Příliš drahý vývoj pro PS3?
zdroj: Archiv
Téma

Příliš drahý vývoj pro PS3?

1. 12. 2006 22:22 | autor: Redakce Games.cz |

V těchto dnech se do éteru dostala nikoliv nezajímavá zpráva, kterou má na svědomí prezident spol.

Bandai Namco - Takeo Takasu. Dle jeho slov musí jakákoliv hra na konzoli PLAYSTATION 3 prodat aspoň 500.000 kopií pro to, aby se v jejím případě mohlo ve finále mluvit o profitu. Takasu tímhle vyjádřením připomíná vysoké náklady spojené s vývojem PS3 her, dokonce neváhal přihodit konkrétní sumu. Jenom u high-definition grafiky se údajně profinancuje celá miliarda jenů (resp. 6.5 milionu euro), což je dvojnásobek nákladů oproti vývoji pro Nintendo Wii! Opravdu moc pěkné a dál to bude ještě lepší. Podle pana Takasu je budoucnost v multiplatformové herní produkci, tedy vývoji softwaru pro obě next-gen platformy (X360 a PS3). Což není nic nového, nicméně pod tímhle výrazem by se po vzoru Ridge Racera 7 vydaného na PS3 (šlo vlastně o předělávku Ridge Racera 6 z X360) mohly opačným směrem (z PS3 na X360) stěhovat dříve exkluzivní tituly jako Tekken, Ace Combat, apod.
Ještě k tomu příliš drahému vývoji. Je zajímavé sledovat herní segment, v němž se před sedmi lety objevila do té doby zdaleka nejnákladnější hra - Shenmue, pro Segu Dreamcast. Její budget tehdy překročil neuvěřitelnou hranici 20-ti milionů US dolarů, což se stalo podnětem pro zápis do Guinessovy knihy rekordů. Tahle suma, k níž se zřídkakdy přibližují vysoko rozpočtová díla pro současné konzole, však dnes už má pochopitelně také své pokořitele. Mezi nimiž stojí za vypíchnutí v Americe nedávno publikované epické RPG Final Fantasy XII, jež mělo být ve vývojářských dílnách (za účasti více než stovky lidí) předlouhých šest let a vývoj měl dokonce překročit 35 milionů US dolarů! Třebaže také na základě zde vyřčeného Square Enix v Japonsku opětovně sáhli k ne zcela tradičnímu kroku, kdy svůj produkt nabízeli na trhu výrazně dráž, než je obvyklý cenový strop PS2 her, několik milionů prodaných kopií nasvědčuje, že to hráčské obci nikterak nevadilo.

Ovšem s vysokou prodejností úzce souvisí penetrace samotné konzole, která v případě PS3 není moc velká. Resp. v tuto chvíli je vyloženě minoritní, což leckdo komentuje úvahou, že někteří tvůrci her mohou zvažovat, kdy že, resp. ve kterou pro ně příhodnou chvíli next-gen systém podpoří - aby se jim to vlastně vyplatilo. Tahle na první pohled logická strategie však má své stejně logické trhliny, mezi něž se může započítat také fakt, že tenhle vlak může trochu paradoxně ujet. A mimochodem, dobře zavedená značka má v případě pokračování zase větší naději na úspěch. A tento se dostaví při mnohem nižších nákladech - třeba jenom takový engine se použije z originálního díla, jen lehce modifikovaný, atp. Což mi připomíná, že jistí tvůrci z Epic Games si aktuální X360 hitovku jménem Gears of War prý spíchli za pouhopouhých 10 milionů US dolarů (aspoň podle Marka "čestné pionýrské" Reina:-)

Stranou pozornosti by neměla zůstat ani skutečnost, že výše citovaná investice do grafiky bude těžko směroplatná v nějakém paušálním počítání. Neboli nelze očekávat, že by jedna z nejhorších launchových her, kterou shodou okolností mají na triku právě v Bandai Namco - Mobile Suit Gundam: Crossfire pro PS3, zatížila kapsu společnosti stejně, co jiné, kvalitativně lepší produkty. I když samozřejmě grafické zpracování není zdaleka vše, hodně spolknou ještě položky jako propagace a reklama. A v posledku nelze zapomenout, že z oněch 60-ti US dolarů, za které je next-gen hra nabízena za velkou louží, si vedle licenčních poplatků něco ukrojí takové drobnosti jako je samotný proces výroby a nebo vyexpedování hry do obchodních řetězců. Abych to definitivně uzavřel, poslední zprávy týkající se vývoje FPS Killzone 2 pro PS3 (jež podle Harrisona v některých aspektech již překonala svou úchvatnou prezentaci z E3 2005) hovoří v tom duchu, že půjde o zdaleka nejdražší multimediální projekt vyvíjený v Nizozemí (kde sídlí tvůrci z Guerilla Games) - tzn. že přesáhne hranici 16 milionů euro, o kolik přesně se už však raději nikdo nešířil, aby nekazil lidem už tak špatnou předvánoční náladu.

zdroj: NeoGaf

mart

Nejnovější články