Project Borealis: Mrazivá modifikace Half-Life 2 s nejvyššími ambicemi
zdroj: tisková zpráva

Project Borealis: Mrazivá modifikace Half-Life 2 s nejvyššími ambicemi

15. 8. 2019 18:30 | Téma | autor: Jan Hanáček |

Je tomu už více než dva roky, kdy Gabe Newell v interview pro PC Gamer prohodil mezi řečmi o zářné budoucnosti digitální distribuce pár slov o tom, že lidé ve Valve pracují na vývoji her primárně určených pro jednoho hráče a dodal, že celá společnost je otevřená tomu, aby se někdy ve svých hrách Valve vrátilo k univerzu Half-Life. Jak usilovně se na novém titulu pracuje a jestli nepůjde o karetní hru z prostředí Xenu, to nevíme. Ale značka pořád žije.

Příběh z pera dvorního scenáristy

Těžko říct, co se stalo s plánem na třetí epizodu – tolik slibovanou poslední kapitolu patnáct let staré hry. Před vydáním Episode 1 GabeN vychvaloval epizodní model přídavků. Studiu prý dovoluje vyšší míru kreativity a lépe strukturuje děj. Nakonec však spíš znamenala obtíže.

Že dychtivost fanoušků nepolevuje, se ukázalo mimo jiné v srpnu roku 2017, kdy dlouholetý scenárista série Half-Life Mark Laidlaw rok po odchodu z Valve zveřejnil Epistle 3. Na svůj web umístil synopsi děje třetí epizody se zkomolenými názvy míst a postav. Web pod nájezdem komunity na několik dní zkolaboval.

Epistle na počátku popisuje tryznu za Eliho Vance, ale později se přesouvá na hlavní scénu, na arktickou pustinu. Tady vojáci Combine stále chrání ledoborec Borealis, který v době mimozemské invaze zmizel i s výzkumným týmem z Aperture Science. Scénář tak slouží jako můstek mezi Half-Life a Portalem.

Na mrazivém severu začíná i příběh Project Borealis. Právě text Epistle 3 je totiž jeho předlohou.

Bez nadsázky se dá říct, že Project Borealis je v současnosti jedním z nejambicióznějších neoficiálních projektů. V rámci scény Half-Life podobných měřítek dosáhl snad jen komerční Black Mesa. Jen posuďte: V současnosti na hře pracuje víc něž osmdesátičlenný tým ze všech koutů světa. Vše je koordinováno pěticí šéfdesignérů a celý ansámbl vývojářů se stále rozrůstá.

Nový kabát, nostalgický pocit z hraní

Práce započaly v době zveřejnění Epistle 3, tedy před dvěma lety, a od samého začátku měli autoři jasno v jedné věci: Engine Source je i ve své nejnovější verzi beznadějně zastaralý. A to jak technicky, tak po stránce vývojářského přístupu. Rozhodli se tedy pro kontroverzní krok. Licencovali Unreal Engine čtvrté generace, čímž rozdělili komunitu na dvě části. Ta konzervativnější celý projekt rovnou odsoudila s tím, že je neautentický.

Právě autentický zážitek z hraní je ale pro vývojáře priorita. Vše se odvíjí od snahy vytvořit na novém enginu hru, u které nepoznáte, že není postavená na tom původním. Vytvořili tak v novém systému mustr algoritmů, který bychom našli i v samém srdci Half-Life 2. Jinými slovy, naučili Unreal „myslet” jako Source. V nové hře tak bude dokonale stejná gravitace, objekty se budou chovat podobně, i pohyb Gordona Freemana bude nachlup stejný.

Ostatně, pohyb hlavního hrdiny testovali lidé ze skupiny SourceRuns, kteří si na speedrunech her na Source založili živnost. Když vedle Freemana exploduje barel, odhodí ho stejnou silou jako dřív. Jakmile dopadne na šikmou plochu, jeho pohyb se mnohonásobně zrychlí. Přesně jako kdysi bude fungovat rocket jump i výskok s přikrčením.

zdroj: Archiv

Netušené hrátky s fyzikou

Co však vyvolává nadšení, není to, co zůstane při starém, ale to, co nového autoři slibují. A nejde jen o modernější grafický kabátek. Stopy ve sněhu sice vypadají fantasticky, ale do hratelnosti se spíš zapíše v reálném čase simulované počasí. Kruté arktické bouře plné částicových efektů mají ovlivňovat jak AI nepřátel, tak i trajektorii kulek.

Taktéž se pracuje na novém chování Gravity Gunu, který bude dovolovat manipulaci s vícero objekty zároveň. Výboj z něj nebude ovlivňovat jen jednu zaměřenou bednu, ale jako rázová vlna vše v blízkém dosahu. Uvažuje se dokonce i o zničitelném prostředí, především stavbách, které výbuch granátu rozloží na třísky a prkna, která potom odnese vítr.

zdroj: Archiv

Nový má být i systém plížení. Děj Epistle 3 obsahuje pasáže, ve kterých hrdinové infiltrují základnu Combine a tudíž je stealth akce jednou z logických možností postupu ve hře. Vývojáři vytvořili propracovaný zvukový model, ve kterém se každý zvuk šíří od zdroje ve vlnách. Ty interagují, lámou se o objekty, někdy vytvářejí ozvěnu. Hlučná bouře tak skryje kdejaký výstřel.

Hratelná verze až někdy v budoucnu

O tom, že autoři technickou stránku věci berou opravdu vážně, svědčí ještě jeden fakt. Téměř před rokem vydali ke stažení Performance Test, jakýsi benchmark nového enginu. Když si ho nainstalujete, vývojáři získají data o jeho výkonu a stabilitě na vašem počítači. Podle těchto dat nové jádro neustále optimalizují. Máte-li chuť, můžete si tento test zkusit v poslední verzi.

Ještě letos by se měla objevit první skutečně hratelná ochutnávka. Nepůjde ale o ukázku některé z finálních map, nýbrž o technologické demo, které potěší pamětníky. Bude obsahovat zasněženou verzi mapy Ravenholm v novém enginu. Stejný level, který jako upoutávku použilo svého času Valve, autoři kompletně předělají, obmění fyziku objektů i staveb a zabydlí novými příšerami. Kotouče z cirkulárek zůstanou, rotující čepele také. Jen ti headcrabové budou v zimě víc osrstění.

Záběr a ambice projektu jsou až neuvěřitelné. Už nyní je téměř hotový zcela nový soundtrack, jehož ukázky si můžete poslechnout na oficiálním kanálu hry. Uvažuje se dokonce i o kompletním namluvení všech dějových postav. Ačkoliv jsou práce na hře stále v plném proudu a datum vydání není v dohledu, naděje na alespoň neoficiální Episode 3 stále žije.

Projekt s hvězdnými ambicemi i problémy

Ne všichni jsou ale z Project Borealis tak nadšení. Podle kritiků je takto velký amatérský projekt pro značku, která je stále předmětem doufání všech hráčů, ostřím se dvěma břity. Dejme tomu, že Borealis vyjde, bude bezplatný a stane se hitem. Ostatní modifikace pak v budoucnu budou vycházet v jeho stínu a budou na ně kladeny často nereálné nároky.

Může se ale stát i to, že hra vyjde a ukáže se, že jednotlivé bombastické inovace nedrží pohromadě. A Borealis po zásluze propadne. Podle některých propadák takových rozměrů může poškodit i jméno samotné značky Half-Life. Čekací doba na cokoliv oficiálního z univerza Gordona Freemana je totiž natolik dlouhá, že i neoficiální tituly jsou komunitou podvědomě vnímány jako přírůstek do kánonu. Tak tomu bylo i s Black Mesa, která z velké části působila jako expanze původního Half-Life.

A co by se stalo, kdyby Episode 3 přece jenom nakonec spatřila světlo světa? Koordinátoři a designéři Borealis se dušují, že i v takovém případě bude jejich práce pokračovat. Z jejich pohledu je ale vydání scénáře Epistle 3 jasným znamením, že je myšlenka na poslední epizodu k Half-Life 2 v hlavách lidí z Valve mrtvá už nějaký ten pátek. Zvlášť, když sám Laidlaw přiznal, že by se do společnosti, kde pracoval osmnáct let, jen nerad vracel. A když má Project Borealis požehnání jak jeho, tak samotného Valve.

Nejnovější články