
PlayStation 1
V průběhu prací na druhém díle se zrodil plán na poněkud realističtější hru, která by simulovala jízdu vozidel, a přesto byla přístupná hráčům na konzolích. Kazunori Yamauchi nyní již ve funkci vedoucího projektu uskutečnil svou vizi ve hře Gran Turismo, která se na konci roku 1997 (EU: květen 1998) okamžitě stala hitem. Po tomto úspěchu Kazunori dal dohromady tým lidí oddaných jeho vizi a studio se přejmenovalo na Polyphony Digital, jehož je dodnes prezidentem.
První hrou honosící se logem Polyphony Digital kupodivu nebyla autíčka, ale střílečka s robotem Omega Boost, která vyšla v průběhu roku 1999 (EU+US verze jako obvykle opožděna o několik měsíců). Děj byl klasicky japonský: hráč cestuje v čase, aby zabránil umělé inteligenci Alpha Core pozměnit ENIAC (první "počítač"), aby se v budoucnu stal ještě silnějším.
Přesně dva roky po vydání Gran Turismo docestoval na naše konzole druhý díl série Gran Turismo 2 (EU: leden 2000). Vylepšen byl snad ve všech ohledech. Počet aut stoupl ze 178 na 650 a počet tratí z 11 na 27. Hra tentokrát zabírala dokonce dva disky.
PlayStation 2
Mezitím přišla nová konzole a uvažovalo se vylepšeném portu GT2 na PS2 pod názvem Gran Turismo 2000. Tento nápad byl nakonec zamítnut a v létě 2001 jsme se dočkali plnohodnotného dílu Gran Turismo 3 A-Spec. A tvůrci vše udělali od píky znova. Grafika byla kompletně předělaná, fyzikální model vylepšen. Počet aut spadl na 180 kousků, počet tratí se ovšem zvýšil na 34. Hra dosáhla vynikajících hodnocení a prodalo se ji dodnes přes 15 miliónů kusů.
Po vydání GT3 A-Spec byla plánovaná hra B-Spec, která měla být jakýmsi managerem jezdců po vzoru fotbalových managerů. Ale hry jsme se nedočkali a koncept se částečně objevil až v GT4. (Plného B-Spec jsme se dočkali až v roce 2010 plném GT5.)
V první polovině roku 2002 nás čekal jakýsi přídavek, či spíše samostatně spustitelný datadisk Gran Turismo Concept, který vyšel na třikrát vždy u příležitosti nějaké výstavy a obsahoval hlavně prototypy a koncepty vozidel, které se na výstavách předváděly. V lednu to byla Tokyo Motor Show (hra s přídomkem 2001 Tokio vyšla pouze v Japonsku), v dubnu Seoul Motor Show (2002 Tokyo-Seoul v Koreji) a u příležitosti výstavy v Ženevě konečně v Evropě vyšel v červenci 2002 titul Gran Turismo Concept 2002 Tokyo-Geneva, který obsahoval veškerá vozidla z asijských edic. Hra nebyla nikdy vydána na americký trh.
Po fenomenálním úspěchu GT3 všichni vzhlíželi ke čtvrtému dílu, který čekali po vzoru předchozích dílů nejpozději za dva roky. Ale už tehdy si PD nabrali více, než zvládali. Proto na přelomu roku 2003 (EU: květen 2004) vydali jakési placené "demo" jménem GT4 Prologue, které obsahovalo 50 z tehdy 500 plánovaných vozidel do GT4 a pracovní verze tratí (například New York vypadá v GT4 poněkud jinak). Hra se opět nedostala na americký trh.
Plná verze GT4 (recenze) se do rukou hráčů dostala až na konci roku 2004 (v Evropě až v březnu 2005). 772 vozidel, 51 tratí, A-spec a zcela nový mód B-spec (i když ne zcela splňoval původní představy tvůrců). Hra obsahovala (na konzoli PS2) nevídané technologie: možnost připojení více konzolí pomocí ethernetu a následného víceobrazovkového režimu a podpora rozlišení 1080i (pouze americká NTSC verze).
V této době vychází přenosná konzole PSP a ihned se objevují sliby ohledně mobilní verze Gran Turismo. Často se v následujících letech se mluví o portu GT4 s přízviskem Mobile, ale na hru jsme si museli nakonec počkat dalších 5 let.
Tvůrci po úspěchu čtvrtého dílu ovšem nezaháleli a svůj vyšperkovaný engine využili k přetvoření v simulátor motocyklů Tourist Trophy, který vyšel na jaře 2006. Americká verze opožděná oproti japonské obsahovala navíc 7 motorek a mód "Semi-pro". Evropská pak o měsíc později přidala další 3 motorky. TT na rozdíl od GT4 neobsahovala B-Spec, rallye a reverzní tratě.
V červnu 2006 byla zdarma uvolněna 4700 japonským a jihokorejským fanouškům speciální verze "Gran Turismo 4 Online test version", která jak už nadpis napovídá, poprvé v sérii přinesla poctivý online včetně komunikace po mikrofonu mezi hráči. Hra sloužila pouze jako testovací platforma pro multiplayer do již v té době plánované GT5 pro PS3. Servery byly vypnuty 1. září téhož roku.
PlayStation 3 a PSP
Studio Polyphony Digital mezitím již pilně studovalo možnosti nové konzole PS3 a hodně se mluvilo o portu GT4 do vyššího rozlišení (historie se opakuje). V prosinci 2006 (EU: březen 2007) se na PSN objevuje demoverze projektu Gran Turismo HD Concept původně plánovaného na vánoce 2007. Hra měla vyjít ve dvou verzích: na Blu-ray disku kompletní edice Premium, na PSN pak verze Classic.
V plánu bylo nabídnout na PSN hráčům základní verzi s tím, že si další auta a tratě budou dokupovat zvlášť. Brzy po zveřejnění dema ale byl projekt zrušen a veškeré úsilí převedeno na projekt GT5. Někdy v této době část týmu PD pracovala na designu palubního počítače pro Nissan GT-R (R35).
Vývoj pátého dílu mezitím vázl pro svou náročnost a Kazunoriho perfekcionismus. Proto v mezičase namísto původně plánovaného Gran Turismo HD vychází v prosinci 2007 (EU: březen 2008) opět jakési placené rozsáhlé demo jménem Gran Turismo 5 Prologue (recenze) s 6 tratěmi (každá ve 2 variantách) a 76 nově vymodelovanými vozidly poprvé v sérii včetně kokpitů.
Dalším prvenstvím je možnost hrát online v celkem 16 lidech na jednom okruhu. Následující rok pak vyšlo několik aktualizací a upgradů. Spec II přinesl Drift mód, tuning aut a splitscreen. Spec III pak opravoval fyziku a přinesl několik nových aut včetně konceptu GT by Citroen.
V roce 2009 byla část týmu převedena na dokončení přenosné verze Gran Turismo pro PSP. Hra vyšla 1. října 2009 a bohužel nenaplnila očekávání, co se obsahu týče: celá kariéra byla odstraněna, auta a tratě hra podědila z GT4 s pouze několika málo novými kousky.
Fyzikální engine byl ovšem použit ten z GT5Prologue. Bohužel kvůli neexistenci druhé analogové páčky na PSP se hra poměrně špatně ovládala při plnění výzev (přejmenované licence z GT4). V manuálu byla přislíbena možnost exportování garáže do GT5. Na podzim se objevilo první datum vydání GT5 v Japonsku: březen 2010.
Jako vánoční dárek se na PSN 17. prosince 2009 objevila oficiální demoverze GT5 určená pro soutěž GT Academy. Demo představilo zcela novou fyziku v grafickém engine GT5Prologue a nabídlo 2 verze Nissan 370z na okruhu Indianapolis. V průběhu soutěže dne 15. ledna 2010 bylo potvrzeno, že GT5 bude obsahovat podporu 3D. Ve stejné době se mezi novináři a na speciálních akcích objevuje GT5 Demo 2010, které obsahuje Mercedes Benz SLS AMG na Nurburgring Nordschleife importované z GT4. Dne 25. února pak soutěžní demo Time Trial Challenge přestalo fungovat. Březnové japonské vydání bylo odloženo.
Následovalo období netrpělivého čekání na plnou verzi GT5 (recenze), která nakonec vyšla 24. listopadu 2010 a obsahuje všechna auta z PSP edice (800 aut z GT4 + pár navíc) jako "standardní" modely a 220 extrémně detailních Premium vozidel s interiérem (z toho 76 je z GT5Prologue). Slibovaná funkce importování garáže z PSP verze GT nakonec dovoluje pouze výběr 50 vozů, se kterými můžete jezdit v Arcade Mode.
Některé tratě jsou nové, jiné jen lehce vylepšené importy z GT4 či GT5Prologue (například Tsukuba má upravenou budovu naproti tribuny, aby odpovídala současnému stavu). Co rozhodně potěší je fakt, že PD zcela nově vymodelovali Nurburgring Nordschleife díky laserovému měření. Na videu si můžete porovnat skutečnou trať s tou z GT5.
A co bude dál pro Polyphony Digital a sérii Gran Turismo? Někdy v budoucnu určitě šestý díl, ale momentálně musí tvůrci tvrdě pracovat na updatech a přídavcích pro GT5, aby hru dostali do hráči vysněného stavu.