O jaké hry půjde? První z nich je zombie survival Fortnite, který je sice znám už několik let, teprve v posledních týdnech však Epic přiložil pod kotel tiskových prohlášení. Druhé dvě hry jsou prozatím neznámé – jednou z nich bude jistě mobilní hra, druhou pak "špičkový next-gen titul", od něhož se čekají velké věci. Dle Sweeneyho doslova "posune laťku nové generace grafiky tak, jak byste to od Epicu čekali“.
Ani jedna hra však ještě nějaký čas nespatří světlo světa. A především u neznámé velkolepé hry nakonec možná půjde o docela jiné kvality než pouhou hezčí grafiku.
"Když se podíváte, o čem se teď mluví, tak si určitě můžete říct, že Epic už bude jenom firmou tvořící herní enginy. Můžete se ale mrknout zpátky na roky 2006, 2008 nebo 2011, kdy byste zase mohli říct, že 'Epic začíná být firmou zaměřenou jenom na vývoj her'. Protože zkrátka neustále přecházíme od jedné fáze ke druhé." řekl Sweeney pro Edge.
zdroj: Vlastní
Hry Epicu mají i nadále plnit funkci "výkladní skříně" nového typu Unreal Enginu, tentokrát však s trochu jiným cílem než v porovnání s minulou generací. Gears of War prý na počátku minulého cyklu sloužila jako demonstrátor špičkových vizuálních vlastností, zatímco Fortnite se má zaměřit spíše na jiné kvality, než jenom grafiky (ta má však být stále ťip ťop). Přeloženo do lidštiny se tím zřejmě myslí snazší přístupnost enginu vývojářům a vyšší otevřenost multiplatformnímu využití. Obé je zacílené vstříc jednoduššímu využití UE4 indie vývojáři. Epic zkrátka chce, aby univerzálnější UE4 používalo více vývojářů.
To však dle Sweeneyho neznamená, že se v dohledné době nedočkáme i jiných Unreal Engine 4 her. Zvláště od letošního E3 by mělo přibývat mnohem více UE4 titulů, zmíněna byla například nezávislá záležitost Rime. Na druhou stranu se však prý mění také ono pojetí byznysu a s ním jde i odlišný počet áčkových her. A zde může ležet jádro pudla snahy o vyšší otevřenost UE4.
"Herní průmysl prochází změnou – v této generaci uvidíte jenom asi třetinu AAA her v porovnání s minulou generací – ale každá z nich bude mít rozpočet třikrát vyšší než by měla v minulé generaci. Myslím, že směřujeme vstříc budoucnosti, v níž budou AAA hry menšinou." Právě proto je dle Sweeneyho důležité, aby indie scéna vyplnila mezery uvolněné stále dražšími AAA hrami.
Celý zdrojový text s rozhovorem můžete přečíst zde. Sluší se k němu však ještě dodat, že dojde-li k naplnění Sweeneyho vize minima AAA her (něco podobného se ostatně předpovídá už nějaký ten pátek), může nakonec trh velmi rychle vypadat zcela jinak, než si Sweeney momentálně oficiálně maluje.
Méně početné a exponenciálně dražší AAA hry totiž sice mohou stále sloužit jako demonstrátor toho nejlepšího z interaktivní zábavy, zároveň však jde také o hazard pro celý velký průmysl. Jediný neúspěšný projekt nadělá tolik škod, co tři neúspěšné hry dříve – a je vlastně jenom otázkou času, než na podobný scénář dojde.
Právě proto bude možná hodnotné vytvářet si v indie scéně polštář pro zmírnění pádu pilířů dosavadního velkého herního byznysu – zvláště bude-li indie scéna stále využívat nástrojů AAA vývojářů, tedy v našem případě i UE4. Bude-li se trhu dařit, Epic bezpochyby rád vytvoří duchovní pokračování Gears of War (už jen duchovní) či jiných minulých veleúspěšných her. Jestli ovšem ne, bude hypotetický budoucí Epic mít díky zásobení indie vývojářů stále šanci případnou krizi přežít.