PlayStation 3 opět může být levnější
zdroj: tisková zpráva

PlayStation 3 opět může být levnější

10. 2. 2008 13:13 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

Cell procesor se stěhuje na pokročilejší výrobní proces, díky čemuž by mohlo být počítání 3D scén přes Ray Tracing dostupnější.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva IBM odkrylo detaily o novém 45 nm Cell procesoru, který má údajně předznamenat další (zatím neohlášené) slevy na Playstation 3. Nový 45 nm čip bude konzumovat o 40 procent méně energie než jeho 65 nm předchůdce. Pokročilejší technologie zároveň sníží náklady na výrobu každého jednoho Cell procesoru, zredukuje nároky na chlazení celé PS3, které tak do budoucna bude moci být jednodušší a také levnější a konečně chladnější čip udělá konzoli spolehlivější. K příslušné události zpráva k tomu uvádí, že lepší výroba nebude znamenat nějaké změny v designu čipu vzhledem k možnému zvýšení jeho výkonu (nebo pracovních frekvencí), ale že je to záměrně, aby byla zachována přesná funkčnost vzhledem ke stávajícímu hernímu softwaru. Úspory vzniklé při výrobě čipu dají Sony prostor pro snížení konečné ceny Playstation 3, ale předpokládá se, že slevy neproběhnou hned, protože zvýšená marže pomůže Sony definitivně odstranit ztráty, které výroba konzole dlouhodobě produkovala a udržet celou herní divizi v černých číslech.

Při této příležitosti lze připomenout, že PS3 je ve skutečnosti multifunkčním zařízením a že Cell procesor je možné využít k řadě velice složitých a náročných výpočtů. Levná PS3 by pro řadu vývojářů byla doslova darem z nebes a dost možná by zamíchala pořadím nejprodávanějších konzolí. Jako takovou zajímavost bych uvedl jednu specifickou záležitost, která se dá momentálně na PS3 zrealizovat. Řeč je o počítání matematicky modelovaných 3D scén pomocí tzv. Ray Tracingu (což je postupné stopování paprsků světla odražených od objektů ve směru k pozorovateli). Tato technika je tak komplexní a tak náročná, že jí v současné době dokáží zpracovávat v reálném čase jen ty nejrychlejší počítače. Proto se není co divit, že žádná komerčně dostupná hra tento systém vykreslování nepoužívá.

Ray Tracing přitom produkuje obrázky ve fantastické kvalitě a využívá způsoby odrazů a lomů světla v objektech takového typu, že je na současných grafických kartách vůbec nelze zrealizovat. Ovšem tři vzájemně propojené PS3 a jejich tři procesory Cell už jsou schopné Ray Tracing v reálném čase provádět a to je ohromný skok vpřed. V následující ukázce se třeba představuje sportovní vůz, jehož 3D model je 75x více komplexní, než modely vozů používané v dnešních hrách.


Použitý model je Lamborghini, a vidět ho můžete tady a interaktivní Ray Tracer pro Cell Broadband Engine iRT je pro změnu tady.
zdroj: Next-gen

cappy

Nejnovější články