The Fall: Last Days of Gaia CZ - recenze
8/10

26. 2. 2007 0:00 | Recenze | autor: Redakce Games.cz |

My chceme Fallout 3, my chceme Fallout 3! To voláte vy i my, ale je v nedohlednu. Malým zádavkem může být jiné postapokalyptické RPG s podobným názvem. A dodejme, že zádavkem povedeným, viz první recenze české verze!

Autor: Jiří Sládek
Publikováno: 26.února 2007
První česká recenze této hry zdroj: tisková zpráva Verze hry: finální/česká/PC
Doba recenzování: 9 dnů

Obrázek zdroj: tisková zpráva Pokud bychom chtěli recenzi co nejvíce natáhnout planým tlacháním, budeme se v prvních sedmi odstavcích rozplývat nad postapokalyptickou RPG sérií Fallout a o tom, že zatím nemá ve svém subžánru konkurenci. Místo toho ale pouze konstatujme, že jde o legendární řadu, po jejímž pokračování volají snad všichni fandové RPG. A také na rovinu řekněme, že žádná hra se této pecce zatím ani nepřiblížila na dosah. Nyní se o to pokouší titul The Fall, který v německy mluvících zemích vyšel již před více než rokem a k nám se nyní dostává v lokalizované verzi.

Inspirace více než zřejmá
Úvodní filmeček ukazuje šťastnou rodinku, která ve futuristickém bytečku medituje nad jakýmsi vůdcem, který se ve světě po globální katastrofě zasloužil o klid, mír a šťastný život místní komunity. Že by inspirace idealizovaným „Vault Dwellerem“, hrdiny prvního Falloutu a odkazu v úvodu Falloutu druhého? Ať tak nebo tak, vy se samozřejmě chopíte postavy, která se má v budoucnu právě tímto hrdinou stát.

Začínáte ovšem mnohem prozaičtěji – po vypálení rodné vesnice bandou nebezpečných gangsterů se dáváte do služeb Republiky nového řádu, formujícího se uskupení, které má za cíl bránit slušné lidi proti zločincům, mutantům a dalšímu svinstvu. Vše tedy zprvu vypadá dost černobíle, tím spíš, že v enklávě potkáváte svého starého přítele, nicméně časem se vše zamotá, změní a zkomplikuje několika dějovými zvraty.

Ve službách Nové republiky se (tak trochu nelogicky) okamžitě ujímáte velení nad dalšími pěti bojovníky, které si vybíráte ve vojenském táboře zhruba z desítky postav; tohle skládání týmu zase velice připomíná Fallout Tactics. Časem potkáte i další postavy, které se k vám mohou přidat, nicméně vždy můžete mít v partě jen hlavního hrdinu + pět dalších ostrých hochů a děvčat, což ovšem bohatě stačí. Ještě dodejme, že svojí hrdinku či hrdinu si můžete v úvodu nasměrovat podle svého uvážení, tedy vybrat obličej a rozdělit bodíky mezi hlavní atributy i speciální dovednosti.

Mstitel a ochránce
První velký úkol je jasný: zlikvidovat hlavní gang, který terorizuje okolí. To ovšem neznamená, že se rovnou vydáte na jejich základnu, ale v podstatě řetěz dalších, kratších událostí a úkolů, které před vámi leží. Postupně navštívíte různá místa, ať už civilizovaná (vesničky, osady, tábory...) či méně přátelská (kempy různých nepřátelských skupin, vraky přepadeného konvoje atd.). Na globální mapě vám tak postupně budou přibývat další a další lokality, do kterých se můžete pohybem po mapě přemístit. Samozřejmě vždy uběhne určitý čas, pokud půjdete pěšky, je to obvykle celkem štreka, až se časem dostanete k nějakému tomu dopravnímu prostředku, půjde vše mnohem rychleji.

Až se vypořádáte s nebezpečným gangem, dojde i na cestu za záchranou vaší sestry, která byla viděna u tajemných mutantů, takzvaných Stínů... a samozřejmě se nakonec stanete oním hrdinou a zakladatelem nové komunity, o kterém hodná maminka vypráví své ještě hodnější dcerušce v úvodním intru. Hra je docela slušně dlouhá, hlavní linie plus plnění většiny vedlejších questů mi zabralo asi 27 hodin ČISTÉHO času.

Promyšlené úkoly
Je docela fajn, že jednotlivé lokality nejsou zajímavé jen jedním konkrétním bodem, ale spíše představují ostrůvky v moři spálené krajiny, na kterých najdete většinou hned několik zajímavých míst; třeba vesnici, osamocenou farmu, starou palírnu, srub poustevníka a vojenskou základnu obsazenou bandity. Téměř ve všech lokacích na vás čekají různé příběhové i nepovinné úkoly a spousta postav; a nutno říci, že některé problémy je nutné řešit až adventurním postupem. Dost často musíte někde od někoho něco získat, pak danou věc jinde použít a tím tak otevřít cestu k dalšímu postupu.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Tak si vezměme třeba způsob, jak překonat minové pole kolem vojenské základny: stačí pokecat s lidmi na nedaleké farmě, dozvíte se, že chovatel krav má s bandity nějaké problémy. Když mu slíbíte, že mu pomůžete vyhnat bandity a získat zpět traktor, který mu ukradli, svolí k tomu, že nažene pár krav ze svého stáda do minového pole tak, že nebohá zvířata odpálí nastražené výbušniny a vy pak můžete bez nebezpečí projít. Což je skvělé (pan Srstka a paní Kubišová s tímto tvrzením asi nebudou souhlasit, ale je to jen hra, že ano). A takových momentů je ve hře celá řada. Vedlejší úkoly jsou dost pestré a vhodně doplňují hlavní příběh, který mě osobně místy připadal trochu klišovitý.

Nevýrazné boje
Nejen rozhovorem a použitím předmětů, případně jinou kulišárnou, ovšem můžete ten který problém vyřešit. Po zbrani budete muset sáhnout více než často, jelikož protivníků je habaděj, od divoké zvěře přes lidské soupeře až všelijaké mutantíky prohánějící se postapokalyptickou krajinkou. O bojích si řekněme na rovinu, že nejsou moc povedené.

Copak základní princip, tedy střety v reálném čase s možností pauzy i mnoha nastavení automatického pozastavení, ten by byl fajn, chce se říci až ideální. Ale samotný průběh bojů je dost tristní, a na vině je chabá umělá inteligence nepřátel, kteří tento handicap dohánějí jedině počtem a výzbrojí. Protivníci se totiž nezmůžou na nic jiného, než že naběhnou na dostřel své zbraně a začnou bezhlavě střílet, čímž pro vaše dobře kryté nebo alespoň ležící vojáky nepředstavují větší hrozbu (není-li jich tedy o hodně více a nedisponují-li těžšími kalibry).

Nemluvě o tom, že se leckdy nechají odstřelovat z dálky úplně bez jakékoliv reakce. Rapidně tak klesá i možnost využití různých taktických variant, jako je plížení, střelba tlumenými zbraněmi či použití granátů a výbušnin. Škoda škoda.

Hrdinky a hrdinové
Absolvované boje a splněné úkoly samozřejmě skrze získané zkušenosti vedou k postupu jednotlivých postav na vyšší úrovně. Level-up umožňuje zvýšit jednu základní vlastnost (síla, odolnost, obratnost, hbitost, inteligence, charisma) a rozdělit pár bodíku do dovedností, jako je střelba z různých typů zbraní, první pomoc, řízení auta, technická dovednost, otevírání zámků... Vysoké hodnoty u té které dovednosti navíc přinášejí možnost výběru speciální schopnosti (tak trochu obdoba „perků“ z Falloutu); třeba namakaná schopnost první pomoci umožňuje vybrat rychlejší regeneraci party, léčení drobných zranění bez medikitu, používání alternativní medicíny – tedy různých bylinných mastiček, a oživování mrtvých či bezvědomých spolubojovníků.

On je vůbec management postav hodně propracovaný, počítá třeba s oblibou jednotlivých typů zbraní i konkrétních smrtících nástrojů takže pokud třeba vaše medička používá dlouhou dobu jen stále stejný automat UZI, po čase získá při střelbě z něj příjemné bonusy. Hrdinské skutky navíc zvyšují prestiž postav, což opět vede k milým výhodám. Jednotlivé postavy si od sebe díky bohatým vývojovým možnostem můžete hodně odlišit, a mít tak v partě specialisty na léčení, opravování věcí, práci s výbušninami, okrádání civilistů... možností je vážně hodně. Za sebe osobně ukazuji veliký zdvižený palec, méně náruživí příznivci různých statistik se snad také nezaleknou, už proto, že hra je v češtině a u každé dovednosti je alespoň krátká nápověda, na co má její hodnota vliv.

Kulomet i lékárnička
The Fall je ovšem propracovaný i v dalších oblastech, třeba co se vybavení týče. Všímat si samozřejmě budete hlavně zbraní – nožů, sekyr, vrhacích hvězdic, mačet, pistolí, sapíků, brokovnic, útočných pušek, samopalů, granátometů... je jich spousta a spousta, většina z nich vychází ze skutečných současných modelů, ale najdeme mezi nimi i pár fiktivních kousků. S tím samozřejmě souvisí velké množství různých druhů munice (nejen co se ráže týče, ale militantní hráči se pokochají i dum-dumkami a dalšími variantami).

Existuje i celá řada ochranných prostředků – neprůstřelné vesty, helmy, taktické boty a rukavice –, výbušnin či granátů, lékárniček, protijedů, oblbováků, drog a dalších nezbytností. Po vzoru třeba Jagged Alliance 2 si své zbraně můžete také upgradovat pomocí tlumičů či laserových zaměřovačů, zruční mechanici navíc mohou vyrábět „na koleně“ vlastní výbušniny a další věcičky.

Předmětů je ve hře opravdu veliké množství, a i proto vás určitě potěší možnost naházení různého harampádí do úložného prostoru svého vozu. A ještě jedna poznámka – někomu možná bude vadit, že ve hře nejsou peníze a veškeré obchody tak probíhají primitivním barterem, ale zas to celkem dokresluje postapokalyptickou atmošku. I ohledně práce s předměty tedy velká pochvala, i když opět jde spíše o vstřícný krok k náročnějším hráčům.

Najdi vodu, zastřel zvíře
The Fall nabízí až neuvěřitelné možnosti a snaží se hráče vtáhnout do postapokalyptického světa různými detaily. Jde třeba o možnost zpracování zabitých zvířat na maso, kůži a další suroviny (maso můžete uvařit a sníst, což doplní energii, kůži zas výhodně prodat), schopnosti spojené s využitím léčivých bylin, hledání vody, táboření v divočině a nastavování hlídek, nebo třeba již zmíněná vychytávka s vlastní výrobou některých předmětů... Troufám si říci, že v survival pojetí titul dokonce vede nad Falloutem!

Lokalizace a zpracování
Když jsme v úvodu naznačili, že jde o lokalizovanou verzi, upřesněme ještě, že se jedná o poměrně nezvyklou kombinací německého dabingu a českých titulků. Angličtinu bychom asi slyšeli raději, protože němčina přeci jen mnoha lidem evokuje tak maximálně Hitlerovy proslovy či veselý elektronářez od Rammstein. Nicméně časem si zvyknete a jazyk našich západních sousedů vám v této docela vojensky pojaté hře ani nebude připadat nevhodný. Důvodem výskytu němčiny je zřejmě fakt, že anglická verze The Fall stále není úplně hotova a dosud v žádné zemi světa nevyšla (je klidně možné, že po tolika letech možná už ani nevyjde - pozn.ed.).

České titulky, které nechal udělat distributor SeVeN M, jsou pak na standardní úrovni - konkrétně bez větších chyb, jen s občasnými neodladěnostmi (záměna ženského a mužského rodu v některých dialozích a podobně) - a jako celek působí velmi solidním dojmem.

Grafika není (navzdory avizovanému vylepšení oproti německé verzi z roku 2004) nijak oslnivá, to si přiznejme na rovinu. Lokace jsou přesto docela zajímavé, a hlavně uvěřitelně zpracované; prostě tak nějak bychom si mohli představovat postapokalyptickou scenérii. Na postavách je patrné jejich aktuální vybavení, ale samozřejmě nejde o výkřik současné 3D grafiky. Ale zvyknete si, nebo alespoň já jsem si zvykl. Kvalita tohoto titulu zkrátka neleží v technickém zpracování, ale jinde. Oficiálně uváděné HW nároky zní: Windows 98, 2000, ME, XP, procesor 1,2 GHz, paměť 256 MB RAM, grafická karta s 32 MB RAM, 0.65 GB volno na disku, 4x CDROM.

Fallout 3 to není, ale...
Zvětšit zdroj: tisková zpráva ...spousta hráčů se může dost dobře pobavit. Nejde ale určitě o masovku, spíš o titul pro náročnější hráče. Trochu jsme se báli také avizované zabugovanosti původní německé verze, ale český retail je již dobře „opečován“ a hra tak žádné výraznější chyby neobsahuje. Pokud máte rádi chytrá RPG a jste ochotni připustit, že do postapokylyptického prostředí může být zasazena i jiná dobrá hra nežli váš milovaný Fallout, berte všemi deseti.

Stáhněte si: Trailer