Autor: Pavel Oreški & Warlock Publikováno: 24.srpna 2008 |
![]() ![]() ![]() Vyrazil jsem proto do hal určených od čtvrtka veřejnosti a vyzkoušel si Skate IT! aneb Wii skateboarding s podporou Balance Boardu. Ujala se mě sličná hosteska, která však neuměla ani slovo anglicky a vylezlo z ní pouze, že mám mačkat A, B, naklánět se na podložce a ono už se něco stane. Stalo, nebyl jsem schopen ujet více než pět metrů. Pak jsem zaskočil na chvilku na Pure, ale to už se blížil maratón presentací u THQ (mj. nadějné Dawn of War 2 a Saints Row 2) a Rockstaru s Midnight Club LA. Ve středu jsem i kvůli odpolednímu psaní aktuálního GTA IV PC neměl čas věnovat se přílišnému průzkumu okolí a zajímavější věci se měly dít až další den. Pravda, nakonec jsem se ještě dostal k Eidosu na Laru a k dalšímu zahrání Red Faction 3. Den první - Warlock Navzdory potížím s navigací jsem nakonec špatně odbočil jenom dvakrát a díky vstávání ve čtyři ráno dorazil do Lipska s velkým náskokem před zahájením. Po velmi svižné registraci jsem se okamžitě vypravil do Business Centra. Na první pohled to v této hale určené pouze pro novináře a vystavovatele vypadá jako v bludišti a orientovat se po obrovském prostranství mezi sedmdesáti naprosto stejně vypadajícími stánky, jejichž stěny navíc sahají přinejmenším dva metry od země, to chce už minimálně skautský výcvik. Musím přiznat, že k dispozici jsem měl celou brožuru s mapkami, ale pro jejich pochopení by člověk potřeboval přinejmenším další brožuru s vysvětlivkami - systém značení je mi do dnešního dne záhadou. ![]() ![]() ![]() Už minulý rok byl ve znamení neustálého pobíhání mezi předváděčkami a zajít na oběd či svačinu zkrátka nebylo kdy. Opět jsem si namlouval, že s dostatečným množstvím Coca-Coly to zkrátka nějak přežít musím. O to vítanější bylo občerstvení na „stánku“ (přesněji řečeno to byla půlka patra kongresového centra) EA, kdy jsem si talířek s jednohubkami donesl na prezentaci FIFA 09. Upozorňuji, že sportovní hru jsem nehrál dobrých patnáct let, a s o to větším zájmem jsem sledoval předvádějícího, který se mi navíc snažil každých pět minut vecpat gamepad rukou, abych si vše vyzkoušel na živo. Jinými slovy, článek s dojmy o FIFA nečekejte, protože by se v převážné míře týkaly výtečných chlebíčku s hermelínem a rajčátky. Zato můžete (po NFS) z tohoto dne čekat dojmy z Operation Flashpoint 2 (jd, za tenhle úlovek bych chtěl medaili :), Crysis Warhead, Empire Total War, Godfathera II, SimAnimals, rozhovor s tvůrcem Red Alert 3 a možná i souhrn her od Playlogicu nebo něco málo o Sims 3. ![]() ![]() ![]() Den druhý - Pavel Začal o poznání veseleji. Dostavil jsem se na první prezentaci k pro mě do té doby neznámé ruské firmě PlayTen. Ujala se mě dáma s velkýma očima s tím, že moje schůzka bude spojená s ukázkami pro případné distributory. Nicméně jsme začali až po více než půl hodině, ale aspoň byl čas pokecat s hlavouny z Ascaronu o Flashpointu 1. Naše pečovatelka se neustále omlouvala, že ještě nejsou připraveni její kolegové. Záhy jsem je potkal u baru. Byla to bandička klasických ruských bohatýrů, kteří očividně přehnali předchozí večer. Jediný z nich si byl schopen objednat kolu a celá skupinka odešla kamsi do zákulisí. Nikdo z nich nebyl oholen, všichni měli kruhy pod očima, zkrátka bylo jasné, že vodka tekla proudem. I hry, které prezentovali, měly ruský nádech. Velmi komplikované hybridy mezi akcí, strategií, zahuštěné dávkou RPG s nekonečně dlouhými rozhovory v prostředí, které by jako z oka vypadlo Just Cause (např. Precursors nebo White Gold). Šílenost. Ale aspoň byli sympatičtí, podobně jako další Rusové z 1C, kteří ukázali mj. zajímavý Necrovision. To u Sony bylo vidět, že je to společnost, která má svou strategii pečlivě naplánovanou. Když jsem přišel k recepci s tím, že jsem objednán na půl jedenáctou, slečna mě poopravila, že ve skutečnosti to je na 10:40. Pět minut před smluveným časem mě od baru odvedli před správnou místnost a na minutu přesně ukázka začala a také přesně skončila. Což byl obrovský rozdíl vůči některým ostatním společnostem – nejen ruským PlayTen, ale třeba Activision, kde jsem na ukázku Call of Duty 5 čekal dlouhých dvacet minut bez jakéhokoli vysvětlení. ![]() ![]() ![]() Nudu jsem zabil vzpomínkami na staré časy Amigy s německým kolegou. Trochu mě zamrazilo, že žádný z novinářů, se kterým jsem ten den prohodil pár slov, se nevěnoval hrám delší dobu než já - holt stárnu. Aby toho nebylo málo, vydal jsem se do veřejné části výstaviště, kde se dala vyzkoušet v kooperaci jedna z map z Call of Duty World at War. Před stánkem byla obrovská fronta. Nicméně novináři mají v podobných případech přednost, stačí se prokázat průkazem. Němečtí oficíři byli zřejmě jiného názoru a v momentě, kdy zjistili, že jsem z ČR, ukázali na konec fronty... Samozřejmě ne všechny schůzky se dají dohodnout dopředu. Proto jsem zašel na stánek JoWoodu a optal se na možnost ukázání Gothic 4. Místní PR dělal velmi důležitého, že tohle jako není zvykem a cosi kdesi, ale že zkusí něco vymyslet. Po desetiminutovém čekání se vrátil z útrob stánku s tím, že mám přijít o čtvrté, že mě vměstná k jiné skupině na anglickou předváděčku Gothic 4. Ve smluvený čas jsem dorazil, ale místo Gothic 4 shlédl jakési amatérské představení americké slečny, která stěží zapnula Wii a předvedla nám konverze Sam&Max, SafeCracker a Agatha Christie. Když se po hodině objevil PR z rána, další dva kolegové z Polska, Německa i já jsme se dozvěděli, že se žádný Gothic 4 nekoná a na shledanou. ![]() ![]() ![]() Den druhý - Warlock Lítání mezi vystavovateli bylo ve čtvrtek ještě horší, protože stánky od sebe byly více vzdáleny a potřeboval jsem se dostat z jednoho konce výstaviště na druhé do dvou minut. To samozřejmě bylo i bez davů lidí absolutně nemožné. A jak jsem to nakonec stíhal? Jednoduše. Ještě jsem totiž za dva roky na GC nezažil prezentaci, která by začínala skutečně na čas. To už by spíše stálo spočítat ty, které nezačaly vůbec... Každopádně má mise byla úspěšná u dtp s adventurami Memento Mori, Black Mirror a So Blonde Wii, u Deep Silver se Secret Files 2 a novou adventurou ve stylu starého Indiana Jonese, u Bohemia Interactive Studia s ArmA II & Carrier Command, Piranha Bytes s RISEN, UbiSoftu s EndWar a HAWX a GSC GameWorld se Stalker Clear Sky. Opačně to dopadlo u Battlefield Heroes, které na GC úplně chybělo, a u pár dalších her, kde prostě nebyl čas na vystání dlouhé fronty. ![]() ![]() ![]() Bohužel jsem neměl za oba dny příliš času podívat se na stánky určené pro veřejnost. Výjimkou byl pouze Starcraft, kde bylo hraní na rozdíl od minulého roku časově neomezené. Střihnul jsem si tak krátkou hru za Zergy, abych se nakonec ubezpečil, že vše zůstalo plus mínus ve starých kolejích. Velmi mě překvapila všudypřítomnost Wii a kam se člověk podíval, natřásala se nějaká hosteska s nunčaky. Musím však podotknout, že slečen navlečených do přiléhavých trikotů a nesoucích na hrudi nápis některé známé značky bylo na GC letos o poznání méně. Jinak faux-pas, trapasů a humorných scének nebylo letos málo. Touto cestou bych rád poděkoval alespoň hostesce/recepční Koch Media, která mě místo soukromé prezentace Sacred 2 poslala do jiné haly, kde se až následující den měla konat veřejné akce pro návštěvníky. Den se pomalu chýlil ke konci a při odchodu k autu, jsem si jenom náhodou jsem všimnul dvou Hummerů s logem Stargate Worlds zaparkovaných před vchodem pro návštěvníky. Přestože tvůrci neměli žádný stánek uvnitř výstaviště, interview novinářům s velkou ochotou poskytovali. Já jsem však spíš zašel na „pokec“ a pro fanoušky Hvězdné brány mám pár telegrafických oznámení. Betaverze bude dostupná během pár měsíců, oba nové filmy se jim moc líbily a speciální místo ve hře dostane major generál George Hammond neboli Don S. Davis (4. 8. 1942 – 29. 6. 2008) – čest jeho památce. ![]() ![]() ![]() Perličky na závěr Obecně byl znát příklon většiny vystavovatelů k Wii. EA mě dostali, když této konzoli věnovali většinu prostoru na svém hlavním stánku, kde se daly zahrát zmíněné Skate IT!, nové Boogie, SimCity a další. Například Sega stylizovala svůj prostor kompletně do titulu Samba de Amigo s dvojicí hostesek celý den tančících v jakýchsi tygřích oblečcích. Wii stojany byly zkrátka všude a k téhle konzoli jsou nuceni se připojit všichni větší hráči. Nemluvě o různém příslušenství, jako bezdrátových nunčacích, pouzdrech, taškách na Balance Board a tak dále. Největší stánek mělo bezkonkurenčně AMD, které zabralo téměř polovinu z haly 5. Kupodivu veškerou energii soustředilo do protlačování procesorů, zejména Black Edition, nikoliv grafických karet. Všemu vévodil černý Hummer a laserové nápisy Think Black! Nejuřvanější byli kromě všudypřítomných variací na Rock Band u stánku s Warhammer Online a Razeru. U obou postávalo z nepochopitelných důvodů desítky lidí, kteří fanaticky vyřvávali různá hesla. Doslova mě pak dostal jakýsi automat a kolem něj pětice usměvavých Japončíků. Nejprve jsem myslel, že předvádějí nějakou domácí verzi simulátoru rodea. Po bližším ohledání jsem zjistil, že před obrazovkou ze země trčí sedadlo, pod kterým je připevněno létající koště s dvěma tlačítky. Hra samotná pak připomínala scény z létajících soubojů v Potterovi. Bylo velmi složité koště ovládat, o souboji s protivníkem ani nemluvě. Nad městem se proháněli dva hráči a stříleli po sobě kouzla. Aby toho nebylo dost, tak magii jsem si musel vyčarovat pomocí dotykového displeje čmáráním různých obrazců. Do Asie se zkrátka někdy musím vypravit! ![]() ![]() ![]() další fotky z GC v této galerii Měl jsem dojem, že návštěvníků bylo tentokrát o něco méně nebo byli tak nějak rozprostřeni do všech hal. Nemusel jsem se nikdy doslova prodírat davy. Stánky byly kromě vyložených pecek, jako CoD 5, Mirrors Edge nebo StarCraft 2 dobře dimenzovány, aby zvládaly nápor. U tří zmíněných se táhly velmi dlouhé fronty a obdivoval jsem, žě někdo dokázal čekat třeba dvě hodiny, aby si zahrál jednu úroveň.
Související články: Reportáže z E3 2008, GC 2007, GC 2006, E3 2006, GC 2005, E3 2005, GC 2004, E3 2004, GC 2003, ECTS 2002 a dalších akcí |
Pavel Oreški a Warlock | |
editor:jd |