Nezávislý rozcestník – z Mexika až na Malu
zdroj: tisková zpráva

Nezávislý rozcestník – z Mexika až na Malu

30. 10. 2011 15:20 | Téma | autor: Marek Král |

Dneska se nám šipky na rozcestníku pěkně roztočily: jedna ukazuje směrem k Mexiku; druhá do přilehlého lesa, kde řádí oživlé potvory; třetí vystřeluje do Arábie, země džinů; čtvrtá šipka se obrací k nebi, do vesmíru, k jinému světu; pátá šipka míří na vzdálenou arénu, kde si tamní čarodějové natrhávají půlky pláště. Nuže, kam to bude? Hodláte tu snad čekat věčně?

Chili con carne na videoherní způsob

Vandrovci nezávislých světů již nepochybně zaznamenali projekt Dustforce, ve kterém do rukou čapneme košťata i vysavače a půjdeme zneškodňovat… prach. Teď na nás ale vykouknul další rozpracovaný projekt, který sice nemá nic společného s prachem, ale s plošinkovou akcí Dustforce si rozhodně nezadá. Je z Toronta od kluků z DrinkBox Studios a jmenuje se Guacamelee!

Guacamelee! je na první pohled k nakousnutí: akční plošinovka, ve které se krásně prolíná plošinkové pobíhání a akční řež; Mexiko, magie, pověsti a báje; Metroidvania! Hrdinou kresleného mexického městečka a okolí se stane smůlou pronásledovaný Juan Aguacate, který se z područí ďábelského mexického jezdce Kostlivce vydává zachraňovat El Presidentovu dceru, již tolik miluje. Guacamelee! nás tak kromě Mexika prožene fantaskním světem mrtvých, stejně jako světem nočních můr. Hů-ů-ů-á-á-á!!!

Když pomineme naprosto dostačující plošinkový příběh, zůstane nám tak stylová 2D akce provoněná mexickou kulturou. K tomu si navíc připočtěme hru dvou hráčů na jedné obrazovce coby reminiscenci starých dobrých dob. Kdy a na jaké platformy Guacamelee! nakonec vyjde, ví jen Burrito. Kdo však zná tvorbu studia DrinkBox, ten tak nějak podvědomě počítá s konzolí od Sony.

zdroj: Archiv

Vůně lesu a zápach krvežíznivých zviřátek

Může Sony rovněž tak nějak počítat s kouzelnou, tajuplnou a pořádně dlouho vyvíjenou plošinovkou Feist od chlapců Stutze a Fallera? Mnoho hráčů totiž ve Feistovi vidí vykradačku Limba, a to, jak víme, se na PlayStation Network letos dostalo. Feist je zatím oficiálně ohlášen pro systémy Windows a Macintosh, ale pokud se zadaří, kdo může tvrdit, že nikdy nebude na PlayStation 3?

Podoba s Limbem je sice na místě, o nějakém vykrádání ale nemůže být řeč. Hráčům se to nicméně hodí, jelikož Limbo je nezávislým králem na všech větších platformách. Feistovy stopaři však vidí rozdíly. Jedním z nich je barevný (!) vizuál jako ze škatulky stínových obrazů, do níž pochopitelně spadá i Limbo. Tento výtvarný styl frčí u videoher odnepaměti – vzpomeňme na Blade Warriora pro Amigu.

Dále nelze nepostřehnout hutnou lesní stylizaci s přeskakováním ležících klád, skákáním ze stromu na strom a potýkáním se s násilnými zviřátky, jako jsou přerostlé vakoveverky (?) a ježci (?). K tomu všemu teď tvůrčí tým představil v novém videu doposud nečekanou změnu – náš chlupatý hrdina dokáže zvedat předměty ze země a máchat s nimi před čumáky agresivních nepřátel. Otázkou zůstává, kdy si se zvednutými lesními klacíky zamácháme my?

Feist je ve vývoji od roku 2008 a tvůrci stále odlaďují, ubírají a přidávají; s pravděpodobností za to může Limbo. Ale já bych tvůrcům vzkázal, ať se na celé Limbo vykašlou a dokončí svůj projekt v takovém duchu, v jakém ho původně zamýšleli – přece nemá cenu věci donekonečna předělávat, aby se pak zprvu natěšení hráči titulu nikdy nedočkali a postupem času na něj dočista zapomněli, potažmo úplně ztratili zájem. Věřím proto, že plánované vydání na léto roku 2012 bude konečné. Feist by si to zasloužil.

zdroj: Archiv

Džinové nejsou jenom z lampy

Pozornost si pochopitelně zaslouží i brazilské nezávislé studio Aduge, jež zrovna dělá na svém novém projektu Qasir Al-Wasat. Název napoví, že se dotkneme arabského světa. Ale jak? Qasir Al-Wasat nás přenese do Sýrie 12. století, kde se zhostíme nelehkého úkolu proniknout do paláce divů, s posláním zavraždit tamní důležité pohlaváry. Altaïra ibn-La'Ahada necháme v poklidu kouřit hašiš – na tuhle akci se totiž vtělíme do kouzelného džina, který navzdory své malé síle vládne neviditelnou rukou.

Všudypřítomné pochodující stráže nás tak sice neuvidí, ale pokud nebudeme opatrní, uslyší. Bude nutné zapomenout na mocné, zápaďany vybájené, džiny, jež plní jakákoliv přání, a brát opravdu v potaz, že hrajeme za stvoření, ducha arabského folklóru, které může být rázem zabito. Na pořádku dne proto bude pečlivé obcházení nepřátel, vraždění ze zálohy a promýšlení každého kroku, který by nás mohl prozradit. K tomu nám dopomáhej Alláh.

Qasir Al-Wasat vypadá i zní neskutečně půvabně. Nepochybně za to může rozpor mezi tím, co bych od hry podobného typu očekával: s autorským nástrojem Unity 3D se tu pracuje ve 2D a Nine Inch Nails není to, co si okamžitě vybavím pod pojmem arabská hudba. Qasir Al-Wasat to tak ale má a je to jedině dobře! Jak se však bude hrát, na to si počkejme do prvního čtvrtletí 2012… my s Windowsy a Macintoshi.

zdroj: Archiv

První velké nezávislé MMO?

Nezávislý svět zná spoustu žánrů. Jeden žánr mu však stále nějak uniká – onlineovky. „Ale ale!“ ozvou se dotčením pronikavé hlasy. No dobrá, vím, že vás tu pár je: Love, SilverQuest, Realm of the Mad God… A jste dobří v tom, co děláte a jak to děláte. Není žádnou výtkou, že nejste tak populární jako Minecraft, Super Meat Boy, Limbo, Shank a jiní onlinem ‚nepolíbení‘ titulové. Jenom si občas říkám, jestli není škoda, že nezávislý svět nemá svého Conana či Tabulu Rasu. Pokud cítíte blížící se zdvižený prst, pak se oslí můstek povedl.

Kanadští Burning Dog Media totiž chystají MMO, které vypadá jak z tří áčkového světa. Origins of Malu se, pravda, Conanovi ani Tabule Rase nepodobá, má ale zjevné choutky kombinovat svět Pandory (nikoli té videoherní) se světem Warcraftu – jak naznačují ukázky. První dojmy ale beztak klamou a jelikož je Origins of Malu zatím v rané fázi vývoje, nelze jasně vyslovit, jak bude vypadat, až vyrazí do světa. Zatím se můžeme držet několika cílů, které si tvůrci vytyčili.

Svět by měl být pro hráče jedním velkým pískovištěm, kde si může stavět, bořit a upravovat vše k obrazu svému tak, aby se neustále měnil a neustrnul. Postarají se o to jednak sami zmínění hráči, ale také Páni hry. Boje s bossy by měly být bez skriptů, což by mělo znamenat jediné – nikdy bychom neměli být schopni na sto procent odhadnout, kdy na nás nějaký boss zaútočí, kdy zbaběle uteče, co si na nás připraví.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Vyjma tří a půl frakcí (vojenský Alkyrian Order, šamanský Ut Kahl Nation, okultní Mothah Council nebo možnost se na všechny vykašlat a jít si svou vlastní cestou) by ve hře nemělo být žádné třídní zařazení, natož pak pravidla z nich vyplývající. To znamená, že kdo by si chtěl z dálky smažit nepřátele blesky, na blízko jim pak obouruční zbraní máchat před nosem, jenom aby si po boji odskočil do přilehlého hájku, nasbíral pár sedmikrásek a doma si z nich z podomácku vyrobeného alchymického nářadí vymačkal odvar síly do zrovna včera podomácku vytavených a vytvarovaných flakónků… nebude problém.

Hráč by se tu měl zdokonalovat právě v tom, co bude zrovna dělat. Boje tělo na tělo, hráče proti hráči, jsou v dnešních MMO samozřejmostí. Origins of Malu by k tomu navíc mělo přidat takzvanou ‚permadeath‘ – budeme-li mít s někým nevyřízené účty, bude-li nás někdo neskutečně (dosadit oblíbené sprosté slovo), můžeme ho tak vyzvat na boj na život a na konečnou smrt, po které vítěz bere vše. V současné době mobilních zařízení a sociálních sítí bychom pak rovněž měli mít přístup ke hře, ať už budeme kdekoliv.

Sledujme proto oficiální stránky hry, nakoukněme do obrázkové galerie a se zájmem vyčkávejme rok 2012, kdy by se Origins of Malu mělo objevit. Ambicí má na rozdávání, tak schválně, jak se nakonec předvede.

zdroj: Archiv

Macho Magicka ve 3D

Manastorm: Lust for Guts by se jistě dal uvést hned několika způsoby i styly, ale žádný z nich by se nepřiblížil tomu, jak svou hru představují sami tvůrci. Mohl bych, pravda, použít vlastní slova a jejich styl napodobit, ale to bych se za sebe musel stydět. Nechám tedy hovořit vývojáře z týmu Rock It, ať se vám sami svěří, co že to ten Manastorm: Lust for Guts vlastně je. Takže poslouchejte, mlíčňáci!

Když vstoupíte do světa Manabouře, již nebudete bídnými červy. Budete čaroději. Ale budete zatraceně dobrými čaroději. Budete čaroději schopnými probodávat lidi ledovými střepy o dvou palcích. K čertu s tím, vy si z nebes povoláte ohnivou kouli, abyste z lidí nadělali pečínku. Rozdrtíte, upálíte, na plátky nakrájíte, zmrazíte, zmrzačíte, vykucháte a hlavu odsekáte každému chudákovi už pro ten pocit, aby vám srdce bilo jako splašenému koni. Rozmrdáte jim všechny díry, o leckterých do té chvíle ani nevěděli. Budete nadpřirození nadlidi. Magi magnī. Bojovníci čarodějníci. Vy. Bu – de – te. Fest borci. Tak už tam, slečinky, naklusejte a nakopejte pár kouzelnických prdelí!

Jak říkám: lépe bych to nenapsal. Manastorm: Lust for Guts je závěrečnou prací šestice studentů z Queensland University of Technology v Brisbane. Současná verze se dá hrát pouze po lokální síti (modří si však poradí s Hamachi), oficiální internetová podpora by měla dovalit časem. Navíc je Manastorm zdarma, takže… Už jste tam, slečinky, naklusali, abyste nakopali pár kouzelnických prdelí?!

zdroj: Archiv

Co se všechno odehrálo, zatímco jste hráli!

  • Vykradli nezávislé kluky z The Indie Stone a s tím zmizela i značná část dat jejich rozpracovaného projektu Zomboid. Svěřili se hráčské komunitě, která je finančně podpořila. Zřítila se na ně lavina kritiky a nepěkných nadávek. A já se ptám: bylo to od nich hezké?
  • Costume Quest Tima Schafera (The Secret of Monkey Island, Day of the Tentacle, Full Throttle, Psychonauts či Brutal Legend) získala mecenáše, a hra je tak konečně k dostání i pro majitele osobních počítačů!
  • I soud dokáže být leckdy spravedlivý a rozumný, když rozpoznal, že název hry Scrolls se s názvem herní série The Elder Scrolls vlastně vůbec nemlátí – jde o dva prokazatelně odlišné videoherní tituly, a proto si ho studio Mojang AB může ponechat. A jak to bude dál?
  • Jakub Kovář o hře Orcs Must Die! pronesl ono magické, že „si na nic nehraje“ a do hodnocení nakreslil sněhuláka.
  • Markus Persson se rozpovídal o modelu free-to-play a dost vyčerpávajícím způsobem ho v souvislosti s připravovanou hrou Scrolls rozebral.
  • Je špatné podporovat tvůrce dobrých nápadů, jako jsou herní (nezávislí) vývojáři? Podporujete je? A je špatné podporovat internetové časopisy zabývající se herními vývojáři (i nezávislými) – tvůrci dobrých nápadů? Rock, Paper, Shotgun ani Games si to nemyslí. Podporujete je?
  • Lovecraft z nás musí mít radost: kult Cthulhu stále žije a to navíc i videoherně! Nedávno to byl Matějem Habartou zrecenzovaný kousek Cthulhu Saves the World, teď se na nás chystá přídavek Magicka: The Stars are Left, kde se bude opět zesměšňovat. Ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn…
  • Take On Helicopters: známe hardwarové nároky a to, že Tomáš Jung taky moc rád kreslí sněhuláky.
  • Česká Botanicula by měla vyjít již příštím rokem v únoru. A Samorost 3? Ten chce ještě čas.
  • Nejnovější články