Autor: jd Publikováno: 30.května 2005 (aktualizace 31.5. 11:00) |
A) Jaké jsou podle vašeho názoru tři nejzajímavější hry předváděné na výstavě E3 2006 a čím vás přesně zaujaly? B) Co vás na letošní E3 nejvíce zklamalo? C) Jak čekáte, že dopadne souboj X360 vs. PS3 vs. Wii vs. PC?
Petr Vochozka, šéf Illusion Softworks (Mafia / Hidden&Dangerous) A) Letošní E3 bylo oproti očekávání hodně slabé. PS3 nepředvedla nic, ale o tom dále, nových špičkových her bylo oznámeno velmi málo. Začíná se prosazovat nešťastný scénář v podobě rozvírání nůžek mezi nejlepšími hrami (podporovanými finančně silnými vydavateli) a zbytkem. Hry vypadají buď skvěle, nebo nic moc. Z těch nejlepších bych vyzdvihl určitě skutečně nextgen vypadající a tvářící se Assassin's Creed (UbiSoft), technologicky sice zatím nedotažený, ale jistý trhák v podobě Crysis (Crytek/EA) a docela mě zaujala strategie World in Conflict (Massive Entertainment/Vivendi), kde výbuch atomové bomby vypadá skutečně hrozivě. Celkově RTS hry začínají vypadat graficky velice nádherně. B) Asi nejvíce mě zklamalo, že už před výstavištěm neprodávají Mexikánci hot-dogy, byly dokonalé :) Přímo mě ale šokovala prezentace PS3. K vidění pro veřejnost bylo asi 10 her, přičemž minimum vypadalo relativně dobře (Heavenly Sword, na které pracoval i jeden z našich producentů Andy Pang), většina nic moc (Resistance: Fall of Man, Warhawk multiplayer) a několik naprosto příšerně (Gran Turismo HD, Madden NFL 07 – pamatujete rok a půl staré video od EA?). Sice u her byly alibistické nálepky „hotovo z 20-30%“, ale Sony podle mě udělala velkou chybu, když ukázala hry, které byly kvalitou srovnatelné spíš s PS2, než že by vypadaly jako určené pro PS3. Tím samozřejmě nechci říct, že bude PS3 slabý přístroj (devkity k nám už jsou na cestě, takže uvidíme brzo), ale tohle beru jako totální selhání managementu, zvlášť po podvodu na hráče - po předrenderovaných videích z minulého roku. Když už jsem u Sony, musím kritizovat absenci force feedback technologie v ovladači (tomu se snad ani nedá věřit!), zbytečný motion senzor (udělejte to buď pořádně jako Wii, anebo vůbec) a vysokou cenu přístroje danou mimo jiné Blue-ray mechanikou. C) Pozitivně hodnotím Microsoft Xbox360, hry jsou výborné, spousta zajímavých titulů je v přípravě, skvělá je podpora Xbox Live (záviděl jsem lidem, kteří seděli doma, přes Live se dozvěděli vše). Xbox360 je skutečně výkonný přístroj a naše firma ho rozhodně podporuje. Nintendo Wii je něco jako Nintendo DS – výkon nic moc, ale daleko široko nejhratelnější hry. Tleskám této strategii a těším se. A souboj PS3-Xbox360-Wii? Microsoft tentokrát nechal náhodě daleko méně věcí a Sony to bude mít hodně těžké. Navíc nesmíme zapomenout, že případná ztráta několika set milionů dolarů čtvrtletně pro Microsoft u divize Xbox360 je při jejich několika miliardových ziscích za stejné období za ostatní divize (a hotovosti 70 000 000 000 na kontě...) irelevantní. Na druhou stranu, pro Sony by několik takových čtvrtletí mohlo znamenat katastrofu – a to zvláště, pokud se neprosadí formát Blue-ray. V USA bude podle mně souboj PS3 vs Xbox360 nejvyrovnanější, v Evropě bude mít o něco více PS3, v Japonsku je Xbox360 katastrofa. Určitě se opakuji, ale Nintendo Wii bude ten třetí vzadu – „dva se perou a třetí se směje“ – a ze všeho bude profitovat nejvíc. Jarek Kolář, producent Illusion Softworks / ex-Pterodon (Vietcong) A) Na první pohled všechny next-gen hry působí ohromujícím dojmem. Z grafiky her Heavenly Sword, Gears of War nebo Assassin's Creed se mi zatajil dech. Sakra to je krása. To grafika těchto her bude tak dokonalá? Ale na druhý pohled se mi zdá, že o kus lepší grafika je jen to jediné, co tyhle hry nabízejí. Vždyť tohle už jsme tu hráli mnohokrát předtím. A nevím jak vám, ale mně se to už přejídá. Proto můj výběr tří letos oznámených her bude z těch, které jsou spíše na okraji obecného zájmu, ale velmi zaujaly: 1) Heavy Rain – o téhle hře se neví vůbec nic, k vidění byl pouze trailer, ukazující dechberoucí ztvárnění lidské mimiky a emocí. Ale když si představím, že s touto technologií bude pracovat parta, co vytvořila Fahrenheit, jásám radostí. Žánr propracovaného herního thrilleru bude mít vedle připravovaného Alana Wake další přírůstek. 2) Nintendo Wii Sports, Zelda, Red Steel – celá koncepce Nintenda s jejich novou konzolí se mi líbí: „Znáte ve svém okolí někoho, kdo se nikdy nedíval na televizi, nebo neviděl film? Ne. A znáte ve svém okolí někoho, kdo nikdy nehrál hru? Ano, znáte… Proto přichází Nintendo Wii. Je tu pro všechny, všichni si na něm zahrají.“ Základní kolekce sportovních her, i další hry, které využívají originální ovladač, by mohla být dost zajímavá. Alespoň na chvíli, tak jako hraní s Eye Toy. 3) Viva Pinata – že by první opravdu dobrá hra na konzole, pro opravdu malé děti. Většina her pro děti jsou pouze infantilní hry pro dospělé, které žádné malé dítě nemá šanci zvládnout. Viva Pinata ale vypadá v tomto ohledu dost nadějně. Pro mě (a mé děti) možná důvod, proč si koupit domů X360 (zatím ho mám pouze v práci a doma mi nechybí). B) Na E3 jsem nic neočekával, takže mě nic nezklamalo. Celkově jsem však zklamán ze současného vývoje her. Převládá důraz na technologii, grafiku a efekty, opomíjí se invence, hratelnost a zábava. Díky nákladnosti vývoje her není čas na experimenty a nové nápady. A bohužel najde se pořád dost lidí, kteří si ty stále stejné hry (s novou grafikou) rádi koupí, a vůbec jim nevadí, že tím koridorem běželi a stříleli v jiných hrách už mnohokrát. Takže tento trend bude pokračovat. C) Podle prognóz i podle mého dojmu z konferencí jednotlivých konzolových výrobců lze hádat, že PS3 bude opět nejprodávanější, ale Microsoft s Xbox360 ji bude šlapat na paty mnohem více než kolik dokázal minulou generaci. Kdyby Sony neměla teď tak silnou pozici, tak bych možná i věřil na vítězství Microsoftu. Obě firmy budou svoje konzole dotovat, ale na hrách se jim to bohatě vrátí. Nintendo se svým zaměřením na nehráče a lidi, kteří chtějí od her něco jiného, si určitě svoje příznivce najde a díky cenám svých konzolí bude (zase) bez problémů profitovat. Martin Zavřel, asistent producenta Illusion Softworks (Doupě) A) Jelikož mám slabost pro sérii Metal Gear Solid, patnáctiminutový trailer na čtvrtý díl mne oslovil nejvíce ze všech prezentací na E3. Vedle ohromující demonstrace renderovacího výkonu Playstation 3 a záplavy nenapodobitelné akce mne šokovala především dospělá a depresivní atmosféra na hranici uměleckého filmu. MGS byl vždy spíše o filmovém než herním zážitku - čtvrtý díl zřejmě nebude výjimkou. Po stránce ryzí hratelnosti se těším na Crysis, která vypadá prostě neuvěřitelně a pomůže zřejmě PC hrám dohnat krok s PS3. Na třetí místo bych postavil Lost Planet nebo Gears of War: obě tyhle X360 exkluzivní akce z pohledu třetí osoby disponují výbornou atmosférou, špičkovým designem a nádhernou grafikou. B) Největším zklamáním je pro mne Nintendo Wii, které opravdu nabízí pět let starou grafiku, takže po této stránce bude ke konci dalšího cyklu Nintendo už dvě generace pozadu. Vím, že spousta lidí je nadšená z možností revolučního ovládání této konzole, ale když si to vyzkoušíte, není to zdaleka tak přesné, jak si možná představujete. Senzory rozlišují jen docela hrubé rozdíly mezi pohyby... C) ...tudíž asi nikdo nepochybuje o tom, že značka Playstation zase ovládne trh. Na druhou stranu si ale Xbox 360 v nové generaci konzolové války ukousnul o pořádný kus větší porci koláče. PC, posílené stále novými kusy HW a platformou Windows Vista s novými ovladači Direct X zůstanou (ve světovém měřítku) nepochybně nadále stabilní, leč druhotnou platformou. Robert Žárský, branch manager Illusion Softworks (Wings of War) A) Asi nejvíc se těším na nové strategie Command & Conquer 3 a datadisk Dark Crusade pro Warhammer 40k. Kromě technologických vylepšení, která jsou patrná i ze screenshotů, od nich neočekávám žádné převratné novinky v hratelnosti a tak je to také správné. Jsem zvědavý i na technologii projektů Gears of War a "Crytekovské" Crysis. I kvůli ní provádím masivní upgrade svého domácího počítače. A černým koněm je pro mě Assassin's Creed. Tenhle projekt má potenciál překvapit. B) Nejvíc mě zklamala absence nějakých zásadních novinek. Spousta prezentovaných projektů již byla známá z loňska. Také se mi zdá, že stále se klade důraz na grafiku, fyziku a animaci hry a přitom design, umělá inteligence a kvalitní příběh zůstává v pozadí. C) Sony a její PlayStation 3 bude řešit velmi složitou situaci. Přijde na trh mnohem později než konkurence od Microsoftu a její zrod, zdá se, provázejí nepříjemné porodní bolesti. Microsoft navíc nenechává nic náhodě: Nakupuje exkluzivně pro Xbox 360 zajímavé tituly, nezanedbává marketing a především Xbox 360 si již můžete běžně koupit i vy. Třešničkou na dortu je pak výtečně fungující online služba Xbox Live! Wii bude mít malý okruh skalních příznivců, ale s giganty se bude srovnávat jen těžko, i přes nesporně originální prvky. Nebo snad právě proto?
4) Playstation 3 - je mi jasne, ze si Sony uvalcuje svoje. Nakonec prodaji mooooc PS3jek, ale ja doufam, ze jich bude min nez PS2jek. Duvod je ten, ze nas Sony celou dobu vodi za nos a nepokryte nam vsem lze do oci. Minuly rok jsem se tady rozciloval na rendery k PS3 hram a byl sem napadan fanatickymi zastanci Sony. Tak vazeni, jeste jednou - PS3ka nebude o moc vykonnejsi nez Xbox360, bude draha jako cert (600 $) a bude mozna o Vanocich - uzijte si to. Navic trapna snaha Sony narychlo imitovat jak MS a jejich Live, tak Wii s jejich ovladacem, skoncila i na prezentacich fiaskem. Ja sem timhle pristupem byl opravdu hodne zklaman.
Ján Turan, hlavní programátor 3D People (Kult) A) No už dávnejšie sa teším na Spore, ktoré bude geniálne. Teda dúfam. Neobmedzený rozpočet, absolútna sloboda tvorby pre dizajnérov, žiaden marketingový tlak, proste Will Wright sa môže realizovať vo všetkých smeroch. To, či sa to nakoniec aj bude dať hrať, na to odpovie až čas. Ale ja Willovi verím, hádam konečne urobí hru, ktorú si zahrajem aj ja :) (Simsov som veľmi nemusel). Z oblasti grafiky a technológie musím spomenúť Crysis od Cryteku (špeciálne ničenie vegetácie, osvetlenie a tieňovanie je úžasné), veľmi pekne sa predviedli aj renderované filmečky pre Mark of Chaos, Hellgate London a iné. Z domáceho prostredia ma najviac zaujal Elveon, ktorý graficky je naozaj pozeraníčko, aj keď osobne považujem elfské fantasy v dnešnej dobe za brutálny gýč. C) Keď už konzola, tak Wii, tam sa aspoň pokúšajú o nejakú inováciu a neoháňajú sa magickým slovíčkom next-gen, ktoré ani neviem čo asi má predstavovať :) Aj keď asi Sony všetkých prevalcuje, navzdory cene a dosť veľkému chaosu pri vývoji, kde sa ešte stále nevie, čo všetko ten nový Playstation vlastne bude obsahovať. Prečo? Lebo Sony je Sony :) A tiež verím vo veľký boom v mobilnom hraní, už sú prvé 3D karty pre mobily, rozlíšenia už prebiehajú staré VGA a už aj kapacity ako John Carmack sa angažujú v tvorbe naozaj zaujímavých hier pre naše telefóniky. Schválne si skúste zahrať Doom RPG alebo Orcs and Elves. David Durčák, šéf Cauldronu (Conan / Chaser / Spellcross) A) 1) Metal Gear Solid 4 – jednoznacne po technologickej stranke najlepsie vyzerajuca hra E3 a je viac nez pravdepodobne, ze Hideo Kojima zabezpeci, ze aj po hratelnej stranke hra nesklame. MGS4 je jedina hra z E3, o ktorej sa da povedat, ze takto si vsetci predstavovali “next-gen” titul. Je jasne, ze 90% hier tak vyzerat nebude, mimoriadne dobre sa na tuto hru pozera. 2) God of War 2 – PS2 titul, ktory po hratelnostni stranke zatienil prakticky vsetky next-gen tituly. Vyborne hratelne napady z prvej casti su dovedene na este lepsiu uroven v tomto mimoriadne vydarenom pokracovani. 3) Gears of War – bojova atmosfera aj technologicke spracovanie na spickovej urovni. Asi najlepsia akcna atmosfera, ktoru som na E3 videl. Samozrejme akcnych titulov tam bolo velmi vela, ale tento ma z nich zaujal najviac. B) Neda sa povedat, ze by ma nieco sklamalo. Kedze som nemal ziadne mimoriadne ocakavania, tak k ziadnemu sklamaniu ani dojst nemohlo. Nove konzoly (PS3 aj Wii) ukazaly, co je v nich a priniesli presne to, co sa ocakavalo. C) Co sa tyka suboju troch “next-gen” konzol, tak mojim tipom je, ze zo suboju najlepsie vyjde Wii, vdaka nizkej cene a globalnej strategii co sa produktov pre Wii tyka. Sony aj Microsoft budu doporucovat Wii ako doplnok k ich konzole, takze aj z tejto strany je to velke plus pre Nintendo. PS3 predbehne v tejto generacii Xbox360 v predajnosti, ale ako vieme, tak Microsoft je znamy bezec na dlhe trate takze by som si nebol prilis isty, ako to bude pri generacii dalsej. V kazdom pripade Xbox360 preberie velku cast trhu, ktoru vlastnila PS2, cize to bude Sony urcite pocitovat. Jednoznacne bude zalezat na podpore developerov a vybranych tituloch, ktore rozhodnu o celkovej prevahe jednotlivych konzol. Bohuzial PS3 vyjde len s minimalnym poctom hier a ziadna z nich nebude tym propagovanym minulorocnym trhakom (myslim tym zverejnovane renderovane videa, ktore boli prezentovane ako gameplay videa), co moze byt dalsie mierne minus pre Sony. Daniel Falta, grafik, Blimey! Games / ex-Zima Software (Polda 2-4) A) Z neuvěřitelného množství titulů prezentovaných na letošní E3 jsem obzvlášť zvědavý na tyto: 1) Dark Messiah of Might and Magic - Přesto, že tato hra nenabízí nijak ohromující grafiku, zaujalo mě video, kde jste mohli vidět některé velmi zajímavé herní prvky. Jsem proto zvědav, zda byly vytvořeny pouze pro E3, či zda se je tvůrcům podaří udržet v průběhu celé hry. 2) Bioshock - Když pominu fakt, že hry ze série System Shock patří mezi moje nejoblíbenější tituly vůbec a při vzpomínce na ozvěny hlasu Shodan mně ještě občas běhá mráz po zádech, s napětím očekávám jestli budou bývalí členové Looking Glass úspěšní při navazování na úžasnou atmosféru původní série, zvláště když už se nebude jednat o cyberpunk, což mě dost mrzí. Na druhou stranu, grafika vypadá výborně, zbývá poladit příběh a hratelnost a uvidíme - třeba se dočkáme příjemného překvapení. 3) Supreme Commander - Už první fotky mě chytly naprosto unikátním vizuálním zpracováním, později začalo být poměrně jasné, že se zde rodí velmi zajímavý herní koncept. Čekám na kopec jednotek a chaos na bitevním poli, čehož jsem si pořádně neužil od vydání Warhammer : Shadow of the Horned Rat (a to už je nějaký pátek), geniální hratelnost a hlavně MULTIPLAYER ! :) B) Nemůžu říct, že by mě na letošní E3 něco vyloženě zklamalo, snad jenom naprostá provokace od Bethesdy ve formě plakátu na Fallout 3 - čekání začíná být poněkud dlouhé... Další nepříjemnou věcí bylo nepotvrzení zprávy o vývoji Diabla 3, ale naděje umírá poslední. C) PC tu nějakou dobu s námi je a ještě tu dlouho bude, to je bez pochyby; důležité je, jakým způsobem se na herním trhu projeví náklady na vývoj a marketing next-gen her, které začínají být neúnosné. Šance malých firem na úspěch jsou menší než kdy dřív a giganti typu EA nebo Sony pomalu, ale jistě svou opatrnickou investiční politikou (smrt originalitě) odrazují více a více zákazníků. Na PS3 jsem velmi zvědavý, obávám se ale, že časová ztráta na XBOX 360 se bude nahrazovat velmi těžko a to nemluvím o ceně. Pokud Sony nenabídne nějaké skutečně revoluční tituly, tak se asi úspěch PS2 opakovat nebude. Jan Kavan, scénárista/hudebník Wild Boar Productions (Destinies) A) 1) The Witcher - konečně RPG, na které jsem dlouho čekal. Detailní svět v krásném ztvárnění, nelineární příběh; hra postupuje proti trendům zjednodušování her pro co nejširší publikum. Navíc se CD Projekt dosti věrně drží Sapkowského předlohy. 2) Evidence (od Lexis Numerique) - asi nejoriginálnější hra, ať co se týče grafického ztvárnění, tak hratelnosti. Dokazuje, že forma grafické prezentace her se nemusí omezovat na typické konvenční modely inklinující k 3D nebo 2 1/2D enginům. Evidence byl pro mě osvěžující pohled na mixmediální styl hry a na hádanky, které se narozdíl od Missing (kde majorita herní doby tvořila hraní podivných akčních meziher) zakládají na logice. 3) Okami - nádherná konzolová arkáda s japonskou kaligrafií v praxi a bílým vlkem v hlavní roli. Co můžu chtít od hry víc? Důvod pořídit si konečně Playstation (asi ale rovnou PS3). B) Největší zklamání? Uniformnost AAA titulů. Začínám mít pocit, že za několik let bude existovat sada šablon na tvorbu vysokorozpočtových počítačových her. C) Myslím, že PS3 porazí X360, protože ačkoliv bude uvedena na trh mnohem později, PS3 vždy přitahovala zajímavější hry. Tím se nechci dotknout vlastníků X360 ani rozpoutávat flamewar. Smutný pohled v Los Angeles byl v počítačově herních obchodech. PC hry jsou zcela evidentně ohroženým druhem v záplavě konzolových titulů. Doufám, že u nás tento trend ještě chvíli nebude tak markantní. Přesto doufám, že PC přežije, protože potenciální variabilita her na PC je pořád mnohem vyšší. Na druhou stranu se vývojářům nedivím. Přechod na konzole znamená výrazné zjednodušení vývoje ve vztahu k použitému hardware. O WII toho zatím moc nevím, ale je to rozhodně konzole, o kterou jsem se po E3 začal živě zajímat. Zdeněk Mezihorák, návrhář a vedoucí projektu, Hra01 A) Z těch nově oznámených asi žádná, z těch které byly předváděné: Crysis - skvělá grafika a zdá se i kompetentní design, BioShock - asi jediná vizuálně nezaměnitelná akce a v designu snad blahodárná návaznost na System Shock, Metal Gear Solid 4 – starý pokašlávající Solid Snake je zábavná představa (v pětce bude doufám na vozíčku). Ještě bych dodal sportovní hry pro Wii, už se těším, jak si doma se ženou zapinkám. B) Zklamáni je jasné, málo opravdu originálních her, ale to se nakonec dalo čekat. A druhý propadák je PS3 – žádné grafické zázraky se letos nekonají, vypadá to, že si z nás dělali loni s Killzone 2 legraci. Další špatné zprávy okolo PS3: nové GTA bude i na Xbox360, narychlo přidaný senzor pohybu do ovladače, který byl prezentovaný na podprůměrném Warhawk, no nevím… Nicméně Sony má s PS2 takový podíl na trhu, že to nemusí nic znamenat. C) Před časem jsem sázel na NDS proti PSP a i teď to vypadá, že Nintendo by mohlo růst. Rozhodně mělo nejzábavnější show :) Microsoft by mohl díky časovému náskoku a Live Anywhere také něco ukrojit ze podílu Sony. Čili z toho vychází, že by se podíly na trhu mohli trochu srovnat. Vlastně by pro souboj konzolí o podíl na trhu mohly být důležitější samotné hry, místo hardware, což je podle mě skvělé. Tolik mé zcela laické odhady. Jo a PC? Čert ví, ale dokud se na něj dělají hry jako Crysis, neměl by trh PC her příliš klesat.
Andrea Šmídová, PR and marketing coordinator, EA Czech A) Na prvním místě musím jmenovat "evoluční simulátor" SPORE. Možnosti v této hře jsou neskutečně široké a provést všechny svoje ovečky zdárně všemi nástrahami vývoje až po možnost kolonizovat s nimi i ostatní planety, kterých jsou mimochodem na výběr desetitisíce, to bude myslím docela zábava. Z dalších her musím jmenovat Army of Two, také z dílny Electronic Arts, která mne zaujala velmi propracovanou možností spolupracovat se svým parťákem v boji, a to i v případě, že jej řídí umělá inteligence. Líbí se mi, že to není jen bezduchá střílečka, ale je třeba u toho přemýšlet a taktizovat. A dostala mne možnost resuscitace svého společníka... ;-) No a tou třetí pro mne nejzajímavější novinkou, na kterou se moc těším, je nový datadisk k SIMS2 - Pets, neboli domácí mazlíčci. Sama mám doma dva krásné kocourky a možnost rozšířit svoji virtuální rodinu v SIMS i o nějaké to zvířátko velmi vítám. Navíc už z ukázek bylo patrné, že jejich pohyby i chování je prostě strašně věrohodné a bude to určitě milé zpestření. Z dalších her mne zaujal třeba virtuální orchestr u Nintenda, nebo třeba Murder on the Orient Express od AWE Games. B) Zklamaly mne asi jen fronty u Starbucks Coffee. K vidění toho bylo na E3 dost a dost a převládají určitě pozitiva. C) Souboj Xboxu 360, PS3 a Wii je ještě hodně otevřený. Uvidíme, jak to nakonec bude s cenami konzolí, jestli bude Wii skutečně o polovinu levnější než PS3 a také jak zareagují výrobci videoher a jak se Nintendu podaří smazat manko v počtu her, které pro konzoli Wii budou k mání. Xbox 360 stojí trochu stranou, ale třeba se nakonec bude smát právě ten třetí vzadu. Osobně fandím všem dobrým nápadům a tak u mne trochu vede Nintendo. Milan Czarnowski, lokalizační manažer CD Projektu A) 1) World of Warcraft datadisk - základní hru už hraji 15 měsíců a stále mě to neuveřitelně baví. Takže je pochopitelné, že se moc těším na tento datadisk, nejvíce na létajícího mounta, to bude paráda. Zajímavě vypada i nové povolání klenotníka, takže počítám s tím, že kromě pokračování vývoje svých 2 hlavních postav rozjedu ještě nějakou novou s tímto povoláním. Jen doufam, že do té doby stihnu dohrát Heroes V :) 2) Disciples 3 - celkem mne překvapilo, že se chystá nové pokračování této hry, už jsem myslel, že nenávratně zmizela v propadlišti dějin. Přechozí verze považují za velmi povedené, i když se většího ohlasu u fanoušků nedočkaly. Tak jsem zvědav, jak se podaří této hře přechod do 3D. 3) Zaklínač - poslední v řadě, ale nikoli poslední v očekávání. Hra sice byla odložena na jaro příštího roku, nicméně z prezentovaných ukázek a z hratelné verze, kterou jsem měl možnost vidět v Red Studio ve Varšavě, to vypadá na pořádnou bombu. Hra vzniká přímo pod vedením jednoho z majitelů CD Projektu, Michala Kicinského, který je sám velmi naruživým hráčem RPG, takže na prvním místě je v Zaklínači stavěna navyková hratelnost. Prezentovaná různá řešení stejných problémů, která mají zásadní vliv na další vývoj hry, postaví hráče do těžké role pořádně zvážit všechny své kroky. Dodává to této hře uplně nový rozměr hratelnosti, rozhodnutí nejsou nepovedená nebo povedená, jsou prostě jiná, tady načtění uložené pozice nic moc nezachrání, nelze všechno vyřešit úspěšně, výhoda jednoho řešení v nějaké konkrétní situaci může přinést problémy pak na úplně jiném místě. Už aby to tady bylo, to bude zase neprospaných nocí... Robert Major, lokalizační manažer TopCD (US Action) A) 1) Spore - má velmi zajímavý námět a pokud se vývojářům podaří dotáhnout projekt do konce, může se jednat o vskutku revoluční hru. Nelíbí se mi, kdy si po deseti minutách hráč osvojí herní koncept a následujícíh x hodin ho v podstatě nemá co překvapit. Ano, nové úrovně, lepší zbraně a jednotky... ale to je tak asi vše. Jediné, čím se nás snaží vývojáři přilepit k monitorům, jsou báječné efekty a namlsaná videa. 2) Gothic 3 - RPG! RPG! Příběh, svoboda volby, rozvoj postavy. To mě táhne. Morrowind máme venku, takže na rok je o zábavu vystaráno. Pak by mohl přijít Gothic. Uvidíme, jestli se mu podaří držet krok s kluky z Bethesdy. Grafika vypadá úžasně, ale jak jsem už psal, efekty nejsou všechno. Vždyť na Baldurs Gate, Fallout a geniální Planescape se pějí ódy dodnes. Copak je tak těžké udělat aspoň jednou do roka pořádné hardcore RPG? 3) Neverwinter Nights 2 a Enemy Territory: Quake Wars - Na třetí místo jsem dal tituly dva. Sice NWN není úplně moje parketa - zařazení zběsilých klikaček Diablo, Sacred či Dungeon Siege do škatulky RPG považuji za hrdelní zločin - ale zachovává si aspoň principy ADaD a má to moc pěkný příběh a přece jen tu je zachován jakýsi element strategie. Enemy Territory považuji za nejvyváženější a nejzábavnější FPS. V krátkém závěsu následuje UT, ale další zběsilé číslování nových, načačkanějších paher s x milióny polygonů mě nějak nebere. Jestli se novém ET podaří vyvážit hratelnost a zábavnost tak, jako jeho přechůdci, určitě přejdu. B) Co mě zklamalo? Asi celkově trend, jakým se herní scéna ubírá. Je to smůla, ale také v herní branži spolehlivě funguje "nováctví". Revoluční hry, které mnohdy definovaly žánry a znamenaly skutečný převrat nebyly mnohdy zdaleka komerčně a především obchodně tak úspěšné, jako vyhypované a načačkané tituly. Doufám, že FPS stříleček z druhé světové mají všichni plné brýle a v kurzu bude zase něco sofistikovanějšího. C) Konzole šly vždy úplně mimo mě. Ať už kvůli ceny (první modely si mohou dovolit jen lidé z horních 10 tisíc) nebo kvůli žánru her, který preferuji. Absence myši a velmi omezený výběr her. Řekněte mi jediný argument, proč investovat do konzole? Zkoušeli jste hrát na PS Age of Empires II nebo Civilizaci? Já ano. Děkuji, nemám zájem. Jiří Rýdl, PR & marketing IDEA games A) Popravdě řečeno mě na E3 zaujmou spíše zvláštnůstky. Hry pro sebe si vybírám spíše podle recenzí a doporučení přátel, než podle propracovaných prezentací, které mě na výstavě zaujmou spíše jako člověka z branže, než jako hráče. Z tohoto “nehráčského” pohledu mě tedy zaujaly zejména tyto projekty: 1) Spore, který může znamenat větší revoluci než přejmenovaná Revolution od Nintenda. Ne proto, že to je zajímavý a originální koncept, takových najdete na nezávislých herních festivalech a v šuplících vývojářů spoustu, ale to, že jde o vysokorozpočtovou produkci, která již od začátku vykazuje příznaky pozitivního megalomanství, které by v jiném případě znamenalo odsunutí pod koberec. Pokud se vše povede, snad dostanou zelenou i jiné projekty. 2) Guitar Hero, což je hra, kterou mě nebaví hrát, ale spíše sledovat, jak jí hrají jiní. Teď už to nevypadá směšně, když si v obýváku hrajete na kytatistu oblíbené skupiny! 3) A jako fimového fanouška mě rozhodně zaujalo množství nových filmových licencí, z nichž některé bych ani nečekal, jako třeba Reservoir Dogs a Dirty Harry nebo hry podle knih (a filmů) Da Vinci Code a Eragon. B) Já na E3 nejezdím s očekáváním, spíše se nechávám překvapit, takže mě nic výslovně nezklamalo. C) Na souboj konzolí s PC a mezi sebou navzájem se dívám spíše shovívavě. Podle mě nejde o souboj jako spíše o soutěž. Úspěch každého z nich je úspěchem pro nás všechny, lidi jsou hravá stvoření a je jedno, jestli mají k dispozici jenom pár knoflíků ze šicího stroje nebo knoflíky na propracovanám ovladači s čidly pohybu. U bezdrátového ovladače beztak nepoznáte, na čem že to u kamaráda vlastně hrajeme, hlavně že se všichni dobře pobavíme, ne?
Související linky: E3 2006 přehled her&reportáž&nejlepší trailery Související články: Nejlepší hry E3 2005 podle domácích vývojářů a novinářů |
jd | |
autorovi je 27 let, na TISCALI Games pracuje hlavně jako šéfredaktor, novinkář a editor sedmým rokem; nejraději má akční, závodní a fotbalové hry (ač na ně většinou nemá čas); neobejde se bez kvalitní (psy)trance/progressive/ambient hudby, relaxuje při procházkách s labradorem, squashi, cestování, lyžování a na tanečních párty |