Ohlédnutí za E3 - strategie 2.část
zdroj: tisková zpráva

Ohlédnutí za E3 - strategie 2.část

29. 5. 2001 0:00 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

Ve druhé části strategického povídání se mrkneme na další hry z toho žánru, které nás během předvádění na veletrhu E3 zaujaly.


Ohlédnutí za E3 - strategie, část druhá

Autor: Ondřej Malý
Publikováno: 29.května 2001

Ve druhé části strategického povídání se podíváme na další hry z toho žánru, které nás na E3 zaujaly:

 Stronghold
Obrázek zdroj: tisková zpráva Když jsem poprvé slyšel o tom, že se připravuje hra jménem Stronghold, domníval jsem se, že se bude jednat o remake staré, ale úžasné hry pro PC, ve které šlo o stavění a bránění svého hradu a okolních budov proti divokým nájezdům ohromných armád monster a zároveň o vylepšování a rozšiřování svých jednotek. Byla to hra dokonalá, která by za předělání do modernější podoby rozhodně stála.  Nicméně Stronghold nový má s touto klasikou dost společného. Gamespy si pro své preview zvolil podtitul "Age of Empires se setkává s Rollercoaster Tycoonem". Vypadá to, že ve Strongholdu se najde trochu víc pro stratéga, který raději než útok vyznává obranné boje a zadržování nepřítele: "Pokud jste uvažovali správně při stavění, dostanete výhodu dobře opevněného postavení, které snadno ubráníte. Lučištníci prosijí nájezdníky ještě na půl cesty ke zdím, vojáci vylijí vroucí smůlu na ty, kteří přežili ostřelování a odstrčí žebříky těch, kteří se pokusí vylézt na vaše zdi. A po celou dobu vaše balisty a katapulty ostřelují nepřátele zpovzdálí."

IGN PC se zmiňuje o tom, že vývojáři Strongholdu mají za sebou tituly jako je Lords of the Realm 2 a Caesar, takže hra by mohla být docela kvalitní: "Hra je podobná mnohem více séri Caesar, simulace je zaměřená na váš hrad, vesnice a přírodu okolo. Uvidíte také své poddané, kteří plní  úkoly či si užívají v zábavních zařízeních, které jste pro ně vytvořili." Jak to tak vypadá, Stronghold se bude při jednání s panáčky mnohem více podobat Tropicu (kde měl každý své myšlenky, statistiky apod.) než například připravovanému Master of Orion III, v němž budete v pozici vrchního velitele, který se samozřejmě o jednotlivé vojáky vůbec nestará. Na lákavě vypadající obrázky se můžete podívat přímo u nás, hra samotná vyjde na podzim a demo můžeme očekávat již v červenci.

 Mech Commander 2
Obrázek zdroj: tisková zpráva Mech Commander se někomu líbil a někomu ne a svoje chybky rozhodně měl a jeho druhý dl, již z produkce Microsoftu, by měl být o něco blíže k dokonalosti. Alespoň si to určitě myslí redaktoři IGN PC, kteří se rozplývají nad tím, co by normální člověk považoval za samozřejmost (tedy například nad výhodami vyšší terénní pozice v bitvě apod) a chválí i ovládání kamery, což je v 3D strategiích většinou hlavní problém. Hru vyzkoušeli i redaktoři serveru Armchair Empire a mluví i o problémech stávající verze (MC2 by měl přijít do distribuce v červenci): "Občas nepřátelská AI přestane předstírat inteligenci a jednoduše zůstane stát. Hra také používá nechutný "podvod". Pokud jsou dva vaši Mechové blízko sebe a poraženého nepřátelského stroje, v devadesáti procentech případů Mech vybuchne a vezme vaše dva kamarády s sebou. Některé stavby dělají totéž a mohou dokonce spustit řetězovou reakci, která vymaže celou vaši jednotku. Ačkoli tak musíte myslet více takticky a dát si pozor na to, co vyhazujete do povětří, rychle začne štvát neustále znovunahrávání mise."

Gamespot
poznamenává, že i ty nejmenší rozhodnutí ve hře mají dopad na celkovou strategii: "Například, pokud se před vámi objeví mech, kterého můžete sebrat, mnoho faktorů může ovlivnit vaše rozhodnutí - jestli stojí za to, utratit za něj body (ty potřebujete na záchrannou loď a opravy mecha, nutné k jeho znovuzprovoznění). Sice to na začátku hry nevypadá jako důležité rozhodnutí, ale jakmile se mise ztíží a vaši mechové jsou jeden po druhém likvidováni silnějšími jednotkami, stane se z toho opravdové dilema." Trochu mne zklamalo rozhodnutí Microsoftu briefingy opět řešit jako videosekvence (v Mechwarrioru 4: Vengeance byly naprosto úděsné), uvidíme také, jestli AI a nebude používat neefektivní banzai-taktiku jako ve zmíněném MW4. Všechny preview se zmiňují i o pomalosti enginu, pokud se na obrazovce objeví více strojů, doufejme, že Microsoft tuto nepříjemnost stihne do července opravit.


 Sid Meier's Civilization III
Obrázek zdroj: tisková zpráva Třetí díl strategické klasiky byl na E3 ukazován za zavřenými dveřmi, přesto se vyrojilo hned po veletrhu několik obsáhlých preview, většinou z hratelné verze. Gamespot si všiml lepšího systému obchodování: "místo opravdu jednoduchého systému v Civilization II používá Civilization III dynamický systém, který vytváří skoro neomezený počet kombinací. Když se setkáte s další civilizací, objeví se obrazovka s portrétem vůdce a menu na obou stranách - každé reprezentuje civilizaci. V těchto menu jsou seznamy technologií, věcí a dalších předmětů, které můžete zkombinovat a prodat druhé civilizaci. Jak tvoříte různé kombinace, výraz tváře vůdce se mění v závislosti na jeho názoru na obchod. Například pokud budete chtít vyměnit slony za zpracování železa, psaní a další technologie nebo luxusní zboží, druhá civilizace neakceptuje obchod a výraz vůdce se změní ze spokojeného na naštvaný." Dokonce bude možné uvalit na některé civilizace i obchodní embargo. GameSpy vyzpovídal šéfa Firaxisu Jeffa Briggse, který označil za největší rozdíl proti předchozím dílům právě propracované obchodování a systém diplomacie a zmínil se i o možnosti dobýt svět kulturou - podobně jako to dělají Američané dnes :-)

Spokojený byl i Čočík z BonusWebu: "O novinkách a drobných vylepšeních, se kterými se dá ve třetí Civilizaci setkat doslova na každém rohu, by se dalo psát ještě hodně dlouho. Podstatný je však jejich celkový dopad na hraní hry, který by měl podle záměru vývojářů oprostit většinu hráčů od relativně nudných činností jako například stavba akvaduktu kdesi v zapadlém provinčním městečku, nebo složité tápání v technologiích potřebných k výrobě střelných zbraní, a umožnit jim nerušené provozování zábavnějších diplomacie a válečné strategie." Dobrý obrázek o třetí Civilizaci si ostatně můžete udělat sami po shlédnutí třicetimegové předváděčky na E3, kterou přinesl taktéž BW. Mně osobně vadí, že Civilizace III nebude distribuována spolu s mou bakalářskou prací, takže ji nebudu moci na podzim hrát, ale budu se muset věnovat škole...:-(


 Star Wars: Galactic Battleground
Obrázek zdroj: tisková zpráva "Age of Empires II s jednotkami a prostředím Star Wars" - nedá mi to a stejně jako při psaní novinky sem znovu musím překopírovat větu z preview na GameSpotu, která zřejmě docela přesně vystihuje, co vlastně Galactic Battlegrounds bude za hru. Gamespot se ostatně podivuje, že LucasArts má po příšerném Force Commanderu odvahu pustit se do další realtimové strategie a cituje šéfy vývojového týmu, což je další perla: "Toto je hra, kterou měl být Force Commander, kdybychom ho nepředělali do 3D. Chcete stovky bojujících jednotek. To jsou Star Wars. Ale právě teď je 2D jediný způsob, jak toho docílit. Můžeme to udělat s tím, co jsme se na učili na Force Commanderu. Nemůžeme tuto hru udělat v 3D."

Takže kdyby nějaký marketingový guru neměl před pár lety ten příšerný nápad udělat 3D strategii, slušná RTS už tu mohla být dávno - takhle si budeme muset počkat až do zimy tohoto roku. Gamespotí hutné šestistránkové preview je zřejmě jediné pořádné, jinak o sumář novinek z různých stránek se stará server JediKnight.net, kde najdete i oficiální zprávu pro tisk a další informace o hře.


 SimsVille
Obrázek zdroj: tisková zpráva SimsVille by koneckonců mohla být skutečná kombinace SimCity a the Sims, tedy hra, která umožňuje kontolovat celé město a starat se o jeho budování i starat se o jednotlivé "simáky", tedy jeho obyvatele. Zatím k tomu alespoň podle Gamespotu Maxis míří mílovými kroky a SimsVille by skutečně mohl být snem hráče všech Simněco her. Gamespot ve svém preview popisuje, jak se budete muset o své simy nepřímo starat: "Rychlou cestou jak zabránit proměně vaší metropole v město duchů je dávat si pozor na to, co simové chtějí. Pokud je míra nezaměstnanosti příliš vysoká, musíte postavit takové budovy, které zajišťují simům práci. Můžete také monitorovat schopnosti simů a podle toho stavět příslušné budovy, takže pokud má sim vysoké technické schopnosti, měli byste postavit takovou budovu, ve které je využije. Navíc se musíte dobře starat i o své město. Musíte neustále kontrolovat, jestli se simové snadno dostanou po silnicích kamkoli do města a vybavit město standardními službami, jako je policejní stanice, hasičská stanice a školy." Gamespot mluví o hratelné verzi, kterou měli jeho redaktoři možnost vidět na E3, takže se tomu dá docela věřit.

IGN PC
se zmiňuje o nemožnosti ovládat lidičky přímo jako v The Sims - SimsVille se tak bude podobat spíše například nedávno vydanému vynikajícímu Tropicu, přičemž jestli budete mít město pro slušné středostavovské paničky s kvanty kosmetikáren a kadeřnictví či město pro motorkáře se servisy a hospodami, bude jen na vás. Do hry půjdou nahrát i simové z The Sims. SimsVille vyjde někdy příští rok.


Přehled všech dalších her oznámených na E3 si můžete přečíst v našich novinkách nebo v tomto článku, dále je pro vás připravena reportáž přímo z místa dění a souhrn dalších zajímavých strategií nebo akčních her.

Ondřej Malý
připravil: jd




Nejnovější články