Do zavedení nezávislého auditu, který by tak jako v zahraničí ověřoval (a zveřejňoval) prodeje her a konzolí, se v České republice nikdo z distributorů nehrne. Těm největším se na takovou iniciativu nedostává času, jiní se nemají čím chlubit a mnozí za něj nechtějí utrácet peníze, neb to zabedněně považují za zbytečnost. Zájemce o statistiky je tedy odkázán pouze na neoficiální (pokusy o) průzkumy, jako býval třeba náš žebříček PC her na Xzone+JRC. S ním jsme letos přestali vzhledem ke složitému způsobu sestavování, kdy se kvůli obavě sdělit přesný počet prodaných kusů musely používat koeficienty, který ne vždy odrážely reálný odbyt a tím pádem občas nemuselo být pořadí úplně přesné. Nyní se o něco podobného pokusilo GamePro, které oslovilo všechny větší domácí obchody s dvěma jednoduchými otázkami:
-
1. Která konzole byla ve vašem obchodě v roce 2007 nejvíce prodávaná?
2. Na základě prodejnosti zohledňující celý uplynulý rok 2007 vyjmenujte pět největších konzolových bestsellerů.
Co se týká pořadí a zastoupení her, i zde podle GamePro průzkumu celkově vítězí hry/verze pro PS3 (i PS2) nad X360. Ptáte se, jak je to možné, když pro konzoli od Microsoftu vloni vyšlo více exkluzivních her (navíc některé v češtině) a když ty multiplatformní byly na PS3 s dlouhým zpožděním? Zde je vysvětlení mnohem prostší: hry pro PlayStation 3 se (zatím) nedají pirátit a lidé jsou tím pádem "nuceni" pořizovat si originálky.
Někteří obchodníci rádi vzpomínají na dobu, kdy X360 čerstvě přišel na trh (o Vánocích 2005) a ještě neexistovala pirátská úprava pro přehrávání pálených DVD. Hry (z dovozu) se pro něj u nás prodávaly více než v současnosti, kdy by ho paradoxně mělo mít doma mnohonásobně více lidí. Asi netřeba zdůrazňovat, že tímto se bortí všechny ty teorie vývojářů her, proč houfně opouští PC platformu (výmluvy na vysokou míru pirátství) a přecházejí právě na X360, kde - a nejen v českých podmínkách - platí skoro to samé v bledě modrém, jen se o tom všichni bojí mluvit. Mimochodem, tu historku Relicu jste slyšeli? Že aniž by Company of Heroes bylo kdy uvedeno na čínský trh, stáhlo si od nich patch 800 tisíc Číňanů. Řeší to vytvořením speciálního Company of Heroes Online...