Rozbuška sporu kolem Operation Flashpoint 2
zdroj: tisková zpráva

Rozbuška sporu kolem Operation Flashpoint 2

4. 3. 2009 20:20 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

Pitváme kauzu: o jedné větě coby důvodu jejího rozpoutání, podílení se Codemasters na jedničce a vyjádření právníků-specialistů.

Obrázek zdroj: tisková zpráva V nedávném protestu Bohemia Interactive Studia proti krokům Codemasters se všichni dočetli známé pravdy o historii a vlastnictví práv, ale ve čtyřech odstavcích chybělo to hlavní. Přesné uvedení toho, co přesně české vývojáře tak vytočilo a přimělo k veřejnému protiútoku. Později jsme se dozvěděli, že vše rozpoutala jediná věta v zahraničním preview Operation Flashpoint 2, která zněla: "... řekl Clive Lindop, designér, specialista na umělou inteligenci a veterán vývojářského týmu původního Flashpointu". Jenže tenhle člověk pracuje v Codemasters čtyři roky, tudíž se tam na zrodu prvního dílu, ani vzdáleně, nijak podílet nemohl.

Ověřovali jsme u našich blízkých přátel z Eurogameru, konkrétně jeho šéfredaktora Toma Bramwella, jestli inkriminovaná věta náhodou nevznikla jen špatnou interpretací autora článku. Ale potvrdil nám, že jim skutečně Codemasters toto prvotně pověděli a až později, po publikování článku, to opravili na "zvučné jméno z online komunity pro první Flashpoint". Jestli to byl obyčejný omyl nebo čistý záměr, to ví jen Codemasters, kteří se ke kauze nijak nevyjadřují. Což je asi to nejlepší, co mohou ze svého pohledu udělat, protože jakákoli reakce by byla jen vodou na mlýn protivníka.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Ač chápu, že vztahy mezi Bohemia Interactive a Codemasters jsou asi pořád velmi napjaté, očekával jsem, že příčinou vyvolání této kauzy bylo něco mnohem většího než pouhá věta v jednom z mnoha preview (vedle té stížnosti na nazývání další hry ze série pokračováním). Také zarazilo, že se Bohemia Interactive dle interview nejdříve neobrátili oficiálně na Codemasters a šli se vším rovnou ven. Jako by se snad doteď nesmířili s nemožností používat název Flashpoint pro své nové tituly nebo vyloženě čekali na nějaký jejich přehmat, na němž by jim všechny své křivdy pěkně sečetli (?).

Troufám si jinak tvrdit, že naprostá většina "normálních" ostatních vývojářů by se nad něčím takovým jednoduše povznesla, maximálně požádala médium o tiskovou opravu či k tomu napsala čtyři slova na fóru/blogu/Twitteru a šla dál... Neplýtvala drahocenný čas a raději se starala o své projekty. Takhle bude moci kterýkoli hráč, když narazí na chybu v ArmA 2, říkat, že místo hádání se s Codemasters kvůli názvu měli spíš jeho autoři ten čas investovat např. do důkladnějšího betatestu.

Komentář k tématu dnes napsal Vreco, který se ohlédl za situací x let zpět a pokusil se vyvrátit rozšířený mýtus, že úspěch původní Operation Flashpoint byl ze 100% jen zásluhou Čechů. Tehdy to však celé nefungovalo na principu dnešních EA Partners, kteří de facto jen přijdou k "hotovému". Ve skutečnosti se na úspěchu prvního dílu určitou měrou podíleli i Codemasters, na což se docela zapomíná:
    Je mi jasné, že lidé z BIS, kteří (alespoň v dobách mého šéfování BW) v hojné míře trpěli nedostatkem sebereflexe a neschopností přijmout jiný názor, se mnou budou v lepším případě nesouhlasit, v horším případě budou tento příspěvek považovat za můj útok na jejich práci. Není to nic proti nim, smekám před tím, co dokázali, ale tento krok Marka Španěla považuji za ubohost a ránu pod pás partnerovi. Obecně to ve vztahu vývojář - vydavatel funguje tak, že vydavatel má své lidi, kteří mluví do konceptu her, finálních úprav či balancování hry tak, aby byla pro hráče co nejatraktivnější. Zároveň dělá veškerý PR a marketing (na němž nyní BIS parazitují), načasování uvádění v jednotlivých státech a spoustu další práce v pozadí. Jeho okrajovou zásluhou je pak spolufinancování vývoje. Pamatuju si, jak dlouho se Flashpoint vyvíjel a jaké byly problémy s hledáním publishera. Kladu si přitom otázku, zda by bez peněz Codemasters vůbec původní Flashpoint vyšel. Za svou “konzultační” činnost a pochopitelně i za miliony dolarů tehdy Codemastři dostali od BIS distribuci Flashpointu i právo na jeho název. Marek Španěl a ing. Pavlíček, kterým BIS patří, se tehdy mohli svobodně rozhodnout, jakou pro ně má spolupráce s Codemasters cenu a oni se rozhodli - svou hru prodali včetně názvu... [kompletní článek]
Obrázek zdroj: tisková zpráva Michal Jonáš zase včera na svém GamesBlogu přinesl názor právníků, s nimiž tuto kauzu konzultoval. Pracuje totiž v největší české agentuře, která se vyloženě soustředí na duševní vlastnictví, a její specialisté to vidí - na základě všech dosud veřejně dostupných informací (pokud existují nějaké další zásadní skutečnosti, asi měly být odtajněny) - takto:
    Codemasters, jakožto majitelé ochranné známky na původní hru i druhý díl, mohou normálně uvádět svůj druhý díl jako nástupce, nebo chcete-li pokračování původní hry OFP. Tím se nedopouštějí žádného protiprávního jednání. Pokud bude v marketingových materiálech uvedena věta typu: “Představujeme vám Operation Flashpoint 2, pokračování prvního dílu Operation Flashpoint: Cold War Crisis," je všechno v pořádku. Nesmí ale Codemasters uvádět např. takovouto formulaci: “Představujeme vám Operation Flashpoint 2 od Bohemia Interactive, pokračování prvního dílu Operation Flashpoint: Cold War Crisis.“. Tím by se mohla společnost Codemasters dopouštět tzv. nekalosoutěžního jednání a matení spotřebitele, protože oba výrazy mohou evokovat dojem, že i za druhým dílem stojí výrobce Bohemia Interactive, který dělal na jedničce a Codemasters se tak přiživuje na dobré pověsti BI. [...]

    BI se také ohánějí tím, že “veškeré duševní vlastnictví obsažené ve hře – s výjimkou slov Operace Flashpoint – patří Bohemia Interactive”, prý podle smlouvy s Codemasters. Je ale zajímavé, že BI nevlastní žádné patenty na obsah, nebo technologie obsažené v Operaci Flashpoint, ve vztahu k této značce. V českém, evropském, ani v americkém rejtříku patentů a užitných vzorů jsem na “Bohemia Interactive” nedostal žádný výsledek, tedy kromě ochranných známek na jejich další produkty. Předpokládám, že to v BI sami moc dobře vědí a jejich protest je spíše kulišáckým zviditelněním jejich hry oproti více propagovanému konkurentu, i když jak říkám, netuším, jestli je toto mimo mantinely duševního vlastnictví nějak navíc smluvně ošetřeno, což by teoreticky mohlo situaci měnit. Ale pokud BI nezveřejní, že nějaké pasáže smluv opravdu existují, můžeme jim věřit, ale také nemusíme... [kompletní článek]
Operation Flashpoint 2: Dragon Rising vyjde pro PS3 a X360 začátkem léta a také pro PC - více v dojmech a dřívějším zpravodajství.

Protest Bohemia Interactive kvůli Operation Flashpoint 2  [2.3.2009 19:19 - jd]
Vývojářský deníček z Operation Flashpoint 2  [19.2.2009 17:17 - levis]
Operation Flashpoint 2 toto léto?  [14.2.2009 19:19 - jd]
zdroj: vlastní a uvedené blogy

Nejnovější články