Reportáž z Games Convention 2008
zdroj: tisková zpráva

Reportáž z Games Convention 2008

24. 8. 2008 0:00 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

Zápisky reportérů z obou dnů strávených na herním veletrhu v Lipsku aneb co tam letos prožili, které hry stihli oběhnout a co všechno se může pokazit na prezentacích. + DALŚÍ FOTKY & BEST OF GC

Autor: Pavel Oreški & Warlock
Publikováno: 24.srpna 2008


Den první - Pavel

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Games Convention jsem navštívil po roční přestávce podruhé. Naše výprava původně být třičlenná a měla mít od úterý základnu v mém rodinném sídle těsně za hranicemi. Ale - vzhledem k odřeknutí kolegy Moolkera na poslední chvíli kvůli jeho jízdám v autoškole ($#^%#(@^$ - pozn.jd), což překopalo dlouho domlouvaný plán prezentací a některé méně důležité hry se musely vynechat, i vzhledem k cestě Warlocka po vlastní ose z Karlových Varů - nakonec vše probíhalo trochu jinak. I tak mě každý den čekalo cca 400 kilometrů po německých dálnicích. První den se to dá snést, ale jak přibývá únava a kupí se práce, stávají se cesty nesnesitelné.

V Lipsku jsem musel projít klasickým vyzvednutím dokumentů potřebných pro pobyt novináře. Lístek, informace o připojení k WiFi (opět zdarma), katalog s mapkou a rozepsanými vystavovateli plus povolení k parkování. Nicméně idylka trvala jen chvilku, protože středa byla opravdu hektická a nezastavil jsem se ani na minutku. Nicméně záhy přišlo první zklamání na stánku Capcomu. Když jsem dorazil na sjednanou schůzku ohledně Bionic Commando, slečny za pultíkem mi s úsměvem oznámily, že můj kontakt prostě nedorazil. Víc pro mě nemohly udělat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Vyrazil jsem proto do hal určených od čtvrtka veřejnosti a vyzkoušel si Skate IT! aneb Wii skateboarding s podporou Balance Boardu. Ujala se mě sličná hosteska, která však neuměla ani slovo anglicky a vylezlo z ní pouze, že mám mačkat A, B, naklánět se na podložce a ono už se něco stane. Stalo, nebyl jsem schopen ujet více než pět metrů. Pak jsem zaskočil na chvilku na Pure, ale to už se blížil maratón presentací u THQ (mj. nadějné Dawn of War 2 a Saints Row 2) a Rockstaru s Midnight Club LA. Ve středu jsem i kvůli odpolednímu psaní aktuálního GTA IV PC neměl čas věnovat se přílišnému průzkumu okolí a zajímavější věci se měly dít až další den. Pravda, nakonec jsem se ještě dostal k Eidosu na Laru a k dalšímu zahrání Red Faction 3.

Den první - Warlock

Navzdory potížím s navigací jsem nakonec špatně odbočil jenom dvakrát a díky vstávání ve čtyři ráno dorazil do Lipska s velkým náskokem před zahájením. Po velmi svižné registraci jsem se okamžitě vypravil do Business Centra. Na první pohled to v této hale určené pouze pro novináře a vystavovatele vypadá jako v bludišti a orientovat se po obrovském prostranství mezi sedmdesáti naprosto stejně vypadajícími stánky, jejichž stěny navíc sahají přinejmenším dva metry od země, to chce už minimálně skautský výcvik. Musím přiznat, že k dispozici jsem měl celou brožuru s mapkami, ale pro jejich pochopení by člověk potřeboval přinejmenším další brožuru s vysvětlivkami - systém značení je mi do dnešního dne záhadou.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Už minulý rok byl ve znamení neustálého pobíhání mezi předváděčkami a zajít na oběd či svačinu zkrátka nebylo kdy. Opět jsem si namlouval, že s dostatečným množstvím Coca-Coly to zkrátka nějak přežít musím. O to vítanější bylo občerstvení na „stánku“ (přesněji řečeno to byla půlka patra kongresového centra) EA, kdy jsem si talířek s jednohubkami donesl na prezentaci FIFA 09. Upozorňuji, že sportovní hru jsem nehrál dobrých patnáct let, a s o to větším zájmem jsem sledoval předvádějícího, který se mi navíc snažil každých pět minut vecpat gamepad rukou, abych si vše vyzkoušel na živo.

Jinými slovy, článek s dojmy o FIFA nečekejte, protože by se v převážné míře týkaly výtečných chlebíčku s hermelínem a rajčátky. Zato můžete (po NFS) z tohoto dne čekat dojmy z Operation Flashpoint 2 (jd, za tenhle úlovek bych chtěl medaili :), Crysis Warhead, Empire Total War, Godfathera II, SimAnimals, rozhovor s tvůrcem Red Alert 3 a možná i souhrn her od Playlogicu nebo něco málo o Sims 3.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Den druhý - Pavel

Začal o poznání veseleji. Dostavil jsem se na první prezentaci k pro mě do té doby neznámé ruské firmě PlayTen. Ujala se mě dáma s velkýma očima s tím, že moje schůzka bude spojená s ukázkami pro případné distributory. Nicméně jsme začali až po více než půl hodině, ale aspoň byl čas pokecat s hlavouny z Ascaronu o Flashpointu 1. Naše pečovatelka se neustále omlouvala, že ještě nejsou připraveni její kolegové. Záhy jsem je potkal u baru. Byla to bandička klasických ruských bohatýrů, kteří očividně přehnali předchozí večer. Jediný z nich si byl schopen objednat kolu a celá skupinka odešla kamsi do zákulisí. Nikdo z nich nebyl oholen, všichni měli kruhy pod očima, zkrátka bylo jasné, že vodka tekla proudem. I hry, které prezentovali, měly ruský nádech. Velmi komplikované hybridy mezi akcí, strategií, zahuštěné dávkou RPG s nekonečně dlouhými rozhovory v prostředí, které by jako z oka vypadlo Just Cause (např. Precursors nebo White Gold). Šílenost. Ale aspoň byli sympatičtí, podobně jako další Rusové z 1C, kteří ukázali mj. zajímavý Necrovision.

To u Sony bylo vidět, že je to společnost, která má svou strategii pečlivě naplánovanou. Když jsem přišel k recepci s tím, že jsem objednán na půl jedenáctou, slečna mě poopravila, že ve skutečnosti to je na 10:40. Pět minut před smluveným časem mě od baru odvedli před správnou místnost a na minutu přesně ukázka začala a také přesně skončila. Což byl obrovský rozdíl vůči některým ostatním společnostem – nejen ruským PlayTen, ale třeba Activision, kde jsem na ukázku Call of Duty 5 čekal dlouhých dvacet minut bez jakéhokoli vysvětlení.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Nudu jsem zabil vzpomínkami na staré časy Amigy s německým kolegou. Trochu mě zamrazilo, že žádný z novinářů, se kterým jsem ten den prohodil pár slov, se nevěnoval hrám delší dobu než já - holt stárnu. Aby toho nebylo málo, vydal jsem se do veřejné části výstaviště, kde se dala vyzkoušet v kooperaci jedna z map z Call of Duty World at War. Před stánkem byla obrovská fronta. Nicméně novináři mají v podobných případech přednost, stačí se prokázat průkazem. Němečtí oficíři byli zřejmě jiného názoru a v momentě, kdy zjistili, že jsem z ČR, ukázali na konec fronty...

Samozřejmě ne všechny schůzky se dají dohodnout dopředu. Proto jsem zašel na stánek JoWoodu a optal se na možnost ukázání Gothic 4. Místní PR dělal velmi důležitého, že tohle jako není zvykem a cosi kdesi, ale že zkusí něco vymyslet. Po desetiminutovém čekání se vrátil z útrob stánku s tím, že mám přijít o čtvrté, že mě vměstná k jiné skupině na anglickou předváděčku Gothic 4. Ve smluvený čas jsem dorazil, ale místo Gothic 4 shlédl jakési amatérské představení americké slečny, která stěží zapnula Wii a předvedla nám konverze Sam&Max, SafeCracker a Agatha Christie. Když se po hodině objevil PR z rána, další dva kolegové z Polska, Německa i já jsme se dozvěděli, že se žádný Gothic 4 nekoná a na shledanou.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Den druhý - Warlock

Lítání mezi vystavovateli bylo ve čtvrtek ještě horší, protože stánky od sebe byly více vzdáleny a potřeboval jsem se dostat z jednoho konce výstaviště na druhé do dvou minut. To samozřejmě bylo i bez davů lidí absolutně nemožné. A jak jsem to nakonec stíhal? Jednoduše. Ještě jsem totiž za dva roky na GC nezažil prezentaci, která by začínala skutečně na čas. To už by spíše stálo spočítat ty, které nezačaly vůbec...

Každopádně má mise byla úspěšná u dtp s adventurami Memento Mori, Black Mirror a So Blonde Wii, u Deep Silver se Secret Files 2 a novou adventurou ve stylu starého Indiana Jonese, u Bohemia Interactive Studia s ArmA II & Carrier Command, Piranha Bytes s RISEN, UbiSoftu s EndWar a HAWX a GSC GameWorld se Stalker Clear Sky. Opačně to dopadlo u Battlefield Heroes, které na GC úplně chybělo, a u pár dalších her, kde prostě nebyl čas na vystání dlouhé fronty.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Bohužel jsem neměl za oba dny příliš času podívat se na stánky určené pro veřejnost. Výjimkou byl pouze Starcraft, kde bylo hraní na rozdíl od minulého roku časově neomezené. Střihnul jsem si tak krátkou hru za Zergy, abych se nakonec ubezpečil, že vše zůstalo plus mínus ve starých kolejích. Velmi mě překvapila všudypřítomnost Wii a kam se člověk podíval, natřásala se nějaká hosteska s nunčaky. Musím však podotknout, že slečen navlečených do přiléhavých trikotů a nesoucích na hrudi nápis některé známé značky bylo na GC letos o poznání méně.

Jinak faux-pas, trapasů a humorných scének nebylo letos málo. Touto cestou bych rád poděkoval alespoň hostesce/recepční Koch Media, která mě místo soukromé prezentace Sacred 2 poslala do jiné haly, kde se až následující den měla konat veřejné akce pro návštěvníky.

Den se pomalu chýlil ke konci a při odchodu k autu, jsem si jenom náhodou jsem všimnul dvou Hummerů s logem Stargate Worlds zaparkovaných před vchodem pro návštěvníky. Přestože tvůrci neměli žádný stánek uvnitř výstaviště, interview novinářům s velkou ochotou poskytovali. Já jsem však spíš zašel na „pokec“ a pro fanoušky Hvězdné brány mám pár telegrafických oznámení. Betaverze bude dostupná během pár měsíců, oba nové filmy se jim moc líbily a speciální místo ve hře dostane major generál George Hammond neboli Don S. Davis (4. 8. 1942 – 29. 6. 2008) – čest jeho památce.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Perličky na závěr

Obecně byl znát příklon většiny vystavovatelů k Wii. EA mě dostali, když této konzoli věnovali většinu prostoru na svém hlavním stánku, kde se daly zahrát zmíněné Skate IT!, nové Boogie, SimCity a další. Například Sega stylizovala svůj prostor kompletně do titulu Samba de Amigo s dvojicí hostesek celý den tančících v jakýchsi tygřích oblečcích. Wii stojany byly zkrátka všude a k téhle konzoli jsou nuceni se připojit všichni větší hráči. Nemluvě o různém příslušenství, jako bezdrátových nunčacích, pouzdrech, taškách na Balance Board a tak dále. Největší stánek mělo bezkonkurenčně AMD, které zabralo téměř polovinu z haly 5. Kupodivu veškerou energii soustředilo do protlačování procesorů, zejména Black Edition, nikoliv grafických karet. Všemu vévodil černý Hummer a laserové nápisy Think Black!

Nejuřvanější byli kromě všudypřítomných variací na Rock Band u stánku s Warhammer Online a Razeru. U obou postávalo z nepochopitelných důvodů desítky lidí, kteří fanaticky vyřvávali různá hesla. Doslova mě pak dostal jakýsi automat a kolem něj pětice usměvavých Japončíků. Nejprve jsem myslel, že předvádějí nějakou domácí verzi simulátoru rodea. Po bližším ohledání jsem zjistil, že před obrazovkou ze země trčí sedadlo, pod kterým je připevněno létající koště s dvěma tlačítky. Hra samotná pak připomínala scény z létajících soubojů v Potterovi. Bylo velmi složité koště ovládat, o souboji s protivníkem ani nemluvě. Nad městem se proháněli dva hráči a stříleli po sobě kouzla. Aby toho nebylo dost, tak magii jsem si musel vyčarovat pomocí dotykového displeje čmáráním různých obrazců. Do Asie se zkrátka někdy musím vypravit!

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další fotky z GC v této galerii

Měl jsem dojem, že návštěvníků bylo tentokrát o něco méně nebo byli tak nějak rozprostřeni do všech hal. Nemusel jsem se nikdy doslova prodírat davy. Stánky byly kromě vyložených pecek, jako CoD 5, Mirrors Edge nebo StarCraft 2 dobře dimenzovány, aby zvládaly nápor. U tří zmíněných se táhly velmi dlouhé fronty a obdivoval jsem, žě někdo dokázal čekat třeba dvě hodiny, aby si zahrál jednu úroveň.

BEST OF GC
Nejlepší z nejlepších: Hot Dog u PlayTen Interactive

Nejoriginálnější: Taška na odstřelovačku od Rockstaru & sušenky „na cestu“ od Playlogicu

Nejfilmovější: Lara na živo & herečka Maggie Q, která „padla do oka“ skutečně všem

Nejdrsnější:
hostesky u turniketů do press centra, které chtěly projet lístkem i při odchodu. Bez výjimky! & tlačenice na stánku Ubisoftu

Nejvtipnější: Když v průběhu prezentace Necrovision do místnosti vběhla česká hosteska a zahlásila: „Špotáková má zlato!“ & Fairytale Fights aneb Itchyho a Scartchyho můžu v jakékoliv podobě.

Nejlepší multiplayer: dálnice kolem Lipska & Škatulata hejbejte se s hosteskami u kabinek EA jako důkaz toho, že tlačenice nemusí být vždycky nepříjemná záležitost

Nejpokrokovější pokračování: Carrier Command, přeci jen od vydání původní hry uběhlo hodně vody & Operation Flashpoint 2, pokud splní alespoň polovinu z toho co naslibovali

Největší zásek: X360 s Undercover

Nejlepší hudba: Nejlepší nevím, každopádně v každé hale bylo alespoň jedno pódium k Rock Band & jednoznačně třetí Hell March na prezentaci Red Alert

Nejlepší handheldovka:
můj diktafon skrytý v telefonu & Tiberium Wars na Nokii N95

Největší překvapení: polovina stánku EA věnovaná Wii hrám

Největší zklamání: jednoznačně vyčůránek na stánku JoWood & prošvihnutá přednáška Chrise Taylora

Největší úlet: Japonská variace na Harry Potter & Otázka novináře na prezentaci Stalkera: „A to je jako o Černobylu?“

Nejhorší z nejhorších: tři kafe za den a žádné jídlo

Nejstylizovanější stánek:
Games from Thailand se skutečnou, i když nudící se Thajkou & Arma 2 s armádním maskováním a leteckými sedačkami uvnitř
 

Související články: Reportáže z E3 2008, GC 2007, GC 2006, E3 2006, GC 2005, E3 2005, GC 2004, E3 2004, GC 2003, ECTS 2002 a dalších akcí

Pavel Oreški a Warlock
editor:jd
 
 
Pavel Oreški & Warlock

Nejnovější články