dokonce mrzáků nerespekujících pražádné duševní vlastnictví. Glosy typu "pirátím, protože vím, že mě stejnak na 99,9% nikdo nečapne", jistě vráskám na čele také nepomohou. Souvisí s tím jádro pudla: snadnosti pirátění se vyrovná snad pouze jednoduchost Steamu. Tomu však nenahrává fakt, že přes něj nikdy nepořídíte nic hmotného, což může psychologicky užírat. A kolega pirát se zase směje. Příspěvky těch "úplně nejvíc hardcore warezáků", kteří si samozřejmě nemohli do vývojáře nerýpnout, snad ani nemá cenu slušně rozebírat.
Majoritní počet respondentů průzkumu pak celkem nepřekvapivě zmiňuje ceny nebo alespoň argumentuje něčím, co se dotýká peněz. Pro leckdy předražené konzolové hry to logicky platí dvojnásob - nad řekněme osmihodinovým herním zážitku, za který hráč vyplázne třeba 60 dolarů, dochází trpělivost zejména v hráčských doupatech s poněkud nižsí koupěschopností než je USA (kde se toto dá snadno řešit půjčovnou) nebo západní Evropa. Hráči by samozřejmě rádi platili za áčkové tituly tolik co za indie nebo starší věci ve slevách, a ty zase nafasovali za hubičku, ale každý ví, že tahle cesta nevede při neustále rostoucích nákladech na vývoj absolutně nikam. Takže tudy ne, přátelé...
Co dále pirátivý lid rozhodně netěší, je mj. repetetivnost obsahu, mrzká délka her, podobně mrzká úroveň inovace, stupidní hype, obsahem mrňavá a nicneříkající dema (kterých navíc, aby toho nebylo málo, nebezpečně ubývá), bugy, neúnosné nároky na počítač a vůbec hromada dalších názorů (většinou) se společným jmenovatelem "herní průmysl jde do kytek", ale toto nemá cenu pomiliónté rozmazávat. Znáte to - kdo chces psa bít, hůl si vždycky najde.
Za zmínku ještě stojí, že nezávislý vývojář, ač jistě obohacen, celkem realisticky nevidí ve své nezvykle otevřené exkurzi mezi piráty valný vliv na průmysl jako takový. Stejně tak se nedomnívá, že by byly oba tábory schopny v dohledné době mezi sebou "vyjednávat o příměří". Svou (anglicky psanou) troškou do diskuzního mlýna můžete přispět například zde - třeba vám Cliff ještě odpoví.
P.S. zkusme se, aspoň projednou, ve fóru držet předmětu článku - jaký je ten váš důvod - ať to zas neskončí klasikou, díky :)
18. 8. 2008 20:20 | Téma | autor: Redakce Games.cz |
Nezávislý vývojář se v anonymní anketě pokusil zjistit, pročpak ti holomkové kradou (i jeho) hry.
zdroj: Modrak