Invex 2005 - reportáž

Invex 2005 - reportáž

28. 10. 2005 0:00 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

Na veltrhu Invex-Digitex 2005 obsadily počítačové hry hned dva pavilony díky progamingovým turnajům a pódiím časopisů. Stálo to za cestu do Brna? A jak hodnotí Jaromír Bosák své komentování zápasu ve FIFA?

Autor: Dick
Publikováno: 28.října 2005

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jestliže patříte mezi pravidelné návštěvníky brněnského Invexu, možná mi dáte za pravdu, že to bylo s jeho úrovní rok od roku horší. To ostatně také potvrzuje odliv firem zvučných jmen, snižující se počet vystavovatelů nebo čím dál menší zastavěná plocha. Této skutečnosti si jsou dobře vědomi i pořadatelé, kteří se letos rozhodli spojit Invex se zcela novým veletrhem spotřební elektroniky a digitální zábavy jménem Digitex. Zda to byl vhodný krok či nikoliv se ukáže až po vydání závěrečné zprávy. My se v naší reportáži zaměříme především na to, co se týká her, progamingu nebo zábavy obecně.

Progaming, kam se podíváš
Veškeré dění spojené s hrami bylo tentokrát soustředěno především do pavilonů s písmeny C a E, které si mezi sebe rozdělily konkurenční progamingové společnosti ProGamers a Allstar (e-Sports). Tedy, ne že by se mimo nich v uvedených pavilonech nikdo jiný nenacházel, nicméně jejich prezentace zaujímaly nejvíce prostoru a byly nejvíce vidět (i slyšet).

Hlavní akcí, kterou na Invexu pořádala společnost ProGamers, bylo Mistrovství České republiky v počítačových hrách neboli InvexCup. Soutěžilo se v klasických progamingových titulech, jako je Counter-Strike, WarCraft 3, StarCraft, Quake 3 a několik dalších. Stejně jako v případě obdobných sportovních akcí bylo nutné se pro účast na tomto mistrovství předem kvalifikovat. Pořadatelé se pro zaručení co nejlepších podmínek pro hráče snažili udělat maximum, proto umístili jejich počítače do prvního patra pavilonu C, čímž jim alespoň trochu zajistili klid na hraní.

V přízemí se totiž nacházelo hned několik hlasitých produkcí herních časopisů (viz dále) nebo samotné pódium ProGamers. Na něm se pohyboval moderátor a mezi přihlížející rozhazoval nejrůznější věci od sponzorů. Sem tam uspořádal nějakou diváckou soutěž v Counter-Strike či jiné hře. Na plátno umístěné nad pódiem se potom promítaly ty nejzajímavější zápasy a utkání. Ve středu odpoledne mnohé zaujal Jaromír Bosák, když se usadil na židli komentátora finálového zápasu ve hře FIFA 06.

JAROMÍR BOSÁK O SVÉM KOMENTOVÁNÍ FIFA 06
„Když jsem sem přijel, vůbec jsem nevěděl, co od toho mám čekat,“ líčil komentátor své seznamování se simulátorem. „V úvodních minutách prvního utkání jsem trochu hledal zákonitosti hry. Ocenil jsem ale její přehlednost a všechny prvky, které mi jako komentátorovi pomáhaly v orientaci mezi hráči.“
Komentování hry na simulátoru se podle Bosáka podobá více rozhlasové reportáži, a to především proto, že simulátor nezná prostoje a hluchá místa, běžná v reálném fotbalu. „Neměl jsem čas se ani na chvilku zastavit. V reálu existují partie, kdy není třeba mluvit, aby to diváka nezahltilo. Tady to nejde a člověk musí trošku víc pít, aby mu nevyschlo v krku.“ Své vystoupení Bosák hodnotil jako nečekaně dobré. „Jsem nakonec docela spokojený. Čekal jsem to horší,“ přiznal.

Jak by Jaromír Bosák simulátor vylepšil? „Vidím jej poprvé, takže nedokážu posoudit. Ale občas by neškodil nějaký prostřih na hezkou fanynku,“ usmíval se komentátor, který v hale na simulátoru hrává golf a jinak nemá zkušenosti s jakoukoli počítačovou hrou. „Jediné, co jsem kdy hrál, byl minigolf na mobilu, když jsem kdysi čekal na letišti.“

Druhou významnou akcí pořádanou ProGamers byl AMD Euro Cyber Cup. To je mezinárodní soutěž týmů v Counter-Strike, na níž bylo pozváno několik evropských top klanů v čele s polským Team Pentagram. Vítězové si pak mezi sebou rozdělili pěknou sumičku ve výši 5000 dolarů. Nedá mi to, abych nezmínil jednu perličku – ačkoliv je InvexCup Mistrovstvím České republiky v počítačových hrách, na stupních vítězů se v nejsledovanější hře, Counter-Striku, umístily výhradně slovenské týmy. Oproti všem očekáváním totiž domácí zástupci překvapivě propadli.

Národní kvalifikace na World Cyber Games
Pavilon E, druhé invexové místo zasvěcené hrám, obsadila společnost Allstar. Ta zde hlavně pořádala národní kvalifikaci na světovou herní olympiádu nazvanou World Cyber Games. Čeští zástupci nás budou reprezentovat ve hrách Counter-Strike, WarCraft 3 a StarCraft na finále, které se odehraje již za měsíc v Singapuru. Tato show byla v podstatě totožná jako ta konkurenční, jen byla o něco komornější. Na plátno se opět promítaly vybrané zápasy a místy proběhla nějaká soutěž o ceny pro diváky (zde netradičně např. v montování notebooků na čas).

Obrázek zdroj: tisková zpráva V případě, že by vás omrzelo sledování zápasů, jste mohli zhlédnout výstavy „Historie počítačů“ a „Mikroprocesory – srdce počítačů“. K vidění tu byla spousta exponátů z dob minulých i přítomných a srdce nejednoho hardwarového fandy muselo jistě nad touto nádherou zaplesat. Kousek opodál probíhala Intel Casemodding Showcase, kde bylo vystaveno sedm zajímavých upravených počítačových skříní od domácích tvůrců.

Během úterního odpoledne si na pódiu pavilonu E dali dostaveníčko domácí herní vývojáři a před diváky tu prezentovali jimi vyvíjené / nedávno vydané tituly. Postupně se v křesle vystřídali zástupci týmů Pterodon, Altar Interactive, Black Element Software, Zima Software a dalších. Pro běžné návštěvníky to asi jako zpestření nebylo špatné, nicméně člověk, co se o hry aktivně zajímá, se tu nějaké nové nebo zásadní informace dozvěděl jen stěží.

Expozice herních časopisů
Co by to bylo za Invex, kdyby se tu neprezentovaly herní časopisy? Bohužel časy někdejších Score show z konce 90. let jsou nenávratně pryč a v dohledu nic, co by se jim alespoň přiblížilo. Z domácích plátků tu byly k vidění prezentace CD Action, Doupěte, GameOnu, GameStaru a Levelu. Každý ze zmiňovaných časopisů se toho chopil po svém, tudíž úroveň a především mnou odnesené dojmy byly hodně rozdílné.

Asi nejlepší program pro diváky mělo připraveno papírové Doupě. Po celý týden se u jejich pódia mohlo soutěžit o zajímavé hry a jiné drobnosti. Vybraní příchozí totiž mohli zápolit v Tekkenovi 5 za pomoci bodypadů nebo v různých hrách ovládaných kamerkou EyeToy. To všechno bylo proloženo (někdy komentovanými) trailery z připravovaných titulů, ale citelným záporem bylo řešení "promítacího plátna" ve formě čtyř propojených plazmových obrazovek s příliš tlustými okraji, takže nebyl pořádně vidět prostředek scény kvůli šedému kříži rozdělujícímu obraz (viz foto). O kousek dál probíhala GameStar Pepsi Show, jejíž program byl v podstatě obdobný jako v minulých letech – na pódiu hrál DJ a občas do jeho muziky vběhli redaktoři, aby mezi přihlížející dav rozhodili nějakou tu Pepsi, CD či jinou drobnost od sponzorů. Stačilo tedy mít dobrý postřeh, silné paže a neodešli jste Obrázek zdroj: tisková zpráva domů s prázdnou.

V rámci stánku vydavatelství Mediaron (PlayOn, MobilHry) se prezentoval také GameOn a právě u něj se mj. daly osahat nejnovější mobily od firmy Sony Ericsson. Za řeč pak ani nestojí pultík nového CD Action nebo Levelu, kde byla pouze k dostání starší čísla za zvýhodněnou cenu. Nic víc, nic míň.

Kde a co se dalo hrát?
V podstatě každý, kdo na Invex-Digitex zavítal, si mohl něco zahrát. Rovnou stovku počítačových stanic s hrami od Electronic Arts nabídla všem příchozím společnost ProGamers ve svém Cyber Café v prvním patře pavilonu C. Bohužel, zájemci o hraní zdarma museli mnohdy čekat dlouhé minuty, než se uvolnilo nějaké to místo. Tak velký byl zájem. Kousek od nich stálo několik stojanů s Nokia N-Gage nebo třeba konzole Xbox.

V ještě větším obležení se nacházely zhruba tři desítky počítačů (podle slibů v tiskové zprávě Allstaru jich mělo být 100 - kam se ztratily? :) v pavilonu E, kde se daly vyzkoušet nejnovější lokalizované hry v čele s Polda 5, F.E.A.R., Vietcong 2, UFO: Aftershock, Dungeon Siege II a několika dalšími kousky. Koho svět jedniček a nul omrzel, mohl usednout k některé ze stolních her nebo si s kamarády zahrát stolní fotbálek. Asi nemusím připomínat, že i tady bylo vždy hodně narváno.

Zajímavosti mimo herní pavilony
Každý, koho už nebavilo se prodírat přecpanými herními pavilony, mohl vyjít ven na čerstvý vzduch. A dokonce i tady bylo na co koukat a co hrát! Ostatně těsně za hlavním vchodem na výstaviště se na otevřeném prostranství tyčil stánek firmy Sony, která zde propagovala PlayStation Portable. Co jsem měl možnost sledovat, většina příchozích lidí se s tímto handheldem setkala poprvé v životě a všichni jí byli mile překvapeni. Mimo ní jste si v hangáru firmy Sony mohli zahrát několik připravovaných novinek na PlayStation 2 nebo osedlat speciální křeslo s volantem pro Gran Turismo 4. Neoddělitelnou součástí prezentace PSP byla i opodál stojící U-rampa, kde lidé se zatajeným dechem sledovali neuvěřitelné skateboardové a biketrialové kousky. Čas od času na tomto místě proběhla i nějaká zajímavá soutěž o některou z hodnotných cen, jako byly například kolečkové brusle.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Své místo měl na letošním Invexu-Digitexu i největší konkurent PSP nazvaný Nintendo DS. To ve svém stanu kousek před vstupem do pavilonu C prezentovala firma Conquest, která je oficiálním distributorem Nintenda v ČR. Ve stylově vybaveném prostředí bylo možné se pohodlně uvelebit k některému z handheldů a rovnou si vyzkoušet poslední pecky pro tuto platformu. Asi největší úspěch tu měl dle očekávání zvířecí titul Nintendogs, jenž boduje v hitparádách všude po světě. Vedle Nintenda DS se ve stanu Conquest nacházelo několik stojanů s konzolemi GameCube a GameBoy Advance. I když v tomto případě nejde o žádné novinky, stále u nich bylo plno, protože na hráče lačnící po zábavě jste naráželi na každém kroku…

Pokud vás procházení expozic znavilo natolik, že jste potřebovali oddech, mohli jste využít některé z nabízených možností. V první řadě to byla různá občerstvení, rozesetá různě po areálu výstaviště. Pravda, veletržní klobása za 45 korun není nejlevnější, nicméně když má člověk hlad, moc na peníze nekouká. Ve středu v podvečer jste se zase mohli nechat unášet rytmy DJky Luccy. Ta zde vystoupila před pavilonem D na Olympus taneční party a předvedla několik povedených setů.

Návštěvnost
Navzdory tomu, že letošní Invex-Digitex se z důvodu státního svátku konal pouhé čtyři dny, na málo návštěvníků si herní pavilony stěžovat nemohly. Pondělí, které bylo klasifikováno jako jeden ze dvou odborných dnů, se ještě neslo v relativně poklidném duchu. To samé se ani v nejmenším nedá říci o úterku, kdy byly herní pavilony zaplaveny stovkami především náctiletých hráčů, lačných odnést si z veletrhu nějakou tu kořist.

Po další dny to nebylo jiné a mnohdy byl opravdu problém prodrat se masou lidí při průchodu daným pavilonem. Do značné míry za to možná mohly podzimní prázdniny, které byly na spoustě škol pro tento týden vyhlášeny. Rovněž mi to nedovolí, abych se nepozastavil nad chováním některých jedinců, kteří byli schopni se doslova utlouct kvůli kdejakému pochybnému CDčku, časopisu nebo nápoji zadarmo. I když ono to svým způsobem tak trochu ke koloritu Invexu patří…

Příště zas?
Obrázek zdroj: tisková zpráva Kdekdo říká, že brněnský Invex rok od roku upadá. Po návštěvě toho letošního mám ale trošičku jiný názor, protože jasnější orientace na oblast spotřební elektroniky a digitální zábavy veletrhu viditelně prospěla. Z čistě hráčského pohledu mi přišlo, že tu letos bylo mnohem více zajímavějších expozicí, než tomu bylo v předchozích letech. Samozřejmě, že by se o tom dalo přít a nikomu neberu opačný názor. K plné spokojenosti ale stále chybí spousta věcí – větší účast našich distributorů, širší paleta her k vyzkoušení a především větší množství čitelně nadepsaných počítačů či konzolí s hrami. Uvidíme, jakým směrem se bude veletrh ubírat v příštích ročnících.