Autor: Cappy Publikováno: 25.listopadu 2005 |
![]()
Xbox 360 existuje ve dvou základních verzích. Ty se od sebe liší cenou a především výbavou. Balíček označený jako "Core System" se prodává za cenu 299,99 USD (nebo 299 Euro) a obsahuje konzoli Xbox 360, standardní ovladač s drátem (joypad), čelní výměnný kryt, standardní AV kabel (ale žádný pevný disk atd.). Druhý "Premium" balíček je za 399,99 USD (399 Euro). Obsahuje konzoli Xbox 360, odnímatelný pevný disk o velikosti 20 GB, bezdrátový ovladač (joypad), přední kryt, sluchátko s mikrofonem, komponentový HD AV kabel, ethernetový síťový kabel a (dočasně) dálkový ovladač. (pozn. samostatně prodávaný dálkový ovladač vypadá jinak a má více funkcí). 1) Nákupní horečka Microsoft pojal uvedení konzole jako obrovskou show a neváhal na její náležitou prezentaci utratit miliony dolarů. Párty "Zero Hour" byla pořádána přímo pro hráče v obrovském hangáru v Mohavské poušti a dala příležitost asi dvěma až třem tisícům šťastlivců vyzkoušet si konzoli den a půl před zahájením jejího oficiálního prodeje. V historii firmy to byla jedna z vůbec největších akcí pořádaná u příležitosti uvedení nějakého produktu. Podstatné pro hrstku pozvaných ale bylo to, že si mohli konzoli rovnou koupit. Bohužel většina normálních zákazníků to štěstí neměla. Předobjednat Xbox 360 bylo velice složité. Kdo dřív přišel, zvítězil a ostré lokty byly potřeba. Vlna zájmu je neutuchající, takže některé online systémy byly přetíženy hned, jakmile tuto možnost zpřístupnily. Jako ve frontě na banány ![]() V případě Xbox 360 mnozí z nedočkavců nešli spát 36 hodin a to ještě neměli zaručeno, že se na ně dostane. Každý z obchodů měl na skladě minimální zásoby, což pro davy lidí čekajících venku logicky stačit nemohlo. Poptávka zkrátka několikrát přesáhla nabídku, takže i obchodní sítě Fry's Electronics, Costco, Circuit City nebo Game Crazy měly za chvíli vyprodáno, což přinášelo do situace velké napětí. V jednom z obchodů Toys "R" Us rychle zmizela zásoba dvou tuctů konzolí a hysterická žena tam požadovala po manažerovi prodejny, aby přišel 25. prosince k nim domů a vysvětlil jejímu synkovi, proč nemá svůj dárek. Jinde se ve frontě poprali a u mnoha prodejen musela zasahovat policie. Ozbrojená přepadení ![]() U jiného obchodu se zase zákazníkům nechtělo čekat ve frontě, až na ně přijde řada. Takže někde sehnali šestimetrový žebřík a do prodejny se probourali střechou. Sešplhali dovnitř, vyloupili zásobu konzolí čítající 23 kusů a zmizeli neznámo kam. U mnoha prodejen se kšeftovalo s kupóny (s pořadníkem na konzoli), které se pak prodávaly za šílené sumy. Cena 800 USD, tedy mnohem větší, než kolik stojí nejdražší verze Xboxu, nebyla výjimkou. Kdo měl příležitost a byl takříkajíc u zdroje, skoupil konzolí kolik jen mohl a docela na tom vydělal. Mimochodem, na e-Bay stále probíhá dražba jednoho systému - aktuální cena 3350 dolarů hovoří za vše. Samozřejmě ne všechny pokusy sehnat aspoň jeden Xbox končily neslavně. Třeba u CompUSA mohli být běžní Američané úspěšní, i když měli na skladě jenom pár her. 2) Hardware a výbava ![]() Grafický čip dodala ATI. Jedná se o úplně novou architekturu, ve světě PC zatím s ničím nesrovnatelnou. Jmenuje se Xenos a má 48 paralelních dynamicky řízených renderovacích cest (3x16) s unifikovanými shader a vertex jednotkami. Pracuje na frekvenci 500 MHz a přímo na čipu má 10 MB EDRAM s rychlostí 256 GB/s. Výpočetní síla tohoto čipu je každopádně úctyhodná. Zvládne vykreslit na 500 milionů trojúhelníků a zpracovat 48 miliard shader operací za vteřinu. Ve snaze dostat z her jejich grafické kvalitativní maximum mají všechny hry standardně zapnutý 2x nebo 4x antialiasing a je podporováno širokoúhlé rozlišení 16:9, 720p nebo 1080i s SD nebo HD video výstupem (pozn. normální televize jsou podporovány také). Celá konzole využívá sdílenou, 512 MB velkou paměť typu GDDR3 pracující na frekvenci 700 MHz, s datovou propustností 22,4 GB/s. Pro úplnost dodám, že datová propustnost sériové systémové sběrnice je 21,6 GB/s. Celkový výkon systému v plovoucí desetinné čárce je 1 TFLOP. ![]() Nový Xbox 360 má rozsáhlou výbavu a kupodivu je dobře připraven i na další rozšíření. Například 64 MB paměťovou kartu může obohatit nějaká další, protože jsou k dispozici celkem 2 sloty. K Xboxu 360 také mohou být dokoupeny a připojeny až 4 bezdrátové ovladače (aby mohla hrát celá rodina) nebo 3 USB zařízení (má 3 USB 2.0 porty a je "Video Camera Ready"). Všichni na jedné síti Microsoft si hodně slibuje od napojení konzole na síť Xbox Live a kdo má přístup k broadbandovému připojení do internetu, ten má vyhráno. Na online budoucnost je připraven i software. Přes Gamer Profile si vytvoříte svojí vlastní digitální identitu a pak přes Xbox Live MarketPlace můžete vesele stahovat dostupný obsah (dema, trailery atd.). Je tu složka pro příjem zpráv, složka pro vaše přátele, archiv dosažených úspěchů atd. Konzole zvládne přenos hlasu, abyste si mohli pokecat online když hrajete hry, posloucháte muziku nebo se díváte na filmy. V případě nějakého problému je možné software jednoduše aktualizovat a jelikož jsou majitelé stále u centra dění, můžou zapomenout na to, že by je Xbox 360 rychle omrzel nebo že by se po chvíli nudili. Pro Microsoft je to obrovská výhoda. ![]() Bez větších cavyků si můžete udělat rip vašeho hudebního CD a šoupnout ho na váš Xbox. Nebo si nahrát hudbu z vašeho MP3 přehrávače, digitální kamery nebo počítačů s Windows XP. V každé hře je pak možné vytvořit si vlastní playlist a potom si pouštět, co uznáte sami za vhodné. Zajímavá je složka Xbox Live Arcade, což je speciální místo pro staré i nové arkádové tituly (viz stránka s filmečky z hraní Live Arcade her). Takže suma sumárum je toho opravdu hodně, naprostá spokojenost. Tip: Chcete-li vědět jak vypadá Xbox 360 uvnitř, následujte tento link na AnandTech. Rozbor toho, co se nachází na základní desce Xboxu, je pro změnu tady. 3) Nabídka startovních her Dotovaná cena konzole Za kolik si myslíte, že se dá postavit nejlevnější zařízení s nejmodernějším procesorem s třemi jádry, s nejmodernějším grafickým čipem, se základní deskou, s DVD přehrávačem, s dálkovým ovladačem, s bezdrátovým herním ovladačem, s pevným diskem, se sérií kabelů, s předinstalovaným softwarem a v pěkné skříni se zdrojem? Když platíte veškerý vývoj i výrobu a musíte nechat nějakou marži prodejcům atd.? Aha? I když se hodně uskromníte, za 299, ani za 399 dolarů to nebude. Jenom bezdrátový síťový adaptér totiž přijde na 99 dolarů. To znamená, že Xbox 360 je silně dotovaná záležitost. Předpokládá se, že když si za férovou motivační cenu pořídíte konzoli, utratíte jistě nějaké peníze za služby nebo za hry. Ty že vás "vtáhnou do děje" a vytvoří se symbióza "spokojený hráč + spokojený Microsoft". Hry ![]() Amped 3 (2K Sports) - exkluzivní ježdění na snowboardu, průměrné hodnocení ve světě 71% Call of Duty 2 (Activis.) - válka stejná co na PC (jiné konzole mají COD2: Big Red One), 91% Condemned: Criminal Origins (SEGA) - exkluzivní FPS s originálními prvky, na PC později, 83% FIFA Soccer 06 (Electronic Arts) - klasický fotbálek, pro PC vyšel již v září, 79% GUN (Activision) - westernová akce na způsob GTA, vyšla souběžně i na PC, 81% Kameo: Elements of Power (Microsoft / Rare) - exkluzivní mystická akční adventura, 76% Madden NFL 06 (Electronic Arts) - americký fotbal v trošku hezčím zpracování, 76% NBA 2K6 (2K Sports) - basketbal existující i pro ostatní konzole, 78% NBA LIVE 06 (Electronic Arts) - basketbal vydaný pro všechny platformy včetně PC, 69% Need for Speed: Most Wanted (Electronic Arts) - arkádové honičky s policií i na PC, 83% NHL 2K6 (2K Sports) - nejlepší hokejová simulace, dříve vyšla též pro PS2/Xbox, 73% Perfect Dark Zero (Microsoft & Rare) - exkluzivní futuristická FPS s výbornou grafikou, 88% Peter Jackson's King Kong (Ubisoft) - kvalitní akce podle filmu pro všechny platformy, 80% Project Gotham Racing 3 (Microsoft / Bizarre) - exkluzivní závody ve městě, 88% Quake IV (id Software & Activision) - FPS se zastaralým designem, dříve i na PC, 78% Ridge Racer 6 (Namco) - exkluzivní pokračování série arkádových závodů, 76% Tiger Woods PGA TOUR 06 (Electronic Arts) - golf stejný jako na jiných platformách, 70% Tony Hawk's American Wasteland (Activision) - skateboard i kolo, v prosinci na PC, 78% ![]() Smutné je, že většina her naplno nevyužívá hardwarové možnosti konzole. Jinak řečeno, zatím využívá hardwarové možnosti konzole odhadem tak na 20-70 procent. Neznamená to, že by s takovými hrami hráči nebyli spokojeni. Ale z odborného pohledu to vypadá (nebo by se to dalo přirovnat k situaci), kdy si pořídíte Porsche s 400 koní pod kapotoou a pak s ním jezdíte do sámošky vzdálené 3 minuty volné chůze… Experti mimochodem varují, že v budoucnu bude těch dobrých originálních titulů ještě ubývat, zatímco náklady na jejich vývoj se budou nekompromisně šplhat nahoru - a tím že poroste i jejich prodejní cena. Nejrůznějších pokračování již dříve úspěšných titulů bude mraky, ale hitů bude asi minimum. 4) Konzole nebo lepší PC? ![]() Je vidět, že si výrobce dal hodně záležet na tom, aby se Xbox 360 neslučoval s PC, nevznikaly tu žádné asociace a neříkalo se o něm, že je to "jenom PC vydávané za konzoli", stejně jako se to občas dělo u původního Xboxu. Takže se striktně zachoval k takovým věcem, jako je klávesnice nebo myš. Přesto má konzole standardní USB 2.0 konektory a nemám obavu, že by tyhle věci ke konzoli nešly připojit nebo nefungovaly. Když si Xbox rozeberete, jasně zjistíte, že je to něco víc než jenom PC. Je to vlastně next-gen forma počítače rozvinutá do extrému. Zároveň i kus nábytku a také součást životního stylu. Nechci zabíhat příliš do detailů, ale když se podíváte na jednotlivé komponenty, tak to nelze nevidět. Příklad? Vezměte si třeba základní desku. Ta by mohla z fleku a bez problémů fungovat v počítači budoucnosti. Jasně, u PC se něco takového plánuje. Konkrétně se hodně mluví třeba o grafickém čipu v patici na základní desce s integrovaným NorthBridge napojeném přímo na procesor. Ale tady to už máte, funkční, a nemusíte čekat jestli, snad, někdy v budoucnu to někdo udělá a jestli to bude fungovat. Chytré řešení s pozitivním dopadem na výkon/cenu. Aspekt komfortu ![]() Horší je, že rychlý procesor a rychlý grafický čip něco spotřebují a to co spotřebují, to se také přemění na ztrátové teplo - které se následně musí odvádět do okolního prostředí. To je prostě daň za výkon. Oba hlavní potížisté, CPU i VPU, jsou opatřeni velkými masivními heatsinky. Ale protože ty sami o sobě nestačí, jsou vzadu v konzoli ještě dva velmi rychlé větráky. Každý zkušený majitel počítače ví, že to je smrtelná kombinace. Takže smutnou pravdou je, že nová konzole není tak tichá, jak by si asi Microsoft představoval a je mnohem hlučnější, než původní Xbox. Ale to může být subjektivní/kus od kusu. Zpětná kompatibilita Po hardwarové stránce teoreticky neslučitelná věc se prakticky stala realitou. Původní CPU bylo od Intelu a grafický čip od NVIDIA. Teď je CPU od IBM, VPU od ATI. Přesto by měl být Xbox 360 Premium Pack kompatibilní s některými předchozími tituly pro původní Xbox. Proč jenom Premium Pack? Protože abyste si mohli zahrát třeba Halo nebo Halo 2 (ve vyšším rozlišení a s více detaily, info), budete potřebovat mít v konzoli pevný disk. Pouze paměťová karta svojí kapacitou nestačí. A v normální, zlevněné verzi pevný disk není (samostatně se dodává za 100 USD). ![]() vlevo Halo na Xboxu 1, vpravo vylepšená verze na Xboxu 360 Microsoft má svůj interní seznam preferovaných titulů, které se prodávaly nejlépe a tudíž jim bude věnována prioritní pozornost. Jestli dojde na všechny je otázka peněz, technických možností a času. Výpis všech kompatibilních titulů je opravdu dlouuuuhýýý. Image a srovnání s konkurencí Konečně se dostáváme k tomu, co tyhle mašinky bude prodávat. Prostý náhled na to, jestli si hráč řekne "to musím mít" nebo jejich existenci přejde za účasti povrchní ignorace. Jestli se konzole na první pohled zalíbí a hráč pro ní poletí do obchodu nebo začne uvažovat: Mám..? Nemám..? Když celou koncepci Xbox 360 porovnáme s jeho budoucím hlavním konkurentem, s Playstation 3 od Sony, najdeme tu mnoho výrazných rozdílů. Od her, kterých má v záloze Sony momentálně víc (a asi má i lepší, kvalitnější hry). V přístupu k vývojářům, ve kterém má navrch zase Microsoft.. Ať to bereme z jaké chceme strany, programování na Xbox 360 bude probíhat jinak a díky podobnosti s PC a obdobným vývojářským nástrojům bude o něco snazší. ![]() Podstatným aspektem je i cenová politika (levná konzole, levné hry vs. drahá konzole, drahé hry). Kdyby každý hráč volil rozumem, asi by se rozhodl pro Xbox 360. Neb to asi v konečném důsledku bude levnější. Nutno připustit, že Playstation 3 plánovaná na jaro 2006 (resp. podzim 2006 v USA) má o něco lepší image. Sony ten úvod zvládla trochu lépe a to z toho důvodu, že nic neukázala. Rozuměj, neukázala zákazníkovi nic, co by ho mohlo od pořízení konzole odradit. Zatímco v případě Xbox 360 si třeba někteří zákazníci říkají: "Pěkný, dobrý. Je to sice fajn, ale je to opravdu ten next-gen, na který jsme čekali?" O slovo se hlásí prostá námitka, že to, co teď zvládá Xbox 360, zvládne dobrý počítač taky. A ty hry, které na PC skutečně po grafické stránce stojí za to, tak ty na Xboxu zatím nejsou. Ale není vyloučeno, že nebudou, protože se spousta vývojářů stěhuje z PC právě na konzole. Přechod z Xboxu na Xbox 360 je jako přejít z rogala na tryskáč. Takže spousta lidí bude naprosto ohromena tím, co uvidí. A jakmile vývojáři doženou možnosti hardwaru, bude to jenom a jenom lepší. 5) Závěr ![]() Bude asi nutné si někde Xbox 360 napřed strategicky vyzkoušet. U kamaráda nebo známého a pak se rozhodnout, jestli to má smysl, případně počkat na naší recenzi. Podle první ohlasů ale Xbox 360 rozhodně nezklamal. Dá se proto očekávat, že asi ty vůbec největší prodeje přijdou příští rok nebo možná až později. Druhého prosince dorazí Xbox 360 do Evropy, a 10. prosince by měl obšťastnit obyvatele Japonska. Podle našich neoficiálních informací by snad v Čechách měl být dostupný od 12. prosince, ale společnost Microsoft se k tomu zatím oficiálně nevyjádřila ani není jasné, zdali nedostanou přednost lukrativnější trhy směrem na západ. Související články: Xbox 360 vs. PS3, Xbox 360 představení, PS3 představení, HW téma | ||||||||||||
Cappy | |
autorovi je 27 let, momentálně pobývá v zahraničí a specializuje se na hardware, dříve se podílel na vývoji několika počítačových her |