Playstation 3 - specifikace a nové hry
zdroj: tisková zpráva

Playstation 3 - specifikace a nové hry

12. 5. 2006 0:00 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

Sony nadzvedla celou oponu, za níž byla schovaná jejich progresivní next-gen konzole. Konečně známe poslední střípky do mozaiky jménem PlayStation 3 - cenu, termín, dvě provedení, gamepad a hry jako Warhawk/Resistance

Autor: Mart
Publikováno: 12.května 2006

Sony oficiálně nadzvedla celou oponu, za níž byl dlouhou dobu schovaný jejich progresivní next-gen stroj. O němž se samozřejmě dobře vědělo, ale nyní jsou konečně k dispozici poslední střípky do mozaiky, která se jmenuje PlayStation 3. Jako je cena. A jako je datum vydání.

 Listopadový příchod a cena
Na tiskové konferenci se Sony pochlubila se zcela zásadními novinkami. Jejich PlayStation 3 se objeví na evropském trhu 17. listopadu 2006, skutečně jenom pár dní po svém uveřejnění v dalekém Japonsku (kteréžto proběhne 11. listopadu), ve dvou základních cenových relacích. Za 499 euro a 599 euro. V případě amerického startu, který proběhne ve stejný den, si za tahle čísla můžete dát měnu amerického dolaru. Což pochopitelně vypadá ještě zajímavěji, tady také s přihlédnutím k dříve anoncovanému zrušení otravného regionálního kódování her.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Jediným problémem u případné koupě americké konzole se může jevit napájení hardwaru - v zámoří mají 110V, tudíž to chce nějaký vhodný adaptér. Ale to poněkud předbíhám. Mezi oběma verzemi, co se mají ze začátku dodávat v sexy černé barvě a hmotnosti přesahující dokonce i tu cihlu jménem Xbox, budou více než znatelné rozdíly. Levnější varianta bude v první řadě disponovat 20 GB harddiskem - oproti 60GB u dražší verze - a tato koncepce má mít ještě další úsporné pokračování.

 Vyplatí se kupovat levnou verzi PS3?
PS3 za 499 euro totiž bude oproti své dražší alternativě ochuzena ještě o důležitý HDMI výstup (tudíž se dostanete k max. rozlišení 1080i), sloty pro Memory Stick, resp. SD a Compact Flash karty a v posledku nepočítejte s podporou WiFi. Což jsou dosti zásadní prvky, které naznačují, že Sony hodlá jít v tomto směru důsledně ve stopách Microsoftu. S čímž souvisí i představený ovladač Dual Shock 3 s novými funkcemi, které mohou vyvolávat myšlenku, že Sony opět kopíruje Nintendo, ale tentokráte tomu skutečně tak není. Sony se spíše zhlédlo v Logitechu, resp. právě samotném Microsoftu. Oč jde?

 Staronový gamepad
Obrázek zdroj: tisková zpráva Asi nemusím připomínat původní a s notnou dávku despektu přijatý bumerangový pad z minulé výstavy E3. Sony jej nyní nahradila stran designu takřka identickou verzí současného Dual Shocku, identickou jak co do rozmístění tlačítkových funkcí, tak celkového designu. Jde však o bezdrátový pad, znatelně lehčí svého předchůdce (níže bude objasněno, proč tomu tak je), vybavený USB slotem pro dobití, masivnějšími "shiftovými" (to jsou ta horní) tlačítky L2 a R2 a v posledku širším záběrem u obou analogových páček.

Novinkou oproti dispozicím současného Dual Shocku je implementace speciální technologie; ovladač má být nyní citlivý na pohyb, na naklánění a otáčení, potažmo na rychlost tohoto aktu, což bylo názorně demonstrováno na hře Warhawk. Zde se letadlo ovládalo údajně velice snadno a velice intuitivně, přičemž nakloněním padu směrem k sobě a nahoru se současně zvedl "čumák" stroje a začalo stoupání. Tvůrci Warhawku při této příležitosti přiznali, že nový způsob ovládání přidali do hry takříkajíc na poslední chvíli, takže Sony neměla uvedenou featurku patrně příliš dopředu připravenou, na druhou stranu ji zvládla bravurně, neboť její začlenění do koncepce ovládání Warhawku bylo prý velice jednoduché.

Hodně neradostné je v tomto kontextu info, že Dual Shock 3 bude postrádat užitečný force feedback (a v konečném důsledku chybějící vibrující motorky mají tak na svědomí jeho malou hmotnost). Podle tiskového prohlášení si nová funkce padu a právě force feedback společně nerozumí, ale mnohem spíše za tím bude známá soudní causa se spol. Immersion, co má force feedback patentovaný a Sony odmítlo – na rozdíl od Microsoftu – zaplatit licenci. Buď jak buď mám za to, že ačkoliv je senzor s rozpoznáváním pohybu gamepadu ve svém důsledku vcelku oživující nápad, hodí se jenom pro určitý typ her, zatímco force feedback by mohl být všeprostupující featurkou, jak ostatně naznačily jeho možnosti na současné PS2. Ale třeba se pletu, stejně jako tomu je v případě revolučního padu pro Nintendo Wii, jemuž stále moc nevěřím, tedy jeho praktickému uplatnění, jež vidím přese všechno jako minoritní. Čili podobně, jako tomu je zatím u stylusu v kombinaci s handheldem DS.

 Dostane se i na nás?
Vraťme se zase zpátky k PS3, o níž bude přese všechno asi hodně velký zájem, jak ostatně predikovali v předstihu analytici či samotní prodejci. Zájem musí být ale pochopitelně podpořen jednak kvalitním herním lineupem, k němuž se v dohledné době dostaneme, a taktéž potřebným shipmentem, neboli adekvátním množstvím konzolí dodaných na trh. Sony deklaruje, že během startovní periody rozešle do obchodních sítí 2 miliony konzolí (celosvětově, z čehož vám pak nevyjde ani milion pro Evropu – už vidím zase tu aukční přetahovanou na eBay:), celkem tu bude ke konci roku 2006 k mání 4 miliony konzolí, ke konci fiskálního roku - což je 31. březen 2007 - se tohle číslo vyšplhá až na 6 milionů. Stále mi to přijde tak nějak nedostatečné, i když bylo řečeno, že to je zhruba dvakrát více, než za stejné období činil shipment PS2. Nicméně PS2 nebyla dostupná v celosvětovém měřítku, čímž tohle srovnání není tak úplné pevné v kramflecích.


Oznámení nových PS3 her

Pravda, sice nebyl vyzrazen seznam titulů, které budou provázet start nového hardwaru v jednotlivých teritoriích, ale rozhodně je z dostupné herní nabídky z čeho vybírat. Soustředíme-li se na exkluzivní tituly, tedy ty, co budou pouze na konzoli PS3 (ať již vůbec, nebo jenom pro určitou časovou periodu), máme tu tradičně bohatou žeň různých žánrů. Jednotlivé hry už nevypadají zdaleka tak úchvatně, jako ony nehratelné ukázky z minulé výstavy E3, a rozhodně to není dáno skutečností, že by se za rok nějak výrazně posunuly hodnoty (potažmo moje dioptrie), ale abych řekl pravdu, to se dalo čekat.

Otázkou zůstává, co hratelnost, jejíž kontury může v celkovém resumé grafika dále už jenom umocnit v jejím prožitku, nikoliv zastoupit, ale o tom zase někdy jindy. Dovolil bych si tady snad jen malou poznámku v tom smyslu, že zatímco Nintendo věnuje příliš mnoho úsilí novému způsobu ovládání (které samo o sobě lepší hratelnost nepřinese), Sony a Microsoft zkoušejí cestu pokročilých technologií, v nichž se počítá s reálně fungujícím herním světem, počítaje v to AI, fyziku a komplexní interaktivitu prostředí, která se ovšem zatím tak nějak nedostavuje. Je-li tedy řeč o Xbox 360. V případě PS3 stěží očekávat, že to zkraje jejího působení snad bude jiné. Jsem zkrátka skeptický, u X360 a PS3 budou nějakou dobu v hlavní roli akorát polygony, u Wii zase jiný způsob ovládání jinak dobře známých her. Uvidíme, komu se podaří jako prvnímu protlačit nové nápady, výrazně oživující známá a zažitá schémata.

 Warhawk (Sony/Incognito Entertainment)
Nakousli jsme tu Warhawk, futuristickou akci, v níž může být v jedné z hlavních rolí ultramoderní letoun s mimořádnými manévrovacími schopnostmi, se kterým pak trochu po vzoru série Ace Combat likvidujete vzdušné a pozemní cíle. Zde za pomoci kupř. naváděných raket a také gamepadu, s nímž dle výše naznačeného konceptu definujete arkádové kreace vašeho stroje. Z toho, co jsem viděl, jsem však opět dosti nedůvěřivý vůči způsobu ovládání, které je možná intuitivní, ale k preciznímu průletu např. nějakým úzkým kaňonem bude třeba hodně letových hodin a zkušeností, než se v jednom kuse dokážete dostat z bodu A do bodu B. Přes pochvalné ódy v tomhle nápadu zatím nic extra přínosného nevidím, ba naopak.

Obrázek Obrázek Obrázek

Vedle létání si však užijete i akce, kterou si prošlápnete pěkně po vlastních a tady s výpomocí klasických střelných zbraní a granátů. Nebo se nacpete do nějakého pozemního bojového prostředku. Ve všech případech máte ocenit vysokou míru interakce herního prostředí, které má být velice rozsáhlé a ve kterém mají participovat stovky objektů, počítaje v to pěchotu a rozličné dopravní a bitevní stroje. K tomu epický příběh o hrdinství, tedy o vaší maličkosti, co pomáhá zachránit rodnou hroudu před nepřátelskou invazí. A nakonec je avizován multiplayer pro 32 hráčů, kde těmi hroudami po sobě budete moci házet v rozličných herních módech, o jejichž rozšiřování se tvůrci chtějí průběžně postarat.

 Resistance: Fall of Man (Sony/Insomniac)
Pokud vám tenhle titul není povědomý vězte, že jde o střílečku z vlastního pohledu, jejíž původní název byl I-8. Děj je zasazen do alternativní minulosti dvacáté století, v němž USA a Británie spojují své síly při snaze zastavit neznámý virus, resp. jeho nositele stejně neznámého původu - Chimeru. Uvedený virus má za následek transformaci jakékoliv formy života do další Chimery, hrůzné kreatury, takže vás čekají pravidelná setkání s armádou monster, co si nijak nezadají s podobně laděným představením v Half-Life 2. S tím rozdílem, že zdejší detailně vymodelované bitevní pláně připomínají skutečnou válku, neboť se tady představují ještě NPC - vojáci stojící na vaší straně barikády. Z traileru to byl spíše kompars, jakési křoví pro vaši aktivitu, která do značné míry připomínala one-man-show, ale budiž.

Obrázek Obrázek Obrázek

Vedle různých střelných zbraní sáhnete v akci též po dopravních prostředcích, v traileru byla navíc vidět palebná podpora od vznášedla připomínajícího exponát z kultovní střílečky Halo, pomocnou ruku bude moci podat ještě co-op, tento pro dva hráče. V rámci multiplayeru je pamatováno jednak na offline režim pro čtyři hráče ve splitscreenu a 32 hráčů v online, který si podle tiskové zprávy budete moci nadefinovat plně k obrazu svému. Mimochodem, obraz z Resistance je sice velice působivý, ale jinak to vyhlíží jako další válečná akce s nepříliš propracovanou škálou pohybových možností. Rád bych se však ve finále mýlil.

 Heavenly Sword (Sony/Ninja Theory)
Vpravdě působivá third-person akční sekaná představuje příběh, jehož hlavní protagonistkou je rusovlasá Nariko. Do její země totiž vtrhne cizí král se svou armádou, která porazí klan elitních bojovníků, střežících legendární meč, jenž je tak mocný, že nemůže být držen žádným smrtelníkem. Od svého vlastníka si totiž bere jeho životní sílu, což posléze resultuje v hodně rychlou smrt. Jenomže Nariko, dcera náčelníka výše uvedeného klanu, nemá na výběr. Nyní si musí pospíšit, aby ve své pomstě stihla porazit vojsko uzurpátora dříve, než si Heavenly Sword vezme svou krvavou daň.

Obrázek Obrázek Obrázek

Hra jako taková přináší komplexní soubojové schéma, které svým způsobem může evokovat divoké hrátky Kratose v počinu God of War. Také tady nechybí efektní a navrch nesmírně nápaditá komba, rámovaná příjemně destruktivním prostředím, které lze nota bene využít ve svůj prospěch – jako když odkopnete stůl a dočasně tak zamezíte postupu nepřátelských sil vaším směrem. Zdejší možnosti nabízejí i povedené odhození zpacifikovaného nepřítele do řad oponentů, divoké výpady ve vzduchu okořeněné zpomalením běhu času a také občasné minihry, kdy je třeba - dle nápovědy na obrazovce – stisknout adekvátní tlačítka pro úspěšné vykonání nějaké akce. Heavenly Sword vypadá jako nesmírně dynamická a adrenalinová záležitost, v níž se navíc angažuje Andy Serkis (role Gluma v Pánovi prstenů, resp. Konga v King Kongovi) mimo jiné na postu namluvení hlavního antagonisty, krále Botana.

 Singstar (Sony/London Studios)
Obrázek Další rozšíření herní série, v níž si můžete zazpívat známé hity, co je v tomto konkrétním případě obohaceno o budoucí možnost stáhnutí si vámi upřednostňovaných songů. Namísto zcela zbytečného vydávání dalších dílů ve formě pouhé aktualizací písní. Dostupná bude nabídka všech tracků ze SingStar katalogu na PS2, ze kterých si vytvoříte unikátní playlisty a následně vyzkoušíte své pěvecké umění, které v kombinaci s Live záznamem vašeho domácího vystoupení - skrze kamerku EyeToy - pošlete třebas kamarádům.

Ono vůbec online prostředí tento produkt výrazně obohatí, neboť se nadějete i koupě různých vychytávek (skinů do menu, fotek hudebníků, hudebních video klipů) a sdílení vašich nahrávek s herní komunitou. Na tomto příkladě budiž demonstrována snaha Sony o zavedení mikroplateb za nějaký dílčí a pravidelný obsah navíc, otázkou je, co bude nabídnuto a hlavně za kolik.

 Gran Turismo HD (Sony/Polyphony Digital)
O tomhle produktu, nástupci legendární mnohamilionové závodní série, se bohužel nedá říci, že jde o skutečné PS3 představení. Jedná se – aspoň v tuto chvíli – o jakýsi pracovní projekt, koncepční návrh postavený na enginu Gran Turismo 4, jehož jedinou, ale skutečně zásadní inovací je podpora rozlišení 1080p a stabilního snímkování 60fps. Čehož důsledkem máme být konfrontováni s několikanásobně kvalitnějším obrazem, než jsme zvyklí u standardního rozlišení a třeba právě Gran Turisma 4 (které se nicméně v NTSC verzi pyšnilo zcela unikátní podporou 1080i). Pokud si toho dramatického vizuálního skoku nejste vědomi, rozhodně není chyba na vašem přijímači :)

Obrázek Obrázek Obrázek

Korektní označení Gran Turisma HD tedy je, že se jedná o technologické demo ukazující možnosti PS3, nicméně Kazunori Yamauchi z Polyphony Digital přislíbil, že plnohodnotné next-gen pokračování téhle řady bude v dohledné době potvrzeno. Zatím je tak trochu příslovečné ticho před bouří v případě PSP verze Gran Turismo, nemluvě o speciální online edici GT4 chystané údajně pro PS2, která otestuje online prostředí a s tím spojené možnosti.

 PS2 neumírá + další PS3 hry
Odtud už je jenom kousek k doplňující informaci vztahující se k PS2 hrám, jejichž plná kompatibilita je na PS3 sice nikoliv zaručena, ale přislíbena, což dává vlastníkům next-gen skříňky od Sony možnost třeba i opakovaného hraní nějakého titulu z bezprecedentně bohatého a kvalitního žánrového portfolia (navíc ve vylepšené vizuální kvalitě), což je výrazné plus. Uvedené se zcela jistě bude týkat i nedávno oznámeného God of War II, v němž si Kratos zase pořádně zabojuje. Nová komba a pohyby, nové dispozice, noví nepřátelé a také puzzle, co by měla hrát důstojnější roli v akčním spektáklu, cílenému na trh v prvním kvartálu příštího roku.

Obrázek Zvětšit
God of War II / Metal Gear Solid 4 / Final Fantasy XIII

V závěru se znovu vraťme na scénu PS3 a zde anoncovaných her. Na přední místo musí samozřejmě patřit Metal Gear Solid 4, báječně vyhlížející špionážní akce se starými známými postavami z tohoto univerza (viz úvaha o jeho traileru na GamePro). Nechybí ani další díl v epické RPG sáze jménem Final Fantasy, jehož v pořadí již třináctá kapitola míří exkluzivně na PS3. Square Enix nicméně chystají podobný vývar, jako předvedli u FFVII, takže FF her s třináctkou v názvu bude nakonec povícero - se zacílením na různé platformy.

Obrázek Obrázek Zvětšit
Virtua Fighter 5 / Assassins Creed / The Getaway 3

Dále pro PS3 vznikne velice nadějně vyhlížející středověká akce Assassins Creed (od tvůrců novodobé série Prince of Persia) nebo bojovka Virtua Fighter 5, což bude port automatové verze, jež vyhlíží docela slibně. Naproti tomu Tekken 6 vypadá dosti odpudivě, ale nechci kritizovat patrně příliš rané obrázky. Pak zde máme drsný gangsterský Getaway 3 s GTA proporcemi a reáliemi Amsterdamu či originální krimi Eight Days s otevřeným, ale přitom o poznání komornějším světem. A nebo arkádové ježdění v Ridge Racer 7, potažmo hře MotorSport, která také dává zapomenout na dřívější skutečně luxusní prezentaci.

Uvidíme, s čím na nás vyrukuje střílečka Killzone 2, co svého času vzbudila bouři nevole stran údajně záměrného předimenzování výkonu PS3, ale na E3 2006 chyběla. Jak bylo předznamenáno, rozhodně bude z čeho vybírat. Jediný problém spočívá v obavě, aby next-gen hraní nepředstavovaly jenom pojmy jako je high-definition rozlišení a s tím spojené hrátky s polygony a texturami z lepší společnosti.

Související články: Playstation 3 představení na E3 2005, PS3 vs X360 srovnání, Představení Xboxu 360, X360 recenze, Nintendo Wii info a komentář Microsoftu k PS3, Fotky PS3, Ukradlo Sony nápad Nintenda s ovladačem?

Mart
editor: jd

 
 

Nejnovější články