The Wolf Among Us: Episode 2 - recenze
7/10

The Wolf Among Us: Episode 2 - recenze

11. 2. 2014 20:00 | Recenze | autor: Miloš Bohoněk |

Sebelepší kšandy našponované ze sebelepšího cliffhangeru jednou povolí. Premiérová epizoda The Wolf Among Us skončila napínavou scénou, kde jste rozhodovali o osudech dvou podezřelých, ale od té doby uplynuly už bezmála čtyři měsíce. Telltale, zřejmě kvůli simultánním pracím na třech dalších hrách (The Walking Dead, Tales from the Borderlands a Game of Thrones), vydání druhé epizody posunuli až na začátek února. Více než kdy dříve jsem tak ocenil kusé shrnutí předchozích událostí hned v úvodu, přesto mi nějakou dobu trvalo, než jsem se zorientoval a připomněl si, kdo je kdo, kdo co chce a proč někdo pohádkovým bytostem krade hlavy.

Kritizovat hru za pozdní vydání je poněkud neotřelé a nadevše subjektivní, ale odklady Smoke and Mirrors se jednoduše promítly do mého výsledného zážitku. The Wolf Among Us je interaktivním seriálem, který do značné míry funguje jako ty televizní. Čtyřměsíční čekání úspěšně rozmělnilo napětí vybudované první, obsahově bohatší epizodou. Pokud tedy po pokrouceném Fabletown vysloveně neprahnete, doporučuji počkat na podzim. Do té doby by měla být pětidílná série kompletní a vy si ji pak užijete tím nejlepším možným způsobem – co týden, to jeden kousek.

Znásilnili malou mořskou vílu

Jestli jste někdy přemýšleli nad tím, jak by se známým pohádkovým hrdinům a hrdinkám dařilo v našem světě, nebyli jste sami. Akorát jste to asi nedali na papír a nezpůsobili celosvětový poprask. Jak už víte z říjnové recenze Faith, Wolf Among Us je videoherní adaptací komiksové série Fables Billa Willinghama, která se odehrává zhruba třicet let před událostmi tištěné předlohy. Řeč je o New Yorku 80. let, kam pohádkové postavy utekly před nebezpečím v domácí říši. Moc si ale nepomohly.

Rozháranou dvojici Krásku a Zvíře nebo opileckého myslivce z Červené karkulky jsem zmínil už minule, v druhé epizodě autoři představují postavy nové, které si zpětně můžete prohlédnout ve zdejším „bestiáři“. Násilnického Modrovouse asi neznáte, ale taková Malá mořská víla mi vyrazila dech. Jak známo, vzdala se své ploutve a vyměnila ji za útlé nožky, aby se mohla provdat za pozemského prince, jenže ten jí nakonec zahnul s jinou… a ona se tak musí živit coby prostitutka a striptérka v klubu Pudding & Pie. To je na mašli.

Drastické události první epizody logicky určují dění Smoke and Mirrors a vězte, že hned úvodem vás pěkně překvapí. Být však vzpomínky živější, překvapení by bylo ještě, inu, překvapivější. Ta prodleva od jedničky byla vážně moc dlouhá. Děj vás každopádně zavede do drsného neonového podsvětí Fabletown, kde snad ani neznají denní světlo a skřetí prostitutky si tu píchají mudlovské drogy.

The Wolf Among Us je potemnělým příběhem o neschopnosti pohádkových postav adaptovat se a o jejich morálním úpadku. Je o přestárlých úchylech, kteří onanují nad knihou o Sněhurce. A také je o klubku sériových vražd, které se snažíte rozplétat v roli Bigbyho, vlka a šerifa Fabletown.

...

Co na to říct?

Jak je u novodobých adventur od Telltale zvykem, stojí na příběhu. Autoři vám sice dají inventář, ale jde o ryze symbolické gesto. Nikdy jsem z něj vlastnoručně nic nepoužil a rozhodně se nebudete uchylovat k přežité taktice „zkouším všechno na všechno“, jen abyste nakonec zjistili, že je třeba kombinací zmrzlého brčka a rohlíku vyrobit kladivo.

Stejně tak se nemusíte zaobírat chozením z obrazovky na obrazovku nebo hledáním jehel v kupkách sena. Vždy jste omezeni na jednu lokaci, interaktivní předměty jsou zvýrazněné a beztak většinu času strávíte sledováním působivých filmečků a interaktivních dialogů. The Wolf Among Us proto krásně odsýpá.

Právě rozhovory představují váš hlavní a vedle občasných QTE sekvencí také jediný nástroj, kterým utváříte průběh děje. Občas do toho musíte přihodit spontánní rozhodnutí během hektické situace – konkrétně finále první epizody se do stavby druhé epizody promítne dost zásadně, za což autoři zasluhují po minulých výtkách pochvalu.

Tradičním těžištěm jsou ale skvěle napsané a špičkově nadabované rozhovory. Spolu s parádním designem jednotlivých postav stačí pár vět, a hned si dané individuum zaškatulkujete. Telltale umí vykreslovat jako málokdo jiný.

Co je samozřejmě nejdůležitější, vlčí detektiv Bigby je výborným protagonistou (dabér Adam Harrington odvádí skvělou práci), do něhož jsem se okamžitě vžil a postupně začal formovat nejen jeho charakter, ale též image. Ve Fabletown má pověst násilníka s nezvladatelnými afekty, který sežral babičku a Karkulku, ale dílčími volbami se této reputace nakonec možná zbavíte…

Podezřelému jsem mohl během výslechu vypálit tabákovou kérku, ale radši jsem mu nabídl čouda. Vystrašeného dětského svědka jsem mohl peskovat za ufňukanou výpověď, ale radši jsem jej poplácal po ramenou. Snaha byla.

Oslí můstek

Pominu-li však silný rozjezd a povinně šokující závěr, sotva devadesátiminutová výplň druhé epizody nedosahuje kvalit té první. Nemá tak silný děj, neobsahuje tak silné momenty a ačkoliv postupné utváření Bigbyho charakteru je skvělé, fanoušci drastických voleb teď odejdou s prázdnou. Navíc mě párkrát zarazily různé nelogičnosti, jimiž si integrita hry sama pod sebou podřezává větev: v jeden moment si Bigby pochvaluje svůj nadlidský čuch, ale aby jej využil k bezpečné identifikaci opodál stojícího návštěvníka místa činu, to už ho nenapadne.

The Wolf Among Us má nadále našlápnuto k tomu být výbornou a pamětihodnou adventurní sérii, akorát holt bude mít slabší druhý článek. Autoři v něm „jen“ navázali na výborně rozehrané divadlo a Smoke and Mirrors tak působí jako můstek k dalším, jistě bohatším a napínavějším epizodám. Koneckonců, stačí si vzpomenout na prostřední epizodu The Walking Dead, kterou dosud mnozí považují za nezdařilejší. Z té procházky do lesa mám doteď husí kůži…

Pohádkový New York pro dospělé je nadále kouzelný a stále jde o výbornou noir detektivku, která vás nenechá chladnými. Se samotnou náplní je to ale nyní slabší než minule a dlouhé čekání také nepomohlo.