Jaký byl první rok Xboxu 360? - téma
zdroj: Archiv
Téma

Jaký byl první rok Xboxu 360? - téma

15. 11. 2006 0:00 | autor: Redakce Games.cz |

Rozpoutal sedmé kolo konzolových válek. Až teď však na bojiště spěchají ostatní generálové. Jak hluboké zákopy stihl Microsoft vykopat? A není už náhodou dobojováno? Pojďme se poohlédnout za prvním rokem a NEJ hrami.

Autor: Jiří Lavička
Publikováno: 15.listopadu 2006

Zvětšit zdroj: Archiv
Xbox 360 rozpoutal již sedmé kolo konzolových válek. Až teď však na bojiště spěchají ostatní generálové. Jak hluboké zákopy stihnul Microsoft během dvanácti měsíců vykopat? A není už náhodou dobojováno? Pojďme se poohlédnout za rokem Xboxu 360 a těmi NEJ hrami.

Uvedení do děje - uspěchaná revoluce?

První Xbox byl pro Microsoft debutem na poli herních konzolí a odstartovat (pokud bereme v potaz uvedení na americký trh) o rok později než konkurenční Playstation 2 od Sony. Pro Microsoft to byla tvrdá lekce, protože ač nalil do projektu neuvěřitelné peníze, podařilo se mu na trhu předběhnout PS2 jen na krátký okamžik, během několika měsíců roku 2004, a to pouze v Americe. Evropani dali přednost Playstationu 2 a Xbox se tak zařadil na druhé místo, doprovázený třetím zástupcem éry - konzolí Gamecube od Nintenda. V Japonsku pak díky osmnáctiměsíčnímu zpoždění nezabodoval vůbec a prodalo se ho jen slabé dva miliony kusů (v porovnání s více než 20 miliony v případě Playstationu 2 šlo o zanedbatelné číslo). Zkrátka kdo dřív přijde, ten dřív mele...

Samozřejmě se částečně počítalo s tím, že Xbox bude Microsoft něco stát - šlo o to získat pozici na trhu, kde předchozích pět let vládla neohroženě Sony se svým Playstationem. V prvním kole šlo spíš o to nedostat ránu z milosti a nenechat se odpočítat rozhodčím. Microsoft úvodní bitvu ustál především díky obrovským finančním rezervám (Xbox začal být výdělečným projektem až koncem roku 2004, především díky uvedení Halo 2, to už se ale sypaly další miliardy do vývoje nového systému) a také spuštění Xbox Live, ke kterému došlo rok po uvedení konzole na trh. Propracovaný systém přilákal nové zákazníky a přinesl Microsoftu nečekané zisky. Dalším zlomovým okamžikem bylo narušení exkluzivity, když Microsoft "přesvědčil" klíčové vývojáře o tom, že by mohli vyvíjet hry souběžně jak pro Playstation 2, tak pro Xbox. Velkou roli v tom samozřejmě hrál i fakt, že Xbox se na trhu etabloval jako druhý nejsilnější hráč a byl na tom výkonově velmi podobně jako Playstation 2 (dokonce trochu lépe, i když svých možností zřejmě nestihnul plně využít). Autoři her zkrátka vzali novou hračku od Microsoftu v potaz a velkým trumfem oproti konkurenci byla i řada her portovaných z PC.

V tu chvíli si Microsoft uvědomil, že pokud chce Sony porazit na jejím vlastním hřišti, musí otočit startovní pozice. V březnu 2005 se oficiálně potvrdilo, že práce na novém systému (tehdy se mu ještě říkalo Xbox 2, případně Xenon) jsou v plném proudu a Microsoft plánuje uvedení na trh v listopadu 2005, s ročním náskokem oproti třetímu Playstationu. V květnu pak byla konzole poprvé odhalena a všichni náhle zapomněli na tu neforemnou černou krabici s Celeronem uvnitř, která si vysloužila spoustu kritiky díky svému designu a neskladnosti...

Bumerangový efekt

Nový Xbox 360 byl bílý, zaoblený a jednoduše sexy. Hlavně byl ale první. Bylo to však prvenství vykoupené celou řadou kompromisů, které postupně začaly vyplouvat na povrch. Na první pohled všechno vypadalo fajn. Uvnitř tepal nový procesor od IBM o třech velmi výkonných jádrech, nová grafika od ATi a 512MB ultrarychlých pamětí. Ta nejlepší výbava do každého obýváku a i když se později ukázalo, že Playstation 3 bude chtít výkonově trumfnout konkurenci ve všech ohledech, nakonec se i ona kvůli finančním hlediskům musela spokojit s plus mínus podobným hardwarem, sice výkonnějším, ale ne natolik aby to z hlediska vývojářů znamenalo zásadní odlišnosti různých verzí jedné hry (Sony sice slibuje, že její verze her budou lepší, ale nechme se překvapit, jak dlouho jí to vydrží). U Microsoftu se ale škrtalo trochu víc. Výsledkem byly dvě různé verze systému (stejný systém je i u Playstation 3) - Core a Premium, které se liší (ne)existencí pevného disku. Dražší Premium nabídla 20GB disk, který se hodí především na radikálně upgradovaném Xbox Live, a "pohodlné" bezdrátové ovladače.

Problém je v tom, že i dražší Premium verze nabízí jen analogové výstupy a pouze standardní DVD mechaniku. Tváří v tvář specifikacím Playstationu 3, který v dražší verzi nabízel digitální výstup, next-gen Blu-Ray mechaniku a disk o trojnásobné kapacitě, se pak objevilo pár červíků, kteří začali sužovat hráčské mysli. Vše se vyostřilo díky souběžně startující bitvě next-gen DVD formátů. Microsoft vždy otevřeně podporoval HD-DVD, ale díky vysokým nákladům a nedostatku času si nemohl dovolit do konzole mechaniku zapracovat. Startovní cena Xbox 360 by byla příliš vysoká. To nabízelo Playstationu 3 další trumf.

BEZ DIGITÁLU ANI RÁNU
Jak je to vlastně s těmi analogovými výstupy u Xboxu? Celá finta je v tom, že Microsoft svou konzoli vybavil pouze komponentním (YUV) a VGA výstupem, což jsou rozhraní schopná zobrazit 720/1080i (YUV), případně i 1080p (VGA) rozlišení. Problém je v tom, že narozdíl od digitálních výstupů (HDMI/DVI) nedisponují žádnou vnitřní ochranou, která je povinností pro next-gen DVD formáty Blu-Ray a HD-DVD, minimálně co se týče přehrávání filmů. Playstation 3 nabízí HDMI, takže se podobných problémů bát nemusí a marketingové oddělení Sony z toho samozřejmě dělá velkou věc. Finta je ovšem v tom, že omezováním analogových vstupů hrozí hollywoodská studia až na období 2010/2011 a to už bude velmi pravděpodobně na trhu třetí Xbox.

Mnohem palčivější je problém s novějšími typy televizí, které už VGA vstupy nepoužívají a nahrazují je DVI/HDMI rozhraním. V tu chvíli už zbývá k připojení jen komponentní vstup a přes ten nelze 1080p dostat. Microsoft slibuje dodatečné řešení, až na něj uzraje čas. Uvidíme zda bude podobně "elegantní" jako HD-DVD mechanika, která prý zatěžuje systém víc než většina dostupných her (veškeré dekódování je prováděno softwarově).

Marketingová bitva


To, co se pak odehrávalo od minulých Vánoc do dnešních dnů, se dá nazvat opravdu jedině válkou. Marketingová oddělení Microsoftu a Sony musela utratit miliony dolarů, ale při přetahování se o zákazníky nesmíte litovat jediné bankovky. A tak zatímco Microsoft trpělivě eliminoval většinu japonských trumfů (externí HD-DVD mechanika, podpora plného HD rozlišení), Sony kontrovala velkohubými hláškami o tom, že next-gen začne, až k tomu oni dají svolení. Problém byl v tom, že jim začalo téct do bot. Blu-Ray se na trhu nechytil tak, jak by se dalo čekat, výtěžnost speciálních diod šla k čertu a ani Cell procesorů se nevyrábělo potřebné množství. Specifikace božského stroje od Sony se tak postupně začaly blížit realitě a po oznámení ceny se definitivně rozplynuly iluze o snadném vítězství Microsoft konečně mohl těžit ze svého náskoku a většinu uštěpačných poznámek z tiskového centra Sony zazdil nějakým úspěchem. Zatímco se zpochybňoval jeho výpočetní výkon, výbava či možnosti, dokázal na trh uvést báječně vypadající tituly a navíc si pojistil klíčové herní série, včetně těch které doposud patřily exkluzivně pod Sony (např. GTA).

V posledních měsících se situace vyhrotila do extrému, když Sony oficiálně přiznala, že jí Playstation 3 řádně hýbe s rozpočtem a že všechno nevychází tak, jak by mělo. V kombinaci s microsoftí expanzí ve všech myslitelných ohledech a dokonce zvěstmi o možném adoptování série Metal Gear Solid, to náhle začalo vypadat bledě. Jistě, Sony měla na své straně nezanedbatelnou technologickou převahu, ale historie opakovaně dokázala, že v rozhodování zákazníků hraje mnohem větší roli cena, správné načasování a především nabídka sotwaru. A tady Microsoft díky svému náskoku sklízel na podzim první ovoce, když jeho line-up na poslední měsíce roku 2006 a především rok 2007 překonal veškerá očekávání. Playstation 3 bezpochyby nabídne spoustu zajímavých titulů, ale drtivá většina jich přijde i na Xbox360, přičemž opravdu exkluzivní záležitosti se začnou objevovat až až v druhé polovině příštího roku. Tady máme takovou malou srovnávačku skutečně důležitých titulů, se kterými se hodlají obě platformy vytasit:

jen pro XBOX 360:

Alan Wake, BioShock, Halo 3, Halo Wars, Lost Planet, Crackdown, Stranglehold, Ninja Gaiden 2, Forza Motorsport 2, Fable 2, Kane & Lynch: Dead Men, Mass Effect, Wolfenstein
jen pro Playstation 3:

Metal Gear Solid 4, Devil May Cry 4, Gran Turismo HD, KillZone Next-Gen, The Getaway 3, Mercenaries 2, Tekken 6, Virtua Fighter 5
pro obě platformy:

Burnout 5, GTA 4, Resident Evil 5, Battlefield: Bad Company, L.A. Noire, Sega Rally, Turok, Colin McRae Dirt...

Exkluzivita díky zvýšeným nákladům na vývoj her jednoduše mizí ze slovníku herních vývojářů a pomalý start Playstationu 3 některé herní tvůrce přímo nutí k tomu, aby uvažovali v širším měřítku. Největší chybou Sony nebylo to, že podcenila Microsoft, když na podzim uváděl svoji druhou konzoli. Především podcenila své vlastní možnosti. Díky tomu se z velkolepého podzimního startu stala ryze americká událost a Microsoft tak bude mít o letošních Vánocích celou Evropu pro sebe. U Gatesů doma si nemohli přát lepší dárek. Navíc se Sony dost riskantně vykašlala na japonský trh, zjevně doufajíc, že patrioti v domácích řadách si klidně počkají o nějaký ten týden či měsíc navrch. Pouhých 80 tisíc konzolí pro domácí trh znamenalo, že spousta hráčů odešla domů s prázdnou.

Veškeré ambice se tak během startovního týdne upřely k americkému trhu. Microsoft stihnul za první rok prodat sedm milionů nových konzolí a Sony by ho přirozeně chtěla trumfnout. Pomineme-li, že bude muset vyrábět jako o závod, nevypadá to zatím, že by měla v zásobě ty správné tituly. Z vlajkových her stojí zatím za pozornost především Resistance: Fall of Man a Ridge Racer 7, ale opravdový "killer" titul chybí. Microsoft se navíc na uvedení konkurenční konzole velmi dobře připravil - ve stejném období startuje prodeje Xbox 360 v dalších evropských teritoriích (i my jsme tentokrát mezi vyvolenými), dává do oběhu HD-DVD mechaniku za rozumnou cenu a představuje největší hit vánoční sezóny, akční řežbu Gears of War. Taktika "pro každého něco" mu tak zajišťuje vysokou publicitu a jistotu, že se mezi zprávami o mamutích prodejích nového Playstationu 3 jen tak neztratí.

Zpropadené regiony

Pokud jsme se doposud snažili být nestranní, nyní si musíme přiznat, že Xbox 360 je momentálně lepší volbou. Úspěšně zdolal dětské nemoci (přehřívání) a pokud přijdete na to, kam schovat jeho obludný napájecí zdroj, může být stylovou ozdobou vašeho obýváku. Navíc ho narozdíl od Playstationu 3 seženete i ve vašem oblíbeném elektru a můžete počítat s velmi rozsáhlou nabídkou kvalitních her (viz níže). První rok po uvedení je kritický pro jakoukoliv konzoli, ale Xbox 360 ho má za sebou a konečně začínají vycházet opravdu interesantní tituly, které zároveň konzoli "zapřáhnou" (šuškalo se, že většina her zatím využívá jen jedno procesorové jádro, v případě Gears of War už se ale konzole trochu zapotí) a donutí vaše HD zobrazovadlo předvést pár skutečných next-gen triků.

Období rozpaků má Playstation 3 teprve před sebou a na evropské trhy zaútočí až na jaře, jestli chce ale Microsoft přesvědčit o své nepostradatelnosti i hráče na starém kontinentě, bude muset ještě trochu zatlačit na pilu. Zákazník je totiž tvor od přírody obezřetný a pokud mu výrobce necpe svojí věc na stříbrném podnose, většinou zůstane jenom u očumování. Nikdo nemůže Microsoftu vyčítat, že se primárně věnuje americkému trhu, ale množství speciálních akcí (např. aktuální Emergency Day u příležitosti vydání Gears of War) a exkluzivních služeb (Video Marketplace zatím pouze pro Ameriku) mu u evropských a japonských hráčů image nijak nezlepší. Samozřejmě je to pouhé pozlátko a nejdůležitější stejně nakonec zůstane nabídka herních titulů, ale tohle hraní na vlastním písečku by se mohlo Microsoftu jednoho dne vymstít (v aroganci a kašlání na zákazníky však zatím bezpečně vede Sony).

20 GB by mělo stačit všem...

Jako bych už někde tuhle větu slyšel, jenom v ní byla jiná číslovka... Na podceňování situací má Microsoft talent a v tomhle případě si dokonce větev podříznul osobně, když vymýšlel neustále nové a nové služby pro svůj Xbox Live. Nejnovější Video Marketplace je už skoro výsměchem, když vezmeme v potaz velikost disku u Premium verze. Ta je sice 20GB, ale konzole si část prostoru ukousne pro systémové účely, takže vám na vlastní data zbude nějakých 13GB. To je opravdu málo, pokud vezmeme v potaz, že si budete každý měsíc chtít stáhnout nějaké to demo, trailer nebo třeba film v HD.

Náhle je vidět, že i 60GB by mohlo být málo a Microsoft přesto kategoricky popírá, že by chystal rozšíření ve formě většího disku. Podobně rezolutně však v době uvedení odmítal i next-gen DVD mechaniku a nakonec jsme se jí dočkali. V tomto případě bude zjevně na místě železná trpělivost. Osobně vidím v nedostatku diskového prostoru mnohem palčivější problém, než v případě analogových výstupů a chybějící HD-DVD mechaniky (i kdyby náhodou kapacita běžných DVD médií nestačila, vždy lze vyrábět vícediskové tituly, ne?).

Na půl cesty k PC

Byla by velká škoda, kdyby Microsoft na požadavky trhu včas nezareagoval, protože jeho portfolio nadstandardních online služeb a nemalá platformová spřízněnost s PC, je přídavkem, který bude Sony těžko zdolávat. A v online řešení věcí je rozhodně budoucnost, vždyť i "ten třetí vzadu" - Nintendo Wii - si hodně zakladá právě na internetových službách. Tady se ale Xbox Live zatím nemusí obávat, jediný kdo by ho mohl v následujících měsících zardousit je on sám.

To, jak blízko má v podání Microsoftu konzole k vašemu stolnímu PC, může některé hráče děsit, ale až donedávna to přinášelo pouze samé výhody. Do Xboxu360 lze přes USB nahrát cokoliv z pevného disku vašeho PC (fotky, mp3, videosoubory) a spolupráce s Windows Media Center je vskutku příkladná. Až se dostanou do oběhu Windows Vista, můžeme očekávat ještě větší provázanost. Někteří vývojáři však chytili nové možnosti za trochu špatný konec a tak se nám tu začalo rozmáhat pár nešvarů. O Electronic Arts a jejich znásilňování systému mikroplateb jsme psali relativně nedávno, mnohem větší nebezpečí se však skrývá v možnosti patchovat průběžně herní tituly. Na PC je to věc naprosto běžná a mnohdy až neodvratná, na konzolích zatím díkybohu nepříliš častá.

Autoři byli v dobách offline hraní nuceni své konzolové tituly řádně optimalizovat a vyladit, protože jakákoliv dodatečná úprava již nebyla možná. To se s příchodem nové generace mění a už se objevují první tituly, které jsou smutným příkladem toho, kam až to může dojít. Např. Saints Row si vyžádala hutný patch k tomu, aby vůbec získala použitelný multiplayer a dodatečně se řešilo i razantní pocukávání a tzv. "screen tearing" (trhání textur). Hra při tom ani zdaleka nevyužila výkonový potenciál systému, takže lze tyto nedostatky přičíst mírně odfláknuté optimalizaci, která se dostaví téměř vždy, když mají vývojáři po ruce přebytek výkonu. Doufejme, že to byla spíš výjimka než jedna z prvních vlaštovek (spolu se starší Dead or Alive 4). Nerad bych se dočkal toho, že za pár měsíců strávíme prvních pět minut po startu konzole stahováním nejnovějších patchů.

Deset důvodů, proč si pořídit Xbox 360

Předpokládejme teď chvilku, že už jste nějakou tu recenzi na Xbox 360 četli a tak zhruba víte, co od té mašinky můžete čekat, máte rozumné připojení k internetu, abyste si mohli zařádit s dalšími čtyřmi miliony hráčů na celém světě, rozhodli jste se nečekat na Playstation 3 a už jen z pohledu na ovladač k Wii vás bolí ruka. Zbývá tedy zásadní otázka: Je co hrát? Nebudete se po dlouhé zimní večery na tu mašinku jen tupě koukat, aniž byste do ní měli co zasunout? Nebojte se. Roční náskok chlapců z Redmondu opět zasahuje a my představujeme desítku X360 titulů, které nejsou na PC a které by ve vaší poličce neměly chybět.

 Project Gotham Racing 3
zdroj: Archiv Jeden z vlajkových titulů, který vyšel na podzim 2005. Project Gotham Racing patří k těm cennějším Xbox sériím a nabízí arkádové ježdění v exotických supersportech. Třetí díl nabídnul nádhernou grafiku (včetně fantastických 3D kokpitů), širokou nabídku aut a velmi komplexní multiplayer, který vás připoutá na dlouhé hodiny. Gotham možná není tak komplexní jako Forza Motorsport (přímá konkurence Gran Turisma), ale na nezávazné projížďky v nejlepších čtyřkolkách, co kdy Zeměkoule vymyslela, jen těžko najdete lepší titul. Více o hře...

 Fight Night Round 3
Obrázek zdroj: Archiv Nová verze boxu od Electronic Arts přinesla jen minimum změn po herní stránce, ale definitivně zabrnkala na next-gen strunu, když nabídla fotorealistickou vizuální stránku. Nutnost vykreslit pouze dva boxery, ring a mázlé davy se hráčům odměnila úžasnou prezentací, která v kombinaci s propracovaným ovládáním znamená jednu z nejvěrnějších sportovních simulaci vůbec. Nemusíte mít rádi tenhle sport, ale pokud chcete kamarádům ukázat, co jejich PC nemá na skladě, je Fight Night vynikající volbou. Ovládnout svého boxera a dovést ho až ke světovému titulu navíc není nijak snadné, takže notoričtí rváči při Fight Night stráví nejeden příjemný večer. Jenom kdyby ten multiplayer tolik nelagoval. Více o hře...

 Dead or Alive 4
zdroj: Archiv Jediná čistokrevná bojovka na novém systému. Oproti starším dílům přináší jemně (nikoliv revolučně) vylepšenou grafiku, stará dobrá komba a osvědčené postavy. Jako udržovací díl je to fajn a vidět staré známé v HD se vyplatí, ale chystaný Virtua Fighter 5 na Playstation 3 zřejmě pohledné slečny z DoA převálcuje rozdílem třídy. Na opravdovou kvalitu (nový Tekken, Soul Calibur nebo Mortal Kombat) si ale budeme muset ještě pár měsíců počkat, takže pokud vás svrbí prsty a rádi byste si do něčeho bouchnuli, pak musíte vzít zavděk touhle čtyřkou. Náladu vám rozhodně nezkazí. Více o hře...

 Perfect Dark Zero
zdroj: Archiv Nikdo ještě před pár lety nečekal, že by konzole mohli PC konkurovat v žánru FPS, ale tituly jako Halo, BLACK nebo Killzone zkusily dokázat opak. Jedním z nadějných zástupců tohoto žánru byl i Perfect Dark Zero, který nabídl tradiční střílečkový koncept v mimořádně zábavné a vyvážené formě. Špičková grafika, chytlavý soundtrack, vychytané zbraně a nebo bezproblémový multiplayer, tuhle hru zkrátka na švestkách nenachytáte a jakmile si zvyknete na ovládání joypadem (je velká škoda, že Microsoft zatím nepovolil ovládání her pomocí klávesnice a myši), začne vás bavit bez ohledu na to, kolik jste na PC utržili fragů. Proč? Protože je prostě dobrá. Další z vlajkových titulů, který dokázal překvapit. Více o hře...

 Table Tennis
Obrázek zdroj: Archiv Zábavná sportovní hříčka od Rockstaru, která naznačila grafické možnosti nového Xboxu. Podobná formulka jako v případě Fight Night 3: Omezené prostředí + pouze dvě postavy = Nekompromisní vizuální kvalita. Pokud jste blázni do ping-pongu, je pro vás tahle hra povinností. Její jednoduchost kompenzuje nižší cena, ale nedejte se zmást, příznivce kulatého nesmyslu hra chytne a nepustí. Pinkání je velmi vychytané a než začnete smečovat poslepu, uplyne spousta času. Více o hře...

 Dead Rising
zdroj: Archiv Zapomeňte na Resident Evil. Xbox360 se s tématem zombies vypořádal po svém, tak trochu ve stylu populárního Úsvitu mrtvých. Supermarket, spousta nemrtvých a nekonečná zásoba černého humoru a velmi originálních zbraní. Tahle hra se narozdíl od žánrových kolegů vůbec nebere vážně a proto byste se jí neměli vyhýbat ani pokud vaše srdce bije pro konkurenci. Graficky je samozřejmě na úrovni a velkorysý výkon systému jí pomáhá vykreslovat bezchybné interiéry a obrovské armády pochodujících bezmozků. Až se je budete snažit umlátit obrovským plyšovým medvěděm, třeba si uvědomíte, že to za ty prachy opravdu stojí. Více o hře...

 Saints Row
zdroj: Archiv Mrazivě přesný klon Grand Theft Auto, jehož existenci obhajuje dílem pečlivost autorů a dílem jeho next-gen prezentace. Saints Row je možná mizerně optimalizovaný, ale stejně tak zábavný a rozsáhlý. Nové GTA přijde až za rok a tohle můžete mít tady a teď. Solidní příběh, kvalitní grafika, bezkonkurenční rádia a stejně absurdní humor jako u Rockstaru. Těžko najdete něco, co by se GTA takhle podobalo ve všech důležitých ohledech. Hraji už několik týdnů a pořád nacházím něco nového. Více o hře...

 Test Drive Unlimited
Obrázek zdroj: Archiv Důrazné vylepšení dlouholeté série a také políček konkurenční Need for Speed. Test Drive konečně zas jednou přinesl hmatatelnou evoluci a krom výrazně lepší grafiky, rozsáhlejšího vozového parku a stovek čtverečních kilometrů prvotřídního asfaltu nabídnul i něco na způsob automobilového MMORPG. Má to svoje mušky a zřejmě to neosloví každého, ale rozhodně je to krok správným směrem. Pokud spíte s volantem pod polštářem, pak jste možná našli ten správný titul. Minimálně do doby, než vyjde Forza Motorsport 2. Více o hře...

 Gears of War
Obrázek zdroj: Archiv Aktuální hitovka a miláček davů, který dokonce vyvolal vlnu ohlasů mezi vývojáři, kteří si lámou hlavu nad tím, proč hra všude dostává tak vysoká hodnocení. Zřejmě to bude tím, že je opravdu dobrá. Lákavé sci-fi téma, ojedinělé ovládání, které klade větší důraz na obranu než útok a především grafika, která z Xboxu vysává všechnu jeho sílu. Gears of War je první titulem druhé generace her a naznačuje, že nás v následujících čtyřech letech ještě čekají pořádně divoké věci. Nenechte si tuhle pozvánku do budoucnosti ujít. Více o hře...

 Call of Duty 3
Obrázek zdroj: Archiv Podle recenzí sice ze všeho nejvíc připomíná vylepšenou a především vyleštěnou verzi dvojky, ale vzhledem k tomu, že mluvíme o pokračování jedné z nejúspěšnějších stříleček všech dob, lze to jednoznačně považovat za kompliment. Válka prý ještě nikdy nebyla tak věrohodná a multiplayer navíc doznal velkých změn k lepšímu, což jen dokazuje, že Microsoft moc dobře ví, co po něm hráči chtěli a navíc si exkluzivitou získá další zákazníky. Nesnažte se sami sebe utěšovat, Call of Duty 3 je pecka a čeká jenom na vás. Bude těžké odolat, zvlášť pokud vám na disku dodnes trůní druhý díl. Více o hře...

KONZOLOVÉ VÁLČENÍ OD A DO Z
Možná si myslíte, že jste velcí konzoloví pamětníci, když znáte první Playstation nebo dokonce Atari Jaguar či 3DO od Panasonicu, ale vězte, že konzolová historie sahá až ke kultovnímu Pongu. Letošní souboj Xbox360 vs. PS3 vs. Wii už je sedmým v řadě. Nabízíme vám přehled historických válek hezky od první do poslední Určitě tam najdete nějaký ten povědomý hadrware:
I. konzolová bitva (1972-76): Magnavox Odyssey, Atari PONG, Coleco Telstar, APF TV Fun
Hry oné éry: především PONG :)
II. konzolová bitva (1976-1985): Atari 2600, Sega SG-1000, Nintendo Color TV Game, Emercon Arcadia 2001
Hry oné éry: Asteroids, Donkey Kong, Frogger, Mario Bros., Pac-Man, Space Invaders
III. konzolová bitva (1985-1987): NES, Sega Master System, Atari 7800, Nintendo Gameboy, Sega GameGear, Atari Lynx
Hry oné éry: Contra, Double Dragon, Final Fantasy, Gaunlet, R-Type, Shinobi, Zelda
IV. konzolová bitva (1988-1990): SNES, Sega MegaDrive/Genesis, SNK Neo Geo, NEC TurboGrafx-16
Hry oné éry: Ecco the Dolphin, Final Fight, King of Fighters, Lemmings, Metal Slug, Sonic, Street Fighter
V. konzolová bitva (1993-2000): Amiga CD32, Sony Playstation, Atari Jaguar, Panasonic 3DO, Sega Saturn, Nintendo 64
Hry oné éry: Grand Theft Auto, Gran Turismo, Metal Gear Solid, Need for Speed, Resident Evil, Ridge Racer, Silent Hill, Tekken, Tomb Raider, Virtua Fighter, WipeOut
VI. konzolová bitva (1998-2005): Sega Dreamcast, Sony Playstation 2, Nintendo GameCube, Microsoft Xbox
Hry oné éry: Burnout, Devil May Cry, Halo, Onimusha, Soul Calibur, SSX, Xenosaga
VII. konzolová bitva (2005-?): Microsoft Xbox360, Sony Playstation 3, Nintendo Wii
Hry oné éry: ?

Na koho si vsadíte?


Tak to vidíte. Popsali jsme mnoho řádek a stejně to nakonec skončilo u univerzálního pravidla, které se za celé ty roky nezměnilo. Čert vem technické specifikace, čert vem nadstandardní služby, které z vaší konzole udělají multimediální centrum, kosmickou stanici a nebo internetového přeborníka. Nejdůležitější jsou hry. Vždycky byly a vždycky budou. Proto ten zdlouhavý úvod a střízlivé prohlédnutí všech zázračných "fíčur" nové konzole. Ale pokud prohlédnete skrz marketingovou mlhu a všechny ty ozdůbky, stejně zjistíte, že Microsoft to napodruhé bere o poznání vážněji. Teď už nejde o oťukávání konkurence a opatrné zkoumání trhu. Tohle je pokus o jeho ovládnutí a bez ohledu na dobrou pověst Sony a velkou armádu majitelů péesdvojek, která čeká na novou výzbroj, by tentokrát vážně mohli Japonci pohořet. Historie už zažila větší překvapení a tvrdší pády.

Je bez diskuze, že má Sony pokrokovější hardware, ale znamená to automaticky i lepší předpoklady k ovládnutí trhu? V minulosti už se inženýři ze Sony několikrát spálili, ať už to bylo v případě slavné války Betacam vs. VHS, která je hodně citována v souvislosti s HD-DVD vs. Blu-Ray, ale i v případě minidisku, SACD nebo UMD. Sony vždy přišla s novým, zaručeně nejlepším formátem a vždy dříve či později pohořela. Důvodem byla často vysoká cena, nedostatek vhodných přehrávačů nebo nekřesťansky vysoké licenční poplatky. Nepoučitelnost Sony jako by neznala mezí a i když to teď vypadalo, že Blu-Ray je relativně bezpečnou cestičkou, zdá se, že historie se opakuje - předražené přehrávače (skoro trojnásobná cena oproti HD-DVD), nedostatečná podpora formátu na trhu, díky omezeným dodávkám Playstation 3 a při startu též lpění na starých kodecích, které formátu nadělalo hodně negativní reklamy. Sony se teď musí spolehnout hlavně na IT trh, kde bude doceněna vyšší kapacita formátu v porovnání s HD-DVD. Hollywoodská studia se však pozvolna začínají přiklánět ke konkurenci a nové HD-DVD přehrávače od Toshiby už vypadají jako mašinky pro normální lidi. Protrhne konečně Playstation 3 smůlu japonského gigantu? Na jaře budeme vědět víc.

Záleží jen na vás, zda si chcete konzolových radovánek užívat už zítra, nebo čekat dalších (minimálně) pět měsíců. Nezapomínejte při tom, že i metabolismus konzolového trhu se urychluje a první Xbox tu s námi vydržel "pouhé" čtyři roky. Tak neváhejte a žhavte mozkové závity. Hrát či nehrát, toť otázka...

Jiří Lavička
autorovi je 28 let, pamatuje ZX Spectrum a v současné době přebíhá mezi PCčkem, konzolemi a nekonečnou prací v jednom vědeckém ústavu


 
 
Jiří Lavička

Nejnovější články