NHL 2002 trochu jinak - 1.díl
zdroj: tisková zpráva

NHL 2002 trochu jinak - 1.díl

14. 1. 2002 0:00 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

NHL 2002 stále patří k nejpopulárnějším hrám nejen u nás a proto nebude na škodu přiblížit si programy, pomocí nichž si můžete hru upravit k obrazu svému - jak na vlastní dresy, hudbu, změnu jazyka apod.

Autor: Mickey Mouse
Publikováno: 14.ledna 2002


Obrázek zdroj: tisková zpráva NHL 2002 od EA Sports patří i přes svoje mouchy k nejpopulárnějším hrám nejen u nás. My se v tomto článku podíváme na hru z jiného pohledu než je tomu v recenzích - ta naše je tady. Jelikož NHL vychází rok co rok na tomtéž enginu, který má stále stejné jádro a jen tu a tam se něco změní, přidá nebo odebere, existuje za tu dobu několik osvědčených udělátek, pomocí nichž si můžete hru sami upravit. V tomto článku bude řeč o programech na editování sestav, hráčských atributů, vlastní grafiky (například dresů), zvuků apod. Pokud máte chuť si s NHL pohrát a vyšperkovat si hru podle svého obrazu, pokračujte ve čtení.

 Jazykové mutace
Je vcelku jedno, čím začneme, tak pojďme třeba na možnost změny jazyka, v němž je hra a její nabídky prezentovaná. Pokud se na CDčku s hrou podíváte do adresáře REQIURED, najdete tam několik skupin souborů, které mají vždy shodný název, ale liší se příponou. Právě tyto přípony udávají jazykové mutace, které na CDčku s hrou jsou obsaženy - v případě české verze hry zde najdeme ještě angličtinu (ENG), finštinu (FIN), francouzštinu (FRA), němčinu (GER) a švédštinu (SWE). Jednotlivé jazykové verze NHL se liší pouze těmi několika namluvenými větami před zápasem, které pro českou verzi dabuje již tradičně Petr Vichnar. Tento mluvený komentář obsahuje CDčko jenom v jednom jazyce.

Pokud vás zajímá, jak hra vypadá třeba v angličtině nebo finštině, můžete to jednoduchým způsobem vyzkoušet. Nejprve ale musíte v nastaveních hry vypnout předzápasovou animaci, jinak vám na ní bude hra při hledání mluveného komentáře padat. Pak už stačí jenom spustit program Regedit (nabídka Start - Spustit a do příkazové řádky napsat text „regedit“ bez uvozovek). Poté tam vyhledejte klíč HKEY_LOCAL_MACHINE - EA SPORTS - NHL 2002 - Language. Poklepáním na něj se zobrazí okno, do nějž napíšete jazykovou mutaci, kterou chcete aktivovat: Czech znamená češtinu, English - angličtinu, French - francouzštinu, Finnish - finštinu, German - němčinu a konečně Swedish - švédštinu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Nutno ještě dodat, že v němčině si NHL nezahrajete, neboť hra hledá německý komentář ve hře, který se krom původního anglického pro německou verzi hry kompletně dabuje a který na „českém“ CD s NHL 2002 kvůli nedostatku místa není. Jen pro úplnost dodávám, že celý zmiňovaný postup samozřejmě funguje i obráceně, tedy i v anglické verzi NHL se nachází soubory s češtinou.

 Import vlastní hudby
Oposlouchala se vám hudba, která podbarvuje hru, když procházíte jejími nabídkami? Chcete na stadionech při různých příležitostech nechat přehrávat vlastní hudební vypalovačky? Stáhněte si oficiální utilitu od EA Sports - Ditty Importer (924kb) a můžete si libovolnou skladbu v MP3, WAVu anebo AIFF formátu převést do zkompilovaného formátu ASF, který používá NHL. Utilitka je velice jednoduchá a slouží k tomu, že si otevřete zdrojový soubor a tlačítkem Import jej převedete do ASF. Kromě toho můžete ještě upravit echo anebo soubor případně oříznout na délku cca 1,5 minuty tlačítkem Crop.

Způsobů použití vlastní hudby je několik. Jednak uložením do uvedeného adresáře USER\MENU TUNES vytvoříte hudbu, která bude hrát při procházení nabídkami hry (options). K tomu ještě musíte v nastaveních hudby přehrávání vlastních skladeb povolit posledními dvěma položkami v seznamu.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Další situace, kdy můžete vlastní hudbu přehrávat, jsou dány adresářem, do nějž ASF soubor uložíte. Ve složce USER\DITTIES najdete spoustu již vytvořených složek. Jednak je pro každý tým vytvořena zvláštní složka (nedopatřením chybí složka DET pro detroit, tak si ji případně vytvořte), navíc je zde několik složek dalších, jejichž název vypovídá o tom, při jaké příležitosti se bude hudba v nich uložená spouštět - END OF PERIOD (konec třetiny), CUP PRESENTATION (vítezství ve Stanley Cupu), FIGHT (při rvačce), GOAL_HOME a GOAL_AWAY (gól domácích, resp. hostí), PEN_HOME a PEN_AWAY (vyloučení domácích/hostí), PUCK_OVER (puk vystřelený mimo kluziště) apod.

Do adresářů můžete nasypat souborů, kolik budete chtít. Jejich přehrávání se řídí rozličnými pravidly, některé se přehrávají pokaždé, jiné se střídají se zvuky původními apod. Nejpodrobnější informace získáte v nápovědě převodní utility, kterou zobrazíte tlačítkem Help (jak také jinak).

 Vlastní dresy
Jistě jste si všimli, že v NHL 2002 máte k dispozici dva kluby, jejichž názvy, sestavy i vzhled si můžete sami vytvořit. K tomu, abyste si vytvořili i vlastní dresy, slouží další oficiální utilita od EA Sport zvaná Jersey Importer (1,7 MB). Tento archív obsahuje jednak vlastní utilitu, která převádí grafické soubory BMP do formátu čitelného hrou a navíc zde najdete vzorový obrázek (uniform.bmp), který slouží jako předloha. Postup práce je následující - zkopírujete si soubor uniform.bmp (nejlépe dvakrát - jednou třeba jako domaci.bmp a podruhe jako hoste.bmp). Pak tyto soubory otevřete v nějakém grafickém editoru (Photoshop, Paint Shop Pro - shareware, cca 30 MB).

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pracovat musíte tak, abyste upravovali pouze ty části obrázku, které jsou umístěny v jednotlivých boxech. Svítivě zelená barva pak představuje plochy, které budou z obrázku při importu odstraněny, čili jsou to transparentní (průhledné) plochy. Výsledné obrázky uložíte jako 24 anebo 32 bitové BMP soubory. Poté spusťte vlastní konverzní utilitu Jersey Importer.exe, načtěte BMP soubory s dresy, napište název týmu a vyberte jeho domácí město ze seznamu. Poté se už provede vlastní konverze do souboru Import01.jer. Nyní již stačí spustit hru, v trenérských volbách zvolit vlastní týmy, jeden z nich si vybrat, přiřadit mu ze souboru Import01.jer dresy, natahat do něj hráče a můžete se s ním pustit do hry (bohužel ne všechny herní módy podporují hru s týmy vlastnoručně vytvořenými).

Nakonec tu pro vás máme dvě zprávy, klasicky jednu dobrou a jednu špatnou. Tou špatnou je, že tímto způsobem si můžete upravit pouze dresy vlastních týmů a nikoli těch již existujících (to sice lze také, ale je to o něco složitější a popis této metody by zabral příliš mnoho místa). Dobrá zpráva je, že opravdovým zájemcům uvedu link na balík souborů (668 kb), které obsahují kvalitní předlohy pro editaci vlastních dresů a součástí výstroje. Navíc jsou ve vrstvách (soubory PSD, editovatelné jak Photoshopem, tak již zmiňovaným PaintShop Pro) a upravené tak, že je pro toho, kdo se alespoň trochu s bitmapovou grafikou na počítači zabýval, bude velice snadné vlastní dresy chrlit jeden za druhým. Kromě toho zde najdete i návod, jak vámi vytvořenou grafiku dostat do hry.

 Tečování střel
Obrázek zdroj: tisková zpráva Ještě se dost často setkávám s dotazy, jak je to vlastně s tečovanými střelami. Na ně je ve hře standardně nabízena klávesa „D“. Spousta hráčů však netuší, jak vlastně tečování funguje, resp. jak tuto klávesu použít. Postup je tedy následující - hráč, který střílí, by měl být někde víc vzadu, řekněme v blízkosti modré čáry (ale není to podmínkou). Stiskněte klávesu pro střelbu a držte ji - nejlíp co nejdéle, aby byla střela co nejtvrdší. Přitom stiskněte a držte i klávesu pro tečování a klávesu pro střelbu pusťte.

Hráč pak vystřelí ne přímo na branku, ale směrem na spoluhráče, který se u branky ochomýtá a ten se střelu pokusí tečovat do branky. Tímto způsobem se dá šikovně skórovat a branky z tečovaných střel docela často padají. Chce to trochu cviku a záleží na postavení vašich spoluhráčů před brankou. To je dáno i taktikou, kterou svému týmu navolíte.

V druhé části našeho povídání o úpravách NHL 2002 se dostane na editor ostatní grafiky a hudby ve hře, změnu sestav a hráčských atributů či vytvoření vlastní online ligy na internetu. Pokud máte k článku nějaké dotazy nebo komentáře, jako vždy se s nimi můžete svěřit do diskusního fóra.

Stáhněte si: Demo (48 MB), Videa

 
Mickey Mouse
připravil: jd


 
 
Smarty.cz

Nejnovější články