The Wolf Among Us: Cry Wolf – recenze 5. epizody
7/10
zdroj: Archiv

The Wolf Among Us: Cry Wolf – recenze 5. epizody

Datum vydání:
9. července 2014
Vývojář:
Vydavatel:
Platformy:
Detail hry

10. 7. 2014 21:00 | Recenze | autor: Miloš Bohoněk |

„Je evidentní, že tvůrci si to nejlepší nechávají na konec,“ zaznělo v recenzi čtvrté epizody The Wolf Among Us. Evidentní to možná bylo, ale skutek utek a velké finále je překvapivě… nepřekvapivé. Více než kdy jindy teď ke slovu přichází osobní preference či pocity, protože The Wolf Among Us, na rozdíl od 99 procent herní produkce, nespoléhá na tradiční herní mechaniky a v prvé i druhé řadě sází na příběh a postavy. Holt filmová adventura. Subjektivní hodnocení stylem „líbí - nelíbí“ je v tomto případě trefnější než snaha o objektivní hodnocení „dobrá - špatná“.

Ještě předtím si vás ale dovolím odkázat na recenze předchozích čtyř epizod, které vysvětlují základní principy The Wolf Among Us a přibližují, co je na této sérii tak jedinečného. Po výborné úvodní epizodě přišla krapet utahanější dvojka, kterou dva měsíce nato oživila opět skvělá trojka. Na ni pak navázala čtvrtá epizoda, jež vyvolávala dojem kulminující řeky. Voda nakonec klesla, hráz neprotrhla a epizoda číslo pět pomalu připlula.

Epizoda Cry Wolf přímo navazuje na předchozí In Sheep’s Clothing. Ještě aby ne, minule pro nás vývojáři z Telltale připravili pořádný cliffhanger, který sliboval hutné drama v doupěti ústředního bídáka. Na dramatické momenty skutečně dojde, jenže kolikrát nemají takový efekt, jaký by mít mohly.

Třeba Crooked Man. Ústřední záporák se definitivně odkopal. Zatímco v předchozích epizodách byl atraktivně líčen jako kriminální génius, co je vždycky krok napřed, v poslední epizodě zklamal svou fádností. Celou dobu jsem si od páté epizody sliboval nálož překvapivých fíglů z rukávu pokrouceného bosse, ale nakonec se z Crooked Mana vyklubal chabý zločinec s přiblblou obhajobou a všedním charisma.

Detektivka se slabým záporákem prostě strádá. Rád si poslechnu vaše dojmy, ale mně chyběl onen „HEURÉKA!“ moment, kdy vše najednou zaklapne, divákovi/hráčovi se nad hlavou rozsvítí žárovička a dostane příjemně uzemňující ránu od nepředvídatelného scénáře. Když pominu poslední minutu a náběh na druhou sérii (viz dále), tady nic hlasitě neklaplo, ani se nic nerozsvítilo. Příběh celou dobu uháněl vpřed, ale před cílem mu došel dech a přes šachovnici už jenom loudavě proklusal.

Přešlapávání na místě 

Pátá epizoda The Wolf Among Us je velmi akční. Nabízí hned několik QTE scén, které prověří váš postřeh (popř. rozdrtí vaši klávesu Q), a jejich rozsah je bezesporu větší než v předchozích epizodách. Potenciál pro epické bitvy tu tedy je, jenže se jej nepovedlo naplnit.

Vezměte takovou Bloody Mary, kterou touto dobou snad už všichni nesnáší. Jak známo, v páté epizodě se jí Bigby konečně postaví a v zásadě jde o působivé klání, které ale balancuje na hraně amatérismu. Kamera nešetrně přeskakuje mezi nenavazujícími záběry, souboj nemá plynulý průběh a obraz se čas od času trhá.

Podobné zpracování przní i jinak adrenalinovou honičku ulicemi newyorského Fabletownu a výsledek místy vážně připomíná produkt fanoušků, kteří se rozhodli natočit amatérský film v obstarožním enginu své oblíbené hry. Třeba nechápu, proč se po útěku někdo skrývá u sebe doma, když je jasné, že právě tam jej bude pronásledovatel hledat na první místě.

Z technického hlediska je Cry Wolf nejhůře zvládnutou epizodou ze všech, na kterou jsme navíc čekali další měsíc a půl. Možná je namístě zopakovat, že Telltale dělají na čtyřech hrách najednou (vedle Wolf Among Us jsou to ještě The Walking Dead, Tales from the Borderlands a Game of Thrones), a už asi nestíhají, což se na kvalitě jejich práce projevuje.

zdroj: Archiv

 A ano, troufám si říct, že pracují na čtyřech hrách, ačkoliv první série The Wolf Among Us právě skončila a druhá ještě nebyla oznámena. Soudě dle otevřeného závěru se práce na druhém scénáři už nejspíš rozjely, a přestože těžiště páté epizody považuji za slabší, poslední minuta mi tak trochu vyrazila dech a vzbudila touhu pokračovat. Příště si už ale počkám na celou sezónu najednou – několikaměsíční čekání mezi epizodami v kombinaci s jejich krátkou délkou kazí celkový zážitek, tou dobou roztažený do tři čtvrtě roku.

V případě páté epizody pak na místě nepřešlapuje jen technologie, ale i zasazení. Cry Wolf opět trvá jen nějakých 75 minut, ale kvůli fádnímu prostředí a jednomu natahovanému dialogu umí i trochu nudit, což se předchozím dílům nikdy nepovedlo. Designéři si ušetřili práci, většinou recyklují staré známé kulisy a vzhledem k nedostatečně napínavému scénáři se jim to vymstilo - namísto hltání dialogů jsem občas jen tak okouněl okolo.

Ale jinak dobré...

...dokonce moc dobré. Telltale sice sází jen na iluzi volby a vaše rozhodnutí ve skutečnosti nejsou pro vývoj hlavního děje důležitá, ale bylo milé sledovat, jak se aspoň některé Bigbyho akce promítly do celkové mozaiky událostí. Když jsem The Wolf Among Us loni rozehrál, Bigby byl obávaným vlkem. Dnes už je respektovaným šerifem, který dokázal v různých situacích potlačit zvířecí pudy. Jeho spoluobčané to ocenili a jako hráč jsem na to měl přímý vliv. Bezva pocit.

V páté epizodě dojde i na jednu dojemně dětskou scénu a po zhlédnutí outra jsem s chutí pročítal encyklopedii pohádkových bytostí, která v průběhu pěti epizod pěkně nabobtnala. Svět The Wolf Among Us je nesmírně atraktivní a během psaní recenze konzultuji se strýčkem Googlem obchody, kde mají k zakoupení komiksovou sérii Fables (u nás jako Mýty), z níž hra vychází.

Předchozí odstavce nezněly vždy vesele, ale po konečném zúčtování je The Wolf Among Us stále velmi dobrá detektiva s úžasně charismatickým hlavním hrdinou a výbornou noir atmosférou, která vyjde jen na šest stovek. Vypravěči z Telltale sice občas poleví, spoléhají na slabší technologii a finále trpí syndromem modrých koulí, ale jako celek funguje tato drsná adventura parádně.

Verdikt:

Závěrečná epizoda The Wolf Among Us nedokázala zcela naplnit vysoká očekávání a působí laxně, i když jí to do značné míry prochází. Završila totiž jinak parádní první sérii adventury, která elegantně znásilňuje veškeré vzpomínky na pohádkové dětství.

Nejnovější články