Tom Clancy H.A.W.X. - PC recenze
7/10
zdroj: tisková zpráva

Tom Clancy H.A.W.X. - PC recenze

1. 4. 2009 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

Z univerza slavného spisovatele tentokrát přilétá arkádová letecká hra, která je díky použití reálných lokací světa takovým Google Earth ze vzduchu.

Autor: Michal Jonáš
Publikováno: 1.dubna 2009
Verze: PC/anglická/finální
Doba recenzování: 1 týden

Obrázek zdroj: tisková zpráva
Z univerza Toma Clancyho tentokrát přilétá arkádová letecká hra, jejíž název odkazuje na „High Altitude Warfare eXperimental squadron", tedy prestižní letku, v jejíchž barvách budete jako letecké eso David Crenshaw (a nejen on) taktéž létat. Byť příběh úzce odkazuje na předešlé Clancyho tituly EndWar, Splinter Cell a G.R.A.W. zejména leteckou podporou jednotce „duchů“ Scotta Mitchella, v porovnání se svým konzolovým konkurentem a dnes asi nejlepší "next-gen" leteckou arkádou Ace Combat 6, je děj podávaný formou spíše sterilních brífinků trochu plytký.

 Soukromníci proti USA
Hra je tedy situována opět do blízké budoucnosti, kdy podobně jako v Army of Two mají stále větší moc soukromé vojenské organizace PMC. Po svém vyřazení z US Air Force tak vezmete zavděk novým zaměstnáním právě pro takovou společnost Artemis Global Security, která si dělá zálusk na globální vojenskou dominanci. Jenže úmysly Artemisu nejsou vůbec čisté a když mocná organizace překvapivě obrátí svoji pozornost i proti USA, je načase znovu reaktivovat jednotku H.A.W.X. a opět bojovat za svoji zemi.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Velký hangár
Na každý pád je H.A.W.X plný zajímavých letadel, když si v hangáru postupně odemknete až 55 letounů, od Mig-21, přes Su-47 Berkut, až po F-22 Raptor. Některé stroje jsou ale drobně modifikovány, takže ne zcela odpovídají svým reálným protějškům a pár je jich také smyšlených. To ovšem díky tomu, že se hra odehrává v budoucnosti, rozhodně není na škodu. Kromě kamery zpoza letounu, popř. z první osoby, musím vyzdvihnout hlavně skvěle detailní a funkční kokpity s možností rozhlížení vůkol, ovšem já používal kvůli zvyku a lepšímu přehledu náhled prvně zmíněný.

SEZNAM LETADEL ZE HRY

MiG-21 Fishbed
MiG-25 Foxbat
MiG-29 Fulcrum
MiG-33 Super Fulcrum
Su-25 Frogfoot
Su-27 Flanker
Su-32 FN
Su-34 Fullback
Su-35 Super Flanker
Su-37 Terminator
Su-47 Berkut
F-2
F-4G Wild Weasel
F-5A Freedom Fighter
F-5B Tiger II
F-14A Tomcat
F-14B Bombcat
F-14D Super Tomcat
F-15 Active

F-15C Eagle
F-15E Strike Eagle
F-16A Flying Falcon
F-16C Fighting Falcon
F-18 HARV
F/A-18C Hornet
FA/18E Super Hornet
F/A-18 RC
F-20 Tigershark
F-22 Raptor
FB-22 Strike Raptor
F-35 JSF
F-117A Nighthawk
EF-111A Raven
YF-12A
YF-17 Cobra
YF-23 Black Widow II
XA-20 Razorback
X-29
EA-6B Prowler
A-6A Intruder
A-7B Corsair II
A-10 Thunderbolt II
A-12 Avenger II
Mirage F-1
Mirage III
Mirage IV P
Mirage V
Mirage 2000 C
Mirage 2000-5
Eurofighter Typhoon
Sepecat Jaguar
Rafale C
AV-8B Harrier II
Saab 35 Draken
Saab 39 Gripen

 Letový režim
Zajímavou novinkou v žánru je tzv. letový model bez asistencí. Tím hra nazývá zbrusu novou podívanou na dění z kamery umístěné mimo osu letounu z větší vzdálenosti, takže svůj stroj vidíte jako drobný letounek na širé obloze, jakoby jej natáčel kameraman v jiném letadle. I v tomto režimu můžete normálně bojovat, přičemž výhradně skrze tento náhled máte nově k dispozici speciální figuru nazvanou „Pugačevova Kobra“ podle ruského pilota, který tento složitý prvek přetažení letounu ve vodorovném letu na extrémní úhel náběhu poprvé předvedl. V pojetí hry se vlastně jedná o prudkou otočku kolem osy letounu, díky níž se snadněji můžete vyhnout letícím střelám, popř. vymanévrovat nepřátelský letoun za vámi.

Tento mód je sice velmi efektní pro kochání, nicméně pro vlastní hratelnost mi přišel spíše nepoužitelný, ale kvituji možnost výběru, takže si každý může zvolit svůj styl. Celou hru jsem tak proletěl výhradně s klasickými náhledy na akci. A té si užijete více než dost, protože častokrát se budete muset postavit velké přesile protivníka a novým vlnám nepřátelských strojů, ať už leteckých, pozemních, popř. námořních.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

 Sterilní mise a úkoly
Byť je většina misí situována vždy do jiné lokace a dostanete k dispozici nový letoun, stejně je bohužel náplň drtivé většiny úrovní spíše jednotvárnějšího zadání a za úkol tak máte prostě v časovém limitu nebo bez něj zlikvidovat určitý počet cílů na zemi, ve vodě a ve vzduchu. Žádné dech beroucí momenty, jako byl např. koordinovaný útok na obří mezikontinentální kanón, nebo letku gigantických bombardérů v Ace Combat, jsem zde pohříchu vůbec nezažil.

To považuji za největší mínus hry, že za sebe pouze střádá sice řemeslně povedené letecké souboje, ale bez výraznějšího vtažení do děje, za což mohou i úrovně, jež na sebe hlavně kolem poloviny hry nijak přímo nenavazují. Jedná se totiž o nové zakázky z druhého konce světa, které pro svého chlebodárce Artemis musíte splnit.

 Ochrana prezidenta i kosmodromu
To se naštěstí zlepší ke konci kampaně, kdy bráníte svoji domovinu před vaším dřívějším zaměstnavatelem, v což počítám např. zábavnou obranu kosmodromu s raketoplánem, nebo eskortu ohroženého Air Force One - letadla prezidenta. Zajímavá je také úroveň, kdy se musíte vyhýbat dosahu radarů a čistit cestu vlastním bombardérům od protiletadlových kompletů, nebo hledání ukrytých rušiček podle zvukového navádění.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Nicméně většina z necelé dvacítky úrovní nabízí pouze ryze standardní úkoly prosté likvidace zadaných cílů. Jelikož v kampani bojujete z části na objednávku zákazníků PMC, tak se sice proletíte skoro nad celým světem, včetně amerického kontinentu, Afriky, části Asie a Blízkého východu, ale hra mě nedokázala více zaujmout jako emocemi nabitý Ace Combat. To jsem spíše jen tak volně plnil mise bez většího zájmu. Postrádal jsem větší napětí a motivaci, kterou jsem si tolik užíval při obraně mé rodné vlasti u japonské konkurence.

 Výhradně ve vzduchu
Po celou dobu hry se budete pohybovat výhradně ve vzduchu, žádné zpestření přistáním na letišti, nebo vzletem z letadlové lodi zde bohužel nenajdete. Skvěle jsem si v Ace Combat užíval už jen vzlet z noční osvětlené ranveje, nebo přistání na osvobozeném letišti s rozstříleným letounem, kdy jsem si doplnil zdraví a opravil poškození. H.A.W.X. je v tomto směru hodně zjednodušený, nic než souboje na nebi v něm nehledejte.

 Ovladač to jistí
Ovládání pak evokuje striktně arkádové pojetí hry, kdy je rozhodně lepší využít služeb analogového gamepadu (ovladač z Xboxu je automaticky detekován a namapován), nebo rovnou letecké páky, která se skvěle hodí právě k pohledu z kokpitu letounů. Na klávesnici se mi řízení letounu zdálo už méně pohodlné. Nechybí ani hlasové pokyny a velení svým AI wingmanům, ale klasická tlačítka mi přišla příjemnější.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Tradičně platí, že prakticky s jakýmkoli letounem se můžete pustit do manévrového boje i náletů na pozemní cíle, byť jisté rozdíly zejména v rychlosti jistě rozpoznáte. Celkově není H.A.W.X. nijak obtížná hra, protože na první dvě ze tří obtížností je letoun stále hodně odolný a kdykoli si navíc můžete aktivovat vizuální tunel nazvaný ERS (Enhanced Reality System), jenž vás vždy navede na právě vybraný cíl, nebo ukáže manévr pro únik před nepřátelskou střelou.

 100 střel pod křídly
Náklad zbraní se samozřejmě počítá na desítky a stovky kusů řízených střel, raket a bomb, takže o nedostatek munice se většinou nemusíte vůbec strachovat. Stejně jako nové letouny, i další zbraňové systémy si odemykáte postupem ve hře, když vás hra permanentně odměňuje bodovým přídělem nejen za splněné úkoly a mise, ale také za speciální druhotné cíle, jako je např. sestřelení určitého počtu letadel danou zbraní, apod. Jestliže mi dokončení kampaně na prostřední ze tří obtížností, kteréžto si můžete prakticky volit před každou misí, zabralo asi kolem 13 hodin, právě honba za splněním všech druhotných zadání a odměn může hrací dobu dále citelně navýšit.

 Google Earth z letadla
I když letouny nejsou tolik detailní, jako ve zmíněném Ace Combat 6 na Xboxu, celkově je grafika a hlavně provedení krajiny výborné, včetně přesného převedení reálných lokací skrze satelitní službu GeoEye, takže hlavně z větší výšky je pohled dolů opravdu impresivní. Takové Rio de Janeiro se svojí sochou Krista je nádherné, nicméně v nízké výšce je textura již rozmazaná a krabice místo domů jsou jasně viditelné.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

I díky tomu jsou ale nároky na hardware střídmé, když na testovací sestavě C2D 3GHz, GeForce GTX-260 a 4GB RAM jela hra při max. detailech a 8x AA naprosto plynule v 1680x1050. Na disku vám hra ukousne 6,4 GB místa a neobsahuje žádnou ochranu.

 Závěr
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Po dohrání kampaně si pak můžete střihnout každou absolvovanou misi znovu třeba na vyšší obtížnost, nebo se jen tak volně proletět nad vaší oblíbenou krajinou. Nechybí ani online/LAN multiplayer, jenž hlavně v kooperaci se třemi dalšími piloty může průchod kampaní znatelně zpestřit, popř. poskytnout vítanou výpomoc v obtížnějších pasážích. A konečně se nabízí v pouhém jediném režimu také klasické týmové dogfighty až pro osmičku pilotů v jedné letecké bitvě.

POSLEDNÍ TRAILER ZE HRY

zdroj: Archiv


Stáhněte si: Demo, Trailery, Videa...

Související články: Dojmy, Novinky

Michal Jonáš
autorovi je 32 let, pracuje jako IT specialista v právní firmě a herní novinařině se věnuje skoro 10 let v mnoha internetových i tištěných médiích; vede si www.gamesblog.cz; mezi jeho záliby patří modelářství a deskové hry


 
 
Michal Jonáš
Smarty.cz

Verdikt:

Pokud vám nevadí arkáda jak řemen, v letadlech od Toma Clancyho se tak dá velmi příjemně proletět, byť pojetí hry je mnohdy až moc přímočaré a oproti vyspělejší konzolové konkurenci je H.A.W.X. jen jednodušší letecká střílečka, postrádající hlavně větší hloubku a motivaci.

Nejnovější články