Jak je to doopravdy s poruchovostí Xboxu 360, nehlučností PS3 nebo             exkluzivními konzolovými hrami? Kde je pravda a kde už pramení škarohlídství,             to se pokusíme najít ve dvou částech konzolového tématu.
              Každý den zaplavují internet tisíce příspěvků a zaručených zpráv o             herních konzolích a neznalý člověk má tak přístup obvykle jen k jednostranně             podaným informacím nejčastěji negativního charakteru. Nevím, proč             je pro tolik lidí typická nutnost vše dobré shazovat či ironizovat,             ale faktem je, že o povedených věcech se nepíše zdaleka tak často             jako o těch špatných. Rozhodli jsme se proto vnést trochu světla do             spousty nesmyslných fám, které většinou vycházejí z podvědomých přání             jejich autorů, než že by korektně popisovaly skutečnou situaci podepřenou             relevantními údaji. V žádném případě se nesnažíme vyvolat další „flame“,             ale naopak chceme co nejlépe analyzovat současnou situaci, shrnout             známá fakta a přidat osobní zkušenosti.
              V článku se zaměřujeme na okolnosti týkající se Xboxu 360 a PS3, případně             jejich vztahu k PC. Záměrně jsme sem nezatahovali Nintendo Wii, které             není konkurencí pro zmíněné platformy, protože je stavěno pro jinou             sortu hráčů a především nabízí zcela odlišné hry.
  1. Vysoká poruchovost 
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
                   Jednou z nejvíce omílaných věcí je vysoká poruchovost konzolí, konkrétně             Xboxu 360, který se kvůli tomu stal terčem vtipů. Legrácky na téma Red             Ring of Death najdete téměř všude a Microsoft se marně snažil zachraňovat             situaci nepřesvědčivými prohlášeními o maximální spokojenosti většiny             uživatelů. I proto raději rozšířil záruku na tři roky, aby svá slova             doložil nějakými činy. Pravdou je, že vysoká míra reklamací X360 byl             fakt, který nešlo zastírat žádnými podobnými PR prohlášeními, ale             extrémy typu jedenácti reklamací, jak o prázdninách uváděl server             1up.com, jsou zase na opačném pólu. Spousta lidí si dodnes nedokázala             spojit dva základní fakty – výkon a teplota.
              Moderní konzole disponují nesrovnatelně větší výpočetní silou než             jejich předchůdci a proto potřebují dostatečný přívod vzduchu, aby             bylo zabezpečeno chlazení. Ve své praxi jsem viděl už dva případy             hráčů, kteří uzavřeli X360/PS3 do nevětrané skříně a pak se divili,             proč se konzole přehřívá. Argumenty typu „Mám tam i PS2 nebo Xbox“             opravdu neobstojí, protože ztrátové teplo jimi produkované je řádově             menší. Zajímavé, že je stejně tak nenapadlo zavřít do skříně i PC.             Chcete-li předejít problémům, umístěte konzoli odpovídajícím způsobem,             podle návodu dodaného výrobcem. Neznamená to automaticky, že jste             „za vodou“, ale určitě předejdete četným nepříjemnostem.
              Pokud se vrátíme k Xboxu 360, z nejrůznějších anket jsem vypozoroval,             že problémy s konzolí hlásilo průměrně až 30% respondentů, což je             skutečně strašidelné číslo. Analýza odhalila, že na vině byl především             grafický čip společnosti ATI a svou měrou se podepsal i nevhodný design             konzole. Nějaká „chytrá“ hlava totiž udělala v rámci úspor pár změn             ve vnitřnostech konzole (např. náhrada slot-in mechaniky klasickou,             levnější chladič, …), což negativně ovlivnilo proudění vzduchu a účinnost             odvodu tepla.
              Odborníci pak odhadovali, že skutečný počet vadných Xboxů se pohyboval             někde okolo 15-25%, protože mnohé z reklamací byly neuznatelné kvůli             neoprávněnému zásahu do hardwaru konzole (flashnutý firmware), případně             se jednalo o jiný problém. Nic to však nemění na faktu, že i to nejmenší             dosažené číslo překonávalo obvyklý průměr zhruba třikrát a to je tragická             bilance. Kupříkladu u PS2 se udávala úmrtnost asi 5%, přičemž největší             měrou odcházely lasery na DVD mechanice, kdežto první Xbox trpěl zejména             poruchami integrovaného harddisku a počet reklamací se měl pohybovat             někde mezi 2 až 3%. V kontrastu k těmto číslům byla situace kolem             X360 opravdu nelichotivá. Rozhodně bych však ignoroval všechny tendenční             články, které nemají valnou vypovídající hodnotu. 
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      V mém             bezprostředním okolí se kupříkladu pohybují tři kusy X360, dva z toho             patří do první série s výrobním datem prosinec 2005 a běhají takřka             dennodenně po celý rok. Nikdy jsem s žádnou z těchto konzolí neměl             ani ten nejmenší problém, přičemž jsem nekoupil přídavné chlazení,             ani neudržuji sterilní, bezprašné prostředí v místnosti, kde jsou             zapojené. Přesto je tato má bezpochyby pozitivní zkušenost statisticky             bezvýznamná a tak ji také beru. Každopádně, jestliže už budete mít             tu smůlu a vaše konzole se stane neprovozuschopnou, je nutné podstoupit             reklamační martýrium, které Microsoft mnohdy řeší výměnou kus za kus.             Je to určitě otravné, stojí vás to nějaký čas, ale tři roky jsou dostatečně             dlouhá doba na to, abyste našli svůj ideální kousek. 
              A proč že jsem psal o poruchovosti X360 v minulém čase? Z posledních             čísel lze totiž usuzovat na vyšší spolehlivost nových sérií konzolí,             což je dobrým signálem do budoucna. Vyhráno však ještě určitě není…
  2. "Na             gamepadu nejdou ovládat FPS"
              Negativismus se stal jakýmsi určujícím znakem mnoha dnešních hráčů,             kteří apriori odmítají vše, co je jim neznámé nebo co nemají doma.             S takovým přístupem se však sami ochuzují o fantastické herní zážitky             na jiných platformách, i když tento vyhraněný názor většinou pramení             z nedostatku finančních prostředků. Normálně uvažujícím lidem je jasné,             že ideální je mít doma všechny herní systémy, ale tomuto optimálnímu             stavu se přiblíží jen malé procento šťastlivců. Se sociálními rozdíly             nic neuděláme, ale podívejme se na jedno z tradovaných přesvědčení,             které tvrdí, že na konzolích nelze kvalitně hrát FPS akce. 
              99% ortodoxních PC hráčů bude přísahat na nenahraditelnost klávesnice             a myši. Nehodlám zpochybňovat komfort hraní FPS akcí na zmíněných             zařízeních, ale chci vyvrátit tvrzení, že na gamepadu nelze takové             hry dobře ovládat. Podle mého názoru to není pravda a ze zkušeností             svých i dalších lidí vím, že kvalitně nastavené ovládání konzolových             stříleček se pohodlnosti myši může přiblížit. Ze svého bezprostředního             okolí znám hráče, kteří zastávali podobně vyhraněný názor na gamepad,             dokud je okolnosti nedonutily strávit nad konkrétní hrou více času.             Od té doby nemají s gamepadem žádný problém, dokonce si hraní na něm             velmi pochvalují. Chce to opravdu jen odhodit předsudky stranou a             začít hrát bez toho, že už předem víte, jak je to marné.
 
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
                   Ovládání FPS na gamepadu má i své kouzlo. Nejde jen o to, že všechny             funkce hry se vlezou na nepatrný prostor, díky čemuž se nemusíte hrbit             nad klávesnicí, ale navíc já osobně mám s počítačovou myší pokaždé             pocit neomylného Robocopa kombinovaného s Terminátorem. Gamepad vás             nutí střelbu více zvládnout, předvídat pohyb nepřátel, protože jste             méně přesní (alespoň zpočátku) – avšak přijde mi to daleko realističtější.             Teď sem netahejme automatické zaměřování, o němž všichni víme, že             některé z her kazí, pokud se nedá vypnout. Mluvím o obyčejných FPS             střílečkách, které mají místo zaměřovacího křížku kolečko naznačující             rozptyl střelby a na výpomoc maximálně soft-aiming.
              Můj názor pramení z dlouholetých zkušeností, se kterými nebudete všichni             souhlasit. Chci však jen apelovat na to, abyste nezahazovali výborné             hry kvůli tomu, že se po pěti minutách nedostaví herní nirvána. Žádný             učený z nebe nespadl a pokud dáte gamepadu šanci, brzy do jeho podstaty             proniknete. Mohl bych požádat o potvrzení svých slov možná i dvě desítky             přátel z řad bývalých antikonzolových hráčů, ale je to zbytečné, pokud             sami nebudete chtít gamepad akceptovat. 
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
        
      
      
    
  
    
      Doporučil             bych jen začít testování spíše na Xboxu než Playstationu, protože             jeho ovladač je lépe ergonomicky řešený. Fanoušci Sony se na mě sesypou             jako sršni, ale já jsem z praxe vypozoroval, že nováčci na konzolích             zvládnou X360 ovladač rychleji. Každopádně, pokud nabudete zkušenosti             s kterýmkoliv z gamepadů, přechod na jinou platformu už není dramatickou             změnou. Já si stejně tak dobře zahraji Halo 3 jako Resistance. Důležité             je začít hrát nějakou normálně stavěnou hru, která má user-friendly             ovládání a ne třeba Lost Planet s volným zaměřovačem, který vyžaduje             delší trénink.
              A pokud by někdo vzpomínal argument, že profík s klávesnicí a myší             vždy roznese profíka s gamepadem, pak vězte, že to zdaleka nemusí             platit – podobné testy se už několikrát dělaly a to (i pro mě překvapivě)             s výsledkem nerozhodným. Opravdu záleží jen na řešení ovládání konkrétní             hry, jak moc ji designéři přizpůsobili možnostem gamepadu.
  3. Hlučnost
              Za značnou hlučnost bývá Xbox 360 často kritizován a mé první setkání             s ním bylo trochu nepříjemným překvapením. Xbox 360 je skutečně poměrně             hlučná konzole, hlučnější, než bývalo zvykem, ale pokud vlastníte             běžné PC, nebudete nijak zvlášť šokováni. Zvuk startujícího Boeingu             mají na svědomí vysoké otáčky DVD mechaniky v okamžiku, kdy hrajete             hry. Standardně nastavená hlasitost televizoru a pohroužení do hry             vám však dá rychle zapomenout na to, že slyšíte nějaké hučení, tedy             nebral bych tuto hladinu hluku jako nějaký fatální a neodpustitelný             nedostatek konzole. Zpočátku je to asi nepříjemné, o tom se nemusíme             dlouze dohadovat, ale brzy si toho přestanete všímat. Navíc ve všech             dalších případech - práce v menu, sledování filmů, pouštění hudby             atp. se už nedá o hlučnosti mluvit a konzole pracuje v rámci obvyklých             parametrů. Novější verze konzole pak mají o něco tišší mechaniky a             nejdokonaleji se podařilo X360 ztišit modařské scéně, jejíž firmware             řady B dokáže doslova zázraky (tuhle úpravu však nelze doporučit kvůli             možné ztrátě záruky).
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
        
      
      
    
  
    
      O             PS3 se v souvislosti s hlučností, respektive tichostí, mluvilo vždy             jen v superlativech, ale přání poněkud předběhlo skutečný stav. Ani             PS3 není dokonale tichá, i když je v tomto směru určitě lepší než             konkurenční Xbox 360. Pokud vám však někdo bude tvrdit, že PS3 neuslyšíte,             není to pravda. Měl jsem k dispozici několik různých PS3 (včetně japonské             a americké), které lze rozdělit do dvou základních verzí. Ta první             je opravdu velmi tichá, prakticky nehlučná, ale docela hodně se zahřívá.             Druhý typ je výrazně hlučnější, na dotek však poměrně chladný. Uvedené             poznatky by vysvětlovaly, proč se tak děje, ale jestli je možné poznat             třeba ze sériového čísla, jakou konzoli dostanete, to netuším. V tomto             směru by mě opravdu zajímaly praktické zkušenosti majitelů PS3, protože             pokud budete chtít hlučnější verzi z tohoto důvodu reklamovat, zřejmě             neuspějete.
  4. "Konzolové hry mají jen průměrnou grafiku"
              Asi nejčastěji zaznívají hlasy tvrdící, že dnešní konzole mají jen             průměrnou grafiku, případně že by takovou nebo i lepší grafiku zvládlo             PC. Určitě se dá souhlasit s tím, že pro dnešní počítače není nejmenší             problém vykreslit daleko lepší grafiku, než jakou předvádí next-gen             konzole, ale řeči o průměrnosti mají tři základní slabiny:
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
        
      
      
    
  
    
      Zaprvé             je potřeba si uvědomit, že Xbox 360 startoval už v listopadu 2005             a přitom nás dodnes dokáže udivovat graficky nádhernými hrami. Project             Gotham Racing 4, Ace Combat 6 nebo Mass Effect stěží naleznou odpovídající             konkurenci a další očekávané hry brzy přijdou. Na PS3 pak stále kraluje             dechberoucí MotorStorm, který v žánru offroad závodů rovněž nenachází             přemožitele a nebeských výšin dosahuje Heavenly Word, Uncharted: Drake’s             Fortune a pochopitelně Gran Turismo 5 Prologue. Samozřejmě, PC scéna             se konečně dočkala vizuálně revoluční pecky Crysis, ale znovu si uvědomte,             že jsou to bylo dva roky po startu X360.
              Druhý problém vidím v tom, že jen malé množství hráčů disponuje počítačem,             jehož výkon stačí na dnešní konzole. Z příspěvků ve fórech člověk             snadno získá pocit, že všichni mají minimálně dvě jádra, 8800 GTX             a 4GB RAM, ale statistiky ukazují, že opravdové hi-end sestavy vlastní             odhadem 2% lidí (ostatně právě Crysis na to doplatil ukázkově, poněvadž             jeho velké hardwarové nároky byly nejpravděpodobnějším důvodem slabých             prodejů). Ten zbytek musí s nastavením detailů dolů a výsledkem tak             většinou bývá hra, která na své konzolové verze nestačí. Přiznat to             ovšem dokáže jen málokdo a narážky na ubohou konzolovou grafiku jsou             na denním pořádku.
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
        
      
      
    
  
    
      Když             pak ale čtete, jak titíž lidé hýkají nadšením z grafiky PC verze Lost             Planet, která je kopií xboxové (a herně jejím slabým odvarem), mávnete             nad tím raději rukou. Stejně tak nemá cenu vyjadřovat se k nepochopitelnému             nadšení nad úrovní zpracování v PCčkovém Half-Life 2 Episode Two,             která vypadá vedle mnoha konzolových her naprosto průměrně a to jsem             ještě docela shovívavý. Určitá averze byla po právu vyvolána renderovanými             sny z dílen Sony a na to se hned tak nezapomíná - tady vidím i prvotní             příčinu veškeré kritiky.
              Zatřetí musíme brát v potaz optimalizaci, která je Achillovou patou             PC. Žádná hra v tomto směru nemůže konkurovat konzolím, kde se pracuje             jen s jediným, pevně daným a neměnným hardwarem. U počítačů se musí             zohlednit různé typy CPU, GPU, velikost paměti, operační systém nebo             ovladače a to takovým způsobem, aby to fungovalo maximálnímu množství             lidí. Výchozím měřítkem bývá průměrná konfigurace a možnosti nejvýkonnějších             sestav se ani zdaleka nevyužijí. 
              S tím dále souvisí i mylně interpretované množství paměti, kdy dělají             PC hráči narážky na pouhých 512 MB sdílené RAM. Konzole však nepotřebují             provozovat náročný operační systém a Microsoft kupříkladu udával,             že k Xboxu 360 je je ekvivalentem Windows XP počítač s 3,5 GB RAM             (bere se v potaz také teoretická propustnost). Zda je to pravda nebo             ne, nemohu snadno ověřit, ale pro zajímavost: operační systém starého             Xboxu zabíral v paměti méně jak 3 MB, u X360 se využívá maximálně             32 MB – schválně to srovnejte s vaším PC. A nakonec malé zamyšlení:             opravdu je grafika u her to nejdůležitější?
  5. "Musí se záplatovat jako na PC"
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
        
      
      
    
  
    
      Přítomnost             harddisku u prvního Xboxu už před lety vyvolávala posměch, že konzole             dopadnou stejně jako PC a zabugované hry budou vyžadovat opravné patche.             To se částečně potvrdilo a čas od času si některá z her (sama) stáhne             update. Nejčastěji se však jedná o drobné opravy, které zlepší nebo             rozšíří funkčnost hry a jen opravdu minimálně se řeší vážnější potíže.             Vzpomenout můžeme třeba nešťastné mazání uložených pozic v Dead or             Alive 4, které vývojáři řešili více než měsíc a naštvali tím statisíce             hráčů po celém světě. Nebo padání hry Warhawk na PS3, kdy se musel             updatovat dokonce celý systém. Tohle jsou však výjimky a valná většina             her je bezproblémová. 
              Při průměrném množství potíží s hrami na PC vám konzole budou nutně             připadat jako dokonalé stroje. Pro příklad ostatně nemusíme chodit             do daleké minulosti. Stačí se jen podívat do diskuzí kolem PC verze             BioShocku a hned je jasné, která bije. Něco takového vám na konzolích             skutečně nehrozí. Nejvíce problémovým titulem, který registruji, je             nešťastný Two Worlds pro X360 – ten však ani neměl být v této podobě             vydán, protože zde se evidentně jedná o několik vážných problémů v programovém             kódu. Jak tohle mohlo projít přes beta testing Microsoftu nechápu...             
  V druhé části tématu se budeme za týden věnovat problematice přehřívání,             exkluzivity her pro určitou platformu, nutnosti HDTV, zpoplatnění             všeho možného a rozšířeným funkcím konzolí.
 
  |