Autor:             Leon & jd Publikováno:  9.února 2001 |  
 
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      V         dalším ohlédnutí za hrami roku 2000 se podíváme na nejlepší hry v žánrech,         které se označují jako RPG (Role-Playing Game) a adventury. Minulý rok         nebyl v těchto oblastech příliš plodný co do počtu, ale na druhou stranu         se opravdu kvalitních her několik najde. Pokud se podíváme na trendy v         obou žánrech, zjistíme, že se nic moc převratného nestalo. Pokud pominu Deus Ex zařazený v našich článcích do akčních her, u         RPG se mnoho nového neobjevilo, což je ale trochu kvůli tomu, že pravidla pro         RPG jsou víceméně daná a neumožňují autorům velké odlišnosti. Na druhou         stranu se potvrzuje, že klasické adventury jsou na ústupu. Je to určitě         škoda, protože mají nepochybně svoje kouzlo. Přibývá tak adventur, které         jsou mixovány s žánry jinými, nejčastěji s akčními. Podobné trendy se         očekávají i v letošním roce.
          Za zmínku stojí i vzrůstající obliba takzvaných MMORPG, neboli Massive         Multiplayer Online Role Playing Game. Pod tímto složitým názvem se skrývají         pouze online hry přes internet, které přinášejí téměř neomezené možnosti         pro samotného hráče. MMORPG je ale záležitost na jiný článek a pro člověka,         který se na tyto hry více specializuje :)
          Stejně jako vždy se v tomto článku taktéž dozvíte, jak skončilo hlasování         o nejlepší hry roku v žánru RPG a adventur podle čtenářů a redakce.
   HRY,         KTERÉ STOJÍ ZA ZMÍNKU         Na následujících řádcích najdete krátký popisek všech alespoň trochu zajímavých         RPG a adventur, které vyšly vloni a nevešly se z nejrůznějších důvodů         do nominací v hlasování.
  Might         & Magic VIII 
    
  
    
      
      
      
        
           
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Toto         už osmé pokračování série Might & Magic se bohužel nese v duchu předchozích         dílů, se kterými má společné klady i zápory. 3DO nám tak přinesli další         skvělý dungeon, který ale již bohužel značně zaostává graficky. Od šestého         dílu se vzhledově hra prakticky nemění a na vzhledu se to již dost projevuje.         Pro další díl série Legends of Might & Magic, který bude určen hlavně         pro multiplayer, by se to snad již mělo změnit použitím kvalitního LithTech         enginu. Jedinou větší změnou v MM8 oproti starším dílům je volba postav,         kdy si na začátku zvolíte jednu a další najímáte až v průběhu hry - recenze         (70%), více         o hře
  Icewind         Dale  
    
  
    
      
      
      
        
           
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Icewind         Dale od Black Isle Studios je klasické RPG podobné hrám jako Baldur's         Gate nebo Planescape Torment, které běží na stejném Infinity enginu. Icewind         Dale bohužel zůstalo neprávem trochu opomíjeno. Hlavním důvodem bylo asi         hlavně to, že vyšlo souběžně s Diablem 2 a zůstalo tak v jeho stínu. Kdo         si ho však zahrál, potvrdí, že jde o dobrou hru. Zajímavostí je, že přestože         hra nepodporuje 3D karty, pyšní se hra velmi dobrou grafikou - recenze         (80%), více         o hře
  Wizards         & Warriors 
    
  
    
      
      
      
        
           
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Jedna         z mála výjimek týkající se vymírajícího žánru kdysi tolik populárních         dungeonů se v minulém roce objevila ve hře Wizards & Warriors. Celkově         se hra až na pár maličkostí v podobě chybek vydařila, ale vyšší popularity         se nedočkala. Širší hráčská veřejnost dungeony z různých důvodů nehraje         a tak si hra Wizards & Warriors našla své fanoušky především v hard-core         hráčích kdysi slavných ćtverečkových dungeonů - recenze         (75%), více         o hře
  Blair         Witch Trilogy 
    
  
    
      
      
      
        
           
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Na         podzim došlo k naplnění zajímavého projektu, kdy postupně vyšla trilogie         her inspirovaných záhadou Blair Witch. Pozoruhodné na tom je i to, že         byl použit herní engine z úspěšného Nocturne a každý díl trilogie dělala         jiná firma (Terminal Reality, HumanHead Studios a Ritual), která kladla         důraz vždy na něco jiného. Stejné prvky se však dají najít u všech - hororová         atmosféra, nevelká obtížnost, zbytečně moc akce a ani délka samotných         her nebyla nic extra - recenze         (65 %), více         o hře
  RealMyst 
    
  
    
      
      
      
        
           
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Bůhví         proč, ale původní verze Mystu, tajuplné hry s logickými hádankami, je         jednou z nejlépe prodávaných her všech dob. Aby jeho autorům ze studia         Cyan vynesla nějaké ty finance i po letech, rozhodli se ji za pomoci japonského         Sunsoftu předělat kompletně do 3D s možností volného pohybu a vznikl z         toho RealMyst. Tím však výčet zajímavostí na této hře končí, neboť se         jedná bohužel jen o surový remake, určený hlavně hard-core příznivcům         starého Mystu. Všichni ostatní dají od této hry ruce pryč velmi brzo,         nikoho totiž moc nebaví ztrácet čas se hrou, ve které se bez náznaku příběhu         ocitne na několika ostrovech s desítkami přepínacích tlačítek. Za zmínku         snad stojí jen ucházející grafika a reálné střídaní denní doby, což není         až na výjimky (např. Operation FlashPoint) přiliš obvyklé - více         o hře
  Ztracený         ostrov  
    
  
    
      
      
      
        
           
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Poměrně         ubohá "česko-slovenská" adventura, která jako by z oka vypadla         několik let starým hrám typu Tajemství Oslího ostrova nebo třeba Dračí         historie. Grafické ztvárnění samozřejmě není vše, ale ani v dalších oblastech         tato hra nevybočuje ze šedého podprůměru a nezachránil to ani Jiří Lábus         perfektním nadabováním. Přesto si Ztracený ostrov vedl v žebříčcích prodejnosti         celkem obstojně, což jen dokazuje, že o podobné hardwarově nenáročné hry         je u nás stále zájem, ať jsou jakékkoliv kvality - recenze         (35 %)
   NEJLEPŠÍ         RPG ROKU         Dvě pokračování nejpopulárnějších RPG sérií současnosti ve vašem hlasování         zcela převálcovaly veškerou konkurenci a z tuhého souboje nakonec jen         o pár desítek hlasů vyšlo vítězně Baldur's Gate 2. Jediným překvapením         je umístění Final Fantasy VIII až na posledním místě, což je asi způsobeno         vydáním této hry už začátkem loňského roku a tak si na ní asi moc hráčů         nevzpomnělo.
  1.místo:         Baldur's Gate 2: Shadows of Amn - 44% hlasů 
    
  
    
      
      
      
        
           
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      V         září vypukla dokonalá herní mánie, která sice nedosáhla co do počtu hráčů         na Diablo 2, ale to není pravý odraz kvalit Baldurs Gate 2 od Bioware.         Abych se přiznal, těžko hledám slov, jak hru ve stručnosti popsat, protože         teprve při samotném hraní poznáte, co vzniklo za herní skvost. Klasická         fantasy RPG s dokonalou atmosférou a strhujícím příběhem, na které se         jen stěží hledají chyby (snad jen větší obtížnost?). Zcela určitě nejlepší         hra roku svého žánru a musím přiznat, že jsme ji omylem zapomněli zařadit         do volby o nejlepší hru vůbec, kde by se jistě umístila velice na místech         nejvyšších. Příznivce BG2 jistě potěší fakt, že se chystá datadisk s názvem         The Throne of Bhaal, který by měl vyjít někdy začátkem léta.
          více o hře na WOL - recenze         (95 %), demo,         screenshoty,         video,         patch,         cheaty
  2.místo:         Diablo II - 40% hlasů 
    
  
    
      
      
      
        
           
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Začátkem         prázdnin vydal Blizzard po dlouhých odkladech tolik očekávané Diablo 2.         V prvních dnech a týdnech lámala hra veškeré rekordy v prodejnosti, ale         to bylo především proto, že hra těžila z fenomenálního úspěchu prvního         dílu. Druhý díl totiž nesplnil představy do něj vkládané. Kdo očekával         mnoho nových věcí, byl notně zklamán. Hra je víceméně stejná, pouze mnohem         rozsáhlejší a hráč děla prakticky stejné věci dokola. Archaicky působí         také použité rozlišení 640x480, které nesplňuje požadavky moderní hry         dneška. Naopak velkým kladem je možnost multiplayeru přes Battle.net,         kde každodenně zápolí tisíce hráčů z celého světa. Taktéž Diablo II se         dočká na jaře rozšíření s novými postavami a lokacemi, které se jmenuje         Lord of Destruction.
          více o hře na WOL - recenze         (90 %), demo,         screenshoty,         patch,         novinky
  3.místo:         Nox - 7% hlasů 
    
  
    
       
    
  
    
      Na         začátek roku nám ve Westwoodu přichystali překvapení ve formě akčního         RPG Nox. Hráč měl možnost vybrat si ze tří základních postav - bojovník,         zaklínač a kouzelník. Nox měl velmi pěknou grafiku, kvalitně udělané lokace         a celkově dobré zpracování. Někomu možná vadil moc přímý děj a menší počet         postranních questů, což ale u akčně laděného RPG tolik netrápí. Část hráčů         si stěžovala i na ne zcela dotažené ovládání, ale přesto lze označit Nox         za velmi úspěšný titul, který vyplnil čekání hráčské veřejnosti na tolik         očekávané Diablo 2. Navíc byl později vypuštěn zdarma stažitelný Quest         addon pack, který se zaměřil především na kooperativní síťové pařby na         nových mapách.
          více o hře na WOL - recenze (95 %),         Quest addon         pack, patch
  4.místo:         Vampire The Masquerade: Redemption- 5% hlasů 
    
  
    
      
      
      
        
           
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Tohle         upírské RPG s akčními prvky od Nihilistic Software a Activision bylo příjemným         překvapením minulého roku, ovšem vyšlo v nevhodnou dobu, téměř současně         s Diablem II. Zásluhu na kvalitách Vampire měl zajímavý příběh ve dvou         časových obdobích, propracovaný herní svět a skvělá atmosféra. Nestává         se také často, abychom se při hraní dostali na české území - ve Vampiru         se celá první část hry odehrává na území středověké Prahy.
          více o hře na WOL - recenze         (80 %), demo,         screenshoty,         cheaty,         patch,         preview
  5.místo:         Final Fantasy VIII - 4% hlasů 
    
  
    
      
      
      
        
           
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      V         našem výčtu nesmí chybět ani zatím poslední díl (pro PC, pro Playstation         se již prodává i díl IX) další slavné série, tentokrát Final Fantasy od         japonských tvůrců Squaresoft. Osobitý styl ve stylu japonského manga je         poznat na každém kroku, stejně tak ale hru doprovází dost chyb spojených         především z portem z Playstationu. Téměř fanatickým příznivcům Final Fantasy         to bylo stejně jedno, ti hledají jen plusy hry, z nichž největší je jistě         propracovaný příběh s mnoha zvraty.
          více o hře na WOL - recenze         (75 %), video
  pořadí v žánru RPG podle redakce WOL:         1. Baldur's Gate 2         2. Nox         3. Diablo II
 
   NEJLEPŠÍ         ADVENTURY ROKU         Žánr klasických adventur je bohužel několik let na ústupu, místo nich         na nás výrobci her dnes chrlí něco jiného. Buď jde o před-renderované         historické nebo naučné hry, jejichž typickým zástupcem je firma Cryo,         které dnes zaostávájí nejen svým technologickým zpracováním. Většinou         jsou totiž i dost nudné a proto jsme kousky jako Atlantis II nebo Egypt         II ani nezařadili do nominací. Ať se to někomu líbí nebo ne, budoucnost         adventur spočívá v propojení s akčními hrami, jak nám to vloni předvedl         čtvrtý díl Monkey Islandu nebo In Cold Blood.
  1.místo:         The Longest Journey - 36% hlasů 
    
  
    
      
      
      
        
           
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Pokud         jsem si v úvodu postěžoval, že klasických adventur ubývá, pak je The Longest         Journey od norského Funcomu světlou výjimkou. Za posledních několik let         šlo určitě o nejlepší adventuru a je jen škoda, že se hned od vydání v         létě nedovážela k nám do Čech. Jeden nejmenovaný herní web dokonce vyslyšel         nářky samotných hráčů a rozhodl se dojednat distribuci a lokalizaci této         hry na vlastní náklady, ale pokud se nemýlím, tato akce dosud (půl roku         po ohlášení akce) vyzněla kvůli složitým jednáním jaksi do prázdna a tak         hráčům zatím nezbývá, než si hru koupit za větší cenu a v originální anglické         verzi v prodejnách JRC.
          více o hře na WOL - recenze         (95 %), novinky
  2.místo:         Escape from Monkey Island - 32% hlasů 
    
  
    
      
      
      
        
           
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Ve         čtvrtém díle slavné ságy o Opičím ostrově jsme se opět setkali s námořníkem         Guybrushem, který se nyní vrací s nevěstou na rodný ostrov, kde ho však         čeká nemilé překvapení. Dokonalé pokračování ve stylu předchozích dílů         bylo navíc okořeněnou perfektní 3D grafikou, jakou si možná pamatujete         z Grim Fandanga. Snad jedinou slabinou čtvrtého Monkeyho je ovládání,         myš můžete zahodit, neboť se hra dá ovládáat jen z klávesnice.
          více o hře na WOL - recenze         (90 %), demo,         screenshoty,         cheaty,         patch,         video
  3.místo:         Polda 3 - 18% hlasů 
    
  
    
      
      
      
        
           
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Jelikož         Pohádka o Mrazíkovi vyšla až pár dnů před koncem roku, do nabídky v hlasování         jsme ji nezahrnuli a tak jedinou slušnější českou adventurou loňska je         právě Polda 3 od Zima Software. Vylepšení od druhého dílu bylo celkem         dost, stačí vzpomenout oblíbené bonusové mezi-hry jako čára nebo svlékací         prší, nebo jemnější grafiku v rozlišení 800x600. Naopak mnozí si stěžovali         na horší animace postav, což bylo způsobeno hlavně tím, že na kompletní         grafice hry a animacích pracoval po omezený čas pouze jeden grafik a to         by se u dnešních (i českých) her asi už nemělo stávat. Vzhledem k oblíbenosti         všech dílů Poldy a na naše poměry vysokému počtu prodaných originálek         by bylo hloupé nepokračovat v úspěšné sérii a tak se v brzké době dočkáte         ohlášení toho, co bude následovat dál. Podle mého názoru budou všichni         hráči českých adventur příjemně překvapeni, má to něco společného s druhým místem v žebříčku nejlepších adventur minulého roku, ale detaily zatím nemůžou         být uveřejněny.
          více o hře na WOL - recenze         (80 %), rozhovor,         demo,         screenshoty
  4.místo:         In Cold Blood - 10% hlasů 
    
  
    
      
      
      
        
           
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      In         Cold Blood je akční adventura založená na populárním špionážním motivu.         Výborný námět i samotný příběh bohužel kalí pár nedostatků, z nichž největší         je iprapodivné ovládání, které hře rozhodně neprospělo. Ze hry je možná         až příliš poznat, že má původ pro Playstation. Ale jak jsem říkal na začátku,         díky strhující atmosféře a kvalitnímu designu levelů jde rozhodně o dobrou         hru, co jiného bychom také mohli čekat od Revolution Software, autorů         takových skvostů jako Lure of the Tempress nebo Broken Sword?
          více o hře na WOL - recenze         (90 %), rozhovor,         demo,         screenshoty,         trailer,         cheaty
  5.místo:         Martian Gothic Unification - 4% hlasů 
    
  
    
      
      
      
        
           
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      I         přes zjevnou inspiraci v sérii Resident Evil se dá Martian Gothic Unification         považovat za poměrně kvalítní hru, na čemž má hlavní podíl atraktivní         prostředí a strašidelná atmosféra na základně na Marsu. Navíc hlavním         cílem hry není jen vyvražďování zombíků, soustředí se spíše na strategický         element, který spočívá v nutnosti hrát za různé členy posádky, kteří spolu         navzájem musí komunikovat a spolupracovat. Bohužel Martian Gothic zdědil         z Resident Evila i stupidní systém ukládání pozic jen na předem určených         místech a v omezeném počtu, což není moc dobré a většinou ani zábavné.
          více o hře na WOL - recenze         (70 %), patch
  pořadí v kategorii adventur podle redakce WOL:         1. Escape from Monkey Island         2. The Longest Journey         3. In Cold Blood
 
          Herní žánry RPG a adventur, které spolu poslední dobou čím dál více souvisí,         jsou za námi a už zbývá jen poslední dva díly tohoto seriálu, kde konečně         najdete vyhlášení té vůbec nejlepší hry roku 2000 a zbývající kategorie         jako sporty, závody a simulátory.
  
 
 
  |