Autor: Martin Kaller Publikováno: 18.května 2005 |
Sony přispěchala se svou odpovědí na oficiální odhalení konkurenčního Xboxu 360 a při své prezentaci rozhodně netroškařila. V našem článku se tak podíváme na možnosti a dispozice konzole PS3, stejně jako na hry, které jsou povětšinou exkluzivní. Vítejte tímto v novém herním světě! Na tiskové konferenci takříkajíc v předvečer zahájení E3 byla oficiálně představena další next-gen konzole. Na tahu byla tentokráte Sony a rozhodně se nedala zahanbit, i když není všechno zlato, co se tak krásně třpytí. Resp. stříbro, protože právě stříbrná je jedna ze tří základních barev PS3. Nepřehlédnutelnou skutečností, a tady doslova a do písmene, je její velikost. PS3 je pohříchu dosti masivní herní skříňka, rozměrově shodná se současnou obří krabicí jménem Xbox, což může být způsobeno mimořádnými parametry, kterými PS3 disponuje :) ![]() Výkonnostní možnosti a zpětná kompatibilita Ale teď vážně, opět před sebou máme progresivní hardwarovou architekturu s celkovým výkonem na plovoucí čárce překračující hranici 2 teraflopů, což je tedy poněkud nepředstavitelná hodnota, která však jasně naznačuje výkonnostní nadřazenost nad konkurenčním Xbox 360. Jsme-li u přímého srovnání obou herních systémů, v řečí čísel je přehledná tabulka k nahlédnutí kupř. na IGN. A stran technických specifikací - podrobnější náhled najdete na serveru The Magicbox. Buď jak buď není PS3 až tak předimenzovaná, jak se o ní v předstihu mluvilo a spekulovalo. Ale současně znovu platí, že stejně co Xbox 360 (potažmo Nintendo Revolution) bude vždy MNOHEM výkonnější než PC s podobnými parametry. Mimochodem, na PS3 se částečně zahojí NVIDIA (grafický chipset), kterou rozchod s Microsoftem asi dvakrát nepotěšil. Mezi zajímavými údaji je podpora HDTV - 1080p, která má najít uplatnění jak v případě her tak přehrávání filmů. Nejvyšší současný parametr je ultra high-definition/ 4000p: 7680x4320. 1080p tedy znamená opět lepší číslo než je tomu u Xbox 360 (1080i - 1920x1080), problémem se však momentálně zdá být slabá penetrace tohoto formátu u médií, jakož i TV. Pravda, u PS3 na první pohled nenajdeme tak vysoko nasazené standardy co u Xbox 360, neboť AV výstup zde začíná na hodnotě pouhých 480i, kterážto do high-definition zařazení nepatří. Uvedené však padá na vrub proklamované kompatibilitě s herními tituly minulosti (nějakých 13.000 her z PSX a PS2), u PS3 projektů se netřeba bát absence vysokého rozlišení! ![]() Dále je tu podpora širokého spektra záznamových médií, počítaje v to SD a Compact Flash karty, Memory Sticky a v posledku vyjímatelný harddisk, jehož velikost, stejně jako jestli bude součástí prodejního packu (tipnul bych si že ano) nebylo ještě ozřejmeno. PS3 má podporovat následující formáty: CD: PlayStation CD-ROM, PlayStation 2 CD-ROM, CD-DA, CD-DA (ROM), CD-R, CD-RW, SACD, SACD Hybrid (CD layer), SACD HD, DualDisc, DualDisc (audio side), DualDisc (DVD side). DVD: PlayStation 2 DVD-ROM, PlayStation 3 DVD-ROM, DVD-Video, DVD-ROM, DVD-R, DVD-RW, DVD+R, DVD+RW. Blu-ray Disc: PlayStation 3 BD-ROM, BD-Video, BD-ROM, BD-R, BD-RE. Samozřejmě, že neprogresivnější ve výčtu jsou Blu-ray disky, které mají jednak neuvěřitelně vysokou kapacitu (celkem 54 GB u dvouvrstvé alternativy) a druhak pokrokovou technologii ochrany proti kopírování. Design a další využití konzole Abych byl upřímný, stran designu se mi z obrázků více zamlouvá Xbox 360 a to vůbec nemluvím o trochu sci-fi gamepadu pro PS3, který někde celkem vtipně přirovnávají k Batmanově Batarangu. PS3 půjde znovu postavit jak horizontálně, tak vertikálně. Jinak je tu pevné připojení k netu skrze ethernetový adaptér, bezdrátové WiFi (802.11 b/g) a nakonec Bluetooth 2.0. Stejně jako Xbox 360 bude mít PS3 bohaté multimediální využití, vlastní online program s možnostmi jako browsování po netu či chatování (textovou, hlasovou či dokonce video formou skrze EyeToy podobnou periferii). ![]() PS3 má dva HDMI výstupy, takže půjde propojit se dvěma HDTV – uvedené znamená dramatické rozšíření obrazových možností (32:9), trochu na způsob současného handheldu Nintendo DS. Zhlédnutí DVD filmu se pak stává skutečně kinematickou záležitostí. Nebo půjde aplikovat multitasking, kdy na jedné obrazovce budete hrát a na druhé kupř. chatovat. Osobně by se mi nejvíce líbila možnost multiplayeru, tedy eventuální náhrada klasického splitscreenu. Každopádně výše citované znamená bez diskuse dost velký průvan v peněžence. Přičemž stále není jasné, nakolik PS3 vlastně vyjde, i když některé náznaky hovoří o tom, že v Japonsku nepřekročí hranici 50.000 jenů (cca 465 amerických dolarů). K PS3 půjde pochopitelně připojit handheld PSP a mluví se přitom o nějakém bonusu u vzájemně kompatibilních her, těžko v tuto chvíli odhadovat, jak moc to bude podobné zažitému schématu GameCube - GBA, kde se to však až na světlé výjimky nějak zásadně nevyužilo. Každopádně plně v intencích GBA má jít PSP využít co dálkový ovladač nebo doplňkový displej k PS3. S tím už tady byl ostatně Dreamcast v případě své paměťové karty a jak vidno, příklady táhnou. Zajímavostí je skutečnost, že PSP de facto půjde propojit i s Xbox 360, kde sice lze těžko čekat podobnou akvizici co výše, nicméně sdílení multimediálního obsahu by mohlo potěšit. ![]() Nabídka her Samozřejmě, že znovu bude zcela klíčová softwarová podpora externích vývojářů, kde má Sony před konkurencí stále výrazný náskok. Nemluvě o skutečnosti, že disponuje mimořádně silnou vlastní základnou vývojářských týmů, ze které profituje exkluzivními tituly. Prozatím byli oznámeni pokračovatelé zavedených sérií jako je Tekken, Metal Gear Solid, Devil May Cry, Final Fantasy či Grand Theft Auto. Sony má dále v kapse i něco dalších, zcela nových projektů, takže se zde na chvíli zastavíme při ohlédnutí za některými docela zajímavými tituly: MotorStorm (Evolution Studios) Fantastická ukázka výkonnostních možností nového hardwaru. Dobře známý motiv offroadových závodů, v nichž musíte pokud možno v jednom kuse dojet z místa A do místa B, je tady ještě dále umocněn bohatou interakcí s otevřeným profilem trati. To obnáší také více než pěkně vyvedený model poškození zde přítomných, neskutečně realisticky vymodelovaných vozů, rozličné efekty jako je odlétající bláto a špína na skle, či nesmírně stylový pohled z kokpitu auta nebo ze sedla motorky, z níž můžete pochopitelně i spadnout. ![]() Nicméně zrovna v tomhle případě mám trochu obavu o hratelnost, dle videa se toho totiž na scéně děje příliš mnoho. Rozpohybovaný obraz věrně simulující jízdu po nerovnostech je sice prima, ale pro kvalitní řízení stroje není zrovna dvakrát vyhovující. Pro potěchu oka nezávislého diváka možná, stejně co různé zpomalené záběry či detailní pohledy na osudové srážky. Uvidíme, jak to bude ve skutečné hře a jen připomínám, že tvůrci mají na triku podařenou rallye sérii WRC. Stáhněte si: Trailer (10 MB) Killzone 2 (Guerilla Games) Svým způsobem tradiční FPS, jejíž premiérový díl se objevil na současné PS2. Tento sic měl výbornou atmosféru, zajímavý nápad, kvalitní ovládání a hlavně realistické rozpohybování (což bohužel neplatí pro žádnou ze mě známých PC akcí, počítaje v to Half-Life 2, Doom 3 či Far Cry). Nicméně v žádném případě se nejednalo o Halo killer, jak byla hra v předstihu označována! Mimo jiné kvůli příliš lineárnímu běhu akce a příliš naskriptovaným scénám. O pokračování se zcela vážně uvažovalo ještě pro PS2, konečně proč nevyužít stávajícího enginu, logicky by se daly z toho vyždímat další peníze? ![]() Navzdory všemu Killzone 2 (pracovní název) přesouvá na PS3, kde se ukazuje ve zcela nové kráse. Tato je však až příliš dobrá na to, aby to mohla být pravda. Neuvěřitelná komplexnost scény a autentičnost z tohoto produktu dýchají všemi póry. Hráči zde každopádně dobře rozpoznávají charakteristické modely postav a zbraně, stejně jako známé nepřátelské elementy (podobné Half-Life 2) a kvalitní fyzikální model. Po krátkém průletu mezi mraky a zhlédnutí detailně propracované městské scenérie vaše výsadkové vznášedlo dosedne na pevnou zem - a začíná tvrdý boj o pozice. Oponenti, jakož i vaši spolubojovníci se po zásahu realisticky hroutí k zemi, nechybí ani odtahování padlých, ve výčtu útočných dispozic má znovu své nezpochybnitelné místo efektní výpad pažbou a držení několika zbraní naráz. K tomu se na scéně objevují rozmanité bojové prostředky, těžké zbraně a hlavně hromada výbuchů, kdy se zasažený objekt velice autenticky rozsype do spousty odlétávajících částic a fragmentů - vše bez jediného zaškobrtnutí obrazu. Zajímavé obličejové animace, interakce prostředí a jeho bohatost naznačují, že jestli takhle skutečně bude vypadat grafika na PS3, podařilo se Sony výrazně natáhnout next-gen krok. Stáhněte si: Trailer (16 MB) Gran Turismo 5 (Polyphony Digital) Tak tohle zcela jistě nebude vlajkový titul pro PS3, Polyphony Digital jsou přeci jen už příliš proslulí oddalováním a laděním každého svého díla. V případě nové kapitoly téhle tolik úspěšné závodní série tvůrci představili několik zásadních maličkostí. Větší počet vozů na trati, o něco více interaktivní depo a hlavně diváky, co přes svou robotickou chůzi zaznamenali výrazný posun od 2D náčrtů ze čtyřky. Uvidíme, kterak dopadne fyzikální model, počítaje v to i poškození a také, zda se dočkáme další (svým způsobem logické) reedice známých tratí a okruhů. ![]() Chtělo by to výběr z ryze arkádových a naopak i hodně realistických módů a v neposlední řadě zvednout problematickou AI. Ačkoliv Gran Turismo 4 již dokázalo svou svým způsobem určitou žánrovou bezkonkurenčnost, s nástupem next-gen roste chuť a na tomhle velice střízlivém demu Polyphony stěží jen naznačili směr, kterým by se chtěli ubírat. Stáhněte si: Trailer (10 MB) Eyedentify (SCEE) Konečně trochu nový pohled na herní dobrodružství. V tomhle projektu se ocitají v jedné z hlavních rolí dvě sexy agentky, které však řídí vaše maličkost. Přes kamerku EyeToy totiž s nimi probíhá požadovaná interakce. Je pak nicméně otázkou, nakolik z toho bude interaktivní film a nakolik hra. Idea to je rozhodně zajímavá, o poznání méně zajímavé je grafické zpracování - myšleno ve srovnání s ostatními tituly. A v posledku zbývá ještě otázka stran kvality vzájemné komunikace, resp. jaké možnosti tu budou nabídnuty. ![]() Nechme se překvapit, Sony už nejednou ukázala, že jim inovace také není cizí a kupř. vtáhnutí do hry a její emotivní prožití se dle mého soudu v drtivé většině herních případů povedlo zejména na herních platformách právě od téhle firmy. Stáhněte si: Trailer (5 MB) Killing Day (UbiSoft) Další FPS v řadě projektů příští generace. Upřímně, "udělat" FPS nedá tolik práce, co akci v third-person perspektivě, neboť mimo jiné odpadá problematická práce s kamerou. Obecně platí, že je u first-person dost odbyté rozpohybování a jsou tu výrazně slabší pohybové dispozice a aktivity. Takže je uvedený žánr velice vděčným artiklem, v němž se angažuje kdekdo. ![]() UbiSoft tvrdí, že tenhle projekt plně využije potenciálu next-gen hardwaru, z ukázky to zatím vypadá na další arkádovou střelnici se slibně interaktivním prostředím a fyzikálním modelem, kterou si do jisté míry a na rozdíl od ostatních, zde uvedených produktů, užijí jak vlastníci Xbox 360, PS3, tak Nintendo Revolution. Stáhněte si: Trailer (4 MB) Další hry Mezi představenými tituly nechyběly ještě např. The Getaway, které na PS2 bylo další (a o poznání méně kvalitní) alternativou k sérii GTA (trailer). Formula One (trailer), jež na PS2 se zdá být více než zdařilou konkurenci vůči podobným snahám EA. A nebo další FPS I-8 (trailer) od Isomniac Games, zavádějící nás do jakéhosi post-apokalyptického světa s pěkně vyvedenými zmutovanými kreaturami, navrch nepěkně vyzbrojenými (takový hybrid mezi Stalkerem a Medal of Honor :) ![]() pokračování Gateway ![]() Formula One ![]() I-8 K tomu si ještě připočtěte něco technických dem, kam patří zajímavě nezajímavé real-time zpracování FMV sekvence z legendární Final Fantasy VII (trailer, žádný nový díl FF se na PS3 mimochodem zatm nechystá) či ukázka Unreal Tournamentu 2007 (trailer) a máte prezentaci, jež ve vás chtě nechtě zanechá silný dojem. Slovo závěrem Od fantastických prvních dojmů už je jen krůček k dramatickým výkřikům typu, že PS3 zase ovládne herní trh a podobně. Že Nintendo Revolution se pokojně spokojí s pozicí toho třetího vzadu, co nebude ale příliš tratit na hardwaru (jestli vůbec) a skrze bohatou softwarovou knihovnu, čítající konzole NES, jakož i N64, oficiálně dostupnou na netu, bude stále slušně profitovat. Každopádně v intencích sestupného výkonu, kde se na špici objevuje PS3 a na chvostu Nintendo Revolution, lze očekávat i podobně postavenou cenovou politiku, díky níž bude PS3 asi zdaleka nejnákladnější hardware (pro potenciálního zájemce). ![]() Související články: Včerejší novinka o PS3, Představení Xboxu 360, Odhalení Nintendo Revolution, Technologické novinky z GDC2005 |
Martin Kaller | |
autorovi je už hodně přes třicet let, působil mimojiné několik let na herním serveru BonusWeb a specializuje se na konzole |